Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag söker en ny cd-spelare som kan ersätta min Arcam CD73:a som jag kanske inte har varit så nöjd med någon gång.

Jag tycker nog att Arcamen har ett något slankt ljud.

Jag är på jakt efter en CD-spelare som så långt är möjligt har ett analogt "vinylljud".

Jag är en typisk medelålders gubbe uppfödd med LP-skivor och uppskattar detta ljudet men har ju samtidigt ett stort antal CD-skivor som jag vill kunna njuta av.

Om resurserna vore obegränsade skulle jag nog inte ha problem att hitta en bra CD-spelare men när man måste kompromissa, vad gör man då?

Dessvärre bor jag så till att jag har svårigheter att åka runt och lyssna och hemlån tycks vara ännu svårare i detta läge.

Även om jag åkte runt så skulle jag inte hört dem i hemmiljö med min anläggning så då säger det inte alltid allt ändå.

I vilken ände ska jag börja leta. Det finns ju många att välja på.

Jag söker en spelare med mkt rymd/djup, en mjuk diskant och någorlunda fast bas men som samtidigt har ett mellanregister som låter naturligt. Naturligtvis måste jag kompromissa och kanske är beredd att mista den högsta detaljupplösningen i så fall till förmån för ett naturligt ljud med flöde.

Jag kommer inte att köpa begagnat för det är som att köpa bil av Hederlige Harry...Det finns alltid ett skäl varför man säljer något begagnat...

Prisläget? I dagsläget kan jag inte sträcka mig över 12 tkr ca.

Anders

Posted

Jag tror du skulle bli mycket nöjd med en Musical fidelity A5.

En spelare som ofta får omdömet att den låter väldigt "analogt"

Jag har en tillsammans med A5 förstärkare.

En mycket trevlig kombo som bara spelar på,inga irritationsmoment eller konstigheter.

En beggagnad CD borde gott och väl rymmas i din budget

Patrik

Posted

En mycket trevlig kombo som bara spelar på,inga irritationsmoment eller konstigheter.

En beggagnad CD borde gott och väl rymmas i din budget

Patrik

har själv ägd en sådan cd, håller med om allt som sägs ovan.

Posted
-Det finns alltid ett skäl varför man säljer något begagnat..-

Jag har sålt och köpt mycket begagnat utan det varit något fel på det.

Med en budget på max 12.000kr hade jag köpt en beg. Audionet ART V2

Posted
-Det finns alltid ett skäl varför man säljer något begagnat..-

Jag har också köpt o sålt mycket begagnat. Har aldrig köpt något som visat sig vara fåligt och heller aldrig sålt något dåligt. Tror att det brukar vara rätt ärlig människor som sysslar med high end hifi (ofatst iallafall :) När jag sålt något så har det oftast varit för att jag blivit sugen på nåt nytt (oftast dyrare).

Mvh

Posted
Jag har också köpt o sålt mycket begagnat. Har aldrig köpt något som visat sig vara fåligt och heller aldrig sålt något dåligt. Tror att det brukar vara rätt ärlig människor som sysslar med high end hifi (ofatst iallafall :) När jag sålt något så har det oftast varit för att jag blivit sugen på nåt nytt (oftast dyrare).

Lite off topic men andrahandsmarknaden är en viktig del av hobbyn och med tanke på dagens industriindex får vi nog räkna med ytterligare expansion de närmaste åren. Dyker det upp systematiska bluffmakare på scenen skall dom fram i ljuset och då kan exempelvis detta forum vara en effektiv strålkastare.

Posted

Ett tips på en spelare med ett analogt ljud - Linn Majik (nya versionen). Det finns åtminstone ett ex ute som ligger under din prisgräns. Har bara hört den helt kort - men mycket imponerande (men inte lika bra som en LP12 :D ).

Om det måste vara nytt så är ett tips att lyssna på Rega Apollo - mkt trevlig, lite egen design osv.

Posted

Hultin:

Ja, en Rega Apollo har faktiskt föresvävat mig, men det finns vissa tveksamheter kring Regas kvalitet. Har en Rega skivspelare som kostat mig ett antal tusen kronor efter att tonarmskabeln gick av INNE i röret. Bytte då till Incognito och tyckte då att Regas lösning inuti armen hade en mkt stark budgetprägel. Inte förtroendegivande.

Oavsett översvallande lovord kring begagnat så kvarstår min något paranoida inställning. En produkt, avsett vad det är, har aldrig varit så fantastisk som den är när den säljs...

Nej, hellre nytt trots att det blir "dyrare" är nog det jag satsar på.

Posted
Hultin:

Ja, en Rega Apollo har faktiskt föresvävat mig, men det finns vissa tveksamheter kring Regas kvalitet. Har en Rega skivspelare som kostat mig ett antal tusen kronor efter att tonarmskabeln gick av INNE i röret. Bytte då till Incognito och tyckte då att Regas lösning inuti armen hade en mkt stark budgetprägel. Inte förtroendegivande.

Oavsett översvallande lovord kring begagnat så kvarstår min något paranoida inställning. En produkt, avsett vad det är, har aldrig varit så fantastisk som den är när den säljs...

Nej, hellre nytt trots att det blir "dyrare" är nog det jag satsar på.

En cd spelare som jag lyssnat på är YBA 201 ligger på ca:12-13000kr tror den har det du söker.Valde mellan den och en beg. ART när jag skulle byta.

Den lät mkt bra.

http://www.auditorium-cathedrale.com/catal...1%20-%20600.jpg

Posted

Hej, jag skulle rekomendera Marantz som jag tycker passar väl in på din beskrivning!

Jag har själv haft en och hört flera i olika prisklasser och tycker dom har ett visst egenljud som där helhet och naturlighet prioriteras (lite rörvärme utan rör!) framför absolut upplösning. Lite guldskimmer på allt om man nu vill ha det!

Också brukar dom få bra resultat i tester och jag hade aldrig problem med min så det är min rekomendation!

Posted

En brukt Audionet ART V2 ville også väre mitt tips med de krav som nevnt i förste posten.

mvh

Posted

marantz som PL300 har ett väldigt varmt ljud, men enligt mig inte speciellt dynamisk. passar väldigt bra till viss typ av musik, klassiskt, akustiskt men mindre bra till rock å liknande.

har du möjlighet att provlyssna densen så är det ett varmt tips. de har lite varmare klang men är samtidigt väldigt spelglada. B-410 har ett listpris i sverige på 12,5k.

Posted
Jag söker en ny cd-spelare som kan ersätta min Arcam CD73:a som jag kanske inte har varit så nöjd med någon gång.

Jag tycker nog att Arcamen har ett något slankt ljud.

Jag är på jakt efter en CD-spelare som så långt är möjligt har ett analogt "vinylljud".

Anders

Kan rekommendera Regan, som låter mycket bra hemma hos en kompis. Tror även att Quads dyrare spelare med variabel utgång, som man visst skall koppla förbi, kan vara något i det "analoga" lägret. Jag kör själv en billig Marantz (6002) och är mycket nöjd. Har hört positiva rapporter om storebröderna, även om jag inte lyssnat själv.

I övrigt kan jag instämma i kören att begagnatköp inte är någon fara. Allt i min anläggning utom CD:n är begat och går som tåget!

Toobs

Posted

Jag håller med om att Rega kan vara ett bra val.

Har själv en Rega Planet som har några år på nacken som går i mitt andrasytem.

Den är riktigt bra och analog till sin karaktär.

Calm

Posted

En Musical Fidelity parallell: Jag är också fantast av det analoga ljudet men vill helst ha smidigheten av det digitala mediet samtidigt. Min nuvarande uppställning ger ett fantastiskt analogt ljud som jag faktiskt inte trodde var möjligt med digital källa.

Jag har ingen CD utan all musik ligger inlagd på en server som matar min Squeezebox digitalt ut till en separat Benchmark DAC1 USB som är kopplad till min juvel Musical Fidelity kW 550 integrerad och slutligen Nautilus 801. Förstärkaren i sig ger ett mjukt och lättlyssnat ljud pga rör i försteget, men pricken över i sattes när DACen kom till.

Det finns många vittnesmål om denna DAC och att den med en enkel transporter ger ett så jitterfritt välljud som verkar möjligt i dagsläget.

Dessutom är den liten och smidig och kostar beg runt 6000-16000 beroende på ålder och modell.

Mvh

Frippe

Posted

Jag har ingen CD utan all musik ligger inlagd på en server som matar min Squeezebox digitalt ut till en separat Benchmark DAC1 USB som är kopplad till min juvel Musical Fidelity kW 550 integrerad och slutligen Nautilus 801. Förstärkaren i sig ger ett mjukt och lättlyssnat ljud pga rör i försteget, men pricken över i sattes när DACen kom till.

Det finns många vittnesmål om denna DAC och att den med en enkel transporter ger ett så jitterfritt välljud som verkar möjligt i dagsläget.

Dessutom är den liten och smidig och kostar beg runt 6000-16000 beroende på ålder och modell.

Mvh

Frippe

Jag vill också rekomendera rekomendera Dac1 som jag kör med idag! Det finns massor av omdömen om du surfar runt och priser kan du hitta t.ex. på ljudmakarn.se . Den har ett väldigt neutral och avslöjande inställning till vad det är på skivan om man nu vill veta sanningen men som Frippe är inne på så ger den en analog känsla p.g.a. bristen på jitter! det kanske är det du söker egentligen +att du använda fler digitala källor till den.

Personligen trivs jag med att först få fram så mycket information från källan och senare i ledet lägga på ev. lite färg om det känns nödvändigt för helheten och det är största annledningen att jag inte har Marantzen, som jag rekomenderade längre upp, idag! Den lade på lite färg på allt från början!

Posted

Jag får väl säga detsamma om Arcam och även Naim - dessa apparater har inte imponerat - men det kan vara så att de inte kommit till sin rätt när jag provlyssnat i butik.

Marantz SA7001 (6kkr) som jag äger själv tycker jag är tillräckligt bra. Den klarar även SACD om man har sådana. Jag har även provat en Hegel CDP4A mk2 (21kkr) och den lät riktigt bra - men efter en stund med Marantzen igen så spelar det inte så stor roll för mig. Det är snarare så att det finns så mycket dåliga inspelningar och överföringar till CD - så för min musiksmak är det inte värt 15kkr extra ... då letar jag hellre upp motsvarande LP och spelar med betydligt större behållning.

Dator och DAC är riktigt bra - men känslan att plocka bland skivorna, "ritualen" vid skivspelaren gjorde att jag övergav dator+dac redan på 90-talet.

Ja, det var lite av min filosofi ...

• 4 months later...
Posted

Pioneer har ju tidigare varit lite av ett skällsord i hifi-branschen. Nu har man satt ned foten på flera områden. Så innan du bestämmer dig så lyssna på Pioneer PD6 eller PD9(6000/9000). Mkt prisvärda SACD-spelare i budgetklassen. Hade själv i ett års tid en PD9 som jag med tanke på priset var väldigt nöjd med. Med "rätt" kringutrustning kan du leva länge med den.

Dr J

Posted

Alltså produkten är väl samma oavsett om den är ny eller begagnad den blir ju inte sämre begagnad?. Är produkten i fråga bara felfri är begagnat ett bra sätt att kunna se på en produkt man egentligen inte anser sig vilja lägga nypriset av någon anledning och mycket av begagnat marknaden är pedantskött. Så det är ju egentligen bara se vilka produkter man kan få för pengarna ny el beganat och sedan avgöra vilket som är bästa köpet. De flesta jag varit i kontakt med på annonsmarknaden är ärliga och telefonsamtal brukar avslöja oseriösa ganska fort. Har man synen att alla är oärliga brukar man ha orent mjöl i påsen själv. Min egen erfarenhet är att dyrare inte alltid är bättre. En Cd spelare du kan kolla på som är klart bättre än Arcam CD 73, ägt en sådan för länge sedan och uppgraderade till då billigare E.sound CD-5.

Posted

Jag kan hålla med om att köpa begagnat kan vara vanskligt, men som i allt annat beror det på seriositeten hos säljaren.

Själv har jag god erfarenhet men viktigt att träffa säljaren personligen. Förmodligen svårare att göra affärer på distans.

Jag tänker närmast på rätt angiven ålder eftsom du säger att en produkt aldrig är så bra som när den säljs eller att den varit förmål för barnsjukdomar och service.

Sådant brukar vara ganska lätt att avslöja med hjälp av kvitto och antalet lager av tejp på kartongen.

Ett annat sätt är att gå till din seriöse hifi-handlare och se vad som finns på demohyllan.

I dag i den vikande konjukturen är nog varje handlare intresserad av att minska sitt lager, det skapar i vart fall likviditet för att täcka kostnader.

Hyllvärmare vill ingen ha.

Men man skall nog inte ha överdrivna förväntningar om stora rabatter.

Kronförsvagningen mot dollar och Yen har snarast ökat behovet av prisjusteringar uppåt.

Men produkter som har ett år på nacken är inköpta till helt andra priser.

Calm

Posted
Själv har jag god erfarenhet men viktigt att träffa säljaren personligen. Förmodligen svårare att göra affärer på distans.

Idealläget är ju om man på något sätt har lärt känna säljaren och jag tror att forumsaktiviteter har en positiv inverkan på andrahandsmarknaden.

Posted

Ja, jag vill också rekommendera Benchmark!

Den låter mycket högupplöst, eller kanske snarare låter den inte så mycket överhuvudtaget...

Den borde hursomhelst ge samma fina resultat oavsett vad som matar den.

/Strmbrg,