plundin™ Posted June 20, 2004 Posted June 20, 2004 ren konsument upplysning för den med surroundmöjlighet och snabb uppkoppling mot nätet; SR ljud avdelning i Stockholm har lagt ut en gäng av sina demoinspelningar med framförallt 5.1 ljud. filerna är .wav och måste således brännas på CD/DVD innan man kan spela dom. Instruktioner för hur man skall göra finns på på sidan (via länk..). SR Multikanal ljud Det finns ganska många olika filer att testa, både musik och radioteater mm.. Jag har testat framförallt filerna med klassisk musik och håller väll inte alltid med om hur ljudet har mixats, framförallt tycker jag att man hamnar för mycket inne i orkestern. Ett problem jag har haft m,ed dom flesta surround inspelningar jag hört med klasisk musik, det kan låta "imponator effekt" på den som har liten erfarenhet av att lyssna på klassiskt "live" -- för mej är det irritationsmoment när ett det oreflekterade ljudet från ett speciellt instrument kommer bakifrån fast jag av erfarenhet vet att det horde komma snett framifrån med en reflex bakifrån strax efter.. -- men vad vet jag, man har ju sina häng-ups :clown: /ptr Quote
plundin™ Posted June 20, 2004 Author Posted June 20, 2004 Jag beklagar att jag stavade surround fel två gånger i rubriken.. Quote
Timbre™ Posted June 20, 2004 Posted June 20, 2004 Det fixar vi med facit i hand... Har också mycket svårt för direktljud av instrument som dyker upp där man inte förväntar sig. Surround är säkert ett utmärkt hjälpmedel för att fånga upp rumsambienser men där går en naturlig gräns känns det som. Quote
Timbre™ Posted June 20, 2004 Posted June 20, 2004 Tvingades korta ner underrubriken då det inte fanns plats för ett extra r... Quote
Recommended Posts