Klingan Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 Letar efter golvare. Nyfiken på Avalons NP 2,0. Någon som har lyssnat på dem? Kan de rocka med en Primare föstärkare..?? Quote
Joacim Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 Letar efter golvare. Nyfiken på Avalons NP 2,0. Någon som har lyssnat på dem? Kan de rocka med en Primare föstärkare..?? Jag kan varmt rekommendera dem Mycket trevlig och prisvärd högtalare som klarar av all typ av musik. Jag känner inte till Primare så bestämt (har inte lyssnat till dem), men det verkar vara välgjorda och prisvärda saker?! NP 2.0 är relativt lättdriven, och lätta att "rocka loss"... Jag har en tråd här på forumet, där jag skriver en hel del runt Avalon NP 2.0, drivet av Arcam Solo Mini. Det spelar väldigt fint ihop. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=6174 Quote
Klingan Posted December 23, 2008 Author Posted December 23, 2008 Tackar Joacim! Någon mer som har lagt ett öra till dem. Kanske något annat spännande märke som jag bör lyssna på? Spelar idag på Harbeth som är fantastiska, men de räcker inte riktigt till i ett större vardagsrum. Vill ha lite mer fyllighet samt bas. Quote
underspell Posted December 24, 2008 Posted December 24, 2008 Om man nu gillar Harbeth så ska man väl köpa en större modell från dem? Quote
Klingan Posted December 24, 2008 Author Posted December 24, 2008 Det är sant underspell, men jag är nyfiken på andra alternativ. Tyvärr har inte Harbeth en design som tilltalar den kvinnliga sidan, knappt den manliga. Quote
underspell Posted December 25, 2008 Posted December 25, 2008 Nej det är väl kanske inte frågan om formgivning på Harbeth mer ett fall av "så här blev det". Men om du gillar Harbeth känns inte Avalon som ett alternativ. De är ju väldigt olika, nu har jag iofs bara hört dyrare avalon (isis lr nåt sånt) och det är ett ljud som är lååååångt från Harbethvärlden. NP är väl budgetburkarna? Quote
Joacim Posted December 25, 2008 Posted December 25, 2008 Nej det är väl kanske inte frågan om formgivning på Harbeth mer ett fall av "så här blev det". Men om du gillar Harbeth känns inte Avalon som ett alternativ. De är ju väldigt olika, nu har jag iofs bara hört dyrare avalon (isis lr nåt sånt) och det är ett ljud som är lååååångt från Harbethvärlden. NP är väl budgetburkarna? Ja, i viss mån är NP 2.0 "budget" men ändå inte... De är framtagna till flerkanals från början, men funkar också till två-kanal. Detta segment är lite av en egen "division" inom Avalon. Deras "budget" för "riktig" två-kanal är egentligen Ascendant N... NP 2.0 har lite av karaktären av både Ascendant N och Indra i sig: fin soundstage (vilken också kom fram som stort + i Stereophile-testet), bra upplösning och OK jämn frekvensgång över registret. Som jag nämnt tidigare är jag själv väldigt imponerad av vad de presterar sett till priset, och då i direkt jämförelse med både Ascendant N och Indra. Om det nu går att jämföra prisvärden...så håller jag nog de som mer prisvärda än de övriga två...om än att de är långt ifrån dem... I mitt musikrum så spelar de "mycket" bra, och i vardagsrummet så presterar de helt "OK" för sido-lyssning... Quote
Recommended Posts