Minge Posted December 9, 2008 Posted December 9, 2008 Ska nu byta ut min elektronik till mina Mårten Miles 3 högtalare vill gärna ha lite tips på vad ni tycker låter bra till dessa högtalare. Mike Quote
K-man Posted December 9, 2008 Posted December 9, 2008 Ska nu byta ut min elektronik till mina Mårten Miles 3 högtalare vill gärna ha lite tips på vad ni tycker låter bra till dessa högtalare. Mike En utmärkt match mot Morten:s högtalare är Einstein, som de även själva för. Mina höjdpunkter över Martens talare har varit just med Einsteinelektronik....rekomenderas! \\K-man Quote
dr moureau Posted December 9, 2008 Posted December 9, 2008 Kör själv med ett par EAR slutsteg och det låter fantastiskt bra. Men med Einstein som jag hört vid ett par tilfällen låter det MYCKET bättre. Har provat trissor, men gillar rör bättre. Quote
Minge Posted December 9, 2008 Author Posted December 9, 2008 Kör själv med ett par EAR slutsteg och det låter fantastiskt bra. Men med Einstein som jag hört vid ett par tilfällen låter det MYCKET bättre. Har provat trissor, men gillar rör bättre. Är det integretat med Einstein eller rena slutsteg ni pratar om? Mike Quote
Timbre™ Posted December 9, 2008 Posted December 9, 2008 Är det integretat med Einstein eller rena slutsteg ni pratar om? Fick samma intryck som K-man och då var det monoblock från Einstein. Från tidigare lyssningar har vi ju även Lamm M2.1 med sitt enda lilla 6922 linjerör i signalvägen. Kändes som en himmelsk matchning till Coltrane. Quote
K-man Posted December 9, 2008 Posted December 9, 2008 Är det integretat med Einstein eller rena slutsteg ni pratar om? Mike Jag har hört bägge varianterna, och känslan var densamma. \\K-man Quote
K-man Posted December 9, 2008 Posted December 9, 2008 Fick samma intryck som K-man och då var det monoblock från Einstein. Från tidigare lyssningar har vi ju även Lamm M2.1 med sitt enda lilla 6922 linjerör i signalvägen. Kändes som en himmelsk matchning till Coltrane. Ja, skall vi sträcka oss ut upp i priskategorierna så har ju även Vitusblock bjudit på härligt välljud...men då tycker nog jag att vi gått över "gränsen" för vad som känns vettigt mot just MilesIII. \\K-man Quote
Minge Posted December 9, 2008 Author Posted December 9, 2008 Jag har hört bägge varianterna, och känslan var densamma. \\K-man Låter väldigt intressant vad ligger dom på i för pris? Mke Quote
calm Posted December 9, 2008 Posted December 9, 2008 Håller med tidigare inlägg. Einstein och Marten har ett speciellt förhållande till varandra. Under Arken helgen lyssnade jag till den combon med CD-spelare i samma serie. Lät fruktansvärt bra! Calm Quote
K-man Posted December 9, 2008 Posted December 9, 2008 Låter väldigt intressant vad ligger dom på i för pris? Mke Vet inte faktiskt, men det borde du kunna finna i deras prislista...från Marten Centre hemsida Marten, prislista Einstein 2008 \\K-man Quote
Guest om.s Posted December 9, 2008 Posted December 9, 2008 Ett i Sverige noe ukjent merke, Hovland HP200P & Radia på Marten Miles III er en meget god kombinasjon, Hovland bruker rør i preén og transistor i slutsteget, linket sammen med Jorma kabler er dette en "match made in heaven"... Se bl.a denne tråden: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...=5342&st=60 mvh Quote
Minge Posted December 10, 2008 Author Posted December 10, 2008 Ett i Sverige noe ukjent merke, Hovland HP200P & Radia på Marten Miles III er en meget god kombinasjon, Hovland bruker rør i preén og transistor i slutsteget, linket sammen med Jorma kabler er dette en "match made in heaven"... Se bl.a denne tråden: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...=5342&st=60 mvh Ska kika in hos Mårten på lördag och lyssan på olika förstärkare bla Einstein ska bli skoj. Mike Quote
Minge Posted December 10, 2008 Author Posted December 10, 2008 Ska kika in hos Mårten på lördag och lyssan på olika förstärkare bla Einstein ska bli skoj. Mike Någon som hört Miles 3 ihop med Pathos Logos? Mike Quote
Guest om.s Posted December 10, 2008 Posted December 10, 2008 Ska kika in hos Mårten på lördag och lyssan på olika förstärkare bla Einstein ska bli skoj. Mike Var selv en tur innom Marten idag og lyttet til bl.a Miles III m/Einstein´s integrerte og cd spiller, en meget meget god kombinasjon imo, du har noe hyggelig å se/høre frem til ..... mvh Quote
Minge Posted December 12, 2008 Author Posted December 12, 2008 Var selv en tur innom Marten idag og lyttet til bl.a Miles III m/Einstein´s integrerte og cd spiller, en meget meget god kombinasjon imo, du har noe hyggelig å se/høre frem til ..... mvh Tänkte på MBL 7008 förstärkaren har ni hört den ihop med Miles 3? Mike Quote
Guest om.s Posted December 13, 2008 Posted December 13, 2008 Tänkte på MBL 7008 förstärkaren har ni hört den ihop med Miles 3? Mike Dessverre, men den höres jo også spennende ut, må si jeg fölger dit int-amp sökande med interesse siden jeg selv er på samme sporet .... mvh Quote
Minge Posted December 14, 2008 Author Posted December 14, 2008 Dessverre, men den höres jo også spennende ut, må si jeg fölger dit int-amp sökande med interesse siden jeg selv er på samme sporet .... mvh Var inne igår på Mårten och lyssande på Miles 3 ihop med Bladelius Gondul först med Emille Labs KI-270W lät väldigt ljust lite på mina medhavda skivor inte min smak riktigt bytte till Einstein The light in the dark slutsteget ojojoj villket lugn med bra drag en otrolig dynamik får bli ett sådant det bara är så är helt såld ett tips åk in och lyssna på denna kombination. Mike Quote
Guest om.s Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Var inne igår på Mårten och lyssande på Miles 3 ihop med Bladelius Gondul först med Emille Labs KI-270W lät väldigt ljust lite på mina medhavda skivor inte min smak riktigt bytte till Einstein The light in the dark slutsteget ojojoj villket lugn med bra drag en otrolig dynamik får bli ett sådant det bara är så är helt såld ett tips åk in och lyssna på denna kombination. Mike Jo, Einstein og Marten er en meget god match, men ville vel nok gått for den integrerte varianten om det skulle väre interessant med ett bytte den veien. Dersom jeg var ute etter ett todelt forsterker oppsett gjör nok min nuvärende Hovland HP200P/Radia (pre/power) kombinasjon en vel så god jobb. Blir nok en integrert lösning for meg ..... mvh Quote
Minge Posted December 14, 2008 Author Posted December 14, 2008 Jo, Einstein og Marten er en meget god match, men ville vel nok gått for den integrerte varianten om det skulle väre interessant med ett bytte den veien. Dersom jeg var ute etter ett todelt forsterker oppsett gjör nok min nuvärende Hovland HP200P/Radia (pre/power) kombinasjon en vel så god jobb. Blir nok en integrert lösning for meg ..... mvh Ska göra en test idag med Linn Akurate Kontrol försteg och Akurate 2200 slutsteg och se vad det ger. Mike Quote
K-man Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Var inne igår på Mårten och lyssande på Miles 3 ihop med Bladelius Gondul först med Emille Labs KI-270W lät väldigt ljust lite på mina medhavda skivor inte min smak riktigt bytte till Einstein The light in the dark slutsteget ojojoj villket lugn med bra drag en otrolig dynamik får bli ett sådant det bara är så är helt såld ett tips åk in och lyssna på denna kombination. Mike Kul att höra att rekomendationen föll i god jord! ...jag förstår dig! \\K-man Quote
K-man Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Ska göra en test idag med Linn Akurate Kontrol försteg och Akurate 2200 slutsteg och se vad det ger. Mike ...och hur gick det? \\K-man Quote
Minge Posted December 15, 2008 Author Posted December 15, 2008 ...och hur gick det? \\K-man Måste säga Linn ihop med Miles 3 är otroligt bra match spelar med en len nästan rörljud bra dynamik sen drivet i musiken allt från jazz till Ramstein det låter bra en prisvärd kombo för ca 90000:- bli svårt att välja kan jag säga. Mike Quote
K-man Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Var förbi en sväng hos Marten idag...och idag stod åter en komplett Einsteinrigg och spelade över Bird....och jo, jag tycker fortfarande det är en väldigt lyckad kombination...som jag LÄTT skulle kunna leva med. ...naturligtvis kom jag att tänka på denna tråden, och undrar hur det gått för dig? Har det blivit något beslut fattat? \\K-man Quote
Guest om.s Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Var förbi en sväng hos Marten idag...och idag stod åter en komplett Einsteinrigg och spelade över Bird....och jo, jag tycker fortfarande det är en väldigt lyckad kombination...som jag LÄTT skulle kunna leva med. ...naturligtvis kom jag att tänka på denna tråden, och undrar hur det gått för dig? Har det blivit något beslut fattat? \\K-man Var innom selv hos Marten for en tid siden og hörte på Miles III med Einstein´s integrerte og deres cd spiller, en absolutt kompetent og oppegående kombinasjon som er meget interessant i sammenhenget, som K-man sier, det kunne jeg meget lett ha levd med.... mvh Quote
Minge Posted January 10, 2009 Author Posted January 10, 2009 Var innom selv hos Marten for en tid siden og hörte på Miles III med Einstein´s integrerte og deres cd spiller, en absolutt kompetent og oppegående kombinasjon som er meget interessant i sammenhenget, som K-man sier, det kunne jeg meget lett ha levd med.... mvh Har inte bestämmt mig ännu var svårare än jag trodde men snart får man väl ta ett beslut. Mike Quote
Guest om.s Posted January 11, 2009 Posted January 11, 2009 Har inte bestämmt mig ännu var svårare än jag trodde men snart får man väl ta ett beslut. Mike Fikk selv hjem Accuphase E-550(30W kl A) integrert og deres DP-500 cd spiller idag, og Marten Miles III/Accuphase er absolutt ikke feil heller ..... mvh Quote
Minge Posted January 14, 2009 Author Posted January 14, 2009 Fikk selv hjem Accuphase E-550(30W kl A) integrert og deres DP-500 cd spiller idag, og Marten Miles III/Accuphase er absolutt ikke feil heller ..... mvh Kan vara så att Miles 3 är en mycket kompetent högtalare som spelar det mesta med bravur det jag kopplat ihop dom med har dom spelat hur bra som helst med. Mike Quote
bliss Posted January 14, 2009 Posted January 14, 2009 Fikk selv hjem Accuphase E-550(30W kl A) integrert og deres DP-500 cd spiller idag, og Marten Miles III/Accuphase er absolutt ikke feil heller icon_smile_approve.gif icon_smile.gif ..... Det skulle jag gärna vilja höra mer om! Quote
Guest om.s Posted January 14, 2009 Posted January 14, 2009 Det skulle jag gärna vilja höra mer om! Jeg dropper nok noen ord om dette i "nye epoker" tråden, når det har spillt seg inn en stund, men det er allerede lovende kan jeg röpe, E-550 er en fantastisk integrert forsterker ... mvh Quote
Guest om.s Posted February 3, 2009 Posted February 3, 2009 Ett lite oppgraderings tips til de av dere med Miles III/Bird ..... Da var også BDRC på plass under høyttalerene, og jeg kan ikke si annet enn at dette også var en god oppgradering med disse BDRC/P om enn ikke like mye som bare med puckene alene, men alikevel gode marginelle forskjeller med conene fremfor de "look alike" i hardt presset MDF(?) som stod på orginalt, kanskje ikke uten grunn at disse BDRC/P følger Coltrane serien orginalt?, hele lydbildet slapp likssom ht enda mer og det er mer ambient og liquidity over presentasjonen, slik jeg foredrar det, og tross at jeg bruker transistor utstyr oppleves forskjellen som mer "riktig", for meg, med MK 4 conene & puckene, dette bør man teste selv. Men disse blir så lenge høyttalerene står .... mvh Quote
Recommended Posts