Merkurius Posted July 4, 2004 Author Posted July 4, 2004 Timbre: Just nu försöker jag något liknande. Lyssningsplats och högtalare så långt som möjligt ut från bakväggarna i en ungefärlig "tredjedelsuppställning" som utgångspunkt. Det är svåra justeringar och alltjämt tidsdödande att flytta fram och tillbaka, både lyssningspositionen och högtalarnas placering. Bara några ynka centimetrar gör, som ni alla vet, skillnad. Och då kan det låta superbra på en skiva men dåligt på en annan, och sen är man igång och justerar igen och igen och........The Neverending Story Quote
EAR Posted July 4, 2004 Posted July 4, 2004 Om ditt rum är 6,3 meter och du ligger 2 meter från bakvägg så är du ju nära Timbres råd.Laborera med vinkling och hur brett isär du har högtalarna. Quote
Kero Posted July 4, 2004 Posted July 4, 2004 Är det för sent att vara med på träffen ? Jag trodde jag skulle vara borta från stan ( luleå ) på ett annat evenemang den helgen men jag hade fattat fel, det evenemanget var 23-25 Juli. Quote
Merkurius Posted July 6, 2004 Author Posted July 6, 2004 Är det för sent att vara med på träffen ? Nix, det är bara att anmäla sig. Anmälningarna regner inte in precis. Men vad spelar de för roll när man får så celebert besök som Jorma och Timbre. Quote
stargazer Posted July 7, 2004 Posted July 7, 2004 Har fortfarande inte smält att jag INTE kan vara med. Kommer hem till Vackra Norrbotten Söndag 18/7 på kvällen så kort sagt är jag värsta LOSERN Men ha det så roligt, alla! Möt nu upp ett litet gäng och visa att sommarsolen är överskattad och inte alls har något att komma med jämfört med värmealstrande HiFi-monster och gemenskap! Kom igen nu, norrbottningar! (new order, Hazard var är ni?) "Nåväl, vad är väl en Hifi-träff nära sina hemtrakter.... Den kan ju vara tråkig... och dötrist... och jätte..tråkig... och alldeles a l l d e l e s .... UNDERBAR" / stargazer, snyftar hela vägen till flaskan Quote
Merkurius Posted July 9, 2004 Author Posted July 9, 2004 stargazer: new order, Hazard var är ni? De har redan anmält sig Tråkigt att du inte kan komma. Men har du vägarna förbi efter det datumet så tveka inte att höra av dig, det är bara roligt att träffa likasinnade Träffen går av stapeln lördagen den 17/7 kl. 13.00 och pågår fram tills småtimmarna eller tills alla tröttnar, beroende på vilket som kommer först :cool: Detta är preliminärt men troligen blir det ingen ändring på tiden. Kommande onsdag, dvs. 14/7 kommer jag att lägga upp all nödvändig info ex. vägbeskrivning. Quote
Guest Jorma Posted July 9, 2004 Posted July 9, 2004 Har fortfarande inte smält att jag INTE kan vara med. Kommer hem till Vackra Norrbotten Söndag 18/7 på kvällen så kort sagt är jag värsta LOSERN Men ha det så roligt, alla! Möt nu upp ett litet gäng och visa att sommarsolen är överskattad och inte alls har något att komma med jämfört med värmealstrande HiFi-monster och gemenskap! Kom igen nu, norrbottningar! (new order, Hazard var är ni?) "Nåväl, vad är väl en Hifi-träff nära sina hemtrakter.... Den kan ju vara tråkig... och dötrist... och jätte..tråkig... och alldeles a l l d e l e s .... UNDERBAR" / stargazer, snyftar hela vägen till flaskan Merkurius, det lutar åt att Timbre och jag kommer 13.00 och måste dra vidare vid 17 - 18 tiden. Jag tänkte ta med en full uppsättning av mina bästa kablar. No.1 signal och högtalarkablar och Super Power nätkablar. Jag tar med 2 par XLR (1 och 2 meter) och 2 par RCA (1 och 1,5 meter) plus ett par biwirade högtalarkablar (3 meter) som också går bra att köra som singelwire och 3 st Super Power nätkablar. Hoppas att det räcker för att koppla upp hela anläggningen. Stargazer och övriga runt Luleå, vi kommer den 15,e och stannar kvar till måndag den 19,e då tåget hem går på eftermiddagen. Vi kommer att bo på Luleå stadshotell (inne i stan finns väl inga myggor :cool: ) och ni kan nå oss på min mobiltelefon som kommer att vara påslagen när vi är vakna : 070-6360070. Quote
Merkurius Posted July 11, 2004 Author Posted July 11, 2004 Jorma: Det låter "super" Synd bara att ni inte kan stanna så länge... Quote
drkim Posted July 11, 2004 Posted July 11, 2004 Jaha du Merkurius, nu går det bra att ordna med träff - annat var det här nere i Kalmar Skämt o sido hoppas ni får en trevlig tillställning, synd att jag inte kan vara med.. Kul att se att min gamla 1060 förtfarande hänger med Mvh Jocke Quote
Merkurius Posted July 12, 2004 Author Posted July 12, 2004 drkim: Jaha du Merkurius, nu går det bra att ordna med träff - annat var det här nere i Kalmar Jo, det blev ju som det blev. 1060 har hängt med längst om man bortser från Jmlab högtalarna. Känner dock suget efter en 588... KOMPLETT MERIDIAN ELEKTRONIK Den enda anledningen till att jag tvekar är att jag inte vet om jag ska satsa på en mulitspelare istället... Quote
Timbre™ Posted July 12, 2004 Posted July 12, 2004 Merkurius, gör vi någonting på Euphonia så skall det göras ordentligt... Resplanerna har lagts om och du blir inte av med oss i första taget... Quote
Guest Jorma Posted July 12, 2004 Posted July 12, 2004 Du kanske kan plåta midnattsolen i Piteå, Timbre :cool: Det lutar åt att Peder47 åker med oss till Piteå. Quote
Merkurius Posted July 13, 2004 Author Posted July 13, 2004 Timbre: Resplanerna har lagts om och du blir inte av med oss i första taget...Det vill jag inte heller... Jorma: Det lutar åt att Peder47 åker med oss till Piteå. Jag pratade just med Peder på telefon och han följer med, ni kommer troligen kring 16 snåret om inget oförutsett inträffar Till alla besökande av min hifiträff: Imorgon lägger jag ut de slutgiltiga detaljerna. Ett tips på vägbeskrivningen; gå in på gulasidorna och skriv ut deras vägbeskrivning till albovägen 21 i pite. Vi hörs imorrn Quote
Timbre™ Posted July 14, 2004 Posted July 14, 2004 Allt känns väldigt välplanerat, helgarderat och förberett... Lugnare kan ingen vara... :cool: Quote
Merkurius Posted July 14, 2004 Author Posted July 14, 2004 Här kommer... ...Uppdatering inför hifiträffen. Hifiträffen kommer att genomföras hos mig den 17 juli med start kl. 13.00. Träffen ser ut som följande: Vi börjar med att lyssna på ett par låtar från min skivsamling och fortsätter sedan med att lyssna på era medhavda plattor. När vi lyssnat ett tag byter vi lite kringutrustning. Vid ca kl. 17.00 bjuds det på mat (förmodligen hamburgare) och dryck (både alkoholhaltiga- och alkoholfria drycker). Sedan fortsätter vi att lyssna på musik fram tills småtimmarna. Vi syns där....eller här kanske det blir Med vänlig hälsning Stefan Berglund Quote
Merkurius Posted July 14, 2004 Author Posted July 14, 2004 "Skriv ut markering"... Nu hänger jag inte med Så du har inte åkt ännu, var det imorgon tåget går? Mvh Quote
Merkurius Posted July 17, 2004 Author Posted July 17, 2004 Idag smäller det! Synd för er som inte kan/kunde komma. Håller på att göra den sista putsningen av anläggningen... Timbre:s kamera är nog inte så nådig mot allt damm Räkna med att det kommer ett bildrepotage i sinom tid. Mvh Stefan Quote
Guest Jorma Posted July 17, 2004 Posted July 17, 2004 Idag smäller det! Synd för er som inte kan/kunde komma. Håller på att göra den sista putsningen av anläggningen... Timbre:s kamera är nog inte så nådig mot allt damm Räkna med att det kommer ett bildrepotage i sinom tid. Mvh Stefan Vartenda dammkorn och fingeravtryckk syns på Timbres bilder så du gör rätt i att damma av grejerna Vi ses om ett par timmar. Quote
Merkurius Posted July 18, 2004 Author Posted July 18, 2004 Nu är träffen över..... :cool: Jag vill passa på att tacka alla som kom för en trevlig upplevelse och tacka alla som tog med sig sina grejor. Tack! Intryck från träffen skulle uppskattas. Quote
Kero Posted July 19, 2004 Posted July 19, 2004 Tack Merkurius för ett väldigt trevligt annordnad träff ! Det var kul med bra musik på en bra anläggning. Blev personligen mest förtjust i slutstegets desing, mycket snygg ! Men det mest imponerande på hela träffen var... maten !! Väldigt gott och helt nytt för mig och tydligen andra i samlingen oxå som gapade lika mycket när det kom fram att det minsann inte var kyckling, utan nåt vegetariskt ! En man av kompromisser som jag är så avvek jag ju lite tidigare för att hinna med en fest jag avr inbjuden till oxå. Skulle vara väldigt intressant för mig att höra vad som hände efter att jag for hem där kring nio på kvällen. testen av Jormas kabel t.e.x ? Quote
Merkurius Posted July 19, 2004 Author Posted July 19, 2004 Men det mest imponerande på hela träffen var... maten !!Det var ju kul att höra Det är ju alltid nyttigt att testa något nytt. Skulle vara väldigt intressant för mig att höra vad som hände efter att jag for hem där kring nio på kvällen. testen av Jormas kabel t.e.x ? Jo, det var mycket intressant när han kopplade in dom men inte när han tog ut dem En liten deprission fick man Quote
Guest Jorma Posted July 20, 2004 Posted July 20, 2004 Nu är man tillbaka i Göteborg igen och har en del trevligt från Norrland att tänka tillbaka på. Maten var toppen och det var en överaskning för dom som inte hade ätit Quorn tidigare. Mycket gott. Och anläggningen var snyggt uppställd och tycker jag spelade snyggt i källarrummet. Tackar för att vi fick komma på en trevlig tillställning, Merkurius. Quote
new order Posted July 20, 2004 Posted July 20, 2004 Jo, det var mycket intressant när han kopplade in dom men inte när han tog ut dem En liten deprission fick man Vad kan man säga!? Jo,"been there,done that" är ett bra citat. Det är hemskt att gå tillbaka till sina gamla grejor när man vet vilken potential en anläggning kan ha med annan "snörning",jag vet det av egen erfarenhet . Jormas kablar var annars en positiv överraskning Mercurius har bra kablage i sin anläggning,men när systemet blev uppkopplat med Jormas kablar rakt igenom så var lyftet stort!Kanske en liten vink om hur bra no.1-serien verkligen är! Annars så håller jag med alla andra,mycket god mat och trevlig tillställning!!(Trots att det var vegetariskt! ) Mvh New Order Quote
Merkurius Posted July 20, 2004 Author Posted July 20, 2004 Jorma: Aj... När jag hör eller läser att någon tycker att ljudet låter snyggt, så låter det inte så vidare bra i min öron Rummet var ju givetvis inte det bästa och för dig och Timbre som lyssnat på mycket dyrare (och bättre) anläggningar kanske ljudet inte var så imponerande. Det förstår jag självklart. Det skulle dock vara intressant att veta vad ni (gäller alla men främst Timbre och Jorma) tyckte lät bra respektive dåligt. Med en träff som denna är det svårt att säga något exakt, men det räcker bara med en genrell beskrivning på en mening för att jag ska bli nöjd. (Ex: ....... var bra och spelade med ..... och ..... men ....... var mindre bra och i ......registret lät det skit). Jag är så himla nyfiken på andras åsikter Och bedömningen gäller ju prylar så jag tar inte åt mig personligen, även om ni totalsågar anläggningen (bara ni inte menar bokstavligen :clown: ). Jorma: Dina kablar spelas för fullt!! Svårt är det... kablarna spelar ändå ganska olika och man vill ju ha det bästa av bägge världarna.... Quote
Guest Jorma Posted July 20, 2004 Posted July 20, 2004 Efter omständigheterna med den anläggning och det rum som du har Merkurius och med flera byten av apparater och kablar i anläggningen under träffen så spelade det riktigt bra emellanåt. Én anläggning som har fått stå ifred ett tag presterar nästan alltid lite bättre. Med komplex musik och hög ljudnivå så blev det lite pressat ljud, men med utbyte av vissa komponenter så gick det att få ut en bit till av anläggningen. Med lite glesare musik spelade det riktigt musikaliskt emellanåt och du behöver inte skämmas för det ljud som du har fått ur dessa grejer. Jag har hört anläggningar med JMlabhögtalare ur Utopiaserien och med dyrare apparater som har presterat sämre. Och givetvis också bättre. Kablarna får andra komentera, då jag är i allra högsta grad partisk och hur gärna jag än vill vara opartisk så går inte det i praktiken. Det skulle inte bli trovärdigt. Med utbyte av cdspelaren mellan olika fabrikat, så var det inte så stor skillnad i ljudet. Audio Analog Maestro var den spelare som jag ändå tyckte gjorde bäst ifrån sig med lite mera lugn i ljudet och Sonyspelaren var den som jag tyckte minst om, men det var som sagt inte så stora skillnader mellan spelarna. Det tillkom ju också en digitalkabel till Dac,en till dom 2 övriga spelarna och Maestron kördes som integrerad. Det kan också spela in på ljudkvaliteten. Quote
Merkurius Posted July 20, 2004 Author Posted July 20, 2004 Jorma: Härligt att någon kommer med lite omdömen och snabbt dessutom, som på beställning :cool: Jag måste säga att jag håller med dig till punkt och pricka. Speciellt när det gäller gles, och kanske framförallt akustisk musik (JMlab tycker jag genrellt är bra på den typen av musik). För er som vill veta så tror jag Jorma menar att det blev lite mer lugn när hans kablar kopplades in.... och det blev det Quote
Recommended Posts