Jump to content

Hifiveteraner på grönbete.


Timbre™

Recommended Posts

Går det inte att köpa denna skiva säger ni? :?:

Om man kollar Kimber Cables site så har dom en del info om dels om ISoMIke - tyvärr inga direkt tekniska upplysningar.. Hur som heslt står det där att man kan få en CDR kopia av deras demoinspelningar mot att man donera minst $20 till Weber universitet..

Dess utom antyder dom att dom är på väg att starta ett skivbolag för utgivning av Ray Kimbers inspelningar, eller om det var inspelningar på Weber..

/plundin

Link to comment
Share on other sites

Längst ner på skivan står det med röd text:

FOR REVIEW ONLY - DO NOT COPY - DO NOT DISTRIBUTE, men kan man komma över dessa inspelningar genom en donation till Weber State University blir det hela plötsligt mycket trevligt... :mm:

Efter vad jag har hört hittills går den direkt in på listan över rekommenderade donationer.

Kanske en gruppdonation via Euphonia.... :?:

Link to comment
Share on other sites

Guest Zalve
Den där Kimberskivan är onekligen väldigt intressant, jag var och fick ett litet smakprov på den i lördags.

Maken till närvaro och dynamik får man leta efter, blåset på Carmina Burana fick nackhåren att resa sig.

Kan inte mer än instämma.

Maken till dynamik och närvaro har jag aldrig hört.

Tack för i lördags DrBob :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorma

När jag kom till rummet och lyssnade på dessa inspelningar första gången, så fanns det Emmlabs Dac och drive där, precis som i vårt rum.

Jag snackade med Ray Kimber om detta, men han sa att det var inte cd eller SACD som dom körde. Det var ett DSD masterband. Och då är ljudkvaliten och dynamiken ännu en bra bit bättre än den är från cdskivorna som jag fick.

Jag fick också ett masterband i DSD av samma inspelningar som Timbre har fått av mig.

Det krävs en specalbandspelare för att köra detta masterband och Sharp lär ha sådana i Sverige enligt Ray. Vi får väl se om det blir möjligt att låna bandspelaren för att lyssna av ISoMikeinspelningarna direkt från DSD.

På den första bilden från New Yorkrapporten håller jag skivorna i handen tillsammans med masterbandet närmast tumme.

New York mässrapport

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorma
Jorma hade mer godbitar i bagaget... ;) :cool:

En riktig godbit fick jag med mig från Capitol Records.

Den finns inte att köpa och det går inte att få den med donationer.

På´framförallt CESmässan var det en del folk från olika skivbolag som

var i vårt rum med sina egna specialskivor. Den här skivan (Cd-r) fick jag höra på senaste CESmässan och frågade om jag möjligen kunde få köpa ett ex. av skivan.

"Nej, blev svaret. Detta är en Cd-r inspelning direkt från masterbanden.

Den är helt obehandlad vad det gäller dynamikkompression och brusfiltrering

och skall inte komma ut på marknaden"

Vi satt och snackade en stund och efter ett tag sa han att om jag kom till New York så skulle jag få ett ex.

Och han höll sitt löfte :)

Och jag kommer att hålla mitt att det inte får komma ut några kopior av denna cd.

Den innehåller 20 spår från slutet av 50talet och 60talet.

På den finns Peggy Lee, Frank Sinatra, Beatles, Elvis Presley, Johnny Cash,

Steely Dan med flera bra artister med ett ljud som slår det mesta av moderna inspelningar. Bandbruset är högt på några låtar, speciellt dom äldsta, men dynamiken och närvarokänslan är oöverträffad.

Link to comment
Share on other sites

Från musik till teknik... :)

Vitus Audio SM-100 monoblock är en transistorbestyckad konstruktion men några stim av halvledare träffar man inte på i utgångssteget. En (eller snarare två) avslöjar att SM-100 är en single ended konstruktion med valbart arbetsläge klass A/klass AB. Fullt balanserad från ingång till utgång.

När locket skruvas av drar den speciella nättrafon till sig uppmärksamhet.

Veteranträff005.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorma

Den trafon som vi kände på hos Vitus är lite mindre än den som sitter i monoblocken.

Här är teknisk spec. från Vitus.

Signature SM-100 monoblock amplifiers:

Power Output (user selectable): 100w/ch Class-A or Class-AB

Frequency Response: DC-800Khz

Signal/Noise: > 110db

No capacitors in signal path

Zero Feedback

2 individual inputs: Non-balanced(RCA) and Fully-balanced (XLR)

Fully remote-controlled from the systems remote

Custom made 2,2KVA UI Transformer

Microprocessor controlled in both user interface and security system.

No Parallel output transistors.

Dimensions: WxHxD - 435x310x610 mm

Weight: 74Kg each.

Link to comment
Share on other sites

Hundra watt kan levereras på många sätt, det är åtminstone en erfarenhet jag har gjort genom åren.

Den väl tilltagna energibanken samt internkablaget som leder till den bipolära bestyckningen plus kvalitetskomponenter i alla väderstreck... :)

Veteranträff006.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest Bernt

Vitusstegen låter fantastiskt bra! Har hört dom både hos MD och hos Jorma.

Det finns dock en sak som jag skulle vilja veta mera om:

SM-100 är en single ended konstruktion med valbart arbetsläge klass A/klass AB.

Single End är per definition alltid klass A, annars klipper förstärkaren.

Skulle Vitus kunna bistå med en enkel förklaring hur det är kopplat egentligen?

Är det variabel bias eller löses det på annat sätt? :)

Link to comment
Share on other sites

Vitusstegen låter fantastiskt bra! Har hört dom både hos MD och hos Jorma.

Det finns dock en sak som jag skulle vilja veta mera om:

Single End är per definition alltid klass A, annars klipper förstärkaren.

Skulle Vitus kunna bistå med en enkel förklaring hur det är kopplat egentligen?

Är det variabel bias eller löses det på annat sätt?  :)

Hejsa alle,

Først og fremmest må jeg endnu en gang takke for de mange roser :blush

Ang. Single End spørgsmålet:

Her er der muligvis tale om lidt ord forvirring. Det burde egentlig være "Single supply" - altså det at SM-100 ikke kører med +/- forsyning som de fleste "normale" amps, men derimod "kun" med 0V & +55V. Den primære årsag til dette valg er ønsket om fremtidig batteri drift! (manden ER gal :cool: )

Mvh

Vitus

Link to comment
Share on other sites

Är Mundorf kondingarna av Elektrolyttyp?

Bernt: Intressant fråga. Jag sällar mig till de frågande!

Avståndet till hissingen känns kortare och kortare. Snart dags att anta Jormas inbjudan :mm:

Hejsa,

Mundorf kondensatoren er ikke af elektrolyt type, men en polypropylen kondansator. Jeg bruger den som afkobling af hoved elektrolyt banken, som naturligvis er af Svensk afstamning ;) og den, næsten, eneste rigtige at bruge i hifi sammenhæng.

Skal snart komme med nogle billeder af mit nye Stereotrin, som bliver noget biligere.

Mvh

Vitus

Link to comment
Share on other sites

Sista raden låter intressant! Ett billigare Vitus-alternativ...men vad är stereotrin? :blush

\\K-man

Hejsa K-MAN,

Stereotrin = 2 monotrin i et chassis :)

"Billig" er nok ikke den rette betegnelse, men alligevel sammenlignet med monotrinne. Stereoampen vil hedde RS-100 og ligne 1 stk SM-100 på en prik.

Jeg kan ligeledes nævne at jeg på CES05 vil introducere en integreret forstærker, som vil ligge under 100K Dkr. i udsalg !

Nå, men det var vist nok reklame for denne gang :blush

Mvh

Vitus

Link to comment
Share on other sites

Hejsa Mr Vitus!

Spännande med en växande Vitusflora! Blir intressant att höra vart detta leder, och hur mycket bejublat SM-100 "ljud" man får i RS-100 samt i den integrerade! :mm:

....jag drar slutsatsen att trin=steg.....alltså ett nytt stereosteg. :clown:

....och snart kommer väl "billigare" linjesteg med?

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...