Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag håller på och provar mig fram med olika underlag under stereon .Just nu ligger det cyckelslangar under med mycket bra resultat

har äntligen fått den där värmen i ljudet som jag saknat.

Men min nästa ide och kanske den ultimata är att hänga upp apparaterna är det någon som har någon erfarenhet av detta.

Posted

Skulle vara kul att prova det genom att fästa fyra linor i hörnen på en lös hylla som man ställer apparaten på.

I ditt rack kan ju linorna fästas i de befintliga hyllplanen.

Man skulle också kunna tänka sig endast två linor och en spike nedåt. Snabb skiss:

hylla.gif

Jag skulle dock börjat med att ställa bänken på fötter. Det ser den ut att tåla.

Posted
Jag håller på och provar mig fram med olika underlag under stereon .Just nu ligger det cyckelslangar under med mycket bra resultat

har äntligen fått den där värmen i ljudet som jag saknat.

Men min nästa ide och kanske den ultimata är att hänga upp apparaterna är det någon som har någon erfarenhet av detta.

Att koppla mjukt anser jag är "Feg-lösningen" :)

Du får då varmare, mindre dynamiskt ljud och minskad upplösning, kopplar du emellertid hårt så får du ökad dynamik, högre upplösning. Det är mycket svårare att få till harmonin i ljudet om du kopplar hårt och det kan lätt bli sterilt, tunnt i mellanregistret osv.

- Men du gillar väl utmaning ;):D

Jag har naturligtvis prövat att ha apparater upphängda i nylonlinor och det fungerade mycket bra med min stepup-trafo, The Head, som ju är rätt stor. Upplösningen ökade och jag upplevde det som klart positivt och jag hade det så under ett antal år innan jag flyttade hem till Sverige och här har det inte blivit av att jag kopplat upp det på det viset - det såg rätt äventyrligt ut :blush

- Jag har inte gett upp tanken och det kan mycket väl hända att jag gör så igen ;)

Jag prövade då också att hänga upp nätdelen till mitt CAT-försteg i nylonlinor men det det var inte bra :black:

René, min handlare och vän i Schweiz, menar att det är viktigt att att apparater har samma mekaniska jord (liksom de skall ha samma elektriska jord) vilket inte blev fallet då nätdelen svävade....

//Eliot

Posted
Intressant med cykel-slangar :)

Är de hårt eller löst pumpade, och ger det någon skillnad?

Jag har inte provat med olika ringtryck ännu. Däremot är det lite svårt att få dom i pass om det är för lite luft i ringarna.

Jag kommer nog att gå över till att hänga upp apparaterna måste väl bli samma efekt tror jag.

Posted
Skulle vara kul att prova det genom att fästa fyra linor i hörnen på en lös hylla som man ställer apparaten på.

I ditt rack kan ju linorna fästas i de befintliga hyllplanen.

Man skulle också kunna tänka sig endast två linor och en spike nedåt. Snabb skiss:

hylla.gif

Jag skulle dock börjat med att ställa bänken på fötter. Det ser den ut att tåla.

IMG_3340.jpg

Någting så här har jag tänkt mig.

Med den här iden kan man justera höjden så man får apparaterna i pass.IMG_3339.jpg

Posted
René, min handlare och vän i Schweiz, menar att det är viktigt att att apparater har samma mekaniska jord (liksom de skall ha samma elektriska jord) vilket inte blev fallet då nätdelen svävade....

//Eliot

Intressant tanke... Räknas det som samma mekaniska jord om man har grejen upphängd i samma rack som övriga komponenter står på? Man delar alltså samma vibrationer, men försöker minimera dem genom att få hyllan "flytande" ("Feglösningen", som du benämner det).

Posted
Intressant tanke...

Det håller jag med om. Jag känner mig övertygad att det är rätt.

Elektroteknik och mekanik är endast åtskilda teorier i vår beskrivning av verkligheten, och bygger på människans antaganden som gör att vi drar korrekta slutsatser.

Dessa teorier är inte verklighet för någon annan än oss. Men verkligheten finns där, det är inte vi som har skapat den. Så jag tror inte man ska vara främmande för att det finns helt andra sanningar än de traditionella (åtskilda).

Det blev flummigt, men jag kan inte just nu förklara min åsikt bättre :blush

Posted

Ofta kan man anse att det inte finns någon påverkan mellan mekaniska vibrationer och elektroniska vibrationer (signaler) - men i praktiken finns det alltid en påverkan.

Mikrofoni är ju välkänt och kan lätt testas genom att med en plastmejsel peta på anslutningstrådarna till en pickup. Effekten finns också i mobiltelefoner där stabiliteten hos oscillatorerna påverkas av att keramiska kondensatorer trycks ihop och dras isär otroligt lite - men med en påverkan som inte är försumbar. I många fall inom hifi är påverkan försumbar eller har så liten påverkan att det är andra faktorer som påverkar mer och som ger mer effekt att ändra på.

EMC (HF/RF) är ett kapitel för sig där mekanik och elektronik blir till ett. Det går inte att skilja de båda disciplinerna åt utan de måste behandlas samtidigt. Det gör det hela mycket svårt att räkna på - det krävs ofta beräkningstunga modeller i 3D tillsammans med elektromagnetisk fältteori för att komma en bit på vägen mot verkligheten.

Att ha samma mekaniska jord behöver inte vara av godo - t ex skulle en vibration som finns i ett mekaniskt jordplan kunna fortplanta sig via CD-spelarens drivverk på den elektriska signalen till förstärkaren medan förstärkaren plockar upp vibrationen i fas och på så sätt förstärker störningen.

Det är dock värt att prova både att jorda ihop och att isolera för att höra när det låter bäst.

Posted

IMG_3370.jpg

Jag spinner vidare på min ide med att hänga upp aparaterna,det blev så lyckat med luftslangarna äntligen fick jag lite värme i ljudet

tyvärr var det lite krångligt att få apparaterna att stå plant och så vet man inte hur länge luften håller.

Så det blir att gå ut i verkstaden och tillverka lite.

Jag tog mina gamla fötter jag hade tillverkat till högtalarna och fräste om dom så dom skulle passa till ändamålet.

skickar några bilder på starten.

Posted

IMG_3371.jpg

Det börjar ta sig. Jag hade tänkt en vajer i varje ända som ska fästas i en överdel.

Apparaterna ska stå på dom runda delarna som är justerbara i höjdled och så är det en gummikula

för avkoppling från apparaten. Man kan nog välja olika material i kulorna tex. stål komposit eller något annat.

Jag skickar mer bilder under resans gång.

Posted
Här går det undan... :o:mm: Skiss den 28/12 och vi börjar redan se tweakprodukterna ta form... :cool:

Du som är gammal i gemet vad tror du är bäst hårda eller mjuka kulor som avkoppling.

Posted
Du som är gammal i gemet vad tror du är bäst hårda eller mjuka kulor som avkoppling.

När det gäller elektronik har hård avkoppling fått fram de resultat som fallit mig mest i smaken. Ifråga om högtalare har det ibland varit växlande erfarenheter.

Posted
När det gäller elektronik har hård avkoppling fått fram de resultat som fallit mig mest i smaken. Ifråga om högtalare har det ibland varit växlande erfarenheter.

Tackar jag kanske får prova stålkulor också

Posted
Aparaterna hänger i 4st. 1mm vajrar som håller aluminiumskenorna på plats.

Det går också att justera höjden på varje fot under aparaterna.

Intressant med nya idéer. Själv har jag lite svårt att förstå skillnad i logik med att ha apparaten på spike eller typ Feets of Silence, där vibrationer (mer eller mindr) tas upp från golv via rack och till apparaten versus att de ramlar ner uppifrån och in (förstod ni?) Om man skall få full effekt av tanken skall väl det hela hänga i taket (om det nu skapar färre vibrationer än golv)?

Hur ser ni på detta?

Posted

Som svar på din fråga så tror jag dom fyra tunna vajrarna inte leder några vibbrationer vidare in i apparaterna,

och så tycker jag det är roligt att göra något eget . Samt att man sparar en del pengar.

Ljudförbättringen var högst påtaglig med en bättre bakgrundstystnad med fler detaljer och mer luft mellan instrumenten.

Ljudet växte något både på djup och bredd

IMG_3387.jpg

Posted

Nä det är inte så farligt för kablaget baktill dämpar rörelsen ganska fort.

Det är igentligen bara då man sätter på aparaterna och byter skiva som man behöver röra dom,

sen andvänder man ju fjärrkontrollen så det funkar riktigt bra +det stora ljudlyftet jag fick.

Posted

Helt klart intressant A/Wing!

Du har nu kanske i det närmaste så avkopplade apparater som möjligt förutom att de är dämpade av kablarna.

Frågan är om det är bra eller dåligt, och dina erfarenheter är ju att det verkar vara positivt.

Intressant med nya idéer. Själv har jag lite svårt att förstå skillnad i logik med att ha apparaten på spike eller typ Feets of Silence, där vibrationer (mer eller mindr) tas upp från golv via rack och till apparaten versus att de ramlar ner uppifrån och in (förstod ni?) Om man skall få full effekt av tanken skall väl det hela hänga i taket (om det nu skapar färre vibrationer än golv)?

Hur ser ni på detta?

Rent fysikaliskt är det ju en stor skillnad, precis som det är stor skillnad mellan spikes och FoS.

Vertikala vibrationer kan fortfarande överföras ganska opåverkade till apparaten (samma som i en spike).

Horisontella vibrationer försvinner troligen nästan helt, men lågfrekventa svängningar kan ju transformeras till apparaten.

Det kan vara intressant att ändra längden på linorna av ljudmässiga skäl.

Posted

Det blir lite svårt att justera längderna på vajrarna av utrymmesskäl.

Dom vibrationer som går från bänken ut i vajrarna tror jag att jag har fått bort genom att jag har lagt dämpmaterial

mellan bänkskivan och aluminiumet +att den undre aluminiumskenan är tvådelad med dämpmaterial imellan.

Så jag tror att jag har fått bort dom flesta vibbrationer.

Jag har provat olika aparatfötter men inte med samma goda resultat.

Posted
Jag har provat olika aparatfötter men inte med samma goda resultat.

När jag testade en knippe olika apparatfötter/isolatorer så gillade jag Rollerblocks bäst.skillnaderna mellan dom och de andra var inte heller liten.Har du testat rollerblocks?

Posted

Nej dom har jag inte provat. Kan du förklara hur dom är uppbygda och vad dom gjorde för skillnad på ljudet.

Kan man få tag på dom här i göteborgsområdet ,så man kan prova dom+priset

Posted

Tack för ett jättebra test av olika isolatorer ,det fans ju bara en självklar vinnare verkade det som.

Det var synd att det inte fans någon distrubitör i Sverige så man kunde testa dom hemma innan man bestämde sig.

Nu är jag väldigt nöjd med mitt ljud men det är alltid roligt att testa något nytt man vet ju aldrig.

Posted

Jeg har länge anvennt FOS. Specielt unner platespelare är dom riktig bra.

Just nu har jeg BRD cones och pits hemma. Mk 3 och Mk 4. Yterligere får jeg hem Thick Pit och Jumbo pit innen länge.

Det går bra at anvenne BDR cones alene, men der er mycket stor skilna, när dom anvennes med pits. Der er ochså skilna på Mk 3 och 4.

Skilnan i forholl til FOS er mera varme och dynamik, men inte den ro och avkobbling som FOS ger. Specielt på platespelare finner jeg at FOS inntil nu har väret at foredra. Men jeg får helt avgjort pröva med Thick pit och Jumbo pit och se vad som händer.

Posted
Men jeg får helt avgjort pröva med Thick pit och Jumbo pit och se vad som händer.

Köpte åtta Jumbos utan att testa till högtalarna via en Euphoniaannons. Det var mest för att få loss 16 Pucks till elektroniken och jag var lite orolig att klangbalansen skulle slankas ner väl mycket men av någon oförklarlig anledning blev det ett fylligare ljud utan att få med golvet. Jumbo Pits fungerar bra men till elektroniken blir det ihopskruvat som gäller även i fortsättningen. Mest som ett alternativ till nyinköp av Jumbo Pucks.

acousticrevive020.JPG