Jump to content

Euphonia IRC Chatkanal är nu ett faktum!


K-man

Recommended Posts

Samma kväll som vår Euphonia live chat stängdes ned, sattes ett arbete igång med att få en lösning. Det startades en IRC-kanal på Quakenet för att se om det var gångbart för oss. Flera medlemmar anslöt på en gång, vilket gjorde att vi redan andra kvällen kom upp till en med råge godkänd nivå på aktivitet och antal inloggade för att få vår kanal registrerad.

Då det redan är full aktivitet där (med Euphoniachatögon mätt) så annonserar vi nu ut detta som vår nya officiella chat.

Vi nyttjar alltså Quakenet och vår kanal heter #euphonia.

Välkomna alla!!!

(Ett extra tack till Ranefjord som lotsat mig fram i denna för mig helt nya miljö...och på så sätt gjort denna nya chat möjlig)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Funkar busenkelt

http://webchat.quakenet.org/?channels=%23euphonia

När ni kommerär in är ert namn ett nummer.

För att byta namn från nummret till erat Nick namn, skriv följande i skrivrutan längst ner där ni skiver meddelande

/nick Kent_n, byt ut kent_n mot erat nick

Jag har en Windovs baserad dator, hur andra fungerar vet jag inte

Link to comment
Share on other sites

Vi kan väl fylla på med tips och trix i denna tråden?

När man är inne i chatten och vill adressera någon speciell person kan man skriva första bokstäverna i dennes namn och sen trycka "tab"-tangenten. Då skrivs hela namnet ut. Sparar tangentbordet! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Vi kan väl fylla på med tips och trix i denna tråden?

Hört på chatten:

Kay-man:

... vi är glada nybörjare....

gravalter:

vissa är glada nybörjare...andra hopplösa...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Förstod att, för att få någon som helst ordning på tjattrandet så bör man använda sig av mIRC

Var skaffar jag detta?

Generella tips om dito?

/// gravalter

Link to comment
Share on other sites

Personligen har jag problem med mIRC och quakenet, den säger att den inte kan ansluta till servern oavsett vilken server jag provar. Det har säkerligen något med mina inställningar att göra - jag installerade en ren installation av mIRC så det är förmodligen något i in router.

Någon som är bra på detta som vet vad det kan vara som behövs för att kunna ansluta.

Ska också nämna att jag kan ansluta till några få EfNet-servrar men de det funkar inte med de allra flesta servrarna så det är väl ett fåtal som inte har samma krav på identifiering vilket nu strular med brandväggen.

Tips? :)

Link to comment
Share on other sites

Ett annat faktum är att ett antal medlemmar tycks vara uppkopplade konstant. Ikväll var det 8-9 uppkopplade, men endast jag och Asimov66 tycktes ha en skärm framför oss. Har ni ändrat ert beteende jämförelsevis hur ni arbetade i Live Chat på Euphonia? Om inte, varför släcks vissa ner och andra inte?

Link to comment
Share on other sites

Det är lite som att föja en kollektiv ström av medvetande. :-) Det kräver viss vana att negligera de parallella diskussionerna som pågår. Det går liksom inte att vara artig på samma sätt i en chatt med många personer inblandade som i en tråd på forum där man har tid att formulera tankarna och oftast slipper parallella diskussioner. Personligen känner jag det lättare att vara aktiv på en chatt, för där är det inte hela världen som läser vad man skriver, och så kan man vara mer personlig. Det har nog med vana att göra och det är ju alltid en viss tröskel då man ska sätta sig in i ett nytt sätt att kommunicera på.

Link to comment
Share on other sites

Det är lite som att föja en kollektiv ström av medvetande. :-) Det kräver viss vana att negligera de parallella diskussionerna som pågår. Det går liksom inte att vara artig på samma sätt i en chatt med många personer inblandade som i en tråd på forum där man har tid att formulera tankarna och oftast slipper parallella diskussioner. Personligen känner jag det lättare att vara aktiv på en chatt, för där är det inte hela världen som läser vad man skriver, och så kan man vara mer personlig. Det har nog med vana att göra och det är ju alltid en viss tröskel då man ska sätta sig in i ett nytt sätt att kommunicera på.

instämmer helt,,, och vill man föra en mer lugn privat konversation, så finns det ju möjlighet till att göra det privat, mellan 2 personer

Link to comment
Share on other sites

Ett annat faktum är att ett antal medlemmar tycks vara uppkopplade konstant. Ikväll var det 8-9 uppkopplade, men endast jag och Asimov66 tycktes ha en skärm framför oss. Har ni ändrat ert beteende jämförelsevis hur ni arbetade i Live Chat på Euphonia? Om inte, varför släcks vissa ner och andra inte?

Jag tror att svaret på frågan ligger i att man kan ha datorn igång, och chattprogrammet liggande i bakgrunden medan man själv är och handlar, äter, badar, vattnar blommorna, sover med mera. Som ett trick, och av viss artighet, kan man då ändra sitt nickname till något som beskriver vad man gör. Till exempel om jag är och handlar kan jag heta lvll_handlar. (ÅÄÖ funkar dock inte i nick.) Är man mer allmänt borta kan man använda sig av nick, och förkortningen "afk", som på chattspråk betyder "Away From Keyboard".

Varför hänger man då kvar i chatten fast man är borta? För att man inte vill missa nåt kul som sagts innan, man kan ju "läsa ikapp", och ta upp diskussionen igen!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att svaret på frågan ligger i att man kan ha datorn igång, och chattprogrammet liggande i bakgrunden medan man själv är och handlar, äter, badar, vattnar blommorna, sover med mera. Som ett trick, och av viss artighet, kan man då ändra sitt nickname till något som beskriver vad man gör. Till exempel om jag är och handlar kan jag heta lvll_handlar. (ÅÄÖ funkar dock inte i nick.) Är man mer allmänt borta kan man använda sig av nick, och förkortningen "afk", som på chattspråk betyder "Away From Keyboard".

Man kan också vara inloggad från olika "datorer": Ibland är jag inloggad hemifrån (eliot_iMac), ibland från min iPhone (eliot_iPhone) och ibland från båda samtidigt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att svaret på frågan ligger i att man kan ha datorn igång, och chattprogrammet liggande i bakgrunden medan man själv är och handlar, äter, badar, vattnar blommorna, sover med mera. Som ett trick, och av viss artighet, kan man då ändra sitt nickname till något som beskriver vad man gör. Till exempel om jag är och handlar kan jag heta lvll_handlar. (ÅÄÖ funkar dock inte i nick.) Är man mer allmänt borta kan man använda sig av nick, och förkortningen "afk", som på chattspråk betyder "Away From Keyboard".

Varför hänger man då kvar i chatten fast man är borta? För att man inte vill missa nåt kul som sagts innan, man kan ju "läsa ikapp", och ta upp diskussionen igen!

Detta gick ju även i den gamla Euphonia chatten... :o

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
Är det någon som nyttjar detta?Har varit in på chatten då och då men det är dött där.

Det var rätt så bra trafik där för ett drygt år sedan, framför allt på söndagkvällar. Jag har varit inne lite då och då, senast i söndags men det var ingen trafik. HarryUp var uppkopplad men han tjattade inte med sig själv.

Link to comment
Share on other sites

Senaste 2 veckorna har jag varit inne lite mindre...men innan dessa har jag varit där rätt mycket...så det går i vågor.

Vi får väl se till att gå in och sedan stå uppkopplade ett tag....rätt som det är kommer fler in...

Även de mest aktiva kvällarna kan det vara stiltje en halvtimma rätt som det är,....folk laddar om....fixar mat...kokar kaffe....lägger barn.....osv..

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...