Jump to content

Recommended Posts

Posted
Vår Chat kommer att släckas ner någon gång under innevarande månad och avstängningstidpunkt hänger på administrativa rutiner vid ParaChat.

//Timbre

Den stängs väl inte av för gott ... :o

Posted
Varför avveckla :?::o

Euphonia huserar i en företagssvit på Surftown. Hotellnotan har mer än fördubblats sedan föregående år och det kändes som läge att koncentrera sig på forumsdelen. Detta är mitt eget beslut och ingen annan i administrationen bär ansvar för nedskärningen.

Posted

...tråkigt...det är ju ett trevligt tillhåll... :)

...om det är kostnaden...kanske en lösning kan vara att vi som nyttjar chatten mycket kan stötta med den biten...är det en möjlig lösning? Vad är årskostnaden för chatten?

...vad tycker ni andra "chattaktiva"? :)

\\K-man

Posted
...tråkigt...det är ju ett trevligt tillhåll... :)

...om det är kostnaden...kanske en lösning kan vara att vi som nyttjar chatten mycket kan stötta med den biten...är det en möjlig lösning? Vad är årskostnaden för chatten?

...vad tycker ni andra "chattaktiva"? :)

\\K-man

Jag tycker också att den är kul, har ju blivit en samlingsplats, framför allt på söndagskvällar. Sedan får man ju tillstå att det är inte särskilt många som är med, men kul är det.

Lätt att spendera andras pengar, men visst hade det varit kul om det finns alternativa lösningar/besparingar.

Posted
Är det inte bara att starta en IRC-kanal som ersättning :) behöver ju inte vara direkt integrerad med webbsidan?

Tycker jag med.

Forumsdelen är så bra att den kan stå för sig själv. Tycker Timbre att han vill koncentrera sig på den har han mitt stöd. Att sala till chatten skulle dessutom innebära extra administration.

Fördelen med chatten är annars att den är så lättillgänglig.

Jag måste få hjälp med att komma igång med IRC-kanalen. Har inte nyttjat denna internetfacilitet tidigare. Men det kan säkert läggas instruktioner i en tråd på forumet.

:) /Jörgen G

PS

Lägger in en länk med IRC-info jag hittat. Måste ju läsa på lite ;) Är det detta du menar Euphonic? /DS

Guest asimov66
Posted

IRC är jobbigt MSN är roligare

Till den som vill så är min MSN adress: asimov66(at)gmail.com

där (at) byts ut mot @

//asimov66

Guest asimov66
Posted

Pidgin är ett linux program som fungerar som ett alternativ till den som är allergisk mot MS.

Sen finns det andra MSN liknande klienter som är kompatibla med MSN. Som tex denna: http://www.adiumx.com/ (funkar till OS X)

Pidgin till unix, linux och windows: http://www.pidgin.im/

MSN: http://www.snabbstart.com/download/windows-live-messenger

Har ej testat adium men kört pidgin och msn ett bra tag. Funkar fin fint.

Glöm inte skicka PM när ni adderar ens adress så man kan godkänna den, ibland vet man inte vems adress det är och mycket SPAM förekommer tyvärr på internet.

Posted
Pidgin är ett linux program som fungerar som ett alternativ till den som är allergisk mot MS.

OK,

Pidgin verkar ju vara ett alternativ eftersom medlemmar har alla möjliga varianter på OS.

Kan man ansluta sig till en MSN Web Messenger-grupp via Pidgin?

Kan MAC-användare ansluta sig till en Pidgin-grupp?

Varför inte köra en äldre version av Ventrilo?

Kanske det, men då måste man väl ha ljudkort, mikrofon och högtalare? Det har inte alla potentiella deltagare.

Vad kör alla MAC-användare?

Posted

Timbre, att du bestämmer behöver ju ingen påminnna oss om. Du är vår chef o välgörare :) Vi vet alla att du driver forumet från egen fick, så ingen förväntar sig att du finansierar orimliga kostnader!

Jag vill dock poängtera att för mig är euphonia "hemma sidan" och att det finns en chatt som är lättåkomlig och som garanterat bara innehåller "famiiljen" har i många stunder varit en stor tillgång och trygg tillflyckt för mig.

Jag bidrar gärna ekonomiskt om det kan hjälpa till att hålla chatten i liv.

Posted
Nog för att jag står för vad jag skrev, så vill jag poängtera att jag inte dubbelpostade för att skapa eftertryck, utan min webläsare hängde sig,

Det blev en trippelpost :) som nu är nedskalad.

Posted

Ja, det var med t.ex. mIRC (en av många IRC-klienter) som jag menade men det finns även så att man kan chatta genom web-IRC och i praktiken är det ju exakt samma sak som den tidigare chatten.

mIRC däremot kan man ju ha rullandes på datorn 24/7 eftersom det inte är beroende av en webbbrowser som ibland ställer till problem, måste stängas osv.

Det är bara att välja en nätverk, ansluta till valfri server och sedan gå in i ett rum med /join #Euphonia.

Vissa servrar tillåter att man registrerar en kanal så att man kan få tillbaka operatorstatus om man förlorat det. Det är länge sedan jag slutade hänga på IRC och jag var bara på EfNet där man inte kunde registrera kanaler så Eggdrop "robotar" fanns alltid i kanalerna och kunde ta emot kommandon så man kunde ge sig själv operatörsstatus mm.

Vurmar varmt för att starta just en IRC-kanal, det blir ju liksom tidigare -- fast bättre och det är ju inga problem att länka till en IRC-klient som förmodligen kan default-startas med nätver/kanalen så blir det exakt som tidigare.

En webdiskussionsgrupp blir aldrig på ledig och lättsam samma sätt som en IRC-kanal.

Plus att man kan vara inne i flera kanaler samtidigt.

Guest asimov66
Posted

mIRC har aldrig fungerat för mig. Så om det blir det lägger jag ner chattmöjligheten men bugar och tackar för denna möjlighet att interagera med folket.

Posted

mIRC var hur enkelt som helst...jag var ju tvungen att testa Ranefjords inbjudan...tog inte fem minuter att ladda hem och komma igång....det borde vara en enkel lösning...om den funkar för alla typer av datorer...

asimov66...undrar varför det inte funkar för dig...? :(

\\K-man

Posted
Hmmm..just nu verkar jag ha startat en irc-kanal kallad */euphonia ...kan någon prova att gå dit...får vi se om vi syns där?

\\K-man

Skulle gärna testa om det inte vore för att jag är mer än "infant" när det gäller datorer.

Har du någon länk eller annan info om hur man går till väga ?

Måste ju lära mig någon gång :blush

Posted
Skulle gärna testa om det inte vore för att jag är mer än "infant" när det gäller datorer.

Har du någon länk eller annan info om hur man går till väga ?

Måste ju lära mig någon gång :blush

Jag nyttjade Ranefjords länk till "att snabbt komma igång"...där finns länken till nedladdning av clienten och allt...testa....och återkom... :)

Observera att jag skrev fel namn på kanalen...skall alltså vara #euphonia

\\K-man

Posted

Är macanvändare. Testade ett par olika klienter, men fattade inte nåt förrän jag testade denna: http://colloquy.info/

Snorenkelt. Bara välja irc.quakenet.org och sen skriva /join #euphonia i skrivfältet, och där träffade man genast Ranefjord och K-man.

Posted

När jag tittar på mina händer så har jag svårt att greppa beroende på tummarna som sticker upp mitt i händerna, framförallt när det gäller data..

Skulle ingen som kan det här bättre än undertecknad på ett enkelt sätt förklara hur man gör ?

tacksam för hjälp..