Drem Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Det är dags att skaffa nytt högtalarkablage till min Usher BE-10. I helgen lånade jag grannens Kimber Kable Monocle XL (SW) och herregud vad mycket bättre det lät än min Signalcable Silver Resolution. Jag kände på mig att högtalarna inte kom till sin rätt med min nuvarande kabel, men att skillnaden var så stor? Så nu måste jag hitta en kabel. Man kan ju göra klipp på begmarknaden sägs det. Jag kan tänka mig att lägga max 10000 på en kabel och behöver 2.5-3m kabel. Låt tipsen hagla Quote
Hasse Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Det är dags att skaffa nytt högtalarkablage till min Usher BE-10. I helgen lånade jag grannens Kimber Kable Monocle XL (SW) och herregud vad mycket bättre det lät än min Signalcable Silver Resolution. Jag kände på mig att högtalarna inte kom till sin rätt med min nuvarande kabel, men att skillnaden var så stor? Så nu måste jag hitta en kabel. Man kan ju göra klipp på begmarknaden sägs det. Jag kan tänka mig att lägga max 10000 på en kabel och behöver 2.5-3m kabel. Låt tipsen hagla Om du gillade Kimber´s sound kan du kanske kika efter en begagnad Kimber Select 3033 som är lite mer högupplöst än Monocle om jag minns rätt. Timbre som har järnkoll på Kimber kanske kan fylla i.... Quote
Drem Posted January 12, 2009 Author Posted January 12, 2009 Om du gillade Kimber´s sound kan du kanske kika efter en begagnad Kimber Select 3033 som är lite mer högupplöst än Monocle om jag minns rätt. Timbre som har järnkoll på Kimber kanske kan fylla i.... Det låter väldigt intressant. Ja jag gillade verkligen ljudet från Kimberkabeln, men jag har ännu inte kunnat testa någon annat fabrikat i samma nivå ännu. Quote
Drem Posted January 12, 2009 Author Posted January 12, 2009 Någon som lyssnat på Purist Audio Design 20th Anniversary Aqueous? När man läser om kabeln så låter det som ett ljudideal som passar mig, men det är ju inte lätt att veta utan att spela den i sin egen anläggning. Quote
Danne75 Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Någon som lyssnat på Purist Audio Design 20th Anniversary Aqueous? När man läser om kabeln så låter det som ett ljudideal som passar mig, men det är ju inte lätt att veta utan att spela den i sin egen anläggning. Jag har provat PAD 20th Anniversary Aqueous som högtalar kabel men även signalkabeln och det slutade med att jag behöll signalkabel. Senare provade jag Venustas högtalarkabeln och föll pladask för den, lugnare och mer musikalisk och med mer "svärta". Venustas kabeln går att hitta beggad för runt tio beroende på längd och utförande. /Daniel. Quote
gravalter Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 I helgen lånade jag grannens Kimber Kable Monocle XL (SW) och herregud vad mycket bättre det lät... Kolla in http://www.usedcable.com Där finns Monocle X, 3 meter för 849 dollar... Quote
Drem Posted January 12, 2009 Author Posted January 12, 2009 Kolla in http://www.usedcable.com Där finns Monocle X, 3 meter för 849 dollar... Det är tyvärr bara X, inte XL vilken jag var ute efter. Annars hade jag nog klickat köp direkt Quote
Drem Posted January 12, 2009 Author Posted January 12, 2009 Jag har provat PAD 20th Anniversary Aqueous som högtalar kabel men även signalkabeln och det slutade med att jag behöll signalkabel. Senare provade jag Venustas högtalarkabeln och föll pladask för den, lugnare och mer musikalisk och med mer "svärta". Venustas kabeln går att hitta beggad för runt tio beroende på längd och utförande. /Daniel. Tack för synpunkter, mycket intressant. Ser att det finns lite Venustas på begmarknaden också. Så jäkla svårt bara när man inte kan provlyssna grejerna, alla verkar bo i andra ändan av landet Quote
Timbre™ Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Det är tyvärr bara X, inte XL vilken jag var ute efter. Annars hade jag nog klickat köp direkt För fler annonsalternativ skulle jag föreslå att du även bevakar BiFocal XL och man vet ju aldrig vilka tillfällen som kan dyka upp. Quote
Drem Posted January 12, 2009 Author Posted January 12, 2009 För fler annonsalternativ skulle jag föreslå att du även bevakar BiFocal XL och man vet ju aldrig vilka tillfällen som kan dyka upp. Jag letar för fullt men tar gärna emot tips på fler begsidor. Quote
Absolute Audio Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Om du är sugen på att prova DIY så prova: Belden Mediatwist! Kostar typ 20kr metern, dock behöver du tre eller fyra längder per meter kabel. Denna kabel har jag och andra jämnfört mot bl.a MonocleXL med gott resultat. Bra kabel att ha som referense när det skall handlas dyrare kablar. Quote
Apexorca Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Det är dags att skaffa nytt högtalarkablage till min Usher BE-10. Gott! Fler med Usher Be-10. Ja testade 4 st kablar till mina Usher Be-10. De jag och frugan fastnade för var Synergistic Research resolution referense X-serie. De finns ej längre och var något dyrare än du tänkt dig, men jag tror Synergistic Research bör vara en kandidat även i 10kkr klassen. Det kan vara en god ide att kolla begagnatmarknaden. Då får man mer för pengarna. Jag har hört mycket om kablar, men aldrig att de blir utslitna, så begagnat kan vara ett klipp. Drem! Vore kul att höra om vad du har för erfarenheter av dina Be-10. Vad du kör dem med mm. Det finns en Ushertråd som var lite aktiv blandannat under sommarhalvåret -08. Där vore det jätteroligt om du delar med dig av dina Usher erfarenheter. Calle B Quote
Drem Posted January 12, 2009 Author Posted January 12, 2009 Gott! Fler med Usher Be-10. Ja testade 4 st kablar till mina Usher Be-10. De jag och frugan fastnade för var Synergistic Research resolution referense X-serie. De finns ej längre och var något dyrare än du tänkt dig, men jag tror Synergistic Research bör vara en kandidat även i 10kkr klassen. Det kan vara en god ide att kolla begagnatmarknaden. Då får man mer för pengarna. Jag har hört mycket om kablar, men aldrig att de blir utslitna, så begagnat kan vara ett klipp. Drem! Vore kul att höra om vad du har för erfarenheter av dina Be-10. Vad du kör dem med mm. Det finns en Ushertråd som var lite aktiv blandannat under sommarhalvåret -08. Där vore det jätteroligt om du delar med dig av dina Usher erfarenheter. Calle B Tjena ! Japp jag lovar att skriva av mig lite där Älskar dessa högtalarna ! Quote
Matrixen Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Jag hörde stereotypens Be10 med synergistic research Resolution reference och Krell FPB600 innan han gjorde sig av med först slutstegen och senare högtalarna. Det lät mycket bra, Quote
Drem Posted January 12, 2009 Author Posted January 12, 2009 Jag hörde stereotypens Be10 med synergistic research Resolution reference och Krell FPB600 innan han gjorde sig av med först slutstegen och senare högtalarna. Det lät mycket bra, Det är samma högtalare som numera står hemma hos mig Quote
Matrixen Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Det är samma högtalare som numera står hemma hos mig aha. Du kanske skulle tjatat in kablarna i affären också då Quote
Apexorca Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Det är samma högtalare som numera står hemma hos mig Ok, fattar! Läste annonsen då de var till salu strax efter att jag köpt mina och insåg fördelen med begagnat, rent ekonomiskt...Ja ja! lite sved det allt. Man vet aldrig när man gör bästa klippet. Du gjorde visst det i alla fall. Grattis! Calle B Quote
Drem Posted January 12, 2009 Author Posted January 12, 2009 Tack Calle! Jo jag tog chansen när den dök upp. Apropå Synergestic Research Ref så har Anders på Hifistället en sådan, men det är dubbelt pris mot vad jag hade tänkt som maxpris och då är den ändå begagnad Quote
Matrixen Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Tack Calle! Jo jag tog chansen när den dök upp. Apropå Synergestic Research Ref så har Anders på Hifistället en sådan, men det är dubbelt pris mot vad jag hade tänkt som maxpris och då är den ändå begagnad För de pengarna får du sannorlikt lika bra eller bättre prestanda ur den nya "Tesla" serien, till nypris. Quote
Apexorca Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 För de pengarna får du sannorlikt lika bra eller bättre prestanda ur den nya "Tesla" serien, till nypris. Har aldrig lyssnat på Tesla serien. Är den så bra att den slår sina föregångare som hade mycket högre pris? Drem! Jag tror ju kanske du skulle satsa lite till på högtalarkabeln. Det är dina Be10 värda...för att prestera det dom kan. Synergistic kablarna lyser ju också och det ser snyggt ut :cool: Calle B Quote
Drem Posted January 12, 2009 Author Posted January 12, 2009 Har aldrig lyssnat på Tesla serien. Är den så bra att den slår sina föregångare som hade mycket högre pris? Drem! Jag tror ju kanske du skulle satsa lite till på högtalarkabeln. Det är dina Be10 värda...för att prestera det dom kan. Synergistic kablarna lyser ju också och det ser snyggt ut :cool: Calle B Känner jag Anders rätt så skickar han väl hem mig med Synergistic-kabeln "Du kan betala senare, ta du hem och spela lite på den här nu" haha Ah det är jättesvårt. Jag har precis börjat leta runt lite men det är ju en djungel. Ska man då leta begagnat så blir det genast mycket svårare eftersom en provlyssning blir mycket svårare att få till. Det enda jag testat än så länge är just Kimber Monocle XL. Det lät riktigt bra i mina öron i alla register. Quote
Matrixen Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Har aldrig lyssnat på Tesla serien. Är den så bra att den slår sina föregångare som hade mycket högre pris? ------------ Calle B de har halkat ner lite i pris jämfört med den gamla serien, vilket är lite ovanligt i hifisammanhang. Samtidigt, enligt Synergistic själva så konkurrerar en nivå enklare i Tesla serien med motsvarande från den gamla. Det blir alltså minst 1,5 snäpp billigare för likvärdig prestanda för att förenkla och övertolka det hela. Accelerator(som jag skulle gissa klarar sig under 20 000) har blivit uppskriven av hifipressen och bör vara i nivå med eller kanske tillochmed bättre än Resolution. Jag har dock inte testat någon av dessa modeller hemma. Quote
Matrixen Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Känner jag Anders rätt så skickar han väl hem mig med Synergistic-kabeln "Du kan betala senare, ta du hem och spela lite på den här nu" haha jojo, den har man gått på några gånger. Brukar oftast leda till köp. Quote
Drem Posted January 12, 2009 Author Posted January 12, 2009 Man blir väldigt nyfiken på nya Tesla när man läser vad du skriver här ovan. Har du någon länk till lite tester på högtalarkablarna? Jag söker men hittar inga riktiga recensioner. Quote
Matrixen Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Man blir väldigt nyfiken på nya Tesla när man läser vad du skriver här ovan. Har du någon länk till lite tester på högtalarkablarna? Jag söker men hittar inga riktiga recensioner. Jag kommer inte ihåg riktigt, men jag har för mig att TAS gav dem någon slags Award... Quote
Drem Posted January 13, 2009 Author Posted January 13, 2009 Ett första intryck från två lånade kablar; Synergetic Research Tesla Accelerator (SW) och MIT AVt MA Reference Series (SW) Började med att köra lite på mina nuvarande kablar för att värma upp öronen så att säga. Bytte sedan till Synergetic Research Tesla Accelerator. Satte mig i soffan med stor förväntan. Började spela. Ok det lät bra, mycket bättre än mina kablar. Det fanns mycket detaljer, men vart tog själen, värmen och kroppen vägen?? Lyssnade på kanske 10 av mina favoritlåtar från skivor jag spelar väldigt ofta så jag är "inlyssnad" på dom. Bytte till MIT AVt MA Reference. Oh my god ! Både jag och grannen fick två fåniga leenden när vi tittade på varandra. Han frågade om jag höjt volymen, nej det hade jag inte. Ljudet var nu kött och blod, toppen var väldigt mycket tydligare och luftig än med Acceleratorn. Mellanregistret överlägset, nu var det själ i musiken. Här fanns också mer detaljer. Botten var större och tightare. Musiken kom fram på ett helt annat sätt. Jag vad ska man säga, av de tre kablar jag testat är rangordningen MIT, Kimber (Monocle XL) och sist Synergetic Research Accelerator. Jag undrade faktiskt om jag hade kopplat in Acceleratorn fel, jag kikade över det men nej, den satt väl som den skulle och strömmen inkopplad. Quote
Matrixen Posted January 13, 2009 Posted January 13, 2009 Ett första intryck från två lånade kablar; Synergetic Research Tesla Accelerator (SW) och MIT AVt MA Reference Series (SW) Började med att köra lite på mina nuvarande kablar för att värma upp öronen så att säga. Bytte sedan till Synergetic Research Tesla Accelerator. Satte mig i soffan med stor förväntan. Började spela. Ok det lät bra, mycket bättre än mina kablar. Det fanns mycket detaljer, men vart tog själen, värmen och kroppen vägen?? Lyssnade på kanske 10 av mina favoritlåtar från skivor jag spelar väldigt ofta så jag är "inlyssnad" på dom. Bytte till MIT AVt MA Reference. Oh my god ! Både jag och grannen fick två fåniga leenden när vi tittade på varandra. Han frågade om jag höjt volymen, nej det hade jag inte. Ljudet var nu kött och blod, toppen var väldigt mycket tydligare och luftig än med Acceleratorn. Mellanregistret överlägset, nu var det själ i musiken. Här fanns också mer detaljer. Botten var större och tightare. Musiken kom fram på ett helt annat sätt. Jag vad ska man säga, av de tre kablar jag testat är rangordningen MIT, Kimber (Monocle XL) och sist Synergetic Research Accelerator. Jag undrade faktiskt om jag hade kopplat in Acceleratorn fel, jag kikade över det men nej, den satt väl som den skulle och strömmen inkopplad. Hur många dagar lät ni grejerna sitta i innan ni bytte? Quote
Drem Posted January 13, 2009 Author Posted January 13, 2009 Hur många dagar lät ni grejerna sitta i innan ni bytte? Jag har bara snabbtestat, lånade kablarna i eftermiddags. Jag vet inte ens om något av kablagen är inspelade (förutom Kimbern). Ska testa lite mera imorgon. Quote
Timbre™ Posted January 14, 2009 Posted January 14, 2009 Jag har bara snabbtestat, lånade kablarna i eftermiddags. Jag vet inte ens om något av kablagen är inspelade (förutom Kimbern). Ska testa lite mera imorgon. Av det kablage du provar har jag bara Kimbererfarenheter och deras högtalarkablar bör ligga inkopplade minst 24 h innan det är dags att börja utvärdera. Har de inte varit använda på ett tag (eller man vänder på uppkopplingsriktningen... ) brukar det ta några dagar med mycket musikspelande. Det märks tydligt med Select eller M88 och det gäller sannolikt även Monocle. Quote
Drem Posted January 14, 2009 Author Posted January 14, 2009 Jag får ha kablaget i ungefär 1 vecka. Tänker spela mycket fram och tillbaka. Jag vet att den här snabbtesten inte är vetenskaplig utan bara ett väldigt tidigt första intryck. Något som slog mig var att jag hörde absolut ingen skillnad alls med Acceleratorns strömadapter inkopplad eller urkopplad? Det var därför jag undrade om jag kopplat den fel? Quote
Recommended Posts