Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

verkar inte vara bättre än att det är dags att byta den drive jag nyttjar idag...men vad skall man då hitta på...? Skall man skaffa en ny/annan drive bara...som då måste ha AES/EBU utgång...eller skall man istället satsa på en ny integrerad spelare....eller skall man satsa på en helt annan typ av signalkälla....där man då läst in CD-skivorna först?

Har kollat runt lite och det verkar inte vara så hemskt många rena drive:ar på marknaden idag...speciellt inte som levererad AES/EBU.

Hur skulle ni gjort?

(Jag hör redan vissa ropa: VINYL VINYL VINYL! :D )

...eller är det rent av så att någon har en bra drive med AES/EBU ståendes... ;)

\\K-man

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Vad har du för drive och DAC idag? Vilken nivå har du tänkt dig? Det finns ju faktiskt ett flertal riktigt fina integrerade spelare ute. Är ju en ganska smal marknad för separata produkter och ren drive är nog som du nämner knepigt, särskilt om du också vill ha AES/EBU men det som finns håller nog hög nivå. Min har det men det är ju en integrerad multispelare. Håll utkik på begagnatmarknaden, ska inte vara omöjligt att hitta något trevligt där.

Och visst, många har skiftat till hårddiskbaserade lösningar med lyckat resultat så det är också en möjlig utväg om du vill slippa skivhanteringen. Undrar om det finns några ljudkortslösningar med Aes/Ebu:?:

Nåja, det finns några vägar att välja på och det finns ju tråkigare saker att fundera ut. Lycka till!

Mvh Erik N

Posted

Varför inte en:

Fujutsu Siemens - "AMILO NOTEBOOK PA 3553" - USB kabel från Oelbach - Trends Audio ud10.1.

Fujitsu Siemens datorn är tyst, och har även en knapp för extra tyst läge. För övrigt schysst pris, bra prestanda och finns med Blu-ray om man vill.

UD-10:an har ju AES/EBU-ut och är ett utmärkt sätt att flytt den digitala musiksignalen till en dac.

Med en fin-USB kabel ska ju höja kvaliteten ett snäpp.

Allt detta till en "i hifisammanhang" blygsam kostnad.

Posted

Tackar för input...och väntar på ännu mer! :)

Kansas, den lösningen är ju iofs väldigt nära till hands, då det redan finns en Amilo i hushållet... :D Dessutom var ju convertern rent billig...så det skall nog sjutton testas...men krävs inte en "massa" fixande med mjukvara för att få det hela riktigt bra...? Har ju läst en del i CalleJr tråd...och det verkar inte bara vara att "plugga in"...eller är det inte samma sak...är helt novis på denna typ av nyttjande av PC...

Antar att det skall rippas in osv för att få någon bättring?

\\K-man

Posted

Jag har idag trixat lite och då det inte helt passade med dagens aktiviteter att åka runt och kika så har jag använt mig av mina långa balanserade kablar...så nu kan jag iallafall lyssna på musik igen...

\\K-man

Posted
Tackar för input...och väntar på ännu mer! :)

Kansas, den lösningen är ju iofs väldigt nära till hands, då det redan finns en Amilo i hushållet... :D Dessutom var ju convertern rent billig...så det skall nog sjutton testas...men krävs inte en "massa" fixande med mjukvara för att få det hela riktigt bra...? Har ju läst en del i CalleJr tråd...och det verkar inte bara vara att "plugga in"...eller är det inte samma sak...är helt novis på denna typ av nyttjande av PC...

Antar att det skall rippas in osv för att få någon bättring?

\\K-man

Denna lösning kräver "oftast" minimal arbetsinsats för att få till. Själv så klickade jag "ladda ner Foobar" och Ladda ner wasapi" och sen så funkade det :D I CalleJr's fall handlade det nog mer om presandaproblem i datorn (rätta mej om jag har fel).

En annan data-lösning är JRiver som Eliot's handlare rekommenderade och det är från början inställt för ASIO som är ett annat sätt att få ut ljudfilen "bitperfect" ur datorn. Och därför borde funka direkt efter installation!

Posted
Denna lösning kräver "oftast" minimal arbetsinsats för att få till. Själv så klickade jag "ladda ner Foobar" och Ladda ner wasapi" och sen så funkade det :D I CalleJr's fall handlade det nog mer om presandaproblem i datorn (rätta mej om jag har fel).

En annan data-lösning är JRiver som Eliot's handlare rekommenderade och det är från början inställt för ASIO som är ett annat sätt att få ut ljudfilen "bitperfect" ur datorn. Och därför borde funka direkt efter installation!

Ahh...detta måste ju testas nu när läget är som det är... :mm:

Får höra lite med Eliot också då...

\\K-man

Posted

Följer detta med spänning och UD10 verkar ju vara en utmärkt produkt väl lämpad för ändamålet. Själv funderar jag skarpt på en Benchmark Pre1 USB då den passar mina förutsättningar bäst. Jag behöver en hörlursförstärkare och dac till min portabla hifi-anläggning här borta i väst och att samtidigt få ett försteg på köpet är guld värt då min nuvarande integrerade signalkälla har inbyggd volympot men saknar analoga ingångar vilket kommer att bli löst med denna produkt. Så när jag kommer hem till våren är det fritt fram att skaffa vinylspelare :cool: . Ska också bli kul att jämföra Museanläggningen mot PC>Benchmark>Slutsteg.

K-man: håll gärna tråden uppdaterad med dina vägval, tror vi är många som följer detta med intresse. Calle jr håller väl också på att forska i området och det är ju extra kul när det sker parallella experiment.

Mvh Erik N

Posted
Följer detta med spänning och UD10 verkar ju vara en utmärkt produkt väl lämpad för ändamålet. Själv funderar jag skarpt på en Benchmark Pre1 USB då den passar mina förutsättningar bäst. Jag behöver en hörlursförstärkare och dac till min portabla hifi-anläggning här borta i väst och att samtidigt få ett försteg på köpet är guld värt då min nuvarande integrerade signalkälla har inbyggd volympot men saknar analoga ingångar vilket kommer att bli löst med denna produkt. Så när jag kommer hem till våren är det fritt fram att skaffa vinylspelare :cool: . Ska också bli kul att jämföra Museanläggningen mot PC>Benchmark>Slutsteg.

K-man: håll gärna tråden uppdaterad med dina vägval, tror vi är många som följer detta med intresse. Calle jr håller väl också på att forska i området och det är ju extra kul när det sker parallella experiment.

Mvh Erik N

Kul att höra Erik! :)

Jag skall hålla tråden uppdaterad...och såhär långt harjag nog lyckats installera/konfigurera Foobar och Asio samt laddat ned media jukebox.

Jag hittade dessutom en optisk utgång på Amilon, och har en lämplig kabel, men lyckats igårkväll inte få till någon utsignal den vägen. Jag har ju optisk ingång även på DAC:en så det skulle ju kunna funka utan en extra burk på vägen. Skall se om jag inte hinner pilla lite till men den optiska idag.

\\K-man

Posted

Du har nog mycket att vinna på att uppgradera DACen också. Jag skulle letat efter en bättre integrerad CD-spelare med vettiga digitalaingågnar. Då kan man både skyffla CD plus streama från andra källor. Skulle inte förvåna mig om det finns någon lämplig kandidat av samma märke som ditt utmärkta försteg?!

Posted
Jag skulle letat efter en bättre integrerad CD-spelare med vettiga digitalaingågnar

Tyvärr finns det i princip aldrig det på cd-spelare, Accuphase undantaget.

Posted
Jag skulle letat efter en bättre integrerad CD-spelare med vettiga digitalaingågnar
Tyvärr finns det i princip aldrig det på cd-spelare, Accuphase undantaget.

Audio Aero Capitole CD har väl lite digitala ingångar.

(BNC, RCA, AES/EBU, AT&T, TOSLINK)

Däremot "bara" BNC som digital ut.

Posted
Audio Aero Capitole CD har väl lite digitala ingångar.

(BNC, RCA, AES/EBU, AT&T, TOSLINK)

Däremot "bara" BNC som digital ut.

Ja, det finns allt några stycken....Bladelius har några varianter med...och ML har väl det med om jag inte helt misstar mig?

\\K-man

Posted
Ja, det finns allt några stycken....Bladelius har några varianter med...och ML har väl det med om jag inte helt misstar mig?

\\K-man

japp. Mark Levinson har både optisk o coax. Båda är inkopplade hos mig :D optisk från datorn för att inte riskera att grilla hifin.

Posted
japp. Mark Levinson har både optisk o coax. Båda är inkopplade hos mig :D optisk från datorn för att inte riskera att grilla hifin.

Ja, det var just din jag hade i tanken... :)

Jag gillar ju den musik som kommer ur min nuvarande DAC, så jag känner egentligen inget behov av att byta just den delen...men det är ju aldrig fel att testa...

\\K-man

Posted
Skulle inte förvåna mig om det finns någon lämplig kandidat av samma märke som ditt utmärkta försteg?!

Jag har faktiskt redan letat runt lite efter det...håller helt klart ögonen öppna åt det hållet!! :mm:

\\K-man

• 2 weeks later...
Posted

SÅ är det väl dags att fylla på lite.

UD-10:an dök upp...och den skulle på plats. Jag hade redan innan kollat i trådarna här på Euphonia (bla Calle_Jr:s tråd om silverdiskens död) om hur saker skulle ställas in....och kollat igenom foobars inställningar samt installerat ASIO-driver.

Så jag plockade en enkelt bara upp UD-10:an och anslöt den till min laptop via en USB-kabel som jag hade liggandes. Windows talade om att USB-DAC är funnen...och ett par sekunder senare sa den att USB-DAC var klar att använda. Lite felaktigt, iom att det inte alls är en DAC...utan bara en converter från USB till annan digital signal.

Jag gick in i Foobar och ställde in att Asio-drivern skulle nyttja USB-DAC som källa och vidare in på enheten och såg till att "upsampa alltid till 48" kryssades ur.

Efter det kopplade till min AES/EBU-kabel mellan UD:n och min DAC....en sekund senare stod det Locked 44 på DAC:n...ahhh...lovande!

Jag tryckte på play på Foobar...och.....tralalalala...det spelade på en gång...och det lät bra, helt klart.

Nu skall det lyssnas ett tag och jag har tänkt prova med lite olika strömförsörjning och enligt tips lite olika USB-kablar. Får återkomma med resultat efter det. Men såhär långt kan jag inte säga annat än att det verkar klart lovande...och jag har så smått börjat kika efter en netbook...

\\K-man

• 2 weeks later...
Posted

testandet går vidare, och jag har utöver Foobar även testat med Jrives Media Jukebox...som t.ex. ser nyttjas i Eliot:s resetråd från i somras. Man kan ju tycka att det inte borde vara någon skillnad på olika spelare, men det tycker/upplever jag nog det var...även om de är väldigt väldigt små. Jag nyttjar precis samma drivrutiner osv i båda spelarna, Asio som går direkt till UD-10:n...och ändå finns där små skillnader.

\\K-man

Posted

...men det som tar mest funderingstid just nu är rippning...

Jag nyttjar Exact Audio Copy, och har ställt in den enligt rekomenderad guide, och det funkar fint...men det tar ju ca 30minuter per skiva...och hmm...gångrar man det med alla skivor man har så blir det många timmar...och det verkar inte rimligt att tro att man hinner rippa mer än ett par skivor om dagen i snitt....vissa helgdagar kanske uppemot 10...men andra dagar 0...vilket väl skulle göra att det tar år innan alla skivor är på plats...hmm...talar helt klart emot denna lösning..

\\K-man

Posted

...och sedan kommer ju frågan om yta för att spara allt detta på...och då blir det diskar osv...och dessutom vill man ju ha en trygg backup på det hela...då man lagt år på inrippning....

...känns på något sätt väldigt smidigt med CD-spelare.... :D

...så länge som man inte köper musiken via nätet och direkt får den levererad som fil.

\\K-man

Posted

Intressant detta K-man, vi fyller på kunskapen och how-to-tipsen.

jag har så smått börjat kika efter en netbook

Netbook är intressant, men diskarna är än så länge lite för små.

Någon som testat spela från en usb-ansluten hårddisk :?:

Posted
Intressant detta K-man, vi fyller på kunskapen och how-to-tipsen.

Netbook är intressant, men diskarna är än så länge lite för små.

Ja, klart intressant!

160Gb verkar vara största netbooken än så länge...så det är för litet...men en dedikerad NAS direkt till Netbook skulle ju funka, men skall man då ha gott om plats och dessutom någon typ av raid/spegling eller vilket man nu föredrar så blir det snabbt både massa prylar och pengar.

...Rene som Eliot besökte i tråden kör just USB-diskar...

\\K-man

Posted

Det var det som René i Schweiz använde och tydligen var ministack från NewerTech bra (se bild i inlägg från resan). Han avrådde från RAID-system - lät sämre enligt mannen som prövar allt :)

Den interna hårddisken är sämre beroende på alla störningar i omgivningen....

//Eliot

Posted
Det var det som René i Schweiz använde och tydligen var ministack från NewerTech bra (se bild i inlägg från resan). Han avrådde från RAID-system - lät sämre enligt mannen som prövar allt :)

Den interna hårddisken är sämre beroende på alla störningar i omgivningen....

//Eliot

Det borde alltså vara ännu bättre att köra med en tunn client....netPC eller vad de kallas...som bara har en boot och sedan helt nyttjar externa diskar...vi börjar plötsligt närma oss något liknande en squeezebox... :o:D

\\K-man

Posted

För mig låter det helt otroligt,, Det är en dataström vi pratar om,,,

Om det skulle låta olika pga olika sätt att ha diskarna,, så skulle programmen till en tänkbar dator tex starta olika oxå,,,

/J