vovven Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 God fortsättning på Er, "musiclovers". Köpte alldeles nyss Sophie Zelmanis skiva "The ocean and me" men är ytterst tveksam till kvaliteten på vissa spår. Jag tycker uppriktigt att skivan är kass ur ett rent kvalitetsperspektiv, det musikaliska är helt på topp. Finns här fler på detta forum som upplevt samma som mig? Quote
Zalve Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 God fortsättning på Er, "musiclovers". Köpte alldeles nyss Sophie Zelmanis skiva "The ocean and me" men är ytterst tveksam till kvaliteten på vissa spår. Jag tycker uppriktigt att skivan är kass ur ett rent kvalitetsperspektiv, det musikaliska är helt på topp. Finns här fler på detta forum som upplevt samma som mig? Att det inte var nån toppkvalite har jag för mig att jag hörde,,, men jag hade kunnat leva med inspelningskvaliten,, Dock höll jag på att somna av trisstess när det gällde det musikaliska innehållet. Sån skillnad det är med musik. Quote
Kent_n Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 kassa inspelningar..jo tack. Köpte på Media mark 30 st klassiska kompositörer för 120 kr, det innebär alltså 30 st cd skivor med inspelningar av olika kompositörer. Inte dyrt per cd skiva om man säger. lyssnat på några st skivor..o herre jä-lar vad illa det låter, framförallt pianostyckerna..Trodde ett tag att mina diskanter gått sönder, men icke..billigt med riktigt dåligt.. Quote
conan Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 Du vandrar icke ensam i de tveksamma ljuddalarna. Quote
erik_n Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Det var värst, jag har inte köpt den senaste skivan än men jag har hört den vid ett flertal tillfälle, dock inte under några lämpliga omständigheter(avlyssnat på onoff-anläggning) så inspelningskvaliten kan jag inte uttala mig om. Musikaliskt får jag nog ge den 3/5 då den är något ojämn. Är personligen lite färgad här då kvinnliga singer/songwriter är en av mina stora svagheter och att kalla något av Zelmani dåligt är för mig som att begå synd men jämfört med förra skivan så har hon tappat lite skärpa. Gillar du Zelmani är den köpvärd men är du förstagångsköpare finns bättre skivor, som redan nämnts så tycker jag att Memory Loves You är bättre både musikaliskt och inspelningskvalitativt. Någon som provat LP:utgåvan? Quote
Kent_n Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Kontraster.. Beklagade mig för Robert på AC angående dom dåliga inspelningarna på paketet med 30 cd skivor jag köpt.. Fick en hopkok av 8 låtar med riktigt bra inspelningar av honom....änglar finns..för dom strömade ut ur högtalarna..herrej-lar vad bra det kan låta... Konstigt i dagens läge med nerladdningar, skivaffärerna går dåligt, skivbolagen klagar..att dom släpper dåliga inspelningar..det tråkiga är att oftas upptäcker man inte det förrän man betalt och satt på skivan hemma..Det borde inte öka chanserna för att få konsumenterna mer intresserade av att betala för skivor.. Quote
Absolute Audio Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Kontraster.. Beklagade mig för Robert på AC angående dom dåliga inspelningarna på paketet med 30 cd skivor jag köpt.. Fick en hopkok av 8 låtar med riktigt bra inspelningar av honom....änglar finns..för dom strömade ut ur högtalarna..herrej-lar vad bra det kan låta... Konstigt i dagens läge med nerladdningar, skivaffärerna går dåligt, skivbolagen klagar..att dom släpper dåliga inspelningar..det tråkiga är att oftas upptäcker man inte det förrän man betalt och satt på skivan hemma..Det borde inte öka chanserna för att få konsumenterna mer intresserade av att betala för skivor.. Har man köpt skivan i butik så är det ju underbart att gå tillbaka och berätta att kvaliteten på produkten inte håller måttet och därför ska köpet hävas!! Har för mej att en kompis fick tillbaka pengarna genom att argt förklara att inspelningen var trasig, eftersom den inte gick och lyssna på. Angående nedladdning, kvalitet osv.... Kolla filmbranchen! Dom stora drakarna skulle aldrig släppa en film med varken dåligt ljud eller bild. Och visst gnäller dom om nedladdning men verkar fortfarande vara en välmående branch till skillnad från musikbranchen som skriker som grisar. Quote
vovven Posted January 3, 2009 Author Posted January 3, 2009 Till Er som har denna skiva, Lyssna på inledningen av spår 1, jag har frågat min omgivning vilket instrument som spelas och fått till svar, gitarr eller synth eller piano. Är det verkligen rimligt att det skall låta så illa att man inte kan höra skillnad på en gitrarr eller ett piano? Nästa problem är hur man reklamerar ett sådant fel. Plattan är köpt på Coop Forum och där finns för det första bara "Kalle Anka anläggningar, personalen kommer knappast att betrakta skivan som felaktig då den bevisligen kan spelas (den hänger sig ju inte). Kom med Era experttips. Quote
conan Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Det är sannolikt ett elpiano med nån sorts effekt pålagd - en dist kanske? Sedan tycker jag inte plattan har så dåligt ljud om man jämför med mycket annat - men det ligger nån sorts draperi över inspelningen. Quote
calm Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Jag tror att måste bena upp frågan i några olika delar. 1 Usla musikaliska prestationer. Finns hur många exempel som helst. Best of med varios artists. Dessa boxsamlingar som överflödar försäljningskanaler. Men även våra stora artister har sina svackor. 2 Usla inspelningar där man inte vinnlagt sig om att använda rätt utrustning. Tydligaste exemplet på detta är alla bootlegs från diverse artisters konserter. Tyvärr finns det mindre nogräknade som säljer sådant. 3 Usel efterbehandling. Dvs att mixningen eller annat är katastrofal. Finns många exempel på detta. 4 Usel reproduktionsteknik, dvs produkten går inte att återge på normalt sätt i vanliga avspelningapparater. Alla kan ju samverka, men jag tror tyvärr att det endast är nr 4 som kommer att ge en pengarna tillbaka i en vanlig genomförd affär. Även 1:an om man utgivit sig för att det är en viss orginalartist som sjunger/spelar som sedan visar sig vara någon annan. Missvisade marknadsföring snarast. Har man god relation med sin skivleverantör kan/ skall man givetvis reklamera i samtliga fall, men utgången är nog mer osäker. Tycker man som konsument kan ställa krav mht priset på produkter som oftast är högt. Lite allmänt gnäll. :evil: Calm Quote
Timbre™ Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Best of med varios artists. Dessa boxsamlingar som överflödar försäljningskanaler. Men även våra stora artister har sina svackor. Lite allmänt gnäll. :evil: Fyller på med lite söndagsgnäll... Serierna Motown Memories och Motown Hits of Gold (en mängd CD om man börjar samla) måste kunna få varje Motown-fan att tappa lusten av rent ljudmässiga skäl. Quote
Absolute Audio Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Tillåt mej vara motpolen i gnället En bootleg görs ju för fans som tycker så mycket om en artists musik att ljudkvalitet kommer sekundärt. Att räkna med bra ljud från en bootleg är ju att hoppas för mycket. Att hoppas att det faktiskt är den artist och konsert som står på framsidan är nog mer i den nivå hoppet ska ligga. En "Greatest Hits" samling bör väl egentligen ses som en "Radio Edit" som mixas för att låta bra gemenemans bil eller köksstereo... Om inget annat anges dvs. Men för en officiell fullängdare finns det ingen ursäkt tycker jag. Quote
calm Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Tillåt mej vara motpolen i gnället En bootleg görs ju för fans som tycker så mycket om en artists musik att ljudkvalitet kommer sekundärt. Att räkna med bra ljud från en bootleg är ju att hoppas för mycket. Att hoppas att det faktiskt är den artist och konsert som står på framsidan är nog mer i den nivå hoppet ska ligga. Av samma skäl så skulle jag aldrig köpa en bootleg-inspelning. Tänk så många "officiella" liveinspelningar som finns med utsökt inspelningskvalitet och med musikaliska kvaliteter utöver det vanliga. Tycker att en liveinspelning många gånger kan överträffa en studioinspelning ur den aspekten. Detta skrivet lite för att vända mitt tidigare gnäll till något oerhört positivt och förmodligen mer konstruktivt. Kanske skulle starta en tråd med liveinspelningar jag gillar? Calm Quote
Absolute Audio Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Kanske skulle starta en tråd med liveinspelningar jag gillar? Instämmer! Bra idé! Finns många helt underbara liveinsopelningar.... Quote
Tinnitus_08 Posted January 5, 2009 Posted January 5, 2009 Efter att ha läst tråden slängde jag in min skiva i spelaren för att uppdatera musikminnet lite. Förutom att instrumentet i inledningen är medvetet distat tycker jag studiomusikerna låter rätt tighta, inspelningskvalitén bedömer jag som omkring medel. Däremot har jag större förståelse om man möjligtvis har något att påpeka det vokabulär innehållet på skivan, men det är en annan tråd. Quote
Recommended Posts