Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lyssning pågår för fullt av inspelningarna från Weber State University. Stax SRM-007t/SRM-717 har fått jobba sig glödheta och förstaintrycket från lyssningen hos Jorma står sig. Nu kan vi börja prata om unik dynamik ... :o:)

Inspelningsteknisk information, utdrag från recensionen i Gramophone plus egna lyssningsintryck. Det finns dessutom en DSD-kopia av masterbandet inom räckhåll så snart börjar den stora apparatjakten... :mm:

IsoMike001.JPG

• Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Zalve
Posted

*Räcker upp handen*

"Magistern, Jag med!"

Maken till dynamik har jag aldrig hört. Ray vet hur man gör reklam för sina grejer.

En gång till.

D Y N A M I K !!!!

Spåret jag lyssnade på (live inspelning) så kan du höra en person i publiken som hostar till.

Posted
Inspelningsteknisk information, utdrag från recensionen i Gramophone plus egna lyssningsintryck. Det finns dessutom en DSD-kopia av masterbandet inom räckhåll så snart börjar den stora apparatjakten... :mm:

Em Nordic säljer Tascam i Sverige, dom om några borde veta om det sålts någon i Sverige (Tveksamt)- tyvärr så verkar inte DS-D 98 finnas med på deras hemsida så det är omöjligt att se vad den skulle kosta..(men med tanke på att deras 8 spårs PCM recorder DA98 kostar 65K, så DSD maskinen lär inte komma under 100.. :dead:)

Tascams USA site finns det i alla fall info, vissuelt liknar den DA98'an..

Den enda som jag vet spelar in DSD i Sverige vid sidan om Bis och Jan-Erik Persson (Opus3) är Torbjörn Samuelsson här i Göteborg, men han kör vad jag vet direkt till hårddisk..

/plundin

Guest krelle
Posted

Jag är oxå intresserad av denna skiva! jag är med mvh Krelle.......

Posted

Så länge man nu inte är i närheten av någon Tascam DS-D98HR tape recorder är det CDn som gäller och det räcker onekligen långt... :mm::)

Rent musikaliskt är väl inte detta skivan jag skulle gå på jobbet och längta hem till, men allt är ju en fråga om smak och preferenser. Det hela öppnar med ett orkesterstycke av mindre format för att sedan övergå i en pianokonsert där det är uppenbart att samma musiker deltar i bakgrunden.

Pianoupptagningen är lysande och man känner verkligen pianots rent fysiska närvaro med kropp och tangenter.

Spår 3/4 skall föreställa en musikteater med piano och röster. Det hela går i Ragtime-takt känns det som... :)

Därefter följer en mindre orkester som blandar små skira detaljer med pompa och ståt. Effektfull kontrast.

Ett körverk endast ackompanjerat av piano med en mycket autentisk handklappningsfinal på nästa spår.

Genom hela skivan känns rummets närvaro mycket tydligt. Lokalen "andas" och bidrar i högsta grad till en otrolig närvarokänsla. Denna IsoMike-uppställning måste passa bra till återgivning via hörlurar. Förutom rena Dummyhead-upptagningar brukar Jan-Eric Perssons inspelningar på Opus3 låta fantastiskt med lurar. Just ambiensupptagningar tycks fungera bra även med IsoMike.

Ordentliga gospelinspelningar är ofta effektfullt och så även här. Exakt placering av stämmorna med mycket luft och utrymme kring varje enskild röst.

Ytterligare pianokonsert och mindre orkester. Lite oproffsigt i förhållande till den i övrigt höga nivån är nedtoningen av en del nummer. Det blir ibland väldigt abrupt och det känns som att inspelningsteknikern har haft väldigt bråttom... :)

Om pianupptagningarna är övertygande så är stråkinstrumenten helt makalöst återgivna. Den rysningsframkallande strävheten kombinerat med värme som aldrig sticker iväg och blir vasst, inte ens i de mest intensiva passagerna.

Imponerande helt enkelt.

Carmina Burana med dunder och brak - inte min smak men förmodligen en förträfflig dynamik.

Albumet avslutas med en stråkensemble som övar på scenen. Musikerna snackar med varandra, repeterar, bryter av och sjunger melodislingor mitt under spelningen. Stråkinstrumenten återges med samma finess som tidigare men spelövningarna kan stundtals få tankarna att glida iväg till vita rockar och säkerhetsbälten i sängen.

Dynamikvarningen på både skiva och omslag är inte utan berättigande. Signalnivån är generellt mycket låg (big headroom) och volymkontrollen hamnar lätt i positioner där den normalt aldrig brukar vara.

Plötsligt brakar det loss... :o:D

IsoMike004.JPG

Posted

Det verkar redan vara ett gäng som beställer... :D

Vi avslutar först tråden och sedan en förfrågan hos KimberKable. Samtidigt måste jag understryka att musiken kanske inte faller alla i smaken.

Det är övervägande klassiskt/operettliknande och det finns några riktiga höjdpunkter.

Guest Zalve
Posted
Samtidigt måste jag understryka att musiken kanske inte faller alla i smaken.

Det är övervägande klassiskt/operettliknande och det finns några riktiga höjdpunkter.

Så sant som Timbre säger, men jag tror att det finns vissa spår är perfekta att testa dynamiken på anläggningar. :D

Jag blev helt såld på satsen ur Carmina Burana.

Posted

Här kommer lite blandade uppgifter ur det bifogade informationsbladet.

Inspelningarna gjordes med endast två mikrofoner men upp till fyra bandspelare kördes parallellt så det fanns möjlighet att använda två till fyra par extramikrofoner för senare jämförelser. Ett antal olika mikrofonmodeller från Neumann, Sennheiser, Earthworks och B.L.U.E. BOTTLE ingår i utrustningen.

Allt kablage från...ja just det :)

Isomike_side_rear.gif

Posted

Detta är verkligen ett steg i rätt riktning för oss musikälskare!

Hoppas innerligt att detta är en trend och att diverse komprimeringsmastringar och mp3er inte kommer vara det enda tillgängliga alternativet i framtiden...

Posted
Sharp Electronics AB har vad som behövs och jag skall höra mig för om det går att få till en provlyssning på något sätt.

Sharp säger du, har du nån aning om det är en maskin som Sharp tillverkar eller är der en tascam bandare som dom skaffat. Hittar vettigt inget på deras svenska site .

/ptr

Posted

Inspelningarna har inte varit föremål för redigering eller begränsning i någon form. Inga närmiksupptagningar under övningarnas gång.

Lite information om inspelningsformatet:

DSD-banden kan endast avspelas via en Tascam DS-D98HR digitalbandspelare. Används interndacen kan det vara bra att testa alternativa filterinställningar. "Super high performance" kan erhållas med en externdac såsom Ed Meitner EMM DAC.

Så kommer vi äntligen till det berömda ultrasoniska bruset, DSD-formatets akilleshäl. Här uppmanas till uppmärksamhet vid avspelning av "raw DSD" på höga volymer med vissa hårdvarukombinationer då detta kan generera hörbara effekter. "Ingenting har gått sönder - ring om det skulle uppstå problem vid avspelningen av DSD-banden"... :D

isomike09_big.jpg

Posted

Några korta spår innehåller mest låga amplituder. På gränsen till inspelad tystnad som endast avbryts av en tappad penna på spår 28 eller en tyst och avvaktande publik på andra ställen. En tystnad fylld av organiskt liv.

Hörlurar kan ge en hissnande känsla av hur inspelningsrummet andas och lever.

Stundtals svårt att hålla sig utanför... :)

hangingisomike_he2003.gif

Posted

Experiment har även gjorts i fyrkanal DSD.

"There will also be limited playback of experimental unprocessed 4 channel DSD audio. This was recorded with a 4 mic/4 baffle IsoMike™ array, using our brand new Genex 9000 DSD hard disk recorder."

Som ni ser på bilden handlar det om ett försök att fånga rumsambiensen och det blir tack och lov inga instrument eller musiker som kommer att hoppa upp som gubben i lådan ur bakkanalerna... :o:diss::)

4channelside.gif

Posted

Avslutningsvis några intryck från Andrew Everard i GRAMMOPHONE, The Classical Music Magazine:

"Falling in love with a heart-shaped mike."

Experimenten med IsoMike genomfördes på Weber State University på KimberKable´s hemmaplan i Ogden, Utah. Mest slående var entusiasmen hos de medverkande och den intima närvarokänslan man fick vid återgivningen av dessa musikarrangemang.

Även om CD-kopiorna är anmärkningsvärt övertygande med sin upplösning, närvarokänsla och dynamik skall DSD-bandet inte underskattas. Detta är verkligen som att vara på plats när föreställningen gick av stapeln. Inspelningarnas dynamik är fullständigt häpnadsväckande hela vägen från soloframträdanden till stora orkesterarrangemang. Röster bara hänger där i rummet och detta kan förmodligen bli för mycket för lyssnare som är vana vid en mer komprimerad återgivning.

"A little too real"... :o:) Skrivet av Andrew Everard.

IsoMike009.JPG

Guest Jorma
Posted

These IsoMike recordings are among the best recordings I ever heard and if Ray Kimber and Bruce Bastian have in their pipeline a recording company with SACD recordings with this quality, then I am one of the first to buy their records.

In my system here in my home I have never heard any recording with that dynamic’s and feeling of being there during the recording session.

What plans do you have in the future, Ray?

I really hope that you are going further on and realise your recording company.

So we who are involved in the High End can listen to the real thing in our home high end systems.

I am sure that recordings of that quality will sell and will be a classic in the future that people are going to talk about in the next century about the classic recordings of the years next to the year of 2000.

I hope that it is not the end of IsoMike recordings with these 2 cd records from CES and Home Entertainment 2004.

What are your comments, Ray?

Best regards, Jorma

Posted

"Sharp säger du, har du nån aning om det är en maskin som Sharp tillverkar eller är der en tascam bandare som dom skaffat."

Svenska Sharp skall enligt uppgift vara i besittning av en Tascam DS-D98HR.

Precis vad som behövs... :mm:

Posted

Mer dynamit åt hififolket... :cool:

Nio intresserade i denna tråd plus en beställning via mail blir tio om allt stämmer.

Vi avvaktar lite till, sedan ett mail till RK på KK... :)

Kostnaden bör hamna på 20$ till donationen plus några cent för delade fraktkostnader. Momsfrågan måste lösas om Ray Kimber visar sig intresserad av att skicka ett paket. Existerar donationsmoms... :?::diss::D