calm Posted December 7, 2008 Posted December 7, 2008 Musikalisk njutning kan vara som att hitta den ultimata espresson. Väl avvägd, lagom sting, kropp och creama. Creaman kommer av kombinationen kaffebönans fetthalt, bönans malningsgrad och tiden det tar för vattnet att passera den lagom pressade kaffemängden och trycket i espressomaskinen. Allt måste stämma för att kombinationen skall bli optimal. Detta skall naturligtvis inte handla om kaffe men väl om musikalisk njutning när den är som bäst. Calm Quote
calm Posted December 7, 2008 Author Posted December 7, 2008 Syftet med denna övning var att hitta det optimala system med några tidigare presenterade byggstenar: Vi börjar med detta lilla försteg á ca 60 k USD ansluter det till det här lilla slutsteget på ungefär lika mycket pengar Här är det egentliga fundamentet, för övningen. En utomordentlig start. Flertalet snubblar nog i likhet med mig själv på denna första häck. Men om någon annan betalar, varför bry sig? Calm Quote
calle_jr Posted December 7, 2008 Posted December 7, 2008 Creaman kommer av kombinationen kaffebönans fetthalt, bönans malningsgrad och tiden det tar för vattnet att passera den lagom pressade kaffemängden och trycket i espressomaskinen. Allt måste stämma för att kombinationen skall bli optimal. Hörru, här försöker man lägga av med kaffedrickandet Förstegsrattar är viktiga, och här verkar det ha satsats en del på känslan i dem. Quote
Käera Posted December 7, 2008 Posted December 7, 2008 Man ska va glad när man blir bjuden på en god böna oavsett pris o vem som betalar,men det är klart att ibland kan det väl kännas extra speciellt Quote
calm Posted December 7, 2008 Author Posted December 7, 2008 Hörru, här försöker man lägga av med kaffedrickandet Förstegsrattar är viktiga, och här verkar det ha satsats en del på känslan i dem. Kaffedrickande har som musiklyssnande en del avvigsidor. Det är starkt beroendeframkallande Calm Quote
Hans-Tommy Posted December 7, 2008 Posted December 7, 2008 om jag hade obegränsat med pengar skulle jag utan tvekan ta denna förstärkarkombination trots att den saknar fjärrkontroll tommy Quote
calm Posted December 7, 2008 Author Posted December 7, 2008 om jag hade obegränsat med pengar skulle jag utan tvekan ta denna förstärkarkombination trots att den saknar fjärrkontroll tommy Kaffedrickande och motion lär ha en bra effekt på kroppsvikten. Calm Quote
calm Posted December 7, 2008 Author Posted December 7, 2008 Addera denna "lilla" signalkälla till systemet och vi har ett supersystem. Bilden är tagen på Arkenmässan, men den lär väl vara ännu mer inspelad vid det här laget. Såvitt jag kan se så är den laddad med bra musik, så förutsättningarna är de allra bästa. Calm Quote
calm Posted December 7, 2008 Author Posted December 7, 2008 Tidigare lyssning har varit med en MBL-kombo bestående av Referencedrive och DAC med MBL:s 101. En fruktansvärt bra och luftig kombination, med rymd och klang utöver det vanliga. Calm Quote
calm Posted December 7, 2008 Author Posted December 7, 2008 Dom där typerna känner jag Ingen nämnd ingen klämd. Verkade i vart fall inte som ett direkt ogillande av ljudet Calm Quote
K-man Posted December 7, 2008 Posted December 7, 2008 Hehee...ja, de två goa herrarna känner vi igen! ...om man ändå varit med... \\K-man Quote
eliot Posted December 7, 2008 Posted December 7, 2008 Ingen nämnd ingen klämd. Verkade i vart fall inte som ett direkt ogillande av ljudet Calm Det finns väl ingen som skulle ogilla det ljudet Quote
calm Posted December 7, 2008 Author Posted December 7, 2008 Efter en dos rundstrålat med den ljudbilden, var det dags att gå vidare. MBL spelar med rummet som en viktig medspelare men utan att rummet tar över. Därför blir det nästan alltid bra, även om rummet inte är optimalt. Elektroniken skulle testas i andra system också för att se hur detta skulle gå. Vem vet kanske det skulle kunna strama upp eller bli alltför skarpt? Så vi börjar väl i den känsligaste ändan, nämligen diskanten. Handgjort står för kvalitet och inte vilken kvalitet som helst. Beryllium! Jo jag tackar fint skall det vara! Calm Quote
Timbre™ Posted December 7, 2008 Posted December 7, 2008 Beryllium! Jo jag tackar fint skall det vara! Den första Utopiaserien var utrustad med den berömda inverterade titandomen T57 så någonstans utefter vägen har det växlats över till beryllium. Kilopriset för beryllium låg på drygt 400 kr år 1932, undrar just var det ligger idag... Quote
Zalve Posted December 7, 2008 Posted December 7, 2008 Beryllium! Jo jag tackar fint skall det vara! Calm Endast det bästa är fint nog,, för en del Quote
calle_jr Posted December 7, 2008 Posted December 7, 2008 Beryllium kostar ca 7.500kr/kg, ca 100ggr mer än titan. http://minerals.usgs.gov/minerals/pubs/met..._prices1998.pdf Quote
calm Posted December 7, 2008 Author Posted December 7, 2008 Beryllium kostar ca 7.500kr/kg, ca 100ggr mer än titan. http://minerals.usgs.gov/minerals/pubs/met..._prices1998.pdf Föreställer mig att det inte går åt kilovis av denna rara vara till ett par av dessa diskanter. Men tillverkningsprocessen är väl säker inte helt okomplicerad och handarbete brukar i vart fall i västvärlden kosta skjortan. Calm Quote
calm Posted December 7, 2008 Author Posted December 7, 2008 Nästa steg är att överblicka toppen på denna skapelse som ni säkert redan gissat namnet på. Här kommer mellanregistret och diskanten i sin "front" Denna front är av aluminium och förefaller vara solid och tjock. Varumärket är välkänt även om det har gått under olika namn. Calm Quote
calm Posted December 8, 2008 Author Posted December 8, 2008 Baselementen syns här med sin gummiupphängning som ger lång slaglängd vid behov. Den faktiska djupfrekvensen lär mäta ner till ca 20 hz, även om specen säger lite mindre. Calm Quote
calm Posted December 8, 2008 Author Posted December 8, 2008 De är nya och fräcka med Focals modeller i vart fall de större är att kabinetten är vinklade i förhållande till varandra. Den största modellen är justerbar med en liten vev med vilken man kan ändra vinkeln. Hur det var med dessa vågade jag faktiskt inte testa. Men upplevde som det inte var direkt nödvändigt att göra någon justering. I vart fall inte inledningsvis. Vinklingen är naturligtvis för att högtalarelementen skall ligga i fas med varandra och optimera så att de blir helt linjära i förhållande till lyssningspositionen. Calm Quote
calm Posted December 8, 2008 Author Posted December 8, 2008 Bakifrån ser dom ut så här. Kopplingarna ligger dolda i mitten. Calm Quote
calm Posted December 8, 2008 Author Posted December 8, 2008 Från sidan ser helheten ut så här. Längst ner foten som avslöjar basporten. Det nya paret var försedda med hjul som underlättar omplaceringen i rummet. Calm Quote
Käera Posted December 8, 2008 Posted December 8, 2008 Det nya paret var försedda med hjul som underlättar omplaceringen i rummet. Calm Undrar vad Gunnar tycker om det,troligtvis gränslöst bra eller... :clown: Quote
calm Posted December 9, 2008 Author Posted December 9, 2008 Undrar vad Gunnar tycker om det,troligtvis gränslöst bra eller... :clown: Tror definitivt att det underlättar livet! Hjulen monteras bort när placeringen är fixerad. Skapelsen väger dock under 100 kg styck, har inte den exakta vikten, så dom går att flytta på med lite kånkande.. Calm Quote
Guest gurkan Posted December 9, 2008 Posted December 9, 2008 Käera Jag levde för många år sedan med Mezzo Utopia , och jag kan bara lugnt konstatera att Scala spelar i en HELT annan liga. mvh gurkan Ps vikten är 85kg Quote
calm Posted December 9, 2008 Author Posted December 9, 2008 Här ses basporten framifrån med sina "pelare". Calm Quote
calm Posted December 9, 2008 Author Posted December 9, 2008 Här en helfigursbild med Tannoy Westminster i bakgrunden. :cool: Det ger nog en rättvisande bild av storleken på denna skapelse som jag upplever som ganska "nätt" i sin utformning. Det är ingen jättepjäs, jag tycker den kan passa in även i ett mindre lyssningsrum. Calm Quote
calm Posted December 9, 2008 Author Posted December 9, 2008 Kabelanslutningen är av singlewire-typ. Men med goda justeringsmögligheter både i bas och diskant. Vi ställde om den till djupaste basläge och högsta diskantläge. Omställningen sker enkelt genom att flytta en bygel i tre valfria lägen. Scala Utopia var namnet, vilket ni säkert redan gissat er till. Anslutningarna sitter lätt åtkomliga på baksidan av foten. Calm Quote
gcs Posted December 9, 2008 Posted December 9, 2008 Kabelanslutningen är av singlewire-typ. Men med goda justeringsmögligheter både i bas och diskant. Vi ställde om den till djupaste basläge och högsta diskantläge. Calm Är det inte nivån för de olika (bas & diskant)elementen som man ställer och inte frekvensen. Quote
Recommended Posts