Velodyne Posted December 20, 2008 Posted December 20, 2008 Som rubriken antyder. Är sugen på att uppgradera den kombo som jag idag sitter på till dessa högtalare. Försteget idag är ett Electrocompaniet Ec-4.7 till den har jag kopplat Midgard Audio Oberon 6.1. Det låter bra på alla sätt och vis, men har känslan av att mina högtalare bara får prestera ungefär 50% av deras kapacitet. Har tittat lite på Bladelius Saga som försteg och Ymer som slutsteg. Ljudet är stort och transparent men det saknar det där lilla sista som jag vet att högtalarna kan prestera. Hade tänkt mig 200k som maxtak på budgeten. Finns säkert hur mycket olika kombos som helst, så det är därför jag vänder mig till er med erfarenhet så ni kan tipsa och lämna egna betyg på vad som kan vara lämpligt till mina högtalare. Quote
Timbre™ Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 Har aldrig testat själv men en del lyssning på S1-EX ger känslan av att dessa högtalare är rejält avslöjande när det gäller elektronik. För- och slutstegskombinationer kan vara ett överraskande pyssel och även om det rent designmässigt är frestande att köra prylar från samma tillverkare, kan oprövade kombinationer av skilda ursprung ge oväntade resultat. Det kan ju t.o.m. vara så att du sätter ihop någonting som aldrig provats tidigare - inte ens av tillverkaren. Mitt tips blir rör någonstans i signalvägen, t.ex. i försteget. Quote
calle_jr Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 Jag har inte ens hört dessa, endast dess syskon. Man kan få tipsa ändå kanske att testa med rör till försteg men exvis Pass / Ayre / Mark Levinson / YBA till slutsteg. De har hyfsad känslighet, men impedansmatchning kan vara ett gissel med rör i slutstegen. Även AudioNet för- och slutstegskombo skulle kunna vara intressant. Quote
Guest om.s Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 Rør i preén og transistor i effekt har jeg selv kjørt med meget godt resultat på både Wilson Benesch og Marten Miles III, en velykket kombinasjon med Hovland settet, og en særdeles velfungerende kombinasjon på noe lyse/detaljerte høyttalere. Skulle man gå for ren transistor ville nok Audionet AMP I V2 med f.eks Pre I G3 være en spennende kombinasjon. mvh Quote
PL300 Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 [Jag har hört dom en ordentlig provlyssning i butik med Audionet och det funkade kanon, hörde även med Marantz dyrare prylar men tycker nog att Audionet var bättre kombination! Annars tycker jag, om du gillar försteget, att titta på Electrocompaniets senaste skapelser som får bra kritik eller om du vill ha mer neutralt så har jag hört Hegels tunga kombi och det var inte tokigt det heller och dom får bra testresultat !Högtalarna lär gå och klämma ut väldigt mycket med rätt elektronik så lycka till! Quote
Velodyne Posted December 21, 2008 Author Posted December 21, 2008 Man tackar så mycket för responsen. Alltid roligt med lite nya erfarenheter. Jag är ju själv rätt novis på området, då mitt intresse vaknade på allvar för en så där 7 år sen. Men som flera av er svarat så verkar rör nånstans i kedjan vara nåt att testa. Har som Timbre skriver funderat lite på rörbaserat försteg, tror nämligen det kan ge mig ett ordentligt lyft. Frågan är då om jag ska satsa på ett nytt försteg först och behålla monoblocken (klass D) eller om jag ska löpa hela linan direkt? Kombinationen med rörförsteg och klass D kanske kan fungera eller? Har inte hört nåt sånt tidigare. Quote
calle_jr Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 Kombinationen med rörförsteg och klass D kanske kan fungera eller? Har inte hört nåt sånt tidigare. Det kan bli hur bra som helst! Lamm, Aesthetix, CAT, Audio Research Jag skulle också vilja nämna EAR 868 som är något billigare. Fältet är öppet... Vilka klass D är det du har Quote
Guest om.s Posted December 22, 2008 Posted December 22, 2008 Kombinationen med rörförsteg och klass D kanske kan fungera eller? Har inte hört nåt sånt tidigare. Ta dette rådet for hva det er, høyst personlige meninger, basert på egne erfaringer!. Nå er vel ikke Midgard blokkene det siste ordet hva power amps gjelder, selv ville jeg nok gått linen helt ut, men la det heller bli en spennende reise der du tar deg litt tid og tester ut dette selv, lån hjem ett fullt sett med tube/ss og test preén med dine nuværende blokker, prøv så det helt nye settet og sammenlign, å handle forsterkere i denne klasssen uhørt blir litt russisk rulett imo, husk det er dine ører, ditt rom og dine preferanser som skal matches her, en spennende reise Med de budgeten du har til rådighet burde det absolutt være mulig å finne en meget meget god kombinasjon, f.eks på bruktmarkedet. Lykke til.. mvh Quote
minesota Posted December 22, 2008 Posted December 22, 2008 Hej Angående Rör och klass D kan jag bara hålla med. Jag kör själv Audio Research försteg och belcanto klass D slusteg av en slump faktiskt. Jag är mycket nöjd. Många avfärdar Klass D stegen i många fall utan att ens lyssnat på dem i rätt samanhang. Ge dem en chans, tror att du kommer bli förvånad ! /P Quote
Zalve Posted December 22, 2008 Posted December 22, 2008 Sen ska man inte bedömma alla Klass D steg utav erfarenheter av en modell/märke. Det händer mycket och det går fort i utvecklningen gällande Klass D Quote
Guest om.s Posted December 22, 2008 Posted December 22, 2008 Sen ska man inte bedömma alla Klass D steg utav erfarenheter av en modell/märke. Dette holder jeg med om, de erfaringer jeg nevnt tidligere gjelder egne erfaringer med gitte steg og ingen andre, siden har man jo hört andre kl D steg igjen som har gjort en god jobb, imho. mvh Quote
Velodyne Posted December 24, 2008 Author Posted December 24, 2008 Det kan bli hur bra som helst! Lamm, Aesthetix, CAT, Audio Research Jag skulle också vilja nämna EAR 868 som är något billigare. Fältet är öppet... Vilka klass D är det du har Det kanske inte framgick riktigt, men det är Midgard Audio Oberon 6.1 då. De tycker jag låter väldigt bra ihop med försteget, men som sagt jag vet ju att det går att få ut ännu mera från högtalarna. EAR 868 försteget har jag hört lite om, var får man ev tag i ett sånt idag? Pris? Quote
Velodyne Posted December 30, 2008 Author Posted December 30, 2008 Det kanske inte framgick riktigt, men det är Midgard Audio Oberon 6.1 då. De tycker jag låter väldigt bra ihop med försteget, men som sagt jag vet ju att det går att få ut ännu mera från högtalarna. EAR 868 försteget har jag hört lite om, var får man ev tag i ett sånt idag? Pris? Trevligt med likasinnade, dock verkar man aningen utanför då över 700 läst, men bara ett fåtal tagit sig tid att faktiskt skriva nåt. Lite svagt måste jag säga! :angry: Quote
calle_jr Posted December 30, 2008 Posted December 30, 2008 Jag tror det kan bero på att det inte är så väldigt många som hört just dessa högtalare i Sverige. Det kanske inte framgick riktigt, men det är Midgard Audio Oberon 6.1 då. De tycker jag låter väldigt bra ihop med försteget, men som sagt jag vet ju att det går att få ut ännu mera från högtalarna. EAR 868 försteget har jag hört lite om, var får man ev tag i ett sånt idag? Pris? OK, jag visste inte vad Midgard Audio Oberon var, men det verkar ju vara fina saker. EAR säljs av bla Marten Design och Artsound. Priset vågar jag inte uttala mig om i dessa tider av fluktuerande valutor. Beror även på om man vill ha med eller utan riaa. Quote
Matrixen Posted December 30, 2008 Posted December 30, 2008 Trevligt med likasinnade, dock verkar man aningen utanför då över 700 läst, men bara ett fåtal tagit sig tid att faktiskt skriva nåt. Lite svagt måste jag säga! :angry: Några få har hört din högtalare, ännu förre slutstegen. Din tråd har dock lockat till intresse och du har fått lite reflektioner redan. Det är jultider och antalet views kan tyda på att folk tänker till och rannsakar sig, för att senare komma med någon riktigt smart slutsats. Jag kan bara svara för mig själv, men jag kan läsa trådar i hast, men vill inte skriva någon rekommendation förrän jag kan samla tankarna och bli konstruktiv. I just ditt fall har jag ingen erfarenhet av någon inblandat komponent, så då håller jag en låg profil. Likväl är jag nyfiken på fortsättningen, Quote
Velodyne Posted December 30, 2008 Author Posted December 30, 2008 Måste uppdatera lite ang mitt sökande. Var nämligen iväg hos Jörgen på Ultimate Sound i Vimmerby idag. Han hade dagen till ära precis fått hem en Audio Analogue Maestro Duecento, en stor integrerad best på 65 kilo. Alldeles urtagen och knappt ljummen fick den ett par Pioneer S1-EX att gräva en sån avgrundsdjup bas att man börja kolla efter en sub. Visste sen tidigare att Pioneer högtalarna är riktigt kapabla till djupbas, men det här var ju bara helt galet. Som källa körde Jörgen Audioet VIP G2 kopplat med Harmonic Tech Magic Link II. Högtalarkablar var Acoustic Zen Absolute x 2. Finner inte riktigt ord för att beskriva det ljud jag fick uppleva. Det var så nära en religiös upplevelse man kan komma utan att blanda in jesus, blödande madonnor och nattvard. Intrycken av den här lyssningen gjorde mig alldeles tagen, så till den milda grad att jag var tvungen att stanna bilen på vägen hem. Det var så känslomässigt laddat att höra musiken så levande att huvudet nästan undrade om det var högtalare eller live, ögonen sa att det var högtalare men öronen hörde livemusik med en sån organisk känsla att sinnena blev förvirrade. Fysikens lagar försvann helt när man insåg att det inte ska gå att få fram en sån tight djupbas ur ett par sjutummare. Har man inte lyssnat på den här kombon innan så bör man göra det. Det var en magisk upplevelse, något jag som sagt aldrig tidigare upplevt. Efter en och en halv timme är jag övertygad att det inte går att hitta en bättre förstärkare till mina S1-Ex, inte under 250.000 iaf. Kanske sticker ut hakan lite, men för att bevisa motsatsen så måste nån övertyga mig. Pioneer har verkligen gjort ett par ruskigt fina högtalare som fler skulle förstå om de bara kunde bortse från att det står Pioneer på och inte något "exotiskt" märke. Så nu är det helt klart en Audio Analogue Maestro Duecento som står på nästa års önskelista, så jag ska skicka över lite anabola till tomten så han kan pumpa upp sig, för den där förstärkaren är inget man flyttar på i första taget. Quote
eliot Posted December 30, 2008 Posted December 30, 2008 Pioneer har verkligen gjort ett par ruskigt fina högtalare som fler skulle förstå om de bara kunde bortse från att det står Pioneer på och inte något "exotiskt" märke. Jag tror att det ändrats sedan TAD uppmärksammats och det är samma kunnande som ligger bakom Andrew Jones spelade med Audionet på Kistamässan och det lät mycket bra Eftersom du tydligen känner Jörgen så tycker jag att du skall jämföra Audio Analogue Maestro Duecento med en kombination från Audionet Jag kompletterar med en bild på TAD - som jag tyvärr inte visade i tråden från Kista-mässan Quote
Velodyne Posted December 30, 2008 Author Posted December 30, 2008 Jag tror att det ändrats sedan TAD uppmärksammats och det är samma kunnande som ligger bakom Andrew Jones spelade med Audionet på Kistamässan och det lät mycket bra Eftersom du tydligen känner Jörgen så tycker jag att du skall jämföra Audio Analogue Maestro Duecento med en kombination från Audionet Jag kompletterar med en bild på TAD - som jag tyvärr inte visade i tråden från Kista-mässan Jag har faktiskt lyssnat på Audionets tyngsta för o slutsteg och även Marantz tyngsta för o slutsteg, men jag lovar att Maestron slår de på fingrarna när det gäller att passa som handen i handsken. Som en match made in heaven. Det går inte att förklara hur bra det låter. Quote
erik_n Posted January 1, 2009 Posted January 1, 2009 Audio Analogue är nog inte alls någon dum idé, särskilt med tanke på hur du beskriver ljudet tillsammans med dina högtalare. Är det klass A-varianten eller AB? Du gjorde i alla fall helt rätt i att vända dig till en butik som både har dina högtalare samt lämplig elektronik. Det är väldigt svårt för likasinnade att ge tips på passande produkter då vi ofta har helt olika bakgrund och smak. Personligen tycker jag din tråd fått god respons och att många läst den ser jag som ett tecken att du har en intressant produkt, euphonia är ett smalt litet forum med få men mycket kunniga användare. Ett fåtal men väl genomtänkta svar här tycker jag är värt mycket mer en mängd oengagerade, ogrundade och ibland rent förolämpande svar man kan få från större forum. Du har rätt i att Pioneer som varumärke inte klingar så väl men de verkligt insatta vet att S1-EX är en högtalare värd att räkna med, som verkligen sticker ut från mängden. Jag har tyvärr inte blivit förunnad en ordentlig lyssning än men bekanta med liknande ljudideal har nämnt dem som väldigt intressanta vilket får mig att följa denna tråd med intresse. Jag hoppas du följer upp tråden när du bestämt dig, eller det kanske du redan har gjort? Huvudsaken är förstås att du blir nöjd så lycka till och gratulerar om du redan nu funnit en gyllene kombination. Mvh Erik N Quote
Timbre™ Posted January 1, 2009 Posted January 1, 2009 Tycker att det numera ser totalt inspirationslöst ut på förstärkarsidan när man kikar på dagens Pioneersortiment. Det var bättre förr och någon vintagemodell ur Exclusiveserien skulle kanske kunna vara en känslomässigt rätt partner... Känner inte till förekomsten på andrahandsmarknaden men det fanns ju läckra modeller ända upp till C7/M7 som kanske har kommit ner i attraktiva priser. The Vintage Knob har bilder på fler varianter. foto: K-man Quote
minesota Posted January 1, 2009 Posted January 1, 2009 Hej Har en bekant som kör S1-ex med ASR Emitter. Det låter mycket bra. Kan vara värt att kolla in om du har en budget på 200 k så får du en slant över på annat. /P Quote
Velodyne Posted January 2, 2009 Author Posted January 2, 2009 Personligen tycker jag din tråd fått god respons och att många läst den ser jag som ett tecken att du har en intressant produkt, euphonia är ett smalt litet forum med få men mycket kunniga användare. Ett fåtal men väl genomtänkta svar här tycker jag är värt mycket mer en mängd oengagerade, ogrundade och ibland rent förolämpande svar man kan få från större forum. Mvh Erik N Jag får nog böja mig och hålla med, hellre ett par genomtänkta svar ist för en massa dravel som en del skriver. Jag är så van från minhembio forumet att alla bara skriver för skrivandets skull så man blir nästan förvånad när det är så "vuxet" här. Men faktum är att det här är trevligare på det sättet! Quote
Dr J Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 Hej Ett något sent svar, men dock. Har sedan c:a 6 mån ett par S-1EX som jag sedan start matat med en Audio Analogue Maestro Duecento. Som signalkälla initialt en Pioneer-PD-D9-J samt på vinylsidan en LP12:a med Cirkus/Klyde/Ittok samt Harmony Design RIAA.Till detta Supra Sword samt Harm Tech Silway. Efter en kort inkörningsperiod kan jag bara säga att det lät fantastiskt. Dock fick ju Pioneerspelaren förstås se sig slagen på alla parametrar av LP12:an vilket ju inte är så konstigt med tanke på prisinsatsen. Denna CD-spelare är dock i sin prisklass svårslagen. I alla fall så kändes snart begränsningarna i CD-lyssnandet lite besvärande då jag förstod vad S-1EX med Maestron skulle kunna prestera med rätt matning. Så när tillfälle gavs slog jag till på en Audionet VIP G3 med tillhörande EPS strömförsörjning. Lät G3:an snurra utan EPS i 3-4 dagar. Ljudet? Oj oj oj. Hade nog inte trott att det skulle bli SÅÅ bra!! Allt fanns helt plötsligt, från skimrande, stratosfärisk diskant ned till klockren jordbävningsbas. Kunde sen inte hålla mig längre utan kopplade också in EPS:en. Svordomar och superlativer!!! Från ett helt fantastiskt ljud till nivån "löjligt bra". Från att förut oftast stått och hängt vid vinylsamlingen för högtidsstunder är nu CD-samlingen det som lockar mest. Kan utan att överdriva säga att jag i princip kan blunda och plocka vilken skiva som helst och alltid få en högtidsstund. Så sammanfattningsvis kan jag bara säga att till ett par S-1EX får du svårt att hitta en bättre matchning än en Maestro Duecento i alla fall på hitsidan av 200 000. Investerar du sen också i en VIP G3 med EPS har du en kombo som med säkerhet inte har sin like om du inte åtminstone dubblerar insatsen, kanske mer. På kabelsidan finns det säkert mer att göra men det känns inte så bråttom med tanke på det ljud jag redan har. Nackdelar: Du får svårt att lämna vardagsrummet!! Skulle städa lite inför Nyår och slängde på lite musik, för musik under arbetet är ju alltid trevligt. Slutade med att jag stod och putsade fönster i vardagsrummet(vilket inte behövdes). Har även haft en hel del besökare som slängt ur sig kommentarer som "Mastertape", "Hon sitter ju där och sjunger", "Satan!!!" osv osv. Så är det. Mvh Dr J Quote
Dr J Posted January 22, 2009 Posted January 22, 2009 Hej igen Hmm.. Bra om man läser igenom hela korrespondensen. Du har ju redan upplevt Nirvana hos Jörgen. Det du hörde där är det jag har hemma varje dag. Dock var det väl en Vip G2 utan EPS? Med en G3 plus EPS så når ljudet ytterligare helt sanslösa nivåer över alla register!! Åk dit igen och be om en ny demolyssning, fast kolla först att du har finansiering för det finns ingen återvändo när man väl en gång hört den här kombinationen. Alla komponenter är trots sitt "höga"pris enormt prisvärda!! För att få en tydlig förbättring måste du lägga (minst) ett par hundratusen till. Bara S-1EX:orna har en helt löjlig prissättning i förhållande till utvecklingskostnader, byggkvalitet och inte minst ljudkvalitet. Enligt Andrew Jones så "borde" dom kosta c:a 200 000 (liksom Ref 1 borde kosta c:a 2 000 000). Audio Analogue likaså. VIP G3 kan väl i nuläget klassas som en av världens absolut bästa oavsett pris så för priset ett kap! Mvh Dr J Quote
Velodyne Posted January 22, 2009 Author Posted January 22, 2009 Hej igen Hmm.. Bra om man läser igenom hela korrespondensen. Du har ju redan upplevt Nirvana hos Jörgen. Det du hörde där är det jag har hemma varje dag. Dock var det väl en Vip G2 utan EPS? Med en G3 plus EPS så når ljudet ytterligare helt sanslösa nivåer över alla register!! Åk dit igen och be om en ny demolyssning, fast kolla först att du har finansiering för det finns ingen återvändo när man väl en gång hört den här kombinationen. Alla komponenter är trots sitt "höga"pris enormt prisvärda!! För att få en tydlig förbättring måste du lägga (minst) ett par hundratusen till. Bara S-1EX:orna har en helt löjlig prissättning i förhållande till utvecklingskostnader, byggkvalitet och inte minst ljudkvalitet. Enligt Andrew Jones så "borde" dom kosta c:a 200 000 (liksom Ref 1 borde kosta c:a 2 000 000). Audio Analogue likaså. VIP G3 kan väl i nuläget klassas som en av världens absolut bästa oavsett pris så för priset ett kap! Mvh Dr J Hej Jag har redan gjort "misstaget" att lyssna på maestron tillsammans med s-1ex:orna och VIP G2 utan EPS och jag är väl medveten om att det bara är att lyfta på hatten. För mig handlar det inte längre om utan när Maestron står hemma hos mig, för en sån blir det utan tvekan. Däremot har jag inte ekonomin till en VIP G3 så jag tänker inte lyssna på den kombon, Ignorance is bliss... =) Men att de prissatt s-1ex för lågt till prestanda och utveckling är det ingen tvekan om, men det är ju bara bra för oss! Jag är enormt nöjd med mina strutar och kommer säkerligen aldrig behöva byta de, så pass bra är de. Mvh Rikard Quote
verdad Posted January 24, 2009 Posted January 24, 2009 Kan bara hålla med. Jag har hört denna kombination och det är bland det särklass bästa jag lyssnat på oavsett prisklass. Kan bara gratulera till att ni har dessa fantastiska musikförmedlare i era hem. Hade min ekonomi tillåtit det, hade jag skaffat dessa omedelbart. Quote
Velodyne Posted February 12, 2009 Author Posted February 12, 2009 Jag svek för det inre trycket, längtan blev för stor... en Maestro Duecento är beställd. Nu är det bara den olidliga väntan tills jag flyttar och kan packa upp pjäsen... Känns dumt att packa upp 65 kilo intgrerad för att om en vecka packa ner densamma. Man får ju tänka på att jag är 32 år, ryggen håller inte för vad som helst... Uppdaterar efter intryck av ljud.... =) Quote
calm Posted February 13, 2009 Posted February 13, 2009 Som ASR-ägare är jag lite svag för stora integrerade förstärkare som Krells FBI, Musical Fidelitys som jag ägt tidigare och nu Audio Analog. Har hört deras eminenta CD-spelare, men tyvärr aldrig deras förstärkare. Här kommer en bild på skapelsen. Utseendet är imponerande. Skall bli intressant att höra. Calm Quote
Velodyne Posted February 17, 2009 Author Posted February 17, 2009 Mmm, nu är det bara den långa oändliga väntan tills den dimper ner. Ska bli så härligt att verkligen få utnyttja s1-orna ordentligt. För Maestron tar verkligen fram hela högtalaren. Ska bli ett sant nöje. Quote
Ekman Posted February 18, 2009 Posted February 18, 2009 Ja det är något speciellt med riktigt stora välbyggda förstärkare en kontroll och ett lugn som är svårt att vara utan om man en gång hört det. Quote
Recommended Posts