Jump to content

Recommended Posts

Posted

hifideluxe.gif

DSC_7570--.gif

För första gången bjuds hifi-entusiaster in till en alternativmässa på

Hotell Fleming strax söder om M.O.C i München där huvudmässan hålls.

Vi tar er med även på denna mässa, och Annoying Thing kommer visa runt. Så häng med...

:)

Posted

Consensus / Oracle Audio / Loftsound

I ett hörnrum (med kraftigt motljus :black: ) på toppvåningen i hotellet hade Loftsound satt upp detta system:

DSC_8141.JPG

Wirkungsgrad: 92 dB

Frequenzgang: 18 Hz–35 kHz / –3 dB

Impedanz: 5 Ohm

Gewicht: 58 kg

http://www.loftsound.de

http://www.oracle-audio.com/

http://www.tubeaudiopro.de/

Det spelades (för ovanlighetens skull) på cd i detta rum. Inget mindre än den neutrala toppspelaren från Oracle med extern nätdel och 24-bitars delta-sigma DAC.

DSC_8148.JPG

DSC_8149.JPG

:mm:

Källan var kopplad till Consensus rörförstärkare 211 som är konstruerad av Rainer Röder, som även han var på plats.

DSC_8145.JPG

DSC_8154.JPG

DSC_8150.JPG

Rainer Röder är rörguru i Tyskland, och rören till denna förstärkare är inte valda med en gäspning. Jag hade en diskussion med honom och han visade sitt medhavda survival kit enbart för tweakning av de fyra E88CC-rören i 211-förstärkaren.

Han hade denna eftermiddag valt rör för att få en så neutral karaktär som möjligt på återgivningen. Men för den som vill kunde han få 600 olika kombinationer bara genom rörbyten! :o

Som ni ser är det efter testning målat fyra prickar på det gamla 7308 NOS-röret. Bättre kvalitet än så blir det inte enligt Rainer Röder. Men karaktären finns det inga prickar för. Där är det lyssning som gäller :app:

DSC_8155.JPG

DSC_8156.JPG

DSC_8157.JPG

Ja, det är mycket att fundera kring...

DSC_8152.JPG

Om jag har fått det klart för mig är det Stefan Fekete (Lumen White) som har utvecklat Consensus Magma och toppmodellen Statement (till höger):

DSC_8158.JPG

DSC_8151.JPG

DSC_8159.JPG

Det var Consensus Conspiracy som vi spelade på här och det lät mycket bra och naturligt som utlovat.

Men, nu vill AT dra vidare...

DSC_8143.JPG

Vad har han i kikarn, tro :?:

Posted

Varför en alternativmässa till M.O.C :?:

Simon Yorke gav åtminstone en av anledningarna :D

Huvudmässan på M.O.C är otroligt stor. Om man inte är på toppenhumör för tusentals intryck, mycket folk och storskalighet så kan man bli trött eller rentav få krupp.

Alternativmässan är mer gripbar, med måttligt antal utställare och få besökare. Helt kontrollerade former för lyssning och samtal.

IMG_0937.JPG

Bild: Roger

Posted

.

Här sitter AT på en Simon Yorke Designs S9 med unipivotarm och någon av Jan Allaerts pickuper :o

DSC_8175.JPG

Han har begett sig en våning ner till....

Isenberg Audio / Simon Yorke / Lavardin

DSC_8163.JPG

DSC_8165.JPG

http://www.recordplayer.com/

http://www.isenbergaudio.de/

http://users.pandora.be/jallaerts/

http://www.lavardin.com/

SYD S10 med DC-motor och S7.1 unipivotarm. Också den med pickup från Jan Allaerts.

DSC_8178.JPG

DSC_8184.JPG

DSC_8183.JPG

DSC_8177.JPG

S9 hade här den tuffa motorn med tjuren på:

DSC_8185.JPG

DSC_8174.JPG

DSC_8168.JPG

Mycket intressant att prata med Mr. Yorke. Han är en mycket öppen och munter man som kan ett och annat.

Jag vet inte vad han och Boombox diskuterade här, men var inte säker på att det handlade om hifi :D

DSC_8166.JPG

DSC_8167.JPG

Hehe, just här handlade det om hifi. Någon som gjorde mig lite paff var hur stablit, stort och mäktigt hans spelare låter trots att det ger ett så nätt och smidigt intryck. Den kommentaren fick han tydligen ofta. Frågade också bl a om hans tonarmar funkar extra bra med någon viss typ av pickup. Vilken effektiv massa de har. De ser ju ganska lätta ut.

Satt och snackade lite mer utanför i solen och det framgick att ett av hans stora intresse, förutom att göra skulpturer och musik, är arkivering av musik. Han tillverkar många skivspelare för just detta till bibliotek och museum.

PS. Anledningen till att han har benet bakom huvudet på bilden tidigare i tråden är att han berättade om att han en gång varit i Sverige och tävlat som gymnast. En riktig renässansman :)

.

Även Christian Isenberg var där. Jag pratade en del med honom om vinyl, och han gillade ett par av mina inköp;

DSC_8186.JPG

Det var Isenberg som spelade när vi var där och då med S10 kopplad till Isenberg Phono845, som förutom riaa-korrigering har möjlighet att korrigera efter den europeiska IEC-kurvan. Phono845 är tvådelad och här syns den ena delen;

DSC_8181.JPG

Visst är den tjusig :?:

Jag gillar hans smak, både vad gäller hans egna produkter och de han marknadsför för andra, exvis racket.

Jag blev helt knäsvag av dessa rack i antrasit metallic :mm:

.

DSC_8182.JPG

DSC_8179.JPG

DSC_8172.JPG

(kolla in racket! :mm::mm: )

Det stod även en Isenberg prototyp i ett av racken. Som man tydligt ser vid ringen mm är den utseendemässigt endast halvfärdig. Jag lägger den därför bara som länk;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...25/DSC_8180.JPG

Jag fick lite svar på frågor jag ställt;

hallo carl.

it is a good idea to have this little smurf on your fotographs - so i remember you well.

thanks for sending the e-mail with the link to all these nice fotos.

the equipment racks are an Isenberg Audio design. basicly they where ment to go along with the table (Isenberg Audio S7 table) and stand (Isenberg Audio S9 stand) for the Yorke Designs recordplayers. they do a good supporting job for all hifi gear. some details:

- legs have 8mm thread, thread is covered by a plate

- there is holes on top of the legs so you can fill up

- the wooden boards are chosen to guide mechanical energy

- we have recomendations for the board surface

- the width and the depth are fixed, number of boards and space in between by choice one problem with these racks is the fact that they come in one piece. so packaging and shipping must be done adequate.

the loudspeakers we played was a pair of LeContoure Stabile 160 manufactured by Lavardin Technologies.

it is a 2 way floorstander with a sub-woofer built in on rear. the tweeter has textile membrane the midrange and bass is polypropylene. 7 ohms with a sensitivity of 86,5 db.

the sub as switches which allow you to add 1 db or 3 db.

the prototyp phonostage ... inside it was an Isenberg Audio phono100.

the outside - not to mention. our plan was to finally have an item from the upcoming series which is due for release in the very near future. well ... production can be a pain....

Isenberg Audio phono100 is designed to boost signals from mc cartridges between 0,3 mV to 0,8 mV.

preferably Jan Allaerts MC1 pickups. it comes with a separate power supply, no knobs except on/off and no internal switches.

the Isenberg Audio phono845 - which you have pictured so nicely - is a designs for low-output mc cartridges. so that means below 0,3 mV outout. the intension is to match with an Allaerts MC2 F1 (and for shure the MC2 finish gold) at the hihideluxe show we have been using SYD S10 / Allaerts MC2 F1 / Isenberg Audio phono845.

the setup to the right accordingly : SYD S9 flamenco / Allaerts MC1 MK2 / Isenberg Audio phono100.

i hope this information will be helpful for you guys north of us. if you have additional questions let know, please.

all the best

christian

Thanks a lot Christian for an accurate and swift response.

//Carl

Posted

.

Let's move on to the next level...

DSC_8217.JPG

:)

Ahhhh...Heja Sverige!!!! :)

\\K-man

Även AT är svensk, så han blev också glad :)

Men här sitter han på en tysk produkt. Vi har hamnat hos...

Marten / Einstein / Jorma

DSC_8202.JPG

http://www.jormadesign.com/

http://www.einstein-audio.de/

http://www.marten.se/

DSC_8189.JPG

Marten Coltrane som är något modifierade...

DSC_8194.JPG

... för att passa denna Einstein OTL med 6C33-rör, modell MK60:

DSC_8197.JPG

DSC_8206.JPG

Det handlar alltså om en förbättrad matchning till OTL-förstärkaren.

Och jag måste säga att de passade som hand i handske ! :mm:

Här är försteget The Tube som är fullpackat med e88cc och ecc82.

DSC_8198.JPG

Einstein The Source

DSC_8199.JPG

Einstein Remote Controls

DSC_8218.JPG

Kablaget som användes är Jorma Prime

DSC_8196.JPG

DSC_8203.JPG

Posted

Här ser vi Leif från Marten Design byter skivor...

DSC_8191.JPG

DSC_8192.JPG

DSC_8193.JPG

...på en Einstein prototyp; skivspelare, tonarm och pickup. Koppartallrik, stabiliserad unipivot-arm och plint i keramik. En laserstyrd hastighetskontroll var också på gång till skivspelaren.

DSC_8200.JPG

DSC_8209.JPG

DSC_8201.JPG

DSC_8208.JPG

DSC_8210.JPG

Även riaat (solid state med 70dB gain) är från Einstein, The Turntable's Choice.

DSC_8205.JPG

Jag gissar att RCA-kontakterna används för att anpassa impedans

DSC_8204.JPG

Avisolering av signalkablarna:

DSC_8205-.JPG

Den omarbetning man har gjort med filtret för att bättre matcha rör-förstärkeri är ett mycket klokt steg. Jag blev förtjust och glad att man har lyckats såhär bra.

Både Marten, Einstein och Jorma har gett oss toppklass-produkter länge, men med det man demade här fick jag en upplevelse utöver det vanliga. Ett system som kan fånga och beröra.

Mitt i prick för mitt ljudideal!

Pickupen tillverkas efter Einsteins specifikation av EMT och jag kunde fånga den i närbild

DSC_8213.JPG

Einstein gör även en nätlist, The Octopus

DSC_8211.JPG

Jag samtalade med Einsteins konstruktör och han inger själv det förtroende som produkterna ganska kaxigt vill förmedla med sina namn; Einstein, The Tube, The Last... osv

Vad jag förstår är även The Last Record Player uppdaterad (någon?). Namnet får rimligtvis bibehållas. The Last Record Player MkII skulle garanterat framkalla en tveksam tanke hos en agnostiker.

I bakgrunden The Absolute Tune, som är en dual mono hybridförstärkare.

Många av produkterna som visades och demades var nya eller uppdaterade som ni märker- kul och lite extra svårt för mig att hålla reda på :D

DSC_8220.JPG

DSC_8190.JPG

Detta var några avslutande bilder från rummet med Einstein, Marten och Jorma

Enligt nyfunnen uppgift heter denna version av cd-spelaren kort och gott The Source. Det blev alltså inte "The Last Record Player MkII"

Här är lite priser på den Einstein-elektronik man spelade på;

”The Source” fullt balanserad rör CD-spelare 89.000:-

"The Tube" fullt balanserat rör linjesteg 96.000:-

"The Final Cut MK 60" OTL rör monoblock 60 W, 189.000:-/par

"The Turntable's Choice" MC RIAA obalanserad, 29.000:-

"The Remote" systemfjärr, 3.500:-

"TU 3" pick up, 26.800:-

Posted

Då går vi idare genom att förflytta oss en våning ner

DSC_8232-.JPG

Luxman / Odeon

DSC_8224.JPG

http://www.odeon-audio.de

http://www.luxman.co.jp

Dear customers,

Please note that our English homepage closed due to reconstruction.

We are apologize for any inconvenience may caused, please wait for a moment.

Thank you for your kind attention.

Försteget Luxman CL-88 hade placerats direkt på golvet. Det är baserat på en så kallad 2-stegs expanded NF-krets och rören man använt är ecc82 och ecc83.

DSC_8228.JPG

DSC_8232.JPG

Försteget är framtaget för att passa tillsammans med förstärkaren Luxman MQ-88 som kan leverera 2x40W med 4xKT88, 2xecc83 och 2x12BH7A.

DSC_8230.JPG

Odeons största högtalare heter No 26, 32 och 38. Namnet efter storleken på baselementet i cm. Den modell man spelade på här har 13" basar och heter alltså No 32. Detta är en 3-vägshögtalare med en 1" diskant med ett 20cm s.k. Kugelwellen-horn. Mellanregistret är ett 5" aerogelelement och hornet är 48cm. Frekvensomfång 29-21.000Hz. Känslighet 95dB.

DSC_8223.JPG

DSC_8226.JPG

Odeon Tosca som är placerad till vänster om (!) Odeon No 32, är en ny 2-vägshögtalare med 1" hornladdad diskant och 2st 7" basar.

Det fanns dubbelt av allt i denna setup. Således även ett extraförstärkeri i form av en Integrated Amplifier Luxman L-550AII

DSC_8231-.JPG

DSC_8227.JPG

På förstärkaren ser vi fyra kontroller i rad som väldigt sällan ses på finare elektronik idag. De två i mitten använde jag flitigt på min gamla Luxman.

DSC_8231.JPG

Som källa användes Luxman Digital Universal Player DU-7 Improved, också den stående direkt på golvet. Den spelar de flesta format man kan tänka sig; cd, sacd. dvd, cd-r, mp3.

DSC_8229.JPG

Videokretsarna kan stängas av då man endast lyssnar på musik. Den är obalanserad i flerkanal, balanserad i 2-kanal.

DSC_8229-.JPG

Det fanns två stycken DU-7i uppställda. 5 apparater totalt till två system. Häpp, färre än vad jag själv har i ett system :shy:

DSC_8225.JPG

Denna bild förbryllar mig;

DSC_8222.JPG

Det är rörelseoskärpa, så jag skulle normalt inte visat den. Men jag undrar vad han gör på bilden. Han gick fram för att byta skiva, men här ser det ut som att han stänger av förstärkaren :?:

Rutinerad mässaktör... :?::D

Haha, jag tror faktiskt att du har rätt. Tänkte inte på det :D

Det lät mycket övertygande även i detta rum. En explosiv upplevelse kan man säga. Det är bra tryck i No 32 !

DSC_8233.JPG

Posted

En trappa ner blev det skumt...

Suono e Comunicazione

DSC_8242.JPG

http://www.suonoecomunicazione.com/

Suono e Comunicazione spelade på det här systemet med 10 apparater

DSC_8235.JPG

Italienska Suono e Comunicazione betyder ungefär ljud och kommunikation, och företaget riktar in sig på att erbjuda hiend-produkter från bland annat Naim, Rega, Bösendorfer och Transfiguration. Klimo verkar vara intimt kopplat till företaget. Grundaren Dusan Klimo, som är musikolog och el-ingenjör, leder fortfarande tillverkningen.

Både skivspelaren Tafelrunde, tonarmen Lancellotto och pickupen Ertanax kommer från Klimo. Pickupen är en MC med en ganska hög utspänning på 1mV.

DSC_8241.JPG

DSC_8238-.JPG

Här ser vi merparten av Klimos sortiment, förutom skivspelaren (med Tafelrunde motorstyrning) Lar riaa, Merlino försteg, den nya rörbaserade nätdelen Thor och likaledes nya monoblocken Kent Gold.

DSC_8235-.JPG

Högtalarna imponerade och kommer från Capriccio Continuo.

Bänken som skivspelaren står på är även den från Klimo

DSC_8234.JPG

DSC_8236.JPG

DSC_8239.JPG

Jag tycker att man nästan ser på systemet hur det låter. Jag slogs direkt när jag trädde in i rummet av att det var ett sofistikerat ljud, färgat med en gosighet som absolut var attraherande.

DSC_8238.JPG

Tyvärr vet jag inget om dessa som ställts avsides;

DSC_8237.JPG

Förutom stagningen så lägg märke till sandfyllningen för att tunea dämpning av vibrationer.

När jag frågade om högtalarna så fick jag en cd-r med företagspresentation, men det finns ingen info om högtalarna på den :clown:

Posted

Var det trumpetkonsert :?:

DSC_8269.JPG

AT har nu kommit ner på ground zero. I ett av hotellets större konferensrum hade en högtalartillverkare installerat sig

Acapella - The inventor of spherical horns

DSC_8258.JPG

Här gällde grundligt utförande, och man inser att det var en person med omsorg om detaljer som ansvarade för demon.

Bland annat den här modellen demades:

DSC_8274.JPG

Det är en av de STOOOOORA modellerna som var uppställda - Acapella Campanile.

Allt är relativt men denna högtalare är 2.4m hög, har 4st 10" basar i separata kammare och väger 200kg :D

DSC_8272.JPG

Såhär såg det ut i konferensrummet:

DSC_8245.JPG

Det var Alfred Rudolph som höll i demon. Han hade ägnat många timmar åt att ställa upp detta system in i minsta detalj. En mycket trevlig man, som håller musikupplevelse mycket högt

DSC_8286.JPG

DSC_8246.JPG

Kolla här;

DSC_8249.JPG

Det satt fem personer och lyssnade när jag kom in i rummet.

En av dem var amerikan och hade en gammal Beatlesinspelning med sig som spelades. Mäktigt!

Det lät mycket bra och de berömda nackhåren...

Väldigt luftigt och välbalanserat. Jag undrade en smula varför jag inte satt fastnaglad i bakväggen.

Alfred pratade en stund, engelska och tyska blandat i varannan mening (de andra besökarna var tysktalande).

Plötsligt, nå'nting ungefär ...und jetzt die Campanile

Det han hade spelat på från att jag kom in i rummet fram tills nu var inte Campanile, utan dessa:

DSC_8284.JPG

DSC_8261.JPG

Jag hade nätt och jämnt lagt märke till dessa två, knappt meterhöga, pinnar som framstod som ett slags bihang i förhållande till Campanile. De stod ju med i systemet och jag undrade vad han hade dem till. Alla som satt i rummet blev helt perplex när han med sin timida framtoning försökte övertyga oss att det endast var dessa som spelade. Alla utom amerikanen som hade suttit där hela dagen. Han ville ha pinnarna med sig hem över Atlanten :D

Acapella spelade på egen elektronik, rättare sagt Alfred Rudolphs privata. Jag tror knappt något av det marknadsförs, och det mesta eller allt hade han byggt själv eller delvis själv om jag förstod honom rätt. Här ser vi baksidan på försteg med riaa;

DSC_8278.JPG

Baksidan på slutsteget;

DSC_8276.JPG

Här ser vi all elektronik;

DSC_8251.JPG

Rörslutsteget som jag misstänker är en hybrid med en förfärlig massa kraft;

DSC_8267.JPG

DSC_8259.JPG

Skivan vi ser på bilden är från ACOUSENCE records och skivmärket är ARTISTIC FIDELITY.

Skivringen som Alfred Rudolph använder för att hålla skivan på plats såg jag första gången i början på 90-talet i Frankfurt när han demonstrerade de stora Sarastro högtalarna. Många år senare dök en sådan ring upp i Clearaudios sortiment ;)

Vad jag förstår är Acapella 5th Avenue en 2-vägare med båda element uppåtriktade. Skulle tippa på att kabinettet är 50 L. Vi får hålla uppsikt efter denna smått fantastiska högtalare. Priset var i häradet 8.000 EUR.

DSC_8279.JPG

Posted

Det var ju inte så lätt att höra hur Alfred Rudolph hade konstruerat högtalaren när man samtidigt skulle fotografera.

DSC_8285.JPG

Den där pinnen är ganska ståtlig

DSC_8254.JPG

Jag skulle tippa på att det är ett 7" eller 8"-element, och att pinnen är ca 90cm hög.

Tyvärr får jag inget svar från Acapella, och jag hörde inte vad Herr Rudolph sa.

Dämpmassa användes även direkt i högtalarterminalerna. Acapella är noga med rena kontakter och marknadsför kontaktförbättringsmedel. Lägg även märke till dämpmassan under silvertejpen som avdämpar flänsarna på förstärkaren :)

DSC_8253.JPG

Kan tänka mig att det var en hyfsat dynamisk upplevelse!

:D

Ja, det ska gudarna veta !

Även med pinnarna, men med Campanile blir man satt i ett järngrepp.

DSC_8250.JPG

DSC_8257.JPG

Beatles spelades på Exposure CD 2010S från engelska Exposure Electronics

DSC_8271.JPG

Jag vet inte i vilken omfattning den var tweakad, men jag misstänker att Herr Rudolph inte har kunnat lämna den orörd.

Vinylspelaren har Alfred Rudolph tillverkat själv, och det ser ut som han använt plywood till drivverket

DSC_8260.JPG

DSC_8262.JPG

DSC_8268.JPG

Tonarmen är en unipivot av okänd modell, men den har förstås försetts med häftmassa.

Förvisso borde några kvm diffusering prioriterats högre än häftmassa på nätkabeln :D

Men rumsproblem måste man försöka koppla bort på mässor tycker jag. Annars skulle det bara bli torrdemos. Det är för mycket begärt att de ska hinna fixa rummen.

Med pinnarna blev jag inte störd av rumsproblem. Med Campanile får man av naturliga skäl räkna med många dagars jobb.

DSC_8256.JPG

Ett annat av Alfred Rudolphs hembyggen var detta riaa, och vad jag förstod från hans förklaring på tyska hade han jobbat mycket med funktioner för minimering av tidsfel.

DSC_8265.JPG

Jag avslutar från Acapella med en närbild på Campanile och på systemet inkl den reslige Herr Rudolph i helbild

DSC_8270.JPG

DSC_8247.JPG

Posted
Jag avslutar från Acapella...

...men det innebär inte att det är slut :D

Det finns lite off-topic bilder också, och efter oräkneliga besök i mässrum kan jag tala om att det var ganska välkommet med ein Bier.

Det tyckte både Jorma, Roger, Boombox och jag.

DSC_8244.JPG

Då får jag kanske bjuda på lite stadsmiljöbilder.

Taket mellan flygplatsen och tunnelbanan var ganska maffigt;

DSC_7646.JPG

Många fina byggnader i och kring centrum. Jag har tappat namnet på denna:

DSC_7664.JPG

Alla europeiska städer med självaktning bör ha en obelisk. Helst ska de vaktas av fantasidjur

DSC_7672.JPG

Denkmal für Maximilian Joseph Graf von Montgelas:

DSC_7683.JPG

Googlade vidare och greven ser ut att vara uppbyggd av kylflänsar :D vilket kanske behövdes som finansminister och byråkrat... :?::)

:D:D

Det är gott om fotografer i München:

DSC_7694.JPG

Just den här flocken var intresserad av den här byggnaden, och det ser ju alla vilken det är ;)

DSC_7692.JPG

Das Neues Rathaus am Marienplatz som de skulle sagt.

På kvällen kände vi oss förtjänta en middag, och det var ju sparristider :mm::mm:

De stora men späda och vita primörerna gick inte av för hackor, och det gör ju inte det som är i glaset heller. En Dunkel Weissbier :mm:

DSC_7899.JPG

Det var många reflektioner från allt som setts och hörts under dagen, och Hifi Deluxe-mässan hade ju visat sig vara ett på alla sätt bra initiativ. Här ser vi Stefan (Akkelis), Jorma, Ewa, Anders och Leif

DSC_7905.JPG

Under ett par sekunder har Jörgen och Boombox tomma glas.

DSC_7904.JPG

Från höger Boombox, Jörgen, Zalve, Roger, Leif, Jorma och Stefan. Bakom Jorma sitter Ewa och Anders.

DSC_7901.JPG

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...