sladd Posted June 18, 2004 Posted June 18, 2004 Vi funderar på att hålla en rad seminarier i den utmärkta aulan som finns på Arken. Vilka personer eller ämnen vill ni ha på schemat? mvh sladd Quote
plundin™ Posted June 18, 2004 Posted June 18, 2004 Med tanke på disskursen på andra trådar så vore det roligt att få höra nån som Jan-Eric Persson eller Torbjörn Samuelsson prata om sina erfarenheter av inspelning i DSD (ie SACD) formatet - undrar om J-E P fortfande spelar in analogt, minns att han på nån av de tidigare Arken mässorna sa att han fortfarande använde rakblad.. :cool: /ptr Quote
marbrink Posted June 18, 2004 Posted June 18, 2004 Låter ju trevligt! Jag tycker att en föreläsning om akustik skulle vara bra och intressant. Kanske någon från Svanå Ljudteknik kan tala... Quote
Matrixen Posted June 18, 2004 Posted June 18, 2004 Akustik är en jättebra ide. I övrigt är det alltid intressant med kabel o tweaksseminarier. Gärna med teknik- och musikfokus snarare än vanlig marknadsföring. Tunga profiler, gärna med ett brinnande engamang, är också alltid roligt att inspireras av. Quote
Timbre™ Posted June 18, 2004 Posted June 18, 2004 Jan-Eric Persson och Torbjörn Samuelsson om format och inspelningsteknik vore en höjdare! Quote
marbrink Posted June 18, 2004 Posted June 18, 2004 Ken Ishiwata hade ju också varit riktigt kul! Men det är kanske inte realistiskt? Quote
sampix Posted June 18, 2004 Posted June 18, 2004 Sätter även min röst på akustik. Allt för många av oss som slarvar med detta Quote
EAR Posted June 18, 2004 Posted June 18, 2004 Skulle också väldigt gärna höra Jan-Eric Persson Det lilla jag har pratat med honom innan har definitivt givit mersmak Quote
plundin™ Posted June 19, 2004 Posted June 19, 2004 finns det nån mölighet att man redan nu kan får lite förhansskvaller om vilka utställare som är klara/pågång -- det är ju en viktig faktor när det gäller urvalet (förslag) på människor som man skulle vilja höra på ett seminarium. Som en fortsättning på DSD/SACD seminaret skulle kunna vara en generell paneldebatt om ljudkvalitet med folk både från HiFi-tillverkare och Studio/musikindustrin (Ljudteckniker/Skivbolagsfolk..) skulle Ray Kimber vara i krokarna skulle han gärna få snacka lite IsoMike för min del - en demonstation av kontraptionen vore inte helt fel... /ptr ps : är "slaska" på plats som vanligt.. galningarna som dunkar 150db i sin alldeles för lilla bil brukar vara mitt främsta irritationsmoment på Arken.. Quote
Timbre™ Posted June 19, 2004 Posted June 19, 2004 Efter vad jag har hört skall det inte bli någon bilstereotävling men det kan ju vara önskehörande... Quote
sladd Posted June 19, 2004 Author Posted June 19, 2004 Nu boys så är nya linan igång, med "router" och allt, jisses vilken skillnad Utställarlista kommer att läggas ut i början på nästa vecka men den kommer ej att bli komplett direkt. Fördelning av rum, förskottsbetalningar.... först i Augusti kan man presentera en mer säker lista. Men Hificonsult är på plats med vad det verkar 3 världspremiärer Audionord är med såklart Pl Audio får större rum Hifistället kommer med sina produkter Quad & Co har jag sett i listorna Canseda med Canton etc Primarefolket med Hasse i spetsen lär inte stanna hemma samtliga tidningar kommer (denna gång skall jag verka för ett förbud av prassliga bärkassar...) och så alla de andra vanliga stammisarna. Några nyheter skall vi försöka knö in men det är som vanligt, svårt att ta sig in bland de som varit med många år. Det blir inget Sasca. Den officiella informationskanalen är hififorum.nu men inga kameror, reportrar eller andra forum kommer att hindras i sin gärning. mvh sladd , Quote
Neodynium Posted June 19, 2004 Posted June 19, 2004 Låter trevligt Sladd! Akustik föreläsningar låter bra!!! Quote
Timbre™ Posted June 20, 2004 Posted June 20, 2004 En paneldebatt med tillverkare av rör- respektive transistorförstärkare. Distorsionsmönster hos effektrör kontra transistorer. Quote
sladd Posted June 20, 2004 Author Posted June 20, 2004 En fotodebatt kanske Dra in luft nu... en mässa för alla... LTS? mvh , Quote
Neodynium Posted June 20, 2004 Posted June 20, 2004 Alla skall ju få komma... ja.. varför inte ett tal ifrån dem. Vissa kanske njuter andra gråter och några kanske får sig ett skratt? I denna hobby tycker vi väldans olika... Har du något "straff" åt de som babblar i ett lyssningsrum till den graden att man inte hör musiken? :angry: Quote
Ranefjord Posted June 20, 2004 Posted June 20, 2004 En paneldebatt med tillverkare av rör- respektive transistorförstärkare. Distorsionsmönster hos effektrör kontra transistorer. Efter alla debatter på IRC ang detta skulle jag också vara mycket intresserad. För min del är det är inte nödvändigt med en debatt, men föredrag från de båda ytterligheterna skulle vara mycket intressant. Triod-Erik Anderson? Jax på forumen har rörkunskaper, det vet jag. Lts/transparent-Morello? men... Självklart låter rör bäst! Quote
Timbre™ Posted June 20, 2004 Posted June 20, 2004 En mässa för alla kräver stor kunskapsbank. LTS är ett utmärkt förslag. Quote
sampix Posted June 20, 2004 Posted June 20, 2004 Har du något "straff" åt de som babblar i ett lyssningsrum till den graden att man inte hör musiken? Låta LTS ta hand om dem? :evil: Quote
s.m.f Posted June 20, 2004 Posted June 20, 2004 Definitivt akustik, det skulle vara en riktig guldgruva. Jan eric Persson vore visserligen intressant, men den föreläsningen skulle behöva vägas upp av en föreläsare som är "för" dvd-audio också. Quote
EAR Posted June 20, 2004 Posted June 20, 2004 "Jan eric Persson vore visserligen intressant, men den föreläsningen skulle behöva vägas upp av en föreläsare som är "för" dvd-audio också. " Jan Erik kunde prata om inspelningsteknik allmänt eftersom även de rena Cd eller för all del vinyl inspelningarna håller otroligt hög klass. Han kunde tom prata om rör kontra icke rör i inspelningsavseende För jag tror att han använt båda Quote
Timbre™ Posted June 20, 2004 Posted June 20, 2004 Vilka svenska inspelningstekniker finns det att välja på som är DVD-Audioförespråkare... Quote
Timbre™ Posted June 20, 2004 Posted June 20, 2004 Studio Blue kanske fortfarande är ett 24bitarsfäste i Enskede men debatten har liksom tynat bort. Quote
plundin™ Posted June 21, 2004 Posted June 21, 2004 Det verkar inte produceras särskillt mycket DVD-A i Sverige, av 202 titlar på CDON.com var det bara en som jag kände igen som svensk (Hederlige gamle rock-a-billyräven Micke Muster - medan en sökning på SACD ger 544 träffar var av (efter en snabb genom titt) jag hittade 27 titlar som jag kunde relatera till Svenska skivbolag eller artister. Dom svenska skivbolagen var : Bis, Opus 3, Caprice, Phono Suecia, Mono Music och de nu mer Naxos (sverige) ägda Proprius och Swedish Society Discofil. Så vid en snabb-kik så verkar det som om DVD-A är ganska åsidosatt i både Sverige och världen... De enda jag vet som har haft nått slags satsning på DVD-A (framförallt surround) är Göteborgs symfonikernas tyska bolag Deutsche Gramophon - dom är på gång att släppa en box med nyinspelningar av Sibelius Symfonier, men det blir om jag förstått det hela rätt först nästa år eller rent av 06.. man får anta att dom väntar på att marknaden skall mogna.. VAd gäller teknik diskussion om DVD-A så var jag på ett seminarium för nått år sedan som Digitalfabriken (ie DCM Göteborg) höll i, där pratade och demade bland annat Torbjörn Samuelsson just denna teknik, så han kan säkert snacka sånnt (Jag tror att han gjort nån eller ett par DVD-A inspelningar för Naxos?) /ptr Quote
Recommended Posts