Matrixen Posted December 30, 2008 Posted December 30, 2008 Min hifi är klar. Med klar menar jag att den låter så pass bra och är såpass komplett, så att jag kan njuta av all musik utan att märka några störande egenheter. Jag har gjort vissa finslipningar under de sista åren och även om de inte varit billiga, så börjar det bli besvärligt att göra ändringar i systemet som har mer än känslomässig inverkan på ljudet. Som tur är, kan man ju använda sitt kunnande och sina surt sparade korvören till att sprida hifi till mindre bemedlade men väl så förtjänta personer. Jag har varit på julfirande hos familjen och dokumenterat en anläggning av i våra ögon blygsamma mått, men dock en välljudande sådan, som jag byggt upp under året. Quote
Matrixen Posted December 30, 2008 Author Posted December 30, 2008 Om det fortfarande är någon som inte fattat det, så har jag köpt en ny kamera och då jag fotat drygt 1000 bilder sedan jag köpte den för en dryg vecka sedan, är detta att se som en övningstråd i fotorapportering. Tillbaka i västergötland och om denna vy från balkongen ger ett badsug i Augusti, så ger den definitivt ett ryck i fotofingret tidig eftermiddag mellan jul o nyår.... Quote
Matrixen Posted December 30, 2008 Author Posted December 30, 2008 Trots en, som jag hade fattat det hela, glasklar och grundligt förhandlad överenskommelse om totalt julklappsförbud, smögs denna hög upp på bordet när man minst anade det... Jag vill påpeka att jag är 36 år gammal och samtliga paket är till mig, men en mor är väl alltid en mor må jag tro Quote
Matrixen Posted December 30, 2008 Author Posted December 30, 2008 Min egen hifibana började med att stoppa diverse bredbandare i ett par lådor som jag ärvt av min far, allt efter som jag spelade sönder dem med min 7 watts luxorförstärkare, dito ärvd. Min lillasyster, nu i tonåren, har inte samma teknikintresse som jag, än mindre hennes föräldrar, men likväl ett stort musikintresse och en fantastisk musikalisk talang. Hon behärskar tvärflöjten, klinkar lite piano o gitarr, men framförallt; hon har en röst som får tiden att stanna. Förra hösten kom hon in på musikgymnasium och jag beslöt mig för att göra vad jag kunde för hennes musikaliska förkovring. Det kommer inte bli någon hifi för henne om inte storebror agerar! Vilken storebror blir inte rörd när ens sladdissyrra gillar ozzy ozbourne och vill höra mer av Zephelin, Pink Floyd och olika jazzvarianter!! Jag hade sedan tidigare en CD-spelare av mycket god instegsklass som jag beslutade att donera, samt började lusläsa begagnatannonser för vettigt förstärkeri. Ni kanske kommer ihåg mina "köpes" förfrågningar? Quote
Matrixen Posted December 30, 2008 Author Posted December 30, 2008 Vem har sagt att det inte passar med ett pepparkakshus i racket??? Man kan ana den huvudsakliga ljudkällan nedan. Quote
Matrixen Posted December 30, 2008 Author Posted December 30, 2008 Vi har vant oss att julvädret söder om polcirkeln varierar. I år har jag sett vit jul i form av frost, men bara 20 timmar innan de foton jag inledde tråden med, såg det ut så här i skymningen... Quote
Matrixen Posted December 30, 2008 Author Posted December 30, 2008 Backar vi ytterligare några timmar så kunde det lika gärna varit sen höst... Här ser vi även "gula faran" vänster i bild som var vårt resmedel! om det inte är uppenbart, så kan jag erkänna att bilderna är råa direkt från kameran och bara nedsizade till de rekommenderade 750 pixlar. Har inte installerat något vettigt program för manipulation ännu... Quote
Matrixen Posted December 30, 2008 Author Posted December 30, 2008 Ett snitt av samma vy, några timmar senare, fortfarande med en temperatur över noll, till skillnad från vad som visas på mina första bilder. Quote
hellbit Posted December 30, 2008 Posted December 30, 2008 Ett snitt av samma vy, några timmar senare, fortfarande med en temperatur över noll, till skillnad från vad som visas på mina första bilder. Fina bilder:) Kan du inte lägga upp några på din Hifi? Jag vill ju se dina Gryphon steg Quote
Matrixen Posted December 30, 2008 Author Posted December 30, 2008 Fina bilder:) Kan du inte lägga upp några på din Hifi? Jag vill ju se dina Gryphon steg Det krävs lite mer övning innan de fastnar på bild :clown: Quote
hellbit Posted December 30, 2008 Posted December 30, 2008 Det krävs lite mer övning innan de fastnar på bild :clown: Hehe jag vet att de är svåra att fota de är ju så jäkla svarta att de bara suger upp allt ljus vilket gör att det ofta inte blir bra. Quote
K-man Posted December 30, 2008 Posted December 30, 2008 Härligt Matrixen! ...att döma av starten så lär din första bildtråd bli en riktigt trevlig en!!!! Kör på!!! \\K-man Quote
Matrixen Posted December 30, 2008 Author Posted December 30, 2008 Lite ärvt, lite nytt och lite begagnat. Här var det apparater från Pioneer. Quote
Apexorca Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 I november numret av HiFi och Musik syns du sitta på HiFi Stället med slutna ögon och lyssna på Usher Be20 samt fina nyheter från Electrocompaniet. (Jag är snett bakom dig på denna bild). Jag trodde du var i slutstegsbytartankar? Eller? Men låter ditt system som du antyder finns ju ingen anledning att investera mera. Följer med intresse fortsättningen. Calle B Quote
Matrixen Posted December 31, 2008 Author Posted December 31, 2008 I november numret av HiFi och Musik syns du sitta på HiFi Stället med slutna ögon och lyssna på Usher Be20 samt fina nyheter från Electrocompaniet. (Jag är snett bakom dig på denna bild). Jag trodde du var i slutstegsbytartankar? Eller? Men låter ditt system som du antyder finns ju ingen anledning att investera mera. Följer med intresse fortsättningen. Calle B Jasså man är dokumenterad i papperspressen nu också Man måste ju få drömma om något och hålla apparatdelen av hobbyn vid liv. Återgivningsmässigt sitter jag nöjd tills ekonomin tillåter experimenterande för sakens skull. Quote
Matrixen Posted December 31, 2008 Author Posted December 31, 2008 Vi ägnade en hel dag åt att titta och lyssna på högtalare i stan. Framförallt i de prisklasser i rör oss i detta reportage är högtalaren den komponent som uppvisar flest kompromisser. Det är alltså extra viktigt att välja högtalaren med omsorg så att de konstruktionsavvägningar som gjorts möter de prioriteringar som lyssnaren har. Hifiklubben, Ågrens och telehå beöktes. Finalkandidat från respektive handlare var B&W, Monitor Audio och System Audio. Här ser vi utfallet ståendes på plats i prima hårdrockssvart enligt önskemål från lillsyrran! En av hifivärldens mest lättigenkända materal och förgvalskombinationer Quote
Timbre™ Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Jasså man är dokumenterad i papperspressen nu också Var tvungen att snabbkolla och du har en central lyssnarposition... Pioneerspelaren är väl utrustad med Legato Link som sedermera döptes om till Legato Lunk i delar av Hifisverige... Som Nikonanvändare har du förmodligen tillgång till Nikon View vilket är ett lätthanterligt program att starta upp med. Faktum är att jag har själv inte kommit vidare. Quote
P-pan Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 En av hifivärldens mest lättigenkända materal och förgvalskombinationer Den känner man igen Verkligen ett trevligt reportage det här Matrixen. Ös på med bilder nu Quote
Matrixen Posted December 31, 2008 Author Posted December 31, 2008 Var tvungen att snabbkolla och du har en central lyssnarposition... Pioneerspelaren är väl utrustad med Legato Link som sedermera döptes om till Legato Lunk i delar av Hifisverige... Som Nikonanvändare har du förmodligen tillgång till Nikon View vilket är ett lätthanterligt program att starta upp med. Faktum är att jag har själv inte kommit vidare. Jo, jag fick lyssna en liten stund innan norrmannen från Usher plockade ut min skiva, LedZepp "Dazed n confuzed" tror jag det var; och började orera samtidigt som han satte på en skiva som var "godkänd" Installerade ViewNX från Nikons hemsida för att kunna göra om bilderna till jpeg och den för forumet rekommenderade storleken. Bilderna är "as is" dvs rätt ur kameran i raw-format. Legato Link har väl blandat rykte, men denna Pioneer PD-S06 är inofficiellt utsedd till Pioneers bästa rena CD-spelaere trots att den var en mindre exklusiv konstruktion än vissa i 90-serien som föregick den. Framförallt var det nog en del barnsjukdommar från de tidigare Legato-experiementen som förbättrats. Man frångick den enbitsDACsteknik som Pioneer själv förespråkade vid tiden för att plocka in en multibitsdac från burrbrown(tror jag) vilket kan förklara den fina dynamiken och upplösningen från en i sammanhanget ganska billig konstruktion(sub 10 000sek strax efter millenieskiftet). Quote
Matrixen Posted December 31, 2008 Author Posted December 31, 2008 Den känner man igen Verkligen ett trevligt reportage det här Matrixen. Ös på med bilder nu Tack ska du ha Det kändes skönt att "det stannade inom familjen". B&W sprider som alla vet väljljud hemma hos mig, men även hos min andra lillasyster och hennes sambo. Det som till sist fällde utslaget var dock att denna modell var sänkt med 1000 sek pga byte av modellproram. Det gjorde pris/prestanda kombinationen oslagbar. Annars lutade det faktiskt lite åt monitor audo bronze ett tag Urvalskriterierna var en prioritering av röståtergivning och att högtalaren skulle kunna spela hårdrock...osså skulle de gå att få i svart :cool: ..inte så tokigt direkt ur kameran utan blixt o stativ :cool: Quote
Matrixen Posted December 31, 2008 Author Posted December 31, 2008 Högtalaren är en "no-bullshit" konstruktion även om man undrar hur stor ljudmässig inverkan baffelytan har? Högtalaren både ser ut och låter som om den kostade betydligt mer och har varit budgetvinnare i den brittiska hifipressen i många år! Quote
Matrixen Posted December 31, 2008 Author Posted December 31, 2008 Det krävs två att tangoa, iallafall om det skall vara stereo... Här är vänsterkanalen. Nu bör det vara enkelt att gissa modellen. I denna prisklass ger stativare mest välljud för pengarna. Denna rekommendation ger jag alla som frågar, så det vore ju knepigt att lura i lillasyrran något annat, hårdrock eller inte. ...måste installera adobe "lightroom"...... Quote
Matrixen Posted December 31, 2008 Author Posted December 31, 2008 högtalarkablarna är utmärkta QED silver anniversary XT som jag omsorgsfullt krymslangat o terminerat efter konstens alla regler. Man kan ana modellbeteckningen på högtalarna nedan för de som inte redan gissat modellen. Quote
Terminator Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Det där är en fin liten burk som jag själv använder (surround) men tidigare hade jag 602 S2 tillsammans med den gamla "cd-klassikern" Pioneer 904. Den hade legato link men det var inte något jag led av på den tiden. :clown: Quote
Recommended Posts