Guest justaudiomagic Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Jag hade tänkt att ni på forumet ska få hjälpa mig med tips / råd på akustik i lyssningsrummet. Var snälla o inte "överdriv" nu, rummet ska även fungera som ett så kallat "vanligt" rum Här är en bild från senaste demon Tyvärr hade jag precis slängt mattorna som legat framför högtalarna o tagit emot golvreflexerna. Detta är mina tankar; Flytta tvn helt från denna vägg, köpa smala höga cd-stativ från ikea (Benno), dessa är 200 mm breda så 3 st bör räcka, o placera de mitt mellan högtalarna. Utanför dessa något mattliknande på väggen Bakom högtalarna i hörnen placeras stora bladväxter. På golvet framför högtalarna kommer mattor placeras för att ta hand om golvreflerxer. Högtalarna kommer ställas på orginalspikes för att få rätt tiltning (Dessa var borttagna vid fototillfället), högtalarna kommer vridas lätt toe-in - Kommer testa olika vinklingar, olika avstånd från sido- och bakvägg. På väggen bakom/ovan lyssningsposition kommer två Soften Wallpanels att sättas upp (550 x 550 x 50 mm) Ge gärna tips och råd [] Edit: Elektroniken står inte på golvet i vanliga fall utan på bänken bakom Quote
oLjud Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 börja med dina "tankar" och kolla resultatet... brukar komma ganska långt på just dessa saker! Quote
kim Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Hej Du kan komme langt med at forbedre akustikken. Men du kan børja med at placere dine prylar på et rack, marmorplader eller noget andet, gulvet er inte godt. Det giver store forbedringer. Quote
Guest justaudiomagic Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Hej Elektroniken står inte på golvet i vanliga fall (Som jag skrev längre upp), skrev även att högtalarna kommer ställas på sina orginalspikes för att få den rätt tiltningen Hej Du kan komme langt med at forbedre akustikken. Men du kan børja med at placere dine prylar på et rack, marmorplader eller noget andet, gulvet er inte godt. Det giver store forbedringer. Quote
Bebop Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 När det gäller högtalarplaceringen så brukar jag göra som McGrath från Wilson tipsat om. 1. Sätt dig i en tänkt lyssningsposition. 2. Placera någon intill väggen som ger kort skrik eller handklapp 3. Låt denna person ta ett kort steg om ca 30 cm framåt och upprepa proceduren 4. Fortsätt tills han/hon kommer i en position där Du inte hör skillnad längre. 5. Sätt en tejpbit och markera hur långt ut du hamnat, vilket blir främre planet på högtalaren. 6. Upprepa samma procedur från sidoväggarna. 7. Markera även här och Du har nu ett utgångsläge att prova invinkling och avstånd till lyssningspositionen. Börja t ex med 2,8 meter mellan högtalarcentrum och 3 meter till lyssningsposition. 8. Flytta ihop högtalarna 10-15 cm åt gången och flytta fram lyssningspositionen lika mycket. Detta har fungerat utmärkt hos mig. Jag fick bäst ljud med drygt 1,5 meter från främre vägg (den Du ser när Du lyssnar) till högtalarmembranet och 60 cm från sidoväggar och med ett avstånd mellan högtalarcentrum på 2,5 meter. Lyssningsavstånd 2,7 meter till öronen. Mycket svag invinkling. Det är också personligt om man gillar närfältslyssning eller vill sitta på håll. Själv tillhör jag närfältsnördarna. Quote
Perka Posted January 8, 2009 Posted January 8, 2009 Om man läst Dan Brown och blivit intresserad av "gyllene snittet" så kan man alltid använda Cardas tankar om högtalarplacering. Här kommer länk till dem. http://www.cardas.com/content.php?area=ins...ring=Room+Setup Quote
Guest justaudiomagic Posted March 4, 2009 Posted March 4, 2009 Jaha, då var det mesta löst genom att byta ut soffan mot en lite större soffa plus två fåtöljer. Dessutom har jag lagt dämpmadrasser bakom högtalarna. Eko? Har försvunnit helt ! Glad är jag för det. Quote
P-pan Posted March 4, 2009 Posted March 4, 2009 Jaha, då var det mesta löst genom att byta ut soffan mot en lite större soffa plus två fåtöljer. Dessutom har jag lagt dämpmadrasser bakom högtalarna. Eko? Har försvunnit helt ! Glad är jag för det. Och var är bilderna ? Quote
Drem Posted April 6, 2009 Posted April 6, 2009 Jag hoppar på denna tråden då det känns onödigt att starta en ny Jag har hållit på att flytta mina högtalare fram och tillbaka, vinklat och haft mig. Den position som jag tycker att toppen och mellan låter bäst, där är basen lite grann för mycket, därför att dom i det läget står närmare bakväggen. I vilket fall som helst, idag så fick jag ju snilleblixten att testa att lägga mina två stora soffkuddar bakom vardera högtalaren, mot väggen, och VIPS så var basen bra igen ! Då vart jag ju jättenöjd, men fick lite ont i ryggen av att inte ha kuddarna i soffan, så jag undrar vad man kan ha för snyggt bakom högtalaren som käkar lite bas, och som ser bra och "diskret" ut? Quote
Apexorca Posted April 6, 2009 Posted April 6, 2009 Jag hoppar på denna tråden då det känns onödigt att starta en ny Jag har hållit på att flytta mina högtalare fram och tillbaka, vinklat och haft mig. Den position som jag tycker att toppen och mellan låter bäst, där är basen lite grann för mycket, därför att dom i det läget står närmare bakväggen. I vilket fall som helst, idag så fick jag ju snilleblixten att testa att lägga mina två stora soffkuddar bakom vardera högtalaren, mot väggen, och VIPS så var basen bra igen ! Då vart jag ju jättenöjd, men fick lite ont i ryggen av att inte ha kuddarna i soffan, så jag undrar vad man kan ha för snyggt bakom högtalaren som käkar lite bas, och som ser bra och "diskret" ut? Jag har kollat in dina bilder på anläggningen. Trevligt lysningsrum samt fina grejjer! Om högtalarna står som på bilderna du lagt upp på länken undrar jag om de inte skulle flyttas lite mer ihop samt lite längre från bakväggen. Jag kan ju inte veta, men eftersom jag har likadana högtalare vet jag att de presterar mycket och välljudande bas. Står det nära väggarna och ffa hörnen tappar man definition i basen bl a. Det är bra att ha förstareflexen så långt bort som möjligt för att minska energin i den och att gärna få den på ett sådant tidsavstånd att hjärnan struntar i den. Och du! Testade du några jumpers? I så fall kunde resultatet var intressant. Vet att du lutade åt MIT väl? Calle B Quote
Drem Posted April 6, 2009 Posted April 6, 2009 Jag har kollat in dina bilder på anläggningen. Trevligt lysningsrum samt fina grejjer! Om högtalarna står som på bilderna du lagt upp på länken undrar jag om de inte skulle flyttas lite mer ihop samt lite längre från bakväggen. Jag kan ju inte veta, men eftersom jag har likadana högtalare vet jag att de presterar mycket och välljudande bas. Står det nära väggarna och ffa hörnen tappar man definition i basen bl a. Det är bra att ha förstareflexen så långt bort som möjligt för att minska energin i den och att gärna få den på ett sådant tidsavstånd att hjärnan struntar i den. Och du! Testade du några jumpers? I så fall kunde resultatet var intressant. Vet att du lutade åt MIT väl? Calle B Tack för tipsen ! Det skall bli intressant att testa att flytta ihop dem lite. Japp efter en veckas testande av olika högtalarkablage så bestämde jag mig för MIT AVt-kabeln jag lånat från Hifistället. Har dock inte provat andra jumpers ännu men är väldigt nyfiken på vad det kan göra för ljudet givetvis. Kassan tillåter inga köp just nu. Quote
Recommended Posts