Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er alla å god fortsättning!

Behöver lite tips från er igen och denna gång är det det mer eller mindre infekterade ämnet kablar.Tycker jag har kommit en bra bit på väg nu med min "rigg"som består av:krell kps 28,Arc ls 15,krell ksa 200B och till sit dynaudio confidence c2 allt är kablat med signalcable silverresolution.Det jag undrar nu eftersom jag inte exprimenterat ngt nämvärt med kablar innan om jag kan klämma ut ännu lite mer välljud med ett kabelbyte,har läst en hel del om kablar å den biten men inte testat själv,så kom gärna med förslag vilken väg jag ska ta.

Posted

Behöver lite tips från er igen och denna gång är det det mer eller mindre infekterade ämnet kablar.

God fortsättning själv och inget ämne kan bli alltför infekterat ... :) Man kan ju ägna sig åt kabeljämförelser tills håret blivit silvergrått och för att begränsa omfånget är mitt förslag att du i första hand jämför silverkablaget med någon kopparkabel för att testa hur det fungerar med din Krellelektronik.

Posted

Krells cast hade ju varit ett givet tips om det inte smugit in sig en katt i form av ARC mellan hermelinerna. PLINIUS på forumet har KPS 25sc Cd/försteg, PLINIUS slutsteg i klass A samt Confidence C4. Han kör med synergistic Designers reference signal och högtalarkablar med mycket gott resultat. Det är enda anläggningen jag lyssnat på som innehåller krell o Dynaudio.

Min erfarenhet är att det är ganska små skillnader mellan kablar. Man kan dock ibland känna igen ett "house-sound" hos vissa märken. Ibland en medveten färgning, ibland tveksamma konstruktioner, ibland en optimering för en viss parameter med bieffekter som följd. Det är inte svårt att göra en kabel som funkar vettigt och kablar med färgning kan ställa till det i en anläggning, med korsotvärsbyten som följd..

Även om jag själv lagt relativt extrema belopp på kablar, så rekommenderar jag ingen annan att göra det, om det inte är så att det känns bra att skämma bort sin hifi med det "bästa" när allt annat är på plats.

signalkablar är enkla att jämföra, men om man har en bra apparatmatching, de som visar minst skillnad(enligt min erfarenhet). Jag har dock upplevt påtaglig skillnad mellan obalanserade signalkablar, där just en färgning som först var spännande, snabbt blev fel. Högtalarkablar kan vara mer värt att investera i speciellt om man har impedansdippar i högtalarens last.

Om jag skall komma med ett konkret tips, så är det givetvis att testa olika märken. Det är minst lika stor risk/chans att det blir bättre, som ingen skillnad eller att det tillochmed blir sämre, så gör ingen stor investering innan test.

Posted

Om du ska börja böka med kablar så rekommenderar jag dig att prova anti-cables signal och högtalarkablage.

Jag anser att de är de bästa/kr räknat eftersom de är så välbalanserade i både sound och uppförande. Kanske lite krångligt att man bara kan beställa kablarna direkt från tillverkaren men låt inte det hindra dig.

Posted

Behöver lite tips från er igen och denna gång är det det mer eller mindre infekterade ämnet kablar.Tycker jag har kommit en bra bit på väg nu med min "rigg"som består av:krell kps 28,Arc ls 15,krell ksa 200B och till sit dynaudio confidence c2 allt är kablat med signalcable silverresolution.Det jag undrar nu eftersom jag inte exprimenterat ngt nämvärt med kablar innan om jag kan klämma ut ännu lite mer välljud med ett kabelbyte,har läst en hel del om kablar å den biten men inte testat själv,så kom gärna med förslag vilken väg jag ska ta.

Ta en koll på EntreQ och deras kablar...

Posted

Hej!

Jag har tidigare haft Signalcable Silver resolution, har faktiskt fortfarande kvar några, dock i blygsammare anläggning än din. SC SR är riktigt bra budgetkablar, men såklart inte i absolut highend-klass.

Till Krell/ARC? Tja, vår lokale kabelgud här uppe i Norrbotten Steffo kör Krell och Shunyata. Kanske kan va nåt? Om möjligt, låna hem o prova.

Stalltipset är - som alltid - försök att få till en lyssning i ditt eget system. Varje kabelmärke har sin ljudkaraktär.

Cheers / stargazer

Posted

Tack för era ideer,har läst lite mer om nordosts sortiment,vad tror ni om heimdall skulle det eventuellt vara ngt som man borde lyssna på?

Posted

Tja är nog ute på djupt vatten nu,men det blev Nordost frey högtalarkablar som jag hittade till ett"hyfsat hmm"pris på ebay.Får köra lite trial and error,men dom har ju fått väldigt goda omdömen och så verkar dom passa mitt ljudideal,så vi får se vad som händer.Tack alla för eran input.

Posted
Tja är nog ute på djupt vatten nu,men det blev Nordost frey högtalarkablar som jag hittade till ett"hyfsat hmm"pris på ebay.Får köra lite trial and error,men dom har ju fått väldigt goda omdömen och så verkar dom passa mitt ljudideal,så vi får se vad som händer.Tack alla för eran input.

Tror det var en ganska vettig chansning trots allt. Om det passar i systemet får testen utvisa.