Jump to content

Ny medlem.


A/Wing.

Recommended Posts

Hej har tagit mej i kragen och blivit medlem i detta forum med mycket vånda. Har ett inbitet intresse av HI Fi men är en katastrof bakom datorn,så jag har lite

problem just nu.Jag är inte så teknikkunnig som många av er verkar vara så jag sätter ihop mina komponenter med lyssningsintryck och magkänsla.

Jag har kanske inte den ekonomin som flera av er verkar ha när man ser era anläggningar hemma hos er.

Tänkte ändå berätta lite om min anläggning som består en ombyggd SONY XA 50 ES+en dac från Stridbäck

vidare Bladelius T2 ihopsnörat med Transparent kablage. Högtalare är ett par FOCAL ELECTRA 936.

Mitt senaste projekt har varit att akustikreglera mitt lyssnngsrum med god hjälp av Claes Olsson på EORA med väldigt

goda resultat. Det är första gången jag är inne på ett forum så ha lite förståelse för mig

Jag hoppas det räcker med detta så länge

Link to comment
Share on other sites

Hej har tagit mej i kragen och blivit medlem i detta forum med mycket vånda. Har ett inbitet intresse av HI Fi men är en katastrof bakom datorn, så jag har lite problem just nu. Jag är inte så teknikkunnig som många av er verkar vara så jag sätter ihop mina komponenter med lyssningsintryck och magkänsla...

Du har samma människovärde som alla andra hifi-hjältar och människor i stort, och jag önskar dig välkommen till Euphonia!

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte så teknikkunnig som många av er verkar vara så jag sätter ihop mina komponenter med lyssningsintryck och magkänsla.

Mitt senaste projekt har varit att akustikreglera mitt lyssnngsrum med god hjälp av Claes Olsson på EORA med väldigt

goda resultat. Det är första gången jag är inne på ett forum så ha lite förståelse för mig

Jag hoppas det räcker med detta så länge

Tjenare!

Din magkänsla verkar räcka långt. Att så seriöst akustikreglera lyssningsrummet borde nog fler av oss göra. Jag kan erkänna att det kom onödigt sent in i mitt HiFi intresse. Tweekade med kablar och strömfilter utan att fixa till enkla saker med akustiken. Ja ja man lär så länge man lever. Claes har varit hemma hos mig med...

Kunde vara kul att höra vad du fick för effekt av akustikregleringen.

Calle B

Link to comment
Share on other sites

Det var en snabb uppstart och en trevlig bild. Ser att du har tweakat Electrakabinetten med välfyllda dämpanordningar och vad upplevde du för skillnader när dessa kom på plats... :?:

Passar på att flytta över tråden till hifiavdelningen då mycket handlar om utrustning och akustik.

Edited by Timbre™
Link to comment
Share on other sites

Tjenare!

Din magkänsla verkar räcka långt. Att så seriöst akustikreglera lyssningsrummet borde nog fler av oss göra. Jag kan erkänna att det kom onödigt sent in i mitt HiFi intresse. Tweekade med kablar och strömfilter utan att fixa till enkla saker med akustiken. Ja ja man lär så länge man lever. Claes har varit hemma hos mig med...

Kunde vara kul att höra vad du fick för effekt av akustikregleringen.

Calle B

Det blev en mycket större och djupare ljudbild röster och instrument fick mycket mer närvaro på det hela taget förbättrades det mesta.

Claes hjälpte mig med mätningen och talade om för mig hur jag skulle bygga .

Link to comment
Share on other sites

Det var en snabb uppstart och en trevlig bild. Ser att du har tweakat Electrakabinetten med välfyllda dämpanordningar och vad upplevde du för skillnader när dessa kom på plats... :?:

Passar på att flytta över tråden till hifiavdelningen då mycket handlar om utrustning och akustik.

Säckarna stramade upp basen något annars inga större skillnader men upplever att högtalarna står lite stabilare på golvet så dom får vara kvar.

det retar altid någon av mina kompisar som har idiotförklarat mig för länge sen.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som ett seriöst akustikbygge! :mm:

Kul om du lite mer ingående kunde beskriva vad du gjort och hur det påverkade ljudet.

Välkommen till forumet!

Calm

Började med att ringa farbror Claes han kom ner och mätte upp rummet och ritade upp hur rummet hur det skulle se ut med dom olika komponenterna.

Starten blev att skära av hörnerna bakom högtalarna där byggde jag inn basfällor, varje hörn är indelat i tre sektioner tunade i olika frekvenser.

Claes talade om för mig hur jag skulle bygga dom olika diffusorerna,jag jobbar i ett mindre möbelsnickeri så byggbiten är ett mindre problem.

Basarbsobenterna kommer från Akustikmiljö i Falkenberg som är infällda i vägen med en ram runtomkring ytterst sitter arbsobenten sen kommer

en luftspalt på 50 mm sedan kommer den befintliga väggisoleringen.

Sen har vi den stora difusorn i mitten vet inte exakt på vilken frekvens den arbetar på.

På bakväggen har jag ytterligare en difusor

Halva taket är sänkt 100mm i ett ramverk som sluttar upp mot det befintliga taket. Taket är både difuserande och arbsoberande.

Difusorerna i taket arbetar mellan 400hz-40khz tro jag. Den tekniska biten är jag inte så bra på

Link to comment
Share on other sites

det retar altid någon av mina kompisar som har idiotförklarat mig för länge sen.

Hade besök av en hifikonstruerande jobbarkompis i veckan och både Bedini, Shakti och VibbEaters var snabbt uppe på tapeten... :o Herpetologifett, placeboeffekter och ceremoniellt tvång var företeelser som fördes på tal men en övertygad tweakare försvarar ju alltid sitt revir... :angry: :D

Link to comment
Share on other sites

det retar altid någon av mina kompisar som har idiotförklarat mig för länge sen.

Vi är nog idiotförklarade de flesta av oss, åtminstone av vissa.. :mm:

Mycket snyggt rum.

Kommer att göra nytt lyssningsrum i källaren till våren och ser fram emot att planka friskt. :D

Väldigt trevligt med inspirationskällor.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Vi är nog idiotförklarade de flesta av oss, åtminstone av vissa.. :mm:

Mycket snyggt rum.

Kommer att göra nytt lyssningsrum i källaren till våren och ser fram emot att planka friskt. :D

Väldigt trevligt med inspirationskällor.

//Richard

Jag kan gärna dela med mig av mina erfarenheter på det jag har gjort

Link to comment
Share on other sites

Trevligt rum!

Kanske julgranen får stå kvar av akustikskäl?

Kan du produktnamnen på diffusorerna i tak?

Granen är säkert en jättebra diffusor så länge barren sitter kvar.

Dom har inget produktnamn jag har byggt dom själv men vi kan väl döpa dom efter Claes Olsson.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...