IHS Posted December 29, 2008 Posted December 29, 2008 Denna guldklimp har altså lämnat mig. Jag hade så gärna behållit den bara för att den är så läcker, men men frun tyckte att det var onödigt att ha två. Budgeten tillät väl inte egentligen heller om jag ska vara ärlig 12 Lebenwatt räcker långt och klarheten kan jag fortfarande sakna ibland. Som hörlursförstärkare saknar jag den definitivt. Men ska man krama mer ur mina Wilson Benesch så behövs det mer kraft och finess. Så den japanska förstärkaren med det tyska namnet ersattes av en förstärkare, där inte bara namnet är tyskt Quote
Guest asimov66 Posted December 29, 2008 Posted December 29, 2008 Så snygg den leben är, jag hade gärna haft en om den haft lite mer botten i de lägre registrena. Den är så vacker, vad är det nu som tagit dess plats då? Quote
IHS Posted December 29, 2008 Author Posted December 29, 2008 MBL är tyskt ! För dig var det inte svårt att gissa, Kent En lånad bild får duga då jag inte har någon kamera just nu. Quote
Jörgen_G Posted December 29, 2008 Posted December 29, 2008 Ständigt dessa tyskar... Men bra låter det ur dem... God fortsättning behöver man knappast tillägga... /Jörgen G Quote
P-pan Posted December 29, 2008 Posted December 29, 2008 en till MBL:are Kan det bero på att Man Blir Lyckligare... eller Jag får väl passa på att gratulera till en "väl-ljudslåda" då' //Pan Quote
Timbre™ Posted December 30, 2008 Posted December 30, 2008 12 Lebenwatt räcker långt och klarheten kan jag fortfarande sakna ibland. Som hörlursförstärkare saknar jag den definitivt. Men ska man krama mer ur mina Wilson Benesch så behövs det mer kraft och finess. Så den japanska förstärkaren med det tyska namnet ersattes av en förstärkare, där inte bara namnet är tyskt Den tyska kraftstationen var elegant och det blir spännande att se hur den klarar mustsuget från Wilson Benesch med verkningsgrader på runt 86 dB och 6 till 4 ohms impedans. "It's the first watt that counts"... Quote
IHS Posted December 30, 2008 Author Posted December 30, 2008 Kan det bero på att Man Blir Lyckligare... eller Jag får väl passa på att gratulera till en "väl-ljudslåda" då' //Pan Tack för det Visst, ljudmässigt är denna MBL 7006 något helt annat än Leben 300 CS. Här finns kraft och dynamik. Men det är ändå inte det första jag kommer att tänka när ljudet når mina öron och jag småler för mig själv Att jmf två så olika förstärkare är kanske inte säger så mkt, men jag tycker att MBL låter som den ser ut på något sätt. Nattsvart och tyst bakgrund där guldkornen, instrumenten och detaljer, bara finns där på ett fullständigt naturligt sätt. (Tystnaden måste vara den viktigaste hifiparametern av alla ). Detaljer som jag inte hört förut, en sångröst i bakgrunden hörs nu verkligen som en sångröst och inte som något mer el mindre odefinierbart. Mina högtalare, Wilson Art, fokuserar inte på detaljer direkt. Detaljerna finns där utan ta över. På samma sätt upplever jag MBL 7006:an. Med Leben så höll sig ljudbilden snällt innanför högtalarna. Nu fördjupades framförallt ljudbilden, inte breddades så mkt som jag hade förväntat mig kanske. Men sammantaget: "rymden" blev rejält större och mer innehållsrik. Det ska sägas att jag hittils bara lyssnat via min cd, i sammanhangets den billigaste komponenten, Electrokompaniets PC 1. Stativare gillar kraft, det är sant Timbre, och naturligtvis märks det stor skillnad jmf med Leben. Men MBL är å andra sidan ingen PRAT-mästare (släktdrag med Accuphase inbillar jag mig?). Det handlar mer om finess, tycker jag. Kraften finns där, det märks framförallt när man höjer volymen. Det går att spela högt, det gick egentligen inte med Leben. Quote
Kent_n Posted December 30, 2008 Posted December 30, 2008 MBL klubbens medlemmar bara ökar o ökar, dax att starta MBL klubben ? Quote
Jörgen_G Posted December 30, 2008 Posted December 30, 2008 /.../ denna MBL 7006 /.../ Här finns kraft och dynamik. /.../ MBL låter som den ser ut på något sätt. Nattsvart och tyst bakgrund där guldkornen, instrumenten och detaljer, bara finns där på ett fullständigt naturligt sätt. (Tystnaden måste vara den viktigaste hifiparametern av alla ). Detaljer som jag inte hört förut, en sångröst i bakgrunden hörs nu verkligen som en sångröst och inte som något mer el mindre odefinierbart. /.../ Detaljerna finns där utan ta över. På samma sätt upplever jag MBL 7006:an. /.../ "rymden" blev rejält större och mer innehållsrik. /.../ Men MBL är å andra sidan ingen PRAT-mästare /.../ Det handlar mer om finess, tycker jag. Kraften finns där, det märks framförallt när man höjer volymen. Det går att spela högt /.../ ... och vi som ibland pratar om att byta förstärkare här hemma... /Jörgen G Quote
Kent_n Posted December 30, 2008 Posted December 30, 2008 Att jmf två så olika förstärkare är kanske inte säger så mkt, men jag tycker att MBL låter som den ser ut på något sätt. Nattsvart och tyst bakgrund där guldkornen, instrumenten och detaljer, bara finns där på ett fullständigt naturligt sätt. (Tystnaden måste vara den viktigaste hifiparametern av alla ). Detaljer som jag inte hört förut, en sångröst i bakgrunden hörs nu verkligen som en sångröst och inte som något mer el mindre odefinierbart. Mina högtalare, Wilson Art, fokuserar inte på detaljer direkt. Detaljerna finns där utan ta över. På samma sätt upplever jag MBL 7006:an. Bra beskrivet..låter helt enkelt kanonbra.. Quote
Guest Peo Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 En till som har sett ljuset! Eller, eh, hört. Grattis och välkommen till klubben! Quote
Timbre™ Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Stativare gillar kraft, det är sant Timbre, och naturligtvis märks det stor skillnad jmf med Leben. Men MBL är å andra sidan ingen PRAT-mästare (släktdrag med Accuphase inbillar jag mig?). Det handlar mer om finess, tycker jag. Kraften finns där, det märks framförallt när man höjer volymen. Det går att spela högt, det gick egentligen inte med Leben. Det finns ju stativare som växer i takt med förstärkarens trafo och det mest extrema förhållande jag har lyssnat på är nog ändå Dynaudio Contour 1.3SE i kombination med Classé Omega slutsteg. Frågan är hur många Conturer som hade fått plats i slutstegsväskan... Quote
Kent_n Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Leben o MBL, som att jämföra äpplen o päron..Två helt skillda ljudideal.. Men det är klart, finns väl en anledning till att skaran av MBL ägare ökar hela tiden... Quote
x2000 Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Hej, grattis till en fin förstärkare. Har dom monterat in en hörlursförstärkare eller är det fortfarande bara ett "tomt" hål på framsidan Välkommen till MBL-familjen. Quote
IHS Posted January 3, 2009 Author Posted January 3, 2009 Hej, grattis till en fin förstärkare. Har dom monterat in en hörlursförstärkare eller är det fortfarande bara ett "tomt" hål på framsidan Välkommen till MBL-familjen. Hålet är fortfarande tomt, kan jag rapportera. Enligt Robert på AC så tyckte MBL att deras hörlurssteg i 7006 helt enkelt inte höll måttet Man kan ju hoppas MBL kan tillverka ett som håller måttet och som kan monteras in i efterhand. Annars låter det finfint Gamla cd-skivor låter plötsligt betydligt bättre än innan. Quote
UnBeliever Posted January 6, 2009 Posted January 6, 2009 Det finns ju stativare som växer i takt med förstärkarens trafo och det mest extrema förhållande jag har lyssnat på är nog ändå Dynaudio Contour 1.3SE i kombination med Classé Omega slutsteg. Frågan är hur många Conturer som hade fått plats i slutstegsväskan... Instämmer helt i detta, fast i mitt fall var det 1.3Se med Gryphon Antileon Den högtalaren växer något otroligt med kringutrustningen. Tillbaka till ämnet: Jag testade Leben-stärkaren till mina Avantgarde UNO vid ett tillfälle och blev inte speciellt imponerad. Efter allt jag läst om deras produkter så motsvarade inte resultatet alls mina förväntningar. Upplevde den som väldigt snäll utan något som stack ut nästan lite slätstruken. Om det var total kajko i matchningen eller mina öron som inte mådde bra den dagen vet jag dock inte. Snygga är de i alla fall Quote
underspell Posted January 6, 2009 Posted January 6, 2009 Men det är klart, finns väl en anledning till att skaran av MBL ägare ökar hela tiden... Ja den främsta anledningen är genuint välskött marknadsföring av ett märke som som inte är särskilt anmärkningsvärt egentligen. (Förlåt OT.) Quote
Guest Audio Concept Posted January 6, 2009 Posted January 6, 2009 Underspell, där har du faktiskt fel. Det är iofs glädjande att marknadsföringen fungerar, men den egna åsikten om den saken är att marknadsföringen till stor del sköter sig själv. Varför? För att produkterna är fenomenala och med råge överstiger vad många konkurrenter kan prestera. Om förträffligheten kan man även läsa i alla världens seriösa hifitidningar. Det senaste exemplet är The Absolute Sound (TAS) utdelning av Editors Choice Award 2008, och där får totalt 11 av MBL's produkter pris, vilket nog får ses som något slags rekord. MBL's sucess återspeglas i synnerhet i den respons vi har från kunderna. Uppgraderingsvågen går definitivt i MBL's riktning och kunderna gör ständigt nya musikaliska upplevelser när de skaffat sig och börjat lyssna till MBL. ___ En annan produkt som i samma andetag kan nämnas är T+A som under kort tid har seglat upp som ytterligare en publikfavorit. Orsaken ligger också här i utomordentlig kompetens i bolaget, samt förmågan att kunna göra kloka kvalitetsprodukter. Kanske ett särdrag för tyska kvalitetsproducenter. Gemensamt för båda produkterna är att i dem investerar du i kvalitet - som varar längre, vilket vi anser är klokt med tanke på hur världen ser ut. ___ Kvalitet är ingen slump... Mvh, Audio Concept Quote
Kent_n Posted January 6, 2009 Posted January 6, 2009 Ja den främsta anledningen är genuint välskött marknadsföring Vilken marknadsföring ? jag har inte läst en tidning i sverige där MBL har köpt annonsplatts, inte heller sett någon test...Så där förstår jag nog inte riktigt vad du menar ? Däremot har jag hört från ägare till MBL att dom talar varmt om märket, och det är väl ingen välskött marknadsföring från MBL:s sida ? Märket inget märkvärdigt, ja smaken är som baken...Tester i utlänska tidningar som jag läst är alla mkt possetiva, inte läst en dålig ressension... Kan du inte delge vad du tycker är ett riktigt bra märke.."nyfiken" Quote
IHS Posted January 6, 2009 Author Posted January 6, 2009 Lånade en kamera, men det blev inget vidare, utom den här bilden som visar en väl fungerande "baksida". Att högtalarkontakterna sitter på varsin sida, ordentligt separerade, underlättar betydligt handhavandet. Avsikten med bilden var egentligen att säga något om kablarna. Inte direkt världens mest kända, men det har skrivits om den här på forumet: Nanotech. Signalkabeln har jag har haft ett tag och är nöjd med. Men den största överraskningen var deras nätkabel. Jmfobjekt var en JPC 2,5. Jag är nu ingen kabelfreak, men visst genom åren har jag hört någon kabel som gjort tydlig skillnad, men för det mesta har jag mest uppfattat sublima skillnader. Nanotech nätkabel då. Jo, i mitt tycke gjorde den en redan bra förstärkare ännu bättre Det mest märkbara var att ljudbilden flyttades ut en bra bit framför högtalarna och bredde ut sig mer. Som en konsekvens ökade även djupet. Banne mig om inte ljudbilden flyttade sig något över högtalarna oxå (första gången). Defenitionen av detaljer förbättrades ett snäpp. Nu ska jag njuta av Peter Asplund "As knights concur", medan tempen kryper ner mot -30 Quote
Hans-Tommy Posted January 6, 2009 Posted January 6, 2009 Avsikten med bilden var egentligen att säga något om kablarna. Inte direkt världens mest kända, men det har skrivits om den här på forumet: Nanotech. Signalkabeln har jag har haft ett tag och är nöjd med. Men den största överraskningen var deras nätkabel. Jmfobjekt var en JPC 2,5. Jag är nu ingen kabelfreak, men visst genom åren har jag hört någon kabel som gjort tydlig skillnad, men för det mesta har jag mest uppfattat sublima skillnader. Nanotech nätkabel då. Jo, i mitt tycke gjorde den en redan bra förstärkare ännu bättre Det mest märkbara var att ljudbilden flyttades ut en bra bit framför högtalarna och bredde ut sig mer. Som en konsekvens ökade även djupet. Banne mig om inte ljudbilden flyttade sig något över högtalarna oxå (första gången). Defenitionen av detaljer förbättrades ett snäpp. Nu ska jag njuta av Peter Asplund "As knights concur", medan tempen kryper ner mot -30 Grattis till ett bra val och välkommen in i MBL-träsket! jag har också en MBl förstärkare (7008) och bytte också till nanotech nätkabel för ett tag sedan. Jag upplevde också en väldigt stor skillnad genom bytet (hade tidigare PAD venustas), jag tycker den är klart prisvärd! grattis igen tommy Quote
IHS Posted January 6, 2009 Author Posted January 6, 2009 Grattis till ett bra val och välkommen in i MBL-träsket! jag har också en MBl förstärkare (7008) och bytte också till nanotech nätkabel för ett tag sedan. Jag upplevde också en väldigt stor skillnad genom bytet (hade tidigare PAD venustas), jag tycker den är klart prisvärd! grattis igen tommy Tack för det Hans-Tommy, och ni andra i MBL-träsket Alltid roligt att få sina egna intryck bekräftade av en likasinnad Quote
Kent_n Posted January 6, 2009 Posted January 6, 2009 Då får även jag välkomna dig till MBL träsket... Quote
lindvall Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Jag testade Leben-stärkaren till mina Avantgarde UNO vid ett tillfälle och blev inte speciellt imponerad. Efter allt jag läst om deras produkter så motsvarade inte resultatet alls mina förväntningar. Upplevde den som väldigt snäll utan något som stack ut nästan lite slätstruken. Om det var total kajko i matchningen eller mina öron som inte mådde bra den dagen vet jag dock inte. Snygga är de i alla fall Det var min Lebenstärkare som fick hälsa på Unbeliever för ett tag sen. Det finns en möjlighet att den inte var riktigt frisk redan på den tiden, den degenererade gradvis i ljudet och tillslut fick jag tummen ur och skickade upp den till Claes på xlntsound/Migra. Det var i oktober. Ska bli spännande att se om den någon gång blir lagad. Det var tydligen en mutekrets som var paj. Sen har jag nog förstått att du, Unbeliever, och jag har relativt olika ljudideal, och det är verkligen inget fel i det! Se för övrigt till att köpa grejor från Europa, det är lång leveranstid på reservdelar från Japan. Eller i alla fall från Leben company... Som sagt, det är när saker börjar strula som kvaliteten hos en handlare/tillverkare visar sig. Fast MBL är väl förmodligen så välbyggda att de aldrig går sönder. Säkert ett tryggt val för både köpare och säljare. Grattis till köpet IHS! Quote
Guest asimov66 Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Jobbigt att höra det om Leben då de annars tilltalar mig något enormt. Dock enbart den stora modellen. Quote
Guest Audio Concept Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Lindvall, testade du att byta rör i den innan den gick till Claes? Det låter som ett rörfel med gradvis försämrat ljud.... Mvh, Audio Concept Quote
lindvall Posted January 13, 2009 Posted January 13, 2009 Hej IHS! Har du haft något problem med brum i hörlursutgången på Leben? När jag hade känsliga lurar och testade med hördes ett svagt brum. Sen skaffade jag AKG K 701, men då var inte min 300x tillräknelig, så jag testade aldrig ordentligt med dem. Lindvall, testade du att byta rör i den innan den gick till Claes? Det låter som ett rörfel med gradvis försämrat ljud.... Mvh, Audio Concept Hej! Nu ska vi väl inte förstöra IHS trevliga tråd om sin lyckade uppgradering här, men kort kan man säga att: 21 februari 2008 beställde jag en ny röruppsättning till Leben av Claes, original, Mullard som Lebencompany skulle tillhandahålla. 26 juni (!) sa jag att jag gärna tar rören då de kommit in. 27 skrev Claes att han "skickar dem på måndag". Några rör dök dock inte upp. Då jag har haft rätt fullt upp med jobb och att vara tvillingpappa + att det varit sommar, har jag inte prioriterat att sända upp stärkaren eftersom jag har så lite tid att lyssna ändå. Men så började jag sakna det ibland, att få hörlurslyssna i alla fall, och jag har skaffat ett par AKG, som sagt, det hade varit kul att höra vad de kan ge förutom från Macbookens hörlursutgång, så den 10 oktober gick jag till posten med Leben och skickade upp den till Claes för genomgång. 23 oktober fick jag besked om att servicekillen skulle börja med den på måndagen och att det troligtvis var fråga om en dålig konding. 11 november fick jag svar efter ett par e-postar att det var ett fel i mutekretsen som är igång en stund när förstärkaren precis slagits på och att en ny krets väntades hem från Japan! Och det är där vi är nu... Den enda rörstärkare jag kan tänka mig i fortsättningen är nog ändå Leben, kanske storebrorsan 600an, men annars är nog rördrömmarna över för min del, och så får man gå på Naim eller köra retrohifi där den lokale TV-reparatören kan fixa saker om det blir knaster i volymkontrollen eller glapp nånstans. En hobby är ju ändå tänkt att ge energi, inte suga energi. Quote
Timbre™ Posted January 13, 2009 Posted January 13, 2009 En hobby är ju ändå tänkt att ge energi, inte suga energi. Det där var fint uttryckt och så är det naturligtvis. Quote
Recommended Posts