Jump to content

Recommended Posts

Posted

Freddie Hubbard, en av jazztrumpetens giganter dog 29 december. Han föddes i Indianapolis 7 april 1938 och var således på mot 71 år.

Hubbard1.jpg

I dagen brusålder vad gäller musik, där de flesta kanaler låter lika och där ingen av dom mäkta med att spela kanske mer än 50 låtar per vecka i repetitionsläge och där jazz aldrig släpps in, är det många namn inom jazzen som är glömda. Nya generationer stöter inte på giganterna såvida dom inte har turen att ha en tokig farsa/morsa som diggar jazz eller om de av ren olyckshändelse skulle komma innanför mina dörrar eller någon av de andra jazzfantasterna på forumet. Radio och musikaffärer är hur som helst en dålig källa för att komma i kontakt med t ex Freddie Hubbard.

Ett kvalitetsforum som Euphonia frisäger sig naturligtvis inte sitt ansvar härvidlag ;)

Hubbard2.jpg

De stora giganterna inom amerikansk (och därmed världen) jazztrumpet hävdar jag är de följande i kronologisk ordning:

Louis Armstrong

Roy Eldridge

Dizzy Gillespie

Clifford Brown

Lee Morgan

Miles Davis

Freddie Hubbard

Wynton Marsalis

Sedan kommer det ett gäng som knackar på dörren men som jag ändå placerar i en annan grupp (utan ordning):

Fats Navarro

Chet Baker

Clark Terry

Maynard Ferguson (kanadick)

Roy Hargroove

Blue Mitchel

Harry Edison...

och en hel drös av fantastiska musikanter.

I följande tråd tänker jag ta er med på en musikresa med Freddie Hubbard och ge några tips på plattor med honom som jag anser vara bland de bättre. Helt klart är att om man gillar jazz, så måste Freddie Hubbard vara med. Det kan ta en stund eftersom det finns mycket musik med Freddie i mina hyllar. Räknade till 57 album och jag har inte allt. Lägg därtill övriga plattor där han är med, så blir det säkert 100-150 album.

Hubbard3.jpg

En första försmak hittar ni på följande link:

Freddie Hubbard

Freddie Hubbard med Art Blakey

Posted

Freddie Hubbard lärde jag känna när jag bodde i Schweiz i början på 90-talet och en kompis till mig genom någon deal köpte 10st Japanska Toshiba Blue Note nypressningar som vi sedan delade upp och jag "fick" hub-tones (BST84115) som snabbt blev favoriten av de 5 skivor som blev mina :mm:

De stora bara försvinner en efter en :black:

- Ser fram mot din tråd :mm:

//Eliot

Posted

Ett för mig mer eller mindre helt okänt namn....och just det är ju en av godbitarna med forumet...man får en massa bra tips och genomgångar av saker som man inte "stött på" annars!!! :mm:

\\K-man

Posted

Hej Igen!

Skulle gärna vilja hedersomnämna Donald Byrd adderad till din lista nr 2 :D

Han har gjort grymt bra inspelningar - främst i den tidigare delen av hans karriär.

Nog om detta nu pratar vi ju Freddie :)

Lyssnar just nu på den skivan som syns i din första bild "Up Up Goin Up" riktigt svängigt!

/Shaft

Posted
Hej Igen!

Skulle gärna vilja hedersomnämna Donald Byrd adderad till din lista nr 2 :D

Han har gjort grymt bra inspelningar - främst i den tidigare delen av hans karriär.

Nog om detta nu pratar vi ju Freddie :)

Lyssnar just nu på den skivan som syns i din första bild "Up Up Goin Up" riktigt svängigt!

/Shaft

Helt rätt, Shaft, Kenny Dorham glömde jag också bort likesom Howard McGhee... Håller just nu på att spela igenom samtliga Blue Note med Freddie, därefter återkommer jag till tråden.

Posted

Dags med lite lyssningstips. Jag börjar med hans Blue Note-inspelningar. Vad jag vet så har jag samtliga som nu snurrat under helgen. Ljudintrycken är relativt till andra Blue Note-plattor.

Första gruppen ut:

HubbardBN1.jpg

Hubbard kom till New York 1958 där han gjorde stor succé. Bl a spelade han hos Sonny Rollins. Drygt 2 år senare, 1960 gjorde han debut på Blue Note med kvintettplattan "Open Sesam" BST 84040 tillsammans med tenoristen Tina Brooks som samtidigt gav ut sitt debutalbum (BST 84041) med i stort sett samma grupp sånär som på trummis och pianist. Bländande spel och sväng på typiskt Blue Note manér.

Musik: 5

Ljud: 4

Nästa platta blev "Going Up" BST 84056. Samma stil som på "Sesam" men här är det Hank Mobley på tenor. För mig är även detta ett måste även om jag håller den förra lite högre. Även denna inspelad 1960.

Musik: 4

"Ready For Freddie" BST 84085 från 1961. Nu första gången tillsammans med Wayne Shorter. Elvin Jones bak trummorna. Detta är ett mästerverk, min favorit även om det är hårfint.

"Hub Tones" BST 84115 inspelad 1962 tillhör också topparna. Här spelar han tillsammans med bl a Herbie Hancock.

Posted

Nästa grupp:

HubbardBN2.jpg

På dubbelalbumet "Here To Stay" BN-LA496-H2 som släpptes 1976 återfanns "Hub Cap" som ursprungligen hade nummer BST 84073, inspelad 1961 med en större grupp (sextett) för att skapa lite andra klanger. Det är musik som är lite mer sökand i modal klang utan att för dens skull vara tråkig eller enformig.

Ljud: 3

Dubbeln innehöll dessutom en premiär för albumet "Here To Stay" som spelades in 1962 men inte getts ut tidigare. Den gavs också ut 1986 som eget album och den finns också med som 45:a i Music Matters serien. Plattan är helt OK men jag tycker den är lite ojämn.

Musik: 3,5

"Breaking Point" BST 84172 från 1964 var första inspelningen Hubbard gjorde med egen grupp. Första sidan är relativt fri och man kan höra influenser från Coltrane, Eric Dolphy och Miles Davis 60-talskvintett. Det är dock inte svårlyssnat men kräver lite mer av publikum. Jag har haft besökare som tycker det är vidrigt och andra som tycker det är kanon. Jag gillar plattan.

Jag gör nu ett hopp fram till 1987 då "Lite Flight" BT 85139 släpptes då Hubbard kommit tillbaka till fadershuset efter flera år på bl a CTI och Columbia och som kontraktsfri. Dessa återkommer jag till senare. "Lite Flight" är en snäll funk-jazzplatta med bl a Stanley Turrentine och George Benson. Inget måste mer rätt OK för den genren.

Musik: 2,5

Sista plattan på Blue Note var "Times Are Changing" från 1989, B1-90905. Muzak av sämsta sort. Inte ens Hubbard kan lyfta upp sånt här skräp. Gå inte på den här.

Musik: 0

Posted

En del Blue Note har jag endast på CD. De kommer här:

HubbardBN3.jpg

"Blue Spirit" BST 84196 från 1965 är en tidstypisk jazzplatta från Blue Note. Mycket modalt spel kring ett ackord för att vara lite elak. Jag tycker det kan bli lite enahanda i längden. Kul att ha men inget måste, som jag ser det.

Musik: 3

"Night Of The Cookers" Vol 1 o 2 inspelade live där även Lee Morgan gästspelar. Det här är jazz när den är riktigt tråkig tycker jag. Det är ett battle där den ena försöker övertrumfa den andra i snabbhet och höga toner. Möjligen kul om man var där. Det här är inget att ha, tycker jag.

Musik: 1

Ljud: 2

1985 var Freddie Hubbard tillbaka till Blue Note och gav ut två bländande album tillsammans med Woody Shaw. Den första "Double Take" CDP 46294 som kom 1986 är i god Art Blakey-anda där bl a Clifford Brown (en av Hubbards viktigaste influenser). Medium tempo, fina låtar och bra spel, framför allt då från Hubbard.

Ljud: 5

Ett steg vassare tycker jag "The Internal Triangle" CDP 48017 som kom 1987. Den är samma stuk som på "Double Take" men lite friskare där båda får spela ut lite mer. Låtarna är också intressantare.

Ljud: 5

Jag tar nu paus för att lyssna igenom lite nya buntar. Nästa gång blir det Hubbard på Impulse och Columbia.

Posted

RIP, ser jeg må plukke frem en av de to skivene jeg har, lenge siden de har fått snurre....

mvh

Posted
Nästa platta blev "Going Up" BST 84056. Samma stil som på "Sesam" men här är det Hank Mobley på tenor. För mig är även detta ett måste även om jag håller den förra lite högre. Även denna inspelad 1960.

Häpp, hittade den för USD156, och det är ett helt dygn kvar på budgivningen... :o:black:

Man kanske skulle välja en Japanpress i stället :?:

Annars finns här en US-press från 2003.

Posted

Jag undersökte vilka inspelningar som släpps som 45rpm utgåvor och Analogue Productions har nyligen meddelat att de skall ge ut valda titlar ur Impulse-katalogen

Music Matters ger ut

BST 84135 Freddie Hubbard - Here To Stay (finns att köpa!)

BST 84040 Freddie Hubbard - Open Sesame

Analogue Productions ger ut

BST 84115 Freddie Hubbard - Hub-Tones

BST 84073 Freddie Hubbard - Hub Cap

...och på Impulse!:

A-27 Freddie Hubbard - The Artistry Of Freddie Hubbard

A-38 Freddie Hubbard - The Body & The Soul

//Eliot

PS. Analogue Productions utgåvorna släpps också som Hybrid Stereo SACD

Posted
Jag kanske rusar i förväg eller går OT, men hur är FH & Oscar Peterson Face to Face? Ska man välja den på Pablo?

67078.jpg

Jag är inne i en intensiv arbetsperiod, så tråden har fått en halvhalt, men jag kommer snart tillbaka inklusive mina synpunkter på Pabloinspelningarna. "Face To Face" är en ganska typisk jazzplatta från Pablo. Det är Oscar Petersons dåvarande kvartett med bl a Joe Pass och NHÖP, så Freddie får ses som en gästblåsare.

Inspelad 1982 och det dröjde inte länge efter förrän Hubbard försvann från scenen pga kroniska problem med sina läppar (de sprack helt enkelt, tålde inte den starka luftpelare Freddie spelade med).

Musiken kan beskrivas som en typisk Oscar Petersonplatta (innan han fick hjärninfarkt och tappade spelförmåga med vänstran) med blås av Freddie. Jag vill inte vara utan den. Ljudet är också typiskt Pablo, vilket innebär 3-4 stjärnor.

Finns den på annat skivmärke också?

Posted

Tack för det.

Man tänker sig att sångare är de som är mest utsatta för åldersåkommor, men detta var ju två tragiska exempel på instrumentalistöden. Och jag hörde Hanne Boel för ett par dagar se'n som bara verkar bli röstmässigt bättre.

Finns den på annat skivmärke också?

Jag har sett den med annat omslag, men det var nog OJC om jag googlar rätt.

Posted
Jag har sett den med annat omslag, men det var nog OJC om jag googlar rätt.

Jag antar att det är denna Du har sett ... samma platta i annan dosa. :shy:

FaceToFace.jpg

Posted

Fant frem det albumet jeg hadde (trodde jeg hadde fler men ..) MISTRAL fra 80, mer i funk/contemporary jazz land dette, imponerende artist liste.

JF42625.jpg

Bass - Stanley Clarke

Drums - Peter Erskine

Engineer [Recording, Mixing] - Mark Ettel

Guitar - Roland Bautista

Mastered By - Mike Reese

Percussion - Paulinho Da Costa

Piano, Electric Piano - George Cables

Producer - John Koenig

Saxophone [Alto] - Art Pepper

Synthesizer - Peter Wolf

Trombone - Phil Ranelin

Trumpet, Flugelhorn - Freddie Hubbard

Notes: Recorded at Ocean Way Recording, Hollywood, CA; September 15, 17, 18 and 19, 1980

Mastered at Mastering Lab

Tydelig en Japan utgave fra Toshiba-EMI...

mvh

Posted

Nu kör vi igång igen... :)

Rent kronologist efter Blue Note perioden, så skulle nu följa hans plattor på Impulse och Atlantic. Jag kände dock för att ta mig igenom hans CTI-plattor som jag spelat under helgen. Jag återkommer till Impulse och Atlantic. Efter CTI gick han över till CBS/Columbia och därefter Pablo. Efter Pablo-perioden hade han inget fast skivkontrakt. Det blev lite här och där. Ex exempel är Mistral som Om.s har i sin samling. Dessa behandlar jag sist i tråden.

CTI skapades av Creed Taylor som blev utkastad, eller i vart fall lämnade Verve där han skapat mängder av mästerverk. CTI-plattorn kännetecknades av fantastiska vikupp-album utan albumtext, endast bilder och credits. Ljudet var också speciellt, där t ex trummor lindades in en konstig ljudbild, ungefär som om de var täckta med fuktiga handdukar.

Hubbard2.jpg

Ett annat typiskt drag för CTI-plattorna, är att det i stort sett var samma musiker på samtliga album, likaså att Don Sebesky eller Bob James bidrog med arrangemang. Man kan inte påstå att CTI bidrog med spännande och utmanande jazz. Det mesta är t o m tråkigt även om det finns en del pärlor, inte minst med Freddie Hubbard som var först ut på CTI. CTI plattorn är dock ett dokument över tiden och som sådana är de rätt kul att ha.

Posted

Första plattan på CTI var med Freddie Hubbard som hette "Red Clay", CTI 6001 från 1970. Det är kanske den platta som låter minst CTI. Fortfarande gör sig rötterna från Blue Note perioden gällande. Härligt sväng och driv och Hubbard spelar som bara han kan. Pianot har ersatts av Fender Rhodes. En av Hubbards bästa plattor. Rekommendera. Den är så bra så jag skall söka upp den på vinyl. Har den endast som CD.

Hubbard1.jpg

Musik: 5 :D

Ljud: 4 :)

Hans fjärde CTI platta hette "Sky Dive" och är från 1972 och som jag också saknar bland mina vinylplattor. Här är det lite mer typiskt CTI-sound där Don Sebesky har gjort fina supportande arr med orkester. Det är lite mer laid back gentemot "Red Clay" men även detta är en höjdarplatta. Kanonspel med härliga basgångar från Ron Carter och fina flöjtsolon av Hubert Laws.

Musik: 4 :)

Ljud: 4 :) ´

Andra plattan var "Straight Life", CTI 6007 inspelad 1970. Här brottas jazzen med traditionen och pop/rock/disco. Det låter lite disco med Go-Go girls. Improvisation kring några ackord och en rytmmatta. Hubbards spel och ton är dock mäktig, men det räcker inte, tycker jag. En platta som kan undvaras.

Hubbard6.jpg

Musik: 2 :)

Ljud: 3 :)

"First Light" från 1971, CTI 6013. Också en mellanplatta som kan undvikas. Lite snällare än "Straight Life" men alltjämt tråkig i min smak.

Hubbard4.jpg

Musik: 2 :)

Ljud: 3 :)

Posted

På "Keep Your Soul Together" från 1973, CTI 6036 visar Hubbard åter var skåpet skall stå. Här går han bak till lite mer svängjazz även om det har en liten touch av CTI-soundet. Här finns några pärlor som jag inte vill vara utan. Rekommenderas.

Hubbard5.jpg

Musik: 4 :)

Ljud: 3,5 :)

1973 kom det ett par liveinspelningar med Stanley Turrentine, Herbie Hancock med flera. Jag har endast "In Concert Vol 1", CTI 6044 (den andra volymen finns på CTI 6049). Som så många gånger visat sig tidigare, blir ofta den här typen av supergrupper tråkiga på scen. Spel på rutin kring kända harmonier räcker ofta inte och kan sällan matcha fasta grupper som har en repertoar att presentera. Jag tycker det är skräp.

Hubbard3.jpg

Musik: 1 :(

Ljud: 2 :(

Hubbards sista CTI-platta var Polar AC som kom 1975 (det kom även en Greates-platta på CTI, men dom räknar jag inte). Det är egentligen en liten profillös platta men jag gillar den ändå. Ljudet är som vanligt lite överproducerat, men den har något visst som är svårt att sätta fingret på. Jag vill inte vara utan den.

Hubbard7.jpg

Musik: 3,5 :)

Ljud: 3,5 :)

Därmed har jag avhandlat Freddie Hubbards CTI-period.

Posted

Kul med den signerade LPn!

Första plattan på CTI var med Freddie Hubbard som hette "Red Clay", CTI 6001 från 1970. Det är kanske den platta som låter minst CTI. Fortfarande gör sig rötterna från Blue Note perioden gällande. Härligt sväng och driv och Hubbard spelar som bara han kan. Pianot har ersatts av Fender Rhodes. En av Hubbards bästa plattor. Rekommendera. Den är så bra så jag skall söka upp den på vinyl. Har den endast som CD.

Här !

Posted

Hej Bebop!

Den där Polar AC hade jag tänkt köpa från japan på CD men det blev inte av.....Har inte heller "Keep your soul together" som verkar intressant. Själv har jag annars inga större problem med CTI-soundet. Gillar man det så gör man :) . Sky Dive är den platta som jag håller högst även om Red Clay har blivit klassikern. Freddie var en mycket bra trumpetare :D

Shaft

Har endast ett par släpp med FH efter CTI så en fortsättning skulle uppskattas mycket :mm:

/Shaft

Posted
Sky Dive är den platta som jag håller högst även om Red Clay har blivit klassikern. Freddie var en mycket bra trumpetare :D

Har endast ett par släpp med FH efter CTI så en fortsättning skulle uppskattas mycket :mm:

/Shaft

Kul att Du uppskattar tråden ...

Jag har många fler att spela igenom, så det kommer mer. Man jag får ju spela lite annat emellanåt så att jag inte tröttnar ... Det blir mycket mer Hubbard. :)

Posted

Hej Igen,

Ja det är en härlig tråd - hoppas fler får upp ögonen för Hubbard :cool:

Jag gillar speciellt att du tar egna riktiga bilder på LP etc.

LP-omslagen på t.ex. CTI var ju av extremt hög kvalitet både konstnärligt och produktionsmässigt.

Jag tror även att många behöver lite guidning i en sådan artist som Hubbard eftersom hans output var varierande i både stil och kvalitet - även om det hela tiden var Hubbard. Lite likt Donald Byrds och Eddie Harris olika släpp under lång tid.

/Shaft