Bebop Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Hej på er ... Efter många, tråkiga och tidsödande palavrar har jag äntligen fått upp min internetanslutning ... Det har varit drygt men nu är det över. Massor av topics att läsa och jag har faktiskt förberett en del reportage också, så ni får dras med mig ett tag till. Jag kopplade ner min internetkoppling i Montreal i början av augusti, men jag stannade kvar ytterligare en månad. Så jag börjar med att gå tillbaka till mitten av augusti under högsommarvärme. Det skulle bli premiärvisning på lite intressanta prylar där en del också visades upp på Arken, så stegen gick mot Cdf-Audio tillsammans med Montreals hifi-elit. En första glimt om vad som visades kommer här ... några idéer? Quote
Engelholm Audio Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Hej på er ... : : http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...ledgehammer.jpg Wilson? Dom har iaf metall-rör...å andra sidan vet jag inte om dom har dubbla? Kanske i nån nyare, större modell? Å välkommen tillbaka till internet igen! Quote
eliot Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Tors hammare Välkommen tillbaka - har saknat dig..... Tillägg: Thor's Hammer Quote
Bebop Posted January 7, 2009 Author Posted January 7, 2009 Wilson? Dom har iaf metall-rör...å andra sidan vet jag inte om dom har dubbla? Kanske i nån nyare, större modell? Visst är det Wilson och deras nya subwoofer Thor's Hammer - drygt 200 kilo och 1,5 meter hög sub som användes lite annorlunda än vad som är brukligt. Jag återkommer om det. Quote
Engelholm Audio Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Visst är det Wilson och deras nya subwoofer Thor's Hammer - drygt 200 kilo och 1,5 meter hög sub som användes lite annorlunda än vad som är brukligt. Jag återkommer om det. Ett ½ poäng borde jag få... Minst! Quote
K-man Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Välkommen tillbaks Bebop, även jag har saknat din medverkan....och vilken återkomst! \\K-man Quote
Bebop Posted January 7, 2009 Author Posted January 7, 2009 Ett ½ poäng borde jag få... Minst! Självklart, du får 2 varav den ena p g a att Du hann före Eliot Quote
P-pan Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Hej på er ... Efter många, tråkiga och tidsödande palavrar har jag äntligen fått upp min internetanslutning ... Det har varit drygt men nu är det över. Massor av topics att läsa och jag har faktiskt förberett en del reportage också, så ni får dras med mig ett tag till. Jag kopplade ner min internetkoppling i Montreal i början av augusti, men jag stannade kvar ytterligare en månad. Känns inte som några större svårigheter . Varmt välkommen åter som sagt. Quote
Engelholm Audio Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Självklart, du får 2 varav den ena p g a att Du hann före Eliot Aha! Ännu en fjäder i hatten... Fast Eliot är ju alltid extra duktig med snygga länkar också! Quote
Hasse Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Visst är det Wilson och deras nya subwoofer Thor's Hammer - drygt 200 kilo och 1,5 meter hög sub som användes lite annorlunda än vad som är brukligt. Jag återkommer om det. Welcome back, undrade just vart du hade tagit vägen. Skaplig subwoofer det där, liknar mest ett kylskåp storleksmässigt. Skymtar även Lamm´s fina hybrider. Quote
Bebop Posted January 7, 2009 Author Posted January 7, 2009 Skaplig subwoofer det där, liknar mest ett kylskåp storleksmässigt. Skymtar även Lamm´s fina hybrider. Japp, det är Lamms fina monoreferenser ML 1.2 Audioaer Classic fick agera diskdrive under föreställningen där signalen togs hand om Meitners mycket lovordade och omhuldade DAC2. Quote
Bebop Posted January 7, 2009 Author Posted January 7, 2009 Tanken var att det hela skulle manifesteras med världens bästa försteg (sorry, Eliot) från Shindo. Modellen heter Vosne-Romanee och är en makalös maskin. I vart fall tillsammans med VTL. Det blev dock inget med det. Visade sig att Lamm och Shindo inte alls gick ihop när det gäller känslighet. Redan efter ett par millimeter volympådrag blev det full sula i rummet. Så vi fick "nöja" oss med VTL 7.5 II (vilket jag dock inte fick med på bild denna gång). Quote
eliot Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Tanken var att det hela skulle manifesteras med världens bästa försteg (sorry, Eliot) från Shindo. Modellen heter Vosne-Romanee och är en makalös maskin. Jag tycker inte att man kan prata om att något är världens bästa. Audio Concept har nu Bridge Audio Laboratory, BC-1 MK-II, vilket också är riktigt bra liksom Lyra Connoisseur osv. Försteget är bara så bra som källan Apropå Shindo så är Petrus III deras statement försteg //Eliot Quote
Bebop Posted January 7, 2009 Author Posted January 7, 2009 Jag tycker inte att man kan prata om att något är världens bästa. Audio Concept har nu Bridge Audio Laboratory, BC-1 MK-II, vilket också är riktigt bra liksom Lyra Connoisseur osv. Försteget är bara så bra som källan Apropå Shindo så är Petrus III deras statement försteg //Eliot Jodå, ville bara kivas lite ... Quote
calle_jr Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Vosne-Romanee och Petrus verkar ha samma funktioner och specar men lite olika rörtyper, och märkligt nog inte egna rör. Jag skulle nöja mig med endera av dem Väldigt kul att se dig tillbaka, Bebop! Quote
Bebop Posted January 7, 2009 Author Posted January 7, 2009 Väldigt kul att se dig tillbaka, Bebop! Man tackar ... Det fanns två premiärobjekt på plats. Den ena var subben Thor's Hammer och den andra pjäsen var också från Wilson ... Quote
Jörgen_G Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Ja det var long time no see Bebop - en tasskakning i känd kungsholmsbutik vill jag minnas. Undrade vart du tog vägen sedan - om jag skrämt iväg dig fullständigt från allt vad hifi-forum heter... /Jörgen G Quote
calle_jr Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 och den andra pjäsen var också från Wilson ... Aah, det är nog den från nildeltats utlopp. Quote
iroise Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Tjenare BeBop har undrat var du tog vägen o frågade faktiskt eliot/Calle J:r häromdagen när vi grottade ner oss en eftermiddag hemma hos Calle och hans eminenta system. Mycket kul att du är här igen.//VH Quote
Schill Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Aah, det är nog den från nildeltats utlopp. Jupp hade nog ett bibliotek där också, Är det damm mitt norra öga skådar uppe på mellanregistret?!? Quote
Richard Posted January 8, 2009 Posted January 8, 2009 Är det damm mitt norra öga skådar uppe på mellanregistret?!? Eller en Alexandria med mjäll? Quote
Timbre™ Posted January 8, 2009 Posted January 8, 2009 Japp, det är Lamms fina monoreferenser ML 1.2 http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...on/LammM1_2.jpg Såg på hemsidan att det är en jubileumsmodell med anledning av ten years in business... Quote
Bebop Posted January 8, 2009 Author Posted January 8, 2009 Såg på hemsidan att det är en jubileumsmodell med anledning av ten years in business... Det var ny kunskap för mig som förmodligen inte ens biblioteket i Alexandria kan upplysa om. 16 Augusti hade Wilson premiär för sina Alexandria X2 ser. 2 i Kanada. Av en ren tillfällighet presenterades dom vinrött a la Euphonia. Quote
Hasse Posted January 8, 2009 Posted January 8, 2009 Ser nog kanske lite mindre Darth Vader-aktiga ut än de svarta som visades i Götet . Imponerande pjäser oavsett färg Quote
Bebop Posted January 8, 2009 Author Posted January 8, 2009 Så här såg härligheten ut tillsammans ... eller så här ... Hela härligheten var hopknuten med Transparent Opus och dito Reference, så jämfört med Göteborg som körde på Odin och Krell så var det nästan två ytterligheter som spelades upp. Dessutom är Cdf's stora lyssningsrum rätt så dämpat. Lyssningsminnet är som bekant relativt kort, men skillnaden törs jag ändå beskriva som mycket stor. I Göteborg lät det mer pang på, renare och ibland t o m lite spetsigt medan uppställningen i Montreal var varmare och gosigare utan att för dens skull låta lulligt. Det kändes mer som att lyssna med lurar på. Det handlar alltså inte om bättre eller sämre, endast annorlunda. Personligen föredrar jag ändå det ljud som presenterades i Montreal. Den stora skillnaden var subben Thor's Hammer som McGrath använde från 16-40 Hz om jag minns rätt. Det huvudsakliga syftet med den var att skaffa en större känsla av rummet på framför allt konsertupptagningar. Bl a spelade han upp en pianoinspelning han gjort från ett konserthus med och utan subben. Det var enorm skillnad, inte det att basen blev ljupare utan att rummet blev mer närvarande. Han gjorde samma experiment med ett pianostycke inspelat närmickat i en studio. Skillnaden med och utan sub var nästintill negligerbar. Summan av kardemumman skulle då vara att om man spelar mycket liveinspelad musik där rummet är en del av inspelningstekniken -> skaffa en sub och låt den inte gå längre upp än 50 Hz. Priser på Alexandrian i Montreal är 136 000 CAD + 13,5 % moms, alltså styvt 1 miljon SEK. Suben kostade 25,000 CAD + 13,5 % moms, dvs ca 185,000 SEK exklusive elektronik. Quote
Timbre™ Posted January 9, 2009 Posted January 9, 2009 Så här såg härligheten ut tillsammans ... http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...onshowbild3.jpg Den stora skillnaden var subben Thor's Hammer som McGrath använde från 16-40 Hz om jag minns rätt. Det huvudsakliga syftet med den var att skaffa en större känsla av rummet på framför allt konsertupptagningar. Bl a spelade han upp en pianoinspelning han gjort från ett konserthus med och utan subben. Det var enorm skillnad, inte det att basen blev ljupare utan att rummet blev mer närvarande. Just rumsupplevelsen utan förstärkt bas är förmodligen det bästa kvittot på att Tors Hammare ligger rätt i fas och hörlurar plus subwoofer kan otroligt nog skapa liknande effekter. Med tanke på övrig inredning var färgvalet av Alexandriorna säkert ingen slump... :cool: Quote
Bebop Posted January 9, 2009 Author Posted January 9, 2009 Det är dags att lämna Montreal och Cdf bakom mig, åtminstone för denna gången. Cdf-Audio var ett viktig andningshål för mig i Montreal och vi har fortfarande en hel del kontakter. I sommar åker jag dit igen och tar några pilsner med gänget. Jag avslutar med ett litet galleri av prylar från butiken. På högtalarsidan är huvudmärkena Wilson, Avalon, Audio Physics och Rockport. På elektroniksidan är det företrädesvis VTL, Lamm, Naim, Shindo, Audioaero och EMMLab som sticker ut. Det har jag visat i tidigare rapporter. http://www.euphonia-audioforum.se/Bebop/HiFi/Cdf%20Wilson/Rockport.jpg Därmed släcker jag ner Montreal och Cdf-Audio för nu. Quote
Recommended Posts