Timbre™ Posted June 21, 2004 Posted June 21, 2004 Hifimässor är varje audioforums livsluft... Snart drar det ihop sig till en av hifiårets stora händelser och en väl förankrad tradition hålls därmed vid liv. Vem minns inte tidigare Göteborgsmässor ända tillbaka till Hotell Opalen och all tung hifi som har visats upp genom åren... Nu blickar vi framåt och detta är Euphonias mässtråd. En plats för spekulationer (), fakta, information, nyheter, rykten och frågor. Tråden kommer att häftas fast på Nyhetsforum och plockas ner först när mässdörrarna står vidöppna. Här kan vi posta allt vi får nys om... Det var full aktivitet ute på Arken även idag men rena rama lugnet jämfört med en mässhelg. Kändes nästan lite ovant... Fakta är alltid bra att börja med. Mässdatum är spikat och det handlar om den andra helgen i september, alltså 10/9-12/9. Boka upp den redan nu! :cool: Inte fel att vara väl förberedd till Arkenhelgen och glöm för all del inte att kika in här emellanåt... Quote
Timbre™ Posted June 21, 2004 Author Posted June 21, 2004 Det har redan droppat () in uppgifter och med största sannolikhet kommer Ljudtekniska Sällskapet att vara med i de planerade seminarierna. Euphonia fortsätter nyhetsjakten... Quote
Neodynium Posted June 21, 2004 Posted June 21, 2004 Trevligt! Jag har faktiskt bara besökt Arken en gång... ser klart fram emot nästa besök nu i September! Lär ju bli sjukt mycket bilder också.. hehe Quote
Timbre™ Posted June 21, 2004 Author Posted June 21, 2004 Det kommer att bli rena rama Nikonexcesserna efter vad jag har hört... Många linser... Quote
Guest Zalve Posted June 21, 2004 Posted June 21, 2004 Nikon ??! Kanske blir Väldigt mycket blixt... kanske blir hatade som förra året papperspåsar ?! :cool: Quote
Timbre™ Posted June 21, 2004 Author Posted June 21, 2004 Jag bara väntade på den... :cool: Det handlar om AWL... Quote
Guest Zalve Posted June 21, 2004 Posted June 21, 2004 All Wide lenses ? Jag kommer nog ha fullt sjå med att FIKA Edit: Arken WorldCup in Lenses ? Quote
Timbre™ Posted June 21, 2004 Author Posted June 21, 2004 Nä, inte med Nikons Advanced Wireless Lighting - mycket tid till fika, lyssning och andra trevligheter. Att samköra tre SB-800 med en D70... :cool: Quote
Guest Zalve Posted June 21, 2004 Posted June 21, 2004 Jösses... Har iofs samma funktion på min EX550, men vem har råd mer 3 såna ?! Slavar du med en blixt på D70n eller har du en IRsändare på D70n ? Quote
Timbre™ Posted June 22, 2004 Author Posted June 22, 2004 Ur mässkatalogen Arkenmässan 2002: "Det är nu femte gången som vi på Hi-Fi Consult i Alingsås tillsammans med branschens leverantörer anordnar ljud- och bildmässa på Arkens konferenscenter i Göteborg" Dags att räkna bakåt på fingrarna. Hmm vartannat år...tillbaka till 1994! Idag skall vi titta närmare på D70:an och hur denna CLS-kompatibla modell fungerar i en AWL-konfiguration. Förmodligen kommer den att uppgå i en högre synkron dimension med beteckningen "Nikon Creative Lighting" som är ett sändarstyrt och autosynkroniserat system... :cool: Hinner vi inte träna idag finns det gott om plats på Arken med ett stort utbud av skilda fotomiljöer... Vad sägs om Bowling & Sportsbar, Relax eller festvåningen Ankaret... Plus 132 enkelrum, 8 dubbelrum och 10 sviter där man kan ladda (kamera)batterierna... Quote
Neodynium Posted June 22, 2004 Posted June 22, 2004 Låter bra! D70 + Sb800 i mängder = Goa förutsättningar för hyggligt ok bilder.. :cool: Ang rum och Arken... Kanske dags att boka rum där snart? 1994? Det var ju ändå ett tag sen... någon som har bilder från alla år? Hade varit skoj att se en återblick! Quote
Jonas Posted June 22, 2004 Posted June 22, 2004 Hähä. Jag ska hänga efter dej Timbre med min Big great white så att du inte får Nikonsjukan! Quote
K-man Posted June 22, 2004 Posted June 22, 2004 ....Timbre har nog tyvärr redan så mycket Nikonsjuka man kan få.... .....men det sista som lämnar människan är ju hoppet.... \\K-man Quote
Guest Zalve Posted June 22, 2004 Posted June 22, 2004 Jonas, tyvärr hjälper det nog inte hur mycket du är försöker. Nån mer märkestrogen än Timbre får man nog leta efter. Han skulle tom ha NIKON-minnen när han köpte kamera... Quote
Jonas Posted June 22, 2004 Posted June 22, 2004 Hähä.. Mer o/t. Jag förstår mr Timbre. Jag skulle inte byta bort mina Canon. Däremot skulle jag gärna komplettera upp med en Leica digitalkamera för "all day use" och en Pentax 67. :cool: Quote
Timbre™ Posted June 23, 2004 Author Posted June 23, 2004 Det handlar om att stå emot strömmen... Göteborgs-Posten skriver att elpriserna har fördubblats på ett år. "Svag vårflod har gjort marknaden nervös" och en hifimässa handlar ju till stor del om ström... Undrar just hur mycket elenergi som omvandlas till ljus, ljud och värme under dessa mässdagar tre... Så här kunde det se ut senast det begav sig. Quote
Neodynium Posted June 23, 2004 Posted June 23, 2004 Hoppla... Där var allt fett på den bilden! *Gömmer sin Dominus* Quote
Timbre™ Posted June 24, 2004 Author Posted June 24, 2004 Arkenplaneringen är redan i full gång... Audionord kommer även i år att hålla till i sitt stora rum och den här gången kan det bli en ny variant. Det finns planer på att dela upp rummet och köra två separata produktdemonstrationer utefter vardera kortsidan. I den ena delen blir det fokus på Nordost kablage med tillhörande lyssningar. I den andra kan vi förvänta oss Sonus faber Stradivari Homage i sällskap av en eller kanske t.o.m. två representanter från Sonus faber. Försäljningschefen Giovanni Menato är ett av namnen det kan handla om. Vi återkommer när planeringen har tagit ytterligare form... Quote
Neodynium Posted June 24, 2004 Posted June 24, 2004 Va skoj! Alltid kul med digniteter på plats Quote
Matrixen Posted June 24, 2004 Posted June 24, 2004 Hoppas på en re-run av den omtalade nordostnätkabelvertikalprovningen! Quote
Ranefjord Posted June 24, 2004 Posted June 24, 2004 Tufft att ta Stradivarin till mässan! :cool: Ser verkligen fram emot detta. När är det föresten klart med vilka som kommer att ställa ut? Quote
sladd Posted June 25, 2004 Posted June 25, 2004 Stradivari i full frihet blir en läckerbit att suga på! Björn Wiman bjöd natt-VIP-gänget på en fantastisk stund förra Arkenmässan med specialdemo kl 02.00 Kanske kan bli en repris? Utställarlistan är klar till största delen. Vi håller på och dribblar med ett antal rum för att tillmötesgå allas önskningar, klämma in någon mer som stått på väntelista i åratal etc Klart är att huset är i det närmaste fullbokat men flera för Arken nya utställare kommer att dyka upp. Hifi Art verkar ha knött sig in, Robban slipper förmodligen att stå i larmet ute i stora hallen, Bild & Ljud hemma har stora planer.... Det bubblar och sjuder med andra ord. LTS kommer vad det verkar. De är inbjudna att arrangera ett antal seminarier i Aulan! mvh sladd , Quote
K-man Posted June 25, 2004 Posted June 25, 2004 Verkar ha klara förutsättningar att bli en riktig höjdarmässa! ...får bara hoppas att sommarn snart är slut...så det blir höst någongång! Seminarier skall bli intressant! \\K-man Quote
Neodynium Posted June 25, 2004 Posted June 25, 2004 Säg inte så.. min semester har ju inte börjat än!! Håller med att mässan verkar bli en höjdare!! Quote
Mattias Posted June 27, 2004 Posted June 27, 2004 Detta låter mycket spännande OT: Koll på datum och sånt är ju inte min starka sida så våra semesterplaner höll på att krasha alla mina Arken planer. Sedan länge var en Italien resa tilltänkt i sommar och den var ju mitt i Arken helgen Men lite panikomplanering och flygbiljettbokning idag så löste sig det hela. Jag får gå på Arken.... iaf 2 dagar *Pustar uuuut* Ser fram mot en härlig Göteborgsvisit. /Mattias Quote
K-man Posted June 27, 2004 Posted June 27, 2004 Ibland kan man få hjärtat i halsgropen! ...jag har skrivit in det i alman med fet text....här skall inte missas! klart vi skall vandra på arken! Gott att du "kom loss", vi får hoppas Göteborg bjuder dig på mycket gott! \\K-man Quote
Guest Zalve Posted June 27, 2004 Posted June 27, 2004 Vilken tur då Mattias, att jag slängde ur mig datumet så där Quote
Recommended Posts