eliot Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker Följ med på ett besök Nyårsdagen 2009..... Quote
calm Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Skall bli spännande och följa! I dessa finansiellt dystra tider gäller det ha framtidsvisonerna klara Hoppas på lite lustfylld eskapism Calm Quote
eliot Posted January 3, 2009 Author Posted January 3, 2009 Det finns många vackra ting i detta hem och vår värd samlar bl.a. på klockor Quote
Käera Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Det finns många vackra ting i detta hem och vår värd samlar bl.a. på klockor Vad trevligt finnes det någon A.LANGE & SÖHNE ELLER IWC ..? Quote
eliot Posted January 3, 2009 Author Posted January 3, 2009 Vad trevligt finnes det någon A.LANGE & SÖHNE ELLER IWC ..? Det fanns många klockor och jag vet att vi pratade om IWC (från Schaffhausen) men annars har jag inte så mycket koll förutom att han nämnde att Zenith hade ett urverk med mycket hög frekvens som krävde specialolja Det är nog de som förstått att vi besöker JMlab så han får svara på frågor senare i tråden.... Quote
eliot Posted January 3, 2009 Author Posted January 3, 2009 Detta är mekaniska klockor som går utan batteri och för att självuppdragande klockor skall dras upp även om man inte har dom på armen så finns ett schatull där man kan placera armbandsur så att de roterar i makligt tempo Quote
Timbre™ Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Det finns många vackra ting i detta hem och vår värd samlar bl.a. på klockor Detta med samlarlust grundlades ju i tidig ålder och var väldigt vanligt på femtiotalet efter vad jag kan komma ihåg. Det började ofta med filmstjärnor för att gå över till frimärken o.s.v. Har inte märkt samma tendenser bland dagens grundskoleelever men det kanske är något jag har missat... Quote
eliot Posted January 3, 2009 Author Posted January 3, 2009 Den klocka som får mitt hjärta att slå snabbare är en Jaeger-LeCoultre: Atmos du Millenaire Quote
eliot Posted January 3, 2009 Author Posted January 3, 2009 Atmos is the brand name of a mechanical clock manufactured by Jaeger-LeCoultre in Switzerland which doesn't need to be wound. It gets the energy it needs to run from small temperature changes in the environment, and can run for years without human intervention. Its power source is a hermetically sealed capsule containing a mixture of gas and liquid ethyl chloride, which expands into an expansion chamber as the temperature rises, compressing a spiral spring; with a fall in temperature the gas condenses and the spring slackens.[1] This motion constantly winds the mainspring. A variation in temperature of only one degree in the range between 15 and 30 degrees Celsius is sufficient for two days' operation. In order to run the clock on this small amount of energy, everything inside the Atmos has to work in as friction-free a manner as possible. For timekeeping it uses a torsion pendulum, which consumes less energy than an ordinary pendulum. The torsion pendulum executes only two torsional oscillations per minute, which is 1/60th the rate of the pendulum in a conventional clock. Quote
EAR Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Underbar början på ett reportage Eliot . Bordsuret har man sett ett antal gånger och läckrare finns inte vad jag sett iaf Quote
Tompa Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Detta blir säkert intressant !! //-- Tompa -- Quote
P-pan Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Vilken suverän bild (den senare av Atmos). Mycket bra taget med så mycket blänkande delar. Vilken glugg använde du ? Vad säger man förresten vid sen ankomst när man har så många klockor Quote
Timbre™ Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Vad säger man förresten vid sen ankomst när man har så många klockor Att de måste dras upp för hand... Även skivsamlingar kan ju vara ett utslag av just samlarintresse. Man kompletterar utan att ha lyssnat, mest för att täcka upp en artist eller ett bolag. Quote
Absolute Audio Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Att de måste dras upp för hand... Även skivsamlingar kan ju vara ett utslag av just samlarintresse. Man kompletterar utan att ha lyssnat, mest för att täcka upp en artist eller ett bolag. Finns även studier på att samlare är lyckligare människor än icke samlare. Quote
Matrixen Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 jag kör helmekaniskt ur och som tur är går den oftare för snabbt än för långsamt :clown: Quote
Käera Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Härligt med mekaniska ur men för dom som måste veta rätt tid på sekunden så kanske andra ur är att föredra,Zenits verk var ju lite nyskapande när dom kom ägs väl i dag av Omega,Bordsverket skulle man väl gärna lägga vantarna på men det gillas nog inte av ägaren Quote
eliot Posted January 4, 2009 Author Posted January 4, 2009 Vilken suverän bild (den senare av Atmos). Mycket bra taget med så mycket blänkande delar. Vilken glugg använde du ? Tackar - Alla bilderna utom den första är tagna med AF Micro Nikkor 60mm/2.8. Bilden på boken är tagen med mitt manuella 28mm/2.0 och där använde jag också blixt. Det var länge sedan jag jag träffade JMlab senast och vi hade mycket att prata om Jag kom kl 16.00 och åkte hem kl. 02.00 och jag blev bjuden på många läckerheter både i fast och flytande form och naturligtvis bjöds det på både musik och film Sedan mitt förra besök hade JMlab gått över till Mac som han tyckte var fantastiskt användarvänligt och han visade ett system med Focal XS som passade perfekt till hans iMac och iPod Touch Bilden tagen från Focals hemsida - jag tror att det är många som upptäcker iMac genom iPod/iPhone Quote
JMlab Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Zenith har en annorlunda historia. De gjorde världens första automatiska chronograph El Primero just lagom till japanerna kom med batteriklockor viket gjorde att de hade en tynande tillvaro,de köptes upp av Zenith electronics i USA och såldes tillbaka till Schweiz för sådär 10 år sedan och man fick under många år inte marknadsföra sig i USA under Zenith namnet. Min köpte jag i Västindien och är av platina,tror inte att de visste vad de sålde! Då det var en numererad serie där man gör ett begränsat antal i gult guld,rött guld och platina vid starten av en ny modell! Det var dessutom med Chronometer certifikat som innebär att varje klocka testas av ett fristående labb, avseende exakt gång. Zenith levererade EL Primero verk till Rolex under många år och precis som Eliot sade går verket med en extremt hög svängning 28.000 och att man var tvungen att ta fram en speciell olja. Quote
eliot Posted January 4, 2009 Author Posted January 4, 2009 Vår gode JMlab har en utsökt smak och det finns många fina konstverk i vardagsrummet Quote
P-pan Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Vår gode JMlab har en utsökt smak och det finns många fina konstverk i vardagsrummet Från klocka till dans...vi verkar närma oss musikförmedlare Quote
calm Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Skönhet, enkelhet och förmodligen med högsta tekniska precision. Kan det bli bättre? :cool: Håll ångan uppe Eliot! Vilka bilder! Calm Quote
eliot Posted January 4, 2009 Author Posted January 4, 2009 Very fotogenic... :cool: Det var mycket som inbjöd till fotografering Quote
eliot Posted January 4, 2009 Author Posted January 4, 2009 Det är nog hög tid att jag visar en bild på anläggningen i vardagsrummet Den skiljer sig inte stort från den anläggning som jag beskrev i tråden På besök i Malmö under Jul/Nyår - det var årsskiftet 2004/5 Quote
calle_jr Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 It gets the energy it needs to run from small temperature changes in the environment, and can run for years without human intervention. http://www.euphonia-audioforum.se/eliot/jul08-48.jpg Och vilka bilder! Jag tycker jag svagt känner igen skulpturerna med lite industriellt inslag. Vad är det för konstnär Quote
eliot Posted January 4, 2009 Author Posted January 4, 2009 Jag tycker jag svagt känner igen skulpturerna med lite industriellt inslag. Vad är det för konstnär Jag har svårt att komma ihåg konstnärerna - denna skulpturen av en kvinnokropp är en av mina absoluta favoriter Jag har sett hans alster på ett galleri i Malmö, han är amerikanare men namnet har jag glömt Quote
eliot Posted January 4, 2009 Author Posted January 4, 2009 Nu blir det lite julstämning Detta är en av mina favoritanläggningar men ändå var den denna dag av mindre intresse då jag skulle få se film i det precis färdigställda hembiorummet Quote
Recommended Posts