Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fick en skivspelare av ett dödsbo i bekantskapskretsen. Av utseendet kan den inte varit använd mycket. Den är som ny förutom locket som gick till tippen. Jag har inte kopplat upp den ännu, men det kommer. Tänk om den kan matcha dagens maskiner :o:mm:

Skylt.jpg

Framifrn.jpg

Skalfrnsidan2.jpg

Skalfrnsidan3.jpg

Tonarm.jpg

Modell6150.jpg

Posted

Här är en annan länk som daterar den till 1976-77. De skriver också att den gjordes inte av Marantz utan av en annan tillverkar som man får gissa. Antar att de menar Technics, eller vad tron ni?

På ett forum Audiokarma.org sägs att om "man är seriös fantast" av Marantz skivspelare så är det 6200 eller 6300 som gäller. På en skala från 1-10 där Thoren 125 får 10poäng så ger vedebörande 6150 3poäng.

6300.jpg

Den spelaren minns jag faktiskt. En bekant hade en sådan och jag vill minnas att han sedan köpte en Thorens 160B med SME 3009. Han bytte inte tillbaka ;)

Posted
Stereoplay testade också Brinkmann Oasis och den blev referens :o:mm:

//Eliot

Dom delar första plats på samma poäng med Linn LP12. De två drivformerna är därmed bekräftade som möjlig och bra teknik. :) Handlar enbart om att hitta rätt verk oavsett teknik.

Posted
Dom delar första plats på samma poäng med Linn LP12. De två drivformerna är därmed bekräftade som möjlig och bra teknik. :) Handlar enbart om att hitta rätt verk oavsett teknik.

Det har det alltid varit - sedan tror jag inte så mycket på Stereoplay. Det senaste är alltid bättre än det som testats tidigare och det finns så många apparater högt upp i deras listor som inte är något märkvärdigt....

Posted
Det har det alltid varit - sedan tror jag inte så mycket på Stereoplay. Det senaste är alltid bättre än det som testats tidigare och det finns så många apparater högt upp i deras listor som inte är något märkvärdigt....

De flesta gånger är också placeringen direkt proportionell mot prisnivån, även om undantag finns. Jag tror inte riktigt på det. Det betydligt mer komplext än så inklusive hur och vad man kombinerat med, som Du brukar understryka.