Jump to content

Hemma igen


Bebop

Recommended Posts

Kör väl på med en tråd till ...

30 oktober kom flyttbilen till vårt nya hem. 309 kartonger att packa upp varav 3 kartonger var förseglade från fabriken. Hifin fick stå i lådorna någon vecka ...

Ldor.jpg

... men jag kunde inte låta bli att kolla rören. Hade de klarat resan? Glasen var i vart fall hela

Rrsamling.jpg

Rr.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Drygt 207 kartonger. Har sett en del utlandssvenskar packa sina containers och nog fanns här varianter men inte ens den mest inbitne piscosamlaren kom upp i 207 buteljer... :)

Missförstånd, Timbre. Samtliga 309 kartonger har färdats över Atlanten, men av de 3 ouppackade så kom en från Sverige, så med den blev det 310 ... :) Så av de tre ouppackade kartongerna kom 67 % från andra sidan Atlanten. Det är väl det som kallas mängdlära.

Link to comment
Share on other sites

Första åtgärd var att få ut hyllor längs väggarna så att det gick att röra sig plus att packa upp CD-plattorn (vinylen hamnar på våning 2) för att bli av med kartonger.

versikt.jpg

Dynaudio C4 levereras i stora trälådor stora som likkistor modell större, så dom åkte ut snabbt också. Som ni kan se har jag satt dom på handdukar så att det går lätt att flytta runt när det är dags för slutlig anpassning. Även RIAA:n från ARC är på plats.

Hgtalarna.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra takhöjd med tanke på cd-hyllorna :) ,passade ju som i handsken.

Kanske uträknat eller var det ren tur ?

IKEA's Billyhyllor är skapade för det svenska folkhemmet. Med deras överhylla platsar dom perfekt med svensk byggstandard.

Link to comment
Share on other sites

Stereon går före både säng, stekpanna och tandborste ... eller hur? :D

Vid min senaste flytt var det stereo och dator som packades upp först. Sedan kom jag på att en säng hade varit bra att få i ordning - det blev sovsäcken den första natten ... ack ja.

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

Detta är en anläggning/nyetablering/återetablering som jag ser mycket fram emot. En trevlig person en trevlig anläggning och mycket god text och kunnande kan det bli bättre, det vette tusan det. :)

Ser fram emot resten.

Link to comment
Share on other sites

En CD5 kanske.......

Håller också en slant på ARC:s nya CD 5 :D

Calm

Ni har ju väderkorn som en jakthund ... fast det fanns ju bara två alternativ :) Visst är det en ARC CD5, mitt första hifi-köp i Sverige sedan hemkomsten.

ARC3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så här ser den ut i helbild, vilket inte är en överraskning då detta är ARC's standardlayout oavsett maskin. CD5 efterträdde CD3 MkII och skall ha hämtat en hel del från referensen CD9. Avståndet har m a o krympt. En del hävdar t o m att de ligger på samma nivå. Jag återkommer senare med lite lyssningsupplevelser. Det finns ju mer att packa upp ;)

ARC4.jpg

Här gör CD5:an nu sällskap av ARC's RIAA-steg PH5 som går in på 5:e året. Det är fortfarande ett superbt grammofonsteg.

ARC5.jpg

Mitt försteg kommer från VTL och heter TL 5.5 som är ett rent rörförsteg med separata nätdelar per kanal. Det är faktiskt det enda rena rörförsteget VTL har. Deras modeller 6.5 och 7.5 mkII är hybrider. Jag tycker nog att 5.5 är det mest prisvärda försteget från VTL. Modell 6.5 är också bra men 5.5 har en högre värmefaktor som passar bra i mitt system. Däremot är 7.5 ett drömsteg - en annan gång dock.

ARC6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stereon går före både säng, stekpanna och tandborste ... eller hur? :D

Vid min senaste flytt var det stereo och dator som packades upp först. Sedan kom jag på att en säng hade varit bra att få i ordning - det blev sovsäcken den första natten ... ack ja.

Nja, stekpannan är också het ;) Fast sängen var faktiskt det som kom på plats först följt av köksutrustning. Det behövs både sömn och mat för att packa upp hifi och skivor :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Villkommen till svedala då. Hur stort är ditt nya rum Bebop?

Ser ut att bli en trivsam plats. Trodde det kulle dyka upp ett ARC försteg hos dig, men det verkar ju som att En annan rör-förespråkande firma vann racet :-)

Mvh Peter

Jag tycker ARC gör fantastiskt bra grejor, men det finns dom jag håller högre när det gäller förstärkare, framför allt slutstegen där jag aldrig riktigt fallit för ARC.

Hela bottenplanet är en öppen lösning där själva lyssningsrummet upptar en gavellängden vilket innebär ca 30 m2 eller ca 8,5 X 3,5 meter. Högtalarna står ca 1,5 meter från frontväggen (mätt vid membrankanten) och drygt en halvmeter från sidovägg, alltså med 2,5 meter mellan dom. Lyssningsposition 2,7 meter från högtalarna. Det innebär alltså att jag sitter 4,2 meter in från frontväggen, vilket i princip bli mitt i rummet. Kommer bilder senare som visar detta. Det har faktiskt blivit riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...