Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag håller på och snöa in i ett Tannoy Westminster project och vet varken ut eller in just nu.

Hårdvaran är utsedd och under kontroll så att säga,men min ringa erfarenhet av dessa monster

ger mig "ågren".

Kan någon hjälpa mig med facts är jag glad. Har försökt på ett annat forum ,det gav inte så mycket.

Jag kommer att få möjligheten att lyssna på dem "side by side" med mina nuvarande och det är självklart det slutliga svaret .

Jag har en vecka på mig att ...

Men ju mer kunskap jag har i bagaget ju lättare blir beslutet ,så

All info om dessa monster mottages tacksamt.

Så här ser dom ut i alla fall

DSC_0037.jpg

Och ska i så fall ersätta dessa

2_klipschorn_large.jpg

MVH

Lech :blush

Guest Audio Concept
Posted

Lech,

det finns nog inte så många av dem där ute så det kan vara komplicerat att få kommentarer om du bara söker på svenska forum - en exklusiv högtalare som enbart pga storleken utesluts av 99.9% av fruarna.... :-) Älskat av entusiasterna dock....

En rätt så beskrivande artikel finns på Svalanders hemsida - skriven av Anders Edenholm för ett antal år sedan. Saxar lite från den....

----------

Hur låter de då?

I rätt låda kan det sammanfattas kort; Hyperdynamiskt men mjukt och trevligt, lite färgat kanske men på ett mycket ”musikaliskt sätt”. De är helt enkelt ”förbaskat bra att lyssna till musik med”. Plötsligt kommer Du att inse hur viktigt det där med dynamik egentligen är och du kommer att förstå varför musikinstrument är olika stora. Det är helt enkelt omöjligt att få en liten högtalare att återge ”stora” instrument så det låter naturligt.

...och senare...

Att hitta

Problemet är att hitta dem. Liksom med nästan all annan fin Amerikansk eller Europeisk audioutrustning har japanerna köpt de flesta. Det är nästan så man kan ana en komplott; japanerna överöser västerlandet med usel billig masstillverkad plast-HiFi, medan de i smyg köper upp vårt HiFi-arv för att använda själva hemma i Japan. Eller är det helt enkelt så att de hör bättre än vi?

Funderar Du på att skaffa ett par Tannoy bör Du tänka på ett par saker. De äldre elementen är ofta i kraftigt behov av omkoning och det finns inga reservdelar längre. Till Monitor Gold och nummerserierna finns det omkoningssatser.

Är Du det minsta HiFi-intresserad måste du unna dig lyxen att lyssna på ett par riktigt stora Tannoy. Toppmodellen idag heter Westminster Royal och kostar en bra bit över 100.000:- paret! Dessutom lär Du få lov att resa utomlands till någon stor HiFi-mässa för att få höra dem, den svenska importören verkar inte ha något intresse av de stora modellerna. Se till att de drivs av en relativt liten rörförstärkare och luta dig sedan tillbaka och låt dig påminnas om att det finns något som kallas MUSIK!

Anders Edenholm

--------

ps. Tannoy är rätt så bra på att kunna leverera reservdelar även till äldre modeller. Idag kostar ett nytt par Westminster 290 000.- - och numera finns de att se och lyssnas på i Sverige..

Lycka till - hoppas du kommer i mål :-)

Mvh, Audio Concept

Posted
Lech vad har du valt för hårdvara,tidigare har du väl anv JJ eller.. :?::) om du nu har bytt...

Jag har kvar min JJ uppsättning och jag hoppas/tror att den ska kunna matcha Westminster.

Om inte får jag väl byta ,men det känns inte så just nu.

Jag sitter i en rävsax ( uppgraderings djävulen ) :dead:

MVH

Lech

Posted

AC Tack för input !

När man en gång gett sig in på denna "udda" väg så måste man ju komma i mål.

Min hustru kan vi räkna in i dom 0,1% som accepterar och jublar över dessa Monster.

Mina/våra K-horn har i stort sett samma dimensioner som Westminster ,de blir dock en annan placering.

Mao hon är "luttrad" förberedd.

Det som gör mig "lite" orolig är att säljaren också har ett par K-horn, men väljer att sälja Westminster.

Det kan så klart ha många orsaker som grund.

Hur som helst jag får möjlighet att lyssna "side by side" nästa vecka.

MVH

Lech

Posted
Jag har kvar min JJ uppsättning och jag hoppas/tror att den ska kunna matcha Westminster.

Om inte får jag väl byta ,men det känns inte så just nu.

Jag sitter i en rävsax ( uppgraderings djävulen ) :dead:

MVH

Lech

Ja det är lätt att hornen växer ut,i ditt fall i dubbel bemärkelse :o:D

Posted

Jag lyssnade på dessa högtalare på Tannoy träff på Audio Consept som säljer en stor del av Tannoys utbud. Tannoys stora som du eventuellt är spekulant på ingick i den lyssningsträffen, finns som tråd här på forumet.

I mina öron lät högtalaren suveränt bra ihop med rör förstärkare, passade som hand i hanske. Lät riktigt riktigt bra...Absolut bland en av dom bästa högtalare jag har lyssnat på hitills..

För att inte prata om i mina ögon fruktansvärd läcker.....hmm..det där med frugan, min tillhör nog dom där 99%

Guest Audio Concept
Posted

Lech,

svårt att veta varför just den säljs, men det kan ju vara så att en klassiker som Westminster är mer intressant att sälja eftersom den ger ett högre försäljningspris än vad K horn gör....

Det blir intressant att följa dina upplevelser under veckan...

Mvh; Audio Concept

Posted
Lech,

svårt att veta varför just den säljs, men det kan ju vara så att en klassiker som Westminster är mer intressant att sälja eftersom den ger ett högre försäljningspris än vad K horn gör....

Det blir intressant att följa dina upplevelser under veckan...

Mvh; Audio Concept

Tack för all input ,

Lösningen kommer va 05 ( lite vecko vill ) Säljaren är nog lika knäpp som jag.

Dom finns i Rochefort ( 10 mil söder om Brussel ) i sämsta fall får jag köpa lite ost med mig hem. :mm:

MVH

Posted
Tack för all input ,

Lösningen kommer va 05 ( lite vecko vill ) Säljaren är nog lika knäpp som jag.

Dom finns i Rochefort ( 10 mil söder om Brussel ) i sämsta fall får jag köpa lite ost med mig hem. :mm:

MVH

Om ni gör affär behöver du en stor bil, höhtalarna är inte direkt diskreta om man säger..

Posted
Om ni gör affär behöver du en stor bil, höhtalarna är inte direkt diskreta om man säger..

Nä , dom är inte diskreta , det kommer att se ut så här fast tvärtom :o:o

web2.jpg

MVH

• 1 year later...
Posted
Kjøpte du deg Tannoy Westminster, Lech ?

Nej ,det blev ingen affär denna gång. ( av många olika skäl )

Intresset är dock inte avslutat,så den som lever får se.

MVH

Lech

• 2 weeks later...