Jump to content

Recommended Posts

Posted

4Point

- Kuzmas bästa derivat?

Text och foto: Calle_jr Malmö, December 2008

DSC_1678-.JPG En galen idé föddes ur en fråga i Kranj för ett antal år sedan. Frågeställningen var hur man konstruerar ett unipivotlager med minimal friktion utan spel och utan rörelsemån i andra riktningar än lagren avser. Det började under en tid då spikes i allmänhet var ett hett ämne. Exempelvis rekommenderade Linn och andra att skruva fast högtalarna i golvet för att minimera rörelser i lådan som kunde påverka membranrörelser. Svenska High-fi Consult diskusterade då en ny superspike med Franc Kuzma. Superspiken har spetsar både uppåt och neråt och 4Point, den nya 11"-armen med VTA-torn och oljedämpning, har drag av samma principer.

Jag känner mig väl bekant med de flesta av Kuzmas produkter, och hade nära nog bestämt mig för ett byte till Stogi Ref 313VTA. Men jag är lättpåverkad av känslorelaterade influenser såsom musikåtergivning, och även teknikstinn ingenjörskonst såsom avancerade tonarmar.

Kuzma har lanserat en hel del nyheter i form av pickuper och tonarmar den senaste tiden. Jag har försökt hålla mig själv och andra här på Euphonia ajour med detta, och känslorelaterade influenser gör att du nu får läsa en fördjupning om Kuzma 4Point.

Posted

Montage och konstruktionsprinciper

För att ge pickupen minimal friktion och vibration har den utformats som en 4-punktslagrad konstruktion. Två lagringspunkter medger vertikal rörelse och två horisontell. Vertikal lagring fungerar som en knivsegg varpå tonarmen balanserar. Denna lagringstyp kallas dubbel unipivot och återfinns även i en del andra tonarmar. Men det är den horisontella lagringen som satt uppfinningsrikedomen på prov. För 10 år sedan formulerade Kuzma de grundläggande teoretiska idéerna som baserades på att använda endast en del av ett varv för horisontell rörelse. För 6-7 år sedan inleddes praktiska försök med en enkel prototyp, som dock under två års tid kom i skymundan pga utvecklingen av tangentialarmen Air Line. När Air Line var klar återupptogs arbetet med en mer seriös prototyp som gick under arbetsnamnet Stogi Q. Redan inledningsvis lät prototypen lovande, och Kuzma insåg potentialen av längre armar även i sitt eget sortiment. Det tog tre år att optimera och finslipa vinklar, rotationspunkter, kraftspel och alla detaljer i 4Point. Vi fick därefter vänta ytterligare ett år innan de första armarna kom i produktion.

4Point är 11" men passar Kuzmas standardmontering för 9" (monteringsavstånd 212mm). Effektiv massa är 13g, effektiv längd 280mm och överhäng 17mm. Armen kan alltså monteras på de flesta spelare (av Linn-typ), bara upphängningsjusteringen i drivverket klarar en vikt av 1.7kg.

Montaget kan verka avskräckande på en del med den stora mängden delar, men är absolut ingen match och blir ännu lättare med den pedagogiska manualen till hands. Transportkartongen är nästan missvisande – man skulle gissa att den innehåller en hel skivspelare. 4Point kommer med manual, olika protractors, verktyg, extra pickupskal, extravikter och olja.

DSC_1234-.JPG

DSC_1231-.JPG

DSC_1230-.JPG

DSC_1236-.JPG

Hålet i kragen för tonarmsbasen är 40mm i diameter till skillnad från Linn-standardens 30mm. Det robusta VTA-tornet monteras i armbasen och fixeras med en insexskruv så att nivån på plattan som håller armlyften är i nivå med LP-skivan.

Här visas så mycket som går att visa av de horisontella lagren, som sitter dolda inne i den upp-och-ned-vända cylindern (lagerhuset). Här möjliggörs helt fri rotation ca 90 grader kring tonarmsaxeln, förutom den mothållande kraft man önskar i form av antiskating och eventuell dämpning i oljebad. Funktionen hos de fyra lagerpunkterna är densamma som i en gimbalupphängning, men konstruktionen är väsentligt annorlunda.

DSC_1238-.JPG

DSC_1239-.JPG

DSC_1240-.JPG

Tornet lösgörs med en insexskruv och en protractor används för att få exakt 264mm mellan spindel- och armlagerpunkt.

Därefter monteras armen med två spikes i kopparna på tonarmsplattan. Se närbild av kopparna till de vertikala lagren och i samma bild syns infästningen av antiskatinglinan.

Lagren sitter något vinklade och när armen placeras med spikes i kopparna ser det ut så här:

DSC_1670-.JPG DSC_1672-.JPG

Tonarmskabeln sitter säkrad i tonarmen när den transporteras eller på- och avmonteras.

Säkringsanordningen lösgörs och fästs i stället på tonarmsplattan som är förbunden med VTA-tornet. Med denna lösning blir konstruktionen robust och transportsäker, utan att tonarmens lager påverkas av kabelns vikt.

Kablaget är en silverlegering som standard. Ett set kablar fästs med Cardas-clips i pickup-kontakterna, och löper obrutet därifrån till en termineringsbox och vidare med en 1.4m kabel som terminerats med silver bullet plugs från Eichman. Ytterligare ett set kablar löper från samma Cardas-clips till termineringsboxen där de terminerats med Cardas RCA-kontakter. Man kan alltså ha två par tonarmskablar inkopplade.

Andra kabeltyper kan väljas, inklusive Nordost. Dock måste Nordostkablage utföras som singlewire utan termineringsbox, eftersom Nordost är för kraftig att utföras som biwire.

Om dubbla kablage ansluts till riaa skall man observera att pickupen kommer se detta som en halv last. Riaat måste i dessa fall ställas in med dubbel last.

DSC_1241-.JPG

DSC_1242-.JPG

DSC_1243-.JPG

DSC_1244-.JPG

DSC_1676-.JPG

Armröret är tillverkat från solid aluminium, precis som övriga tonarmar från Kuzma. Pickup-skalet är avtagbart och har en hexagonal låsmekanism som fästs med en insexskruv till armröret. Den främre delen av armröret är vridbart så att azimuth kan justeras i små steg med en liten insexnyckel. Som syns är offset-vinkeln (19.5 grader) förlagd till pickup-skalet.

Det går utmärkt att använda den medföljande protractorn för pickupinställning.

DSC_1247-.JPG

DSC_1245-.JPG

Det sitter två motvikter på 4Point. Den större balanserar tonarmen på samma sätt som en vanlig motvikt, och den mindre används för finjustering av nålvikt. Tonarmen kan bara balanseras på ett ungefär eftersom tyngdpunkten ligger i höjd med de vertikala lagren och mycket lätt tippar framåt eller bakåt.

VTA-tornet medger VTA-inställning on-the-fly med en precision på 0.01mm. Genom att rotera knoppen medurs (moturs), så sänks (höjs) VTA steglöst. Ett helt varvs rotation motsvarar 0.8mm förändring av VTA, vilket väl ungefär motsvarar skillnaden i tjocklek mellan en standard-LP och en 180-grammare.

DSC_1671-.JPG

DSC_1674-.JPG

För att kontrollera antiskating sitter det ett svänghjul med en pinne, varpå en vikt kan flyttas steglöst. Ju längre ut man flyttar vikten, desto större blir antiskatingkraften. Kring svänghjulet löper en tunn lina som drar i tonarmens horisontella lagerhus.

Anm. De runda brickorna som sitter på armröret är fo.Q och hör inte till tonarmen.

Två separata oljetråg används för att dämpa resonanser. Det nedre tråget dämpar horisontella vibrationer genom att en paddel nedsänkt i olja tillför tröghet till horisontella rörelser. På motsvarande sätt dämpar ett övre tråg vertikala vibrationer. DSC_1673-.JPG

För säkerhets skull görs en kontroll av inställningarna med Dr. Feickert Justierschablone, och de sista marginalfelen kan elimineras:

DSC_1948-.JPG DSC_1949-.JPG DSC_1950-.JPG

DSC_1254-.JPG That's it - 4Point är monterad!

Posted

Egenskaper och handhavande

Armens konstruktion återspeglas i de egenskaper man hör i musiken. Den robusta konstruktionen ger stabilitet, tyngd, bandbredd och kontroll. Donald Fagens Morph the cat som ofta kan låta lite muddrig i basen får bättre konturer och upplösning vilket gör att det blir mer musikaliskt intressant. Patricia Barbers tolkning av Norwegian Woods låter annorlunda än jag är van vid, med ett fylligare mellanregister och mindre framträdande topp, och jag gillar det!

DSC_1256-.JPG

DSC_8931-.JPG

Jag lyssnar på Stand! från Sly Stones genialiska album från ’69, och vill genast ha mer. Mer soulfunk finns hos Repeat Records i tungviktsformat på There’s a riot going on. Med butiker som Repeat Records i sin hemstad får man tillgång till ny, bra musik, och slipper begränsa sig till sin gamla samling eller audiofilutgåvor från mässor och tyska hemsidor.

Jag kan inte överösa läsaren med analytiska lyssningsresultat jämfört med Stogi Reference. För även om de finns där, så kan det vara risk att en del annat har påverkats sedan Stogi Reference satt på min spelare.

Men sammantaget har jag sällan varit mer engagerad i musiken jag spelar här hemma, och musikalitet är väl den viktigaste egenskapen hos någon hifi-komponent? För det mesta försvinner jag i musiken, och efter några timmar vaknar jag från ett slags upplevelserus med konvolut från Scythian Suite, Carmen Fantasie, The Alternate Blues, David Lindley, David Crosby, Harry Belafonte osv spridda över golvet i lyssningsrummet (I wonder why nobody don't like me). Jag har inte gjort så många A/B-tester med 4Point överhuvud taget, men däremot lyssnat för nöjes skull dagligen under snart tre månaders tid. Det gläder mig att upptäcka nya nyanser i den gamla musiksamlingen, och vad som tidigare varit ganska ointressant eller livlöst får liv och blir intressant.

DSC_1650-.JPG DSC_0062-.JPG DSC_1647-.JPG

MEN, egentligen ska vi backa bandet. En tonarm hörs ju inte – det är fonografnålen man hör. Jag har hela tiden spelat med Lyra Skala med sina egenskaper i form av detaljer och mikrodynamik, upplösning och transparens. Visst är det egentligen Skalas egenskaper som kommer mer till sin rätt, och det finns en nyupptäckt livlighet, energi och lätthet. Skala är som hemkommen från en tid på SPA och andra kurer. Tonarmen är pickupens wingman, och med 4Point ges Skala verkligen möjlighet visa sina bästa sidor med större tydlighet. Den bombastiska inledningen av Allegro Sostenuto i Antal Doratis version av Prokofievs Scythian Suite sätter lyssnaren i ett av två tillstånd – på ett sämre system ett tillstånd av skräck och pina. När det låter bra är man hövding över de hedniska monstren. De 8 hornen och 5 trumpeterna kan vara väl påträngande vid hög volym. Det är inget jag stör mig på med 4Point, eftersom Skala ges möjlighet att avkoda spåren av hela orkestern i en perfekt balans. Det känns kaxigt att spela Scythian Suite på hög volym när man får vara hövding.

DSC_1680.JPG Donald_Fagen.jpgDSC_4330.JPGDSC_1682.JPG

Det är inledningsvis ovant att hantera en längre tonarm, och även om man vänjer sig är det överlag lättare med niotummarna. I övrigt tycker jag att handhavandet och justeringsmöjligheterna är enastående. VTA-justering är en dröm. Efter en månads tid rörde jag inte tornet, men den första tiden kunde jag med lätthet saxa mig fram till en optimal vinkel.

Oljetrågen har jag inte gett mig på att testa än. Möjligen (säkerligen?) återkommer jag i denna tråd om vilka effekter vertikal och horisontell dämpning har.

Posted

Sammanfattning

Detta är en tonarm med nära nog obegränsade möjligheter. Det faller på användaren att stämma instrumentet tills han är nöjd.

Franc Kuzma har plockat fram en hel rad trick ur sin trollerilåda; Det första tricket är att utnyttja en längre arm monterad på ett standardverk för att minimera hörbara vinkelfel. Det andra tricket är att använda vertikal lagring med dubbel unipivot för minimal friktion utan spel. Det tredje tricket är att fortsätta på den linjen med punktlagring även horisontellt för att få bästa stabilitet.

Och så det fjärde och sista – VTA-justering on-the-fly.

DSC_1657-.JPG
Tekniska data

Typ: Dämpad pivottonarm med 4 lagringspunkter för drivverk av Linn-typ
Effektiv längd: 280mm (11”)
Effektiv massa: 13g
Vikt: 1650g
Monteringsavstånd: 212mm
Offset-vinkel: 19.50 grader
Avstånd mellan spindel- och tonarmslager: 264mm
Tonarmskablar: Dubbla par silverkablar
Pris: 48.400:-
Posted

System vid lyssningstillfällen

DSC_1684-.JPG

Drivverk: Kuzma Stabi Reference

Tonarm: Kuzma 4Point

Pickup: Lyra Skala

Förstärkare: EAR864B & Cayin 860

Signalkablar: Nordost Valhalla rca

Högtalarkablar: Audioquest Volcano SB

Högtalare: Silverline Grandeur MkII

Nätkablar: Nordost Brahma, Signalcable Magic Power

Nätlist: Audio Agile Line 1 parallellt med PS Audio Noise Harvester

Bänk: DIY

Lyssningsrummet är 3,6x7.3x2.4m och uppbyggt av gipsregelväggar, gipstak på träbjälklag och parkettgolv på betong. Systemet står på kortsidan. Rummet är något akustiskt behandlat med 4st 800x1200 dacronplattor, 4st 600x600 Vicoustic diffusorer i tak, 4st kvartvågspipor och Michael Greens RoomTune TunePak i hörn och kanter. Möblering med soffa, fåtöljer, mattor, tavlor och bokhyllor.  
Vill du veta mer?

Hemsida: Kuzma

Återförsäljare:

High-fi Consult

DSC_9981.JPGDSC_0267.JPGDSC_8967.JPGDSC_4317.JPG

• 2 years later...
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...