Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan det betale sig at starte på vinyl? Ja, selvfølgelig kan det dét, det ved jeg da godt. Men når man ikke har tænkt sig at ofre 30-40.000 kr. kan det så stadig betale sig?

Jeg har altid været mest optaget af CD, og på det sidste også SACD. Nu begynder folk at snakke om netværksafspillere og harddiske på 2-3TeraByte, der kan rumme tusindvis af albums. Her begynder min skepsis så, ikke fordi jeg tvivler på lydkvaliteten, men fordi jeg simpelthen, synes at gnisten og gløden forsvinder.

Jeg er mange gange blevet overrasket over vinylsetups, der virkelig har sparket benene væk under mig, rent lydmæssigt, men så har de også kostet mindst. 50.000 + pick-up. Hvis nu f.eks. jeg havde tænkt mig at ofre 10-15.000 kr på et fuldt vinylsetup? Kan det så betale sig? Kan det konkurrere med en cd/sacd-afspiller i samme prisklasse? Jeg ved godt det har en glød, som CDen ikke har, men hvad med dybde, perspektiv, detaljer og alle de mange audiofile aspekter?

Jeg havde forstillet mig et sådan setup:

En Pro-Ject RPM5 m. Pro-Ject carbon-fiber arm. 4.500 dkr. (måske opgraderet med en vinyltallerken, og en god clamp?).

En Pro-Ject Speed Box SE. 3.300 dkr.

Måske en Ortofon Rondo Bronze eller en Benz Ace? 5000 dkr.?

En RIAA fra måske ASR? 4-5.000 dkr.?

Kabler af god kvalitet fra måske MIT?

usunn_20080405213818_6577283_4.JPG146860047_5131104b4e.jpg

Jeg ville selvfølgelig starte langsomt, og opgradere hen ad vejen. Det hele ville blive placeret på et sandfyldt AudioMagic Hepta rack, med solide (og tunge!) betonhylder (eventuelt oven på en AudioMagic ISP hylde).

Kan det betale sig? Kan det konkurrere med CD/SACD?

Posted

Det beror mycket på mjukvaran du tänker spela.

Är det mycket 60-70-tal så låter ofta LP bättre än CD-versionerna - till och med remastrade CD kommer till korta mot motsvarande LP.

Är det ny musik så är i alla fall min erfarenhet (liten men ändå något) att CD och LP låter ganska lika. Det finns ingen stor anledning att spela LP för ljudkvaliteten när det gäller ny musik. Sedan finns undantag till förmån åt CD där LP:n kanske knastrar och är dåligt mastrad i övrigt (vissa låtar av Blackmore's Night - Secret Voyage). Det är synd att hantverket går förlorat. Sedan finns undantag till förmån för LP där LP:n låter bättre än CD (Neil Young - Chrome Dreams II).

En bra SACD kan vara lite tveksam i diskantåtergivningen - men då det oftast är nedlagt mycket energi på att mastra en SACD så låter de i regel bra och i många fall bättre än CD och LP.

Till mjukvara hör också skivkonvolutet som är en stor bit när det gäller LP - med glimten i ögat är det som att jämföra en naturbild av Ansel Adams i 30x40cm med en semesterbild i 10x15cm ... :clown:

Sedan när det gäller Pro-Ject är jag lite tveksam till mekaniken där jag tycker de borde lagt mer krut på precision överlag. Det är lagt energi på det som måste vara bra, annat är lämnat därhän. Dock låter spelarna bra för pengarna.

Jag har inte hört Speed Box SE men då jag har den billigare Speed Box och tycker den låter utmärkt så skulle jag lägga lite mer pengar på spelaren, t ex en 6.1 med tyngre tallrik och bättre lager.

Det finns förstås andra spelare att välja mellan också ... :)

Posted

Hej Kenneth

Jeg mener helt klart at du skal satse på vinyl. Der er så mange fede plader, som efter min mening, langt overgår CD´en. Men jeg er da enig i, at der skal en fornuftig spille til for at lydkvaliteten kan matche eller overgå gode CD/SACD.

Den pladespiller du nævner har jeg aldrig lyttet til og kan derfor ikke udtale mig om den, men den ser fornuftig ud.Kunne Rega være noget for dig? Fremragende lyd i flere prisklasser. Det gælder for såvel værk som arm (RB 300 er jo en klassiker) Pick upperne du nævner er begge rigtig gode (men også forskellige) Ellers kan jeg anbefale, at kigge lidt på tilbuds/brugtmarkedet - der kan man af og til finde noget rigtigt godt til en fair pris.

God jagt :)

Posted

Mange tak for jeres svar!

Min musik smag er for det meste jazz (både nyt og gammelt) og klassisk (både nyt og gammelt).

Rega har aldrig rigtig været min kop te, men jeg har dog ikke lyttet så meget til deres pladespillere.

Hvis man læser f.eks. norske Fidelitys test af Pro-Ject RPM1 (koster 2000 dkr), så mener Gunnar Brekke at det sagtens kan betale sig, at bruge 3300 dkr på en SpeedBox SE, og endda endnu mere på en pick-up, osv. Og man må da mene at RPM5 er endda bedre end RPM1...

Jeg vil selvfølgelig stadigvæk hører både på CD og SACD, jeg overvejede bare om vinylen kunne være værd at ofre penge på.

Jeg kan godt høre på det hele, at det er et spøgsmål om lydpræferencer.

Posted

Det är förstås en fråga om vad man föredrar ... jag provade Benz Ace L under en tid men tyckte att ljudet var lite för mycket "rock" så att säga. Jag bytte till en Benz L2 Wood för att få en mer neutral pickup för att spela jazzplattor och det ångrar jag inte så här i efterhand. Om någon butik är villig och kan göra en jämförelse mellan pickuperna - eller att låta dig testa båda pickuperna så rekommenderar jag det.

Posted

Jeg har bestemt mig!

Jeg har bestemt mig for at starte på vinyl, både for lyden såvel som musikkens skyld.

Det bliver nok ikke det oven nævnte setup, men muligvis et lidt dyrere et. Jeg har set nærmere på Rega P5 med deres RB-700 arm, og det ser meget attraktivt ud. Det og så deres eksterne strømforsyning, og en god pick-up i 5000 kr. klassen. Jeg glæder mig allerede!

Tak for hjælpen! :)

Posted
Jeg har bestemt mig!

Jeg har bestemt mig for at starte på vinyl, både for lyden såvel som musikkens skyld.

Det bliver nok ikke det oven nævnte setup, men muligvis et lidt dyrere et. Jeg har set nærmere på Rega P5 med deres RB-700 arm, og det ser meget attraktivt ud. Det og så deres eksterne strømforsyning, og en god pick-up i 5000 kr. klassen. Jeg glæder mig allerede!

Tak for hjælpen! :)

Det skal nok blive godt.... Lad os høre om det når du er klar til det!