Muffin Posted December 28, 2008 Posted December 28, 2008 Hej! Behöver lite hjälp! Flyttat till radhus där ljudrummet ligger i källaren. Rumshöjden är lite låg- 2.20m. Detta har resulterat i att ljudbilden har sänkts med 0.3m mot normalt! Kan halvligga i fåtöljen men det är ju inte så roligt i längden. Har nu provat att ställa golvhögtalarna på 30cm höga lådor, då är ljudbilden tillbaka i nomalhöjd igen. Finns det någon annan lösning än att ha högisarna på lådor för att kompensera? /muffin Quote
kenneth Posted December 28, 2008 Posted December 28, 2008 Hej Muffin behöver inte enbart ha med rumshöjden att göra. Vad har du bakom högtalarna? I taket? Hur ser det ut jämfört med tidigare? /Kenneth Quote
Muffin Posted December 28, 2008 Author Posted December 28, 2008 stativ? Tackar för svar! Stativare kan ju vara ett alternativ, med höjd på stativet anpassat till rummets förutsättningar! Hej Muffin behöver inte enbart ha med rumshöjden att göra. Vad har du bakom högtalarna? I taket? Hur ser det ut jämfört med tidigare? /Kenneth Tog för givet att det var rumshöjden det berodde på, men kan ju vara någon annan faktor som spelar ett spratt. Nuvarande gillestuga har träpanel i taket, klinker på golv, tillläggsisolerad grundmursvägg med gips på väggar. Rummet är ca 3x5 meter. Spelar på längden. Bakre vägg har dämpskivor i tygklädda ramar. Bakom högtalare i mitten är det två Golden Horn från Svanå. Öronen ligger i underkant mellanregisterelement på högtalarna nu när de står på lådor. Normalt är väl att ha diskantelementet i öronhöjd? Låter bra, enda felet att ljudbilden ligger lågt i vertikalled. Har testat att sänka bakre spiksen för att vinkla upp högtalarna, men det har inte hjälpt till att lyfta ljudbilden. Quote
decay Posted December 28, 2008 Posted December 28, 2008 har du testat att vinkla högtalarna? vinklar du dem framåt/bakåt så kommer du få en liten annan ljudbild. Quote
Muffin Posted December 28, 2008 Author Posted December 28, 2008 har du testat att vinkla högtalarna? vinklar du dem framåt/bakåt så kommer du få en liten annan ljudbild. Har testat att vinkla högtalarna maximalt, med knappt märkbar skillnad på ljudbildens läge i höjdled Quote
underspell Posted December 28, 2008 Posted December 28, 2008 Takreflexer är bara av ondo. Dem vill man så lite som möjligt av eftersom förstareflexen i taket är mer eller mindre monoljud (nåja en blandning av höger och vänsterkanal). Du kan ju prova att sätta dina goldenhorn i taket eller möjligen dämpa taket ovanför lyssningspositionen. Quote
Timbre™ Posted December 28, 2008 Posted December 28, 2008 Rumshöjden är lite låg- 2.20m. Detta har resulterat i att ljudbilden har sänkts med 0.3m mot normalt! Flytta fåtöljen närmare baffellinjen. Du kan vinna i höjd men förlora i tredimensionellt djup. Quote
Muffin Posted December 28, 2008 Author Posted December 28, 2008 Takreflexer är bara av ondo. Dem vill man så lite som möjligt av eftersom förstareflexen i taket är mer eller mindre monoljud (nåja en blandning av höger och vänsterkanal). Du kan ju prova att sätta dina goldenhorn i taket eller möjligen dämpa taket ovanför lyssningspositionen. Det skulle vara intressant att flytta dämpskivorna från bakvägg till taket ovanför högtalarna! Låter som ett hett tips! Skall fundera ut ett bra sätt att fästa dom i taket. Flytta fåtöljen närmare baffellinjen. Du kan vinna i höjd men förlora i tredimensionellt djup. Det har jag testat! Lite mer direktljud med hörlurskänsla. Men jag uppskattar mer 3D-illusionen av att sitta lite längre ifrån. Tänkte på ditt rum Timbre! Du har ju lutande tak i tvärs rummet. Kan det påverka ljudbilden så att vänster respektive höger kanal får olika höjd på ljudbilden? Har du märkt någon sådan tendens? Quote
kenneth Posted December 28, 2008 Posted December 28, 2008 Har testat att sänka bakre spiksen för att vinkla upp högtalarna, men det har inte hjälpt till att lyfta ljudbilden. Hur konstigt det än låter, om du vill höja ljudbilden skall du sänka spikes fram och höja bak. Jag tyckte själv jag tappade lite fokus så jag lät det vara men det höjde ljudbilden att luta högtalarna framåt Jag skulle hellre diffusera än att dämpa i taket, . Jag skulle heller inte dämpa på väggen bakom lyssningsplatsen, hellre diffusera. Speciellt om du sitter nära väggen. /Kenneth Quote
Timbre™ Posted December 28, 2008 Posted December 28, 2008 Tänkte på ditt rum Timbre! Du har ju lutande tak i tvärs rummet. Kan det påverka ljudbilden så att vänster respektive höger kanal får olika höjd på ljudbilden? Har du märkt någon sådan tendens? Har länge störts av låg ljudbild där Patricia Barber ibland sitter på golvet och sjunger. Lägre lyssningsfåtölj med placering något närmare baffellinjen drog åt rätt håll men den allra största förändringen kom i samband med senaste slutstegsbytet. BAT VK-150SE plockar fram ett helt annat panorama än Accuphase A-50V eller M-8000 över dessa högtalare. Quote
Muffin Posted December 28, 2008 Author Posted December 28, 2008 Hur konstigt det än låter, om du vill höja ljudbilden skall du sänka spikes fram och höja bak. Jag tyckte själv jag tappade lite fokus så jag lät det vara men det höjde ljudbilden att luta högtalarna framåt Jag skulle hellre diffusera än att dämpa i taket, . Jag skulle heller inte dämpa på väggen bakom lyssningsplatsen, hellre diffusera. Speciellt om du sitter nära väggen. /Kenneth Oooopppsss! Fysikes lagar är iband lite svåra att förstå! Att vinkla högtalarna framåt är ju lätt att testa! Skall prövas närmaste tiden! Kan ju hända att det medför en försämring på någon annan parameter, det visar sig. Tack för tips Kenneth! Diffusera i tak gav ingen förbättring i mitt tidigare rum med rumshöjd på 3.2 meter. Men det är värt att pröva i det nya lägre rummet - absolut! Quote
Timbre™ Posted December 28, 2008 Posted December 28, 2008 Kan du trolla bort förstareflexen runtom så är mycket vunnet. Quote
Muffin Posted December 28, 2008 Author Posted December 28, 2008 Har länge störts av låg ljudbild där Patricia Barber ibland sitter på golvet och sjunger. Lägre lyssningsfåtölj med placering något närmare baffellinjen drog åt rätt håll men den allra största förändringen kom i samband med senaste slutstegsbytet. BAT VK-150SE plockar fram ett helt annat panorama än Accuphase A-50V eller M-8000 över dessa högtalare. Intressant! Så förstärkaren kan påverka höjden på ljudbilden! Eller kanske jag drog för långtgående slutsats nu? Kul att du hittat rätt samverkan mellan utrustningen! BAT har jag hört mycket gott om! Quote
Timbre™ Posted December 28, 2008 Posted December 28, 2008 Intressant! Så förstärkaren kan påverka höjden på ljudbilden! Eler kanske jag drog för långtgående slutsats nu? Kul att du hittat rätt samverkan mellan utrustningen! BAT har jag hört mycket gott om! Kan tyvärr inte lämna någon teknisk redogörelse för varför det skulle vara så men skillnaden var så uppenbar redan efter första lyssningen att jag har börjat dra mig bakåt igen... Quote
Muffin Posted December 28, 2008 Author Posted December 28, 2008 Kan du trolla bort förstareflexen runtom så är mycket vunnet. Diffusera/ dämpa förstareflexen. Eventuellt vinkla högtalarna framåt. Nu har jag lite att jobba med! Tackar! Snart kan vi skriva boken "HiFi-entusiastens handbok del I" om vi samlar all kunskap på detta fora Quote
Timbre™ Posted December 28, 2008 Posted December 28, 2008 Du kan ju alltid börja med att lokalisera uppsplittrarna (utstickande hörn o dyl.) som finns i rummet från början och utnyttja dessa via iskall, beräknande högtalaruppställning. Det är i.o.f.s alltid lättast i assymetriska rum med diverse variationer i väggar, golv och tak plus utbyggnader på vägen. Snedtak med ingånde förster är en sådan hjälp om det finns en första sidostrålning som aldrig fortsätter i sin tänkta bana. Det handlar mycket om rummets form och äldre utrymmen kan vara teoretiskt goda startpunkter. Quote
Harryup Posted December 29, 2008 Posted December 29, 2008 Skulle börja med att testa att täcka över klinkersgolvet så mycket jag kunde med tjocka mattor och dylikt. mvh/Harry Quote
Muffin Posted December 30, 2008 Author Posted December 30, 2008 När den religöse börjar tvivla känns det svårt ibland Ett problem blir stort och då är det inte lika roligt att lyssna på musiken. Har testat mig fram med lite olika tweaks för att höja ljudbilden. Tjock matta har jag testat fram och tillbaka, gillar mest utan matta. Med matta blir det lite väl dämpat och diskanten blir avrullad. Vinkla högisarna framåt gav knappt någon skillnad på ljudbildens höjd. Idag var jag på byggvaruhus och införskaffade fyra markplattor av betong, för att lägga under högisarna och få upp dom fem eller tio centimeter. Bytt lyssningsfötölj till en lite lägre. Så nu har ljudbilden med framförallt sångröster hamnat i höjd med öronen. 3D-ljudbilden breder ut sig. I mellandagarna landade ett platt paket från England. Ett par högtalarkablar i rent silver! Varje kabel uppbyggda av åtta silvertrådar, var och en i ett tunt teflonrör. och sedan snyggt flätade. Hade tidigare ordinär flertrådig kopparkabel i metervara. Nu känns det som att komponenterna har en likvärdig nivå, som matchar varandra fint. Musiken känns nu som en porlande klar fjällbäck om våren.... Tvivlaren har blivit religös igen ...tills nästa tvivel kommer. Men det är ju kanske det roliga med vår hobby : -) Quote
Engelholm Audio Posted December 30, 2008 Posted December 30, 2008 Tjock matta har jag testat fram och tillbaka, gillar mest utan matta. Med matta blir det lite väl dämpat och diskanten blir avrullad. Samma erfarenhet och uppfattning som jag har vad gäller denna fråga! Quote
Recommended Posts