Jump to content

Hifiveteraner på grönbete.


Timbre™

Recommended Posts

Hising Island... :)

"Fel sida älven" tycker många men som född och uppvuxen på Hisingen väljer jag att ligga lågt... :cool:

Mycket hifi därborta på andra sidan och många forumsaktiva entusiaster. Jorma är en av dom som har varit med ett tag.

Veteranträff016.JPG

Ibland rör det på sig... :D

Veteranträff015.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorma

Vitusblocken värmer för fullt- 100 Watt i klass A ger 500 watt i värme per monoblock. Det blir varmt och gott efter ett tag. då är det skönt att gå uit i solen och svalka av sig. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, lyssningspanelen ser ordentligt uppvärmd ut... :)

Musikaliskt upphettade eller klassA-grillade, det är frågan... :?::D Vi bjöds på ett antal udda skivor inköpta av Jorma på New York-mässan. Ray Kimber har många järn i elden och numera handlar det även om inspelningar av hög klass.

Veteranträff012.JPG

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis spelades det även medhavd musik. Lee Ritenour i Limited Edition 24k Gold CD på GRP är ett obligatorium vid dessa tillfällen. Albumet heter wes bound och låten 4 On 6 satt där den skulle. Hög upplösning i kombination med kropp och värme (:)). Coltrane gräver djupt när programmaterialet inbjuder till låga oktaver.

Veteranträff009.JPG

Link to comment
Share on other sites

Lyssningsgänget utsattes även för de fyra senaste albumen (inte hela... :)) med Joe Sample. Här slås jag framför allt av den bredd man kan få uppleva i inspelningarna... :o Instrument och rumsinformation kan dyka upp långt utanför högtalarlådorna.

Veteranträff011.JPG

Link to comment
Share on other sites

Slutstegen blir naturligtvis varma men det är ändå inte den stenkolsgrillkänsla som jag kan uppleva med BAT-VK150SE. Kanske är det rörglöden som förstärker grillkänslan... :?:

En icke oväsentlig fördel är att dessa monoblock kan ställas om till klass AB. Vid uppvärmning, lyssning i sekundärfältet (i köket med andra ord... :)) och som bakgrundslyssning till en HIGHfidelity kan ju klass AB vara en energi- och värmebesparande åtgärd. Inbillar mig att även livslängden ökar med drift i klass AB.

Veteranträff004.JPG

Link to comment
Share on other sites

Man kan trivas på många sätt... :) Här är det koncentration och eftertänksamhet som gäller i söndagsvärmen.

Eitan spelar på Von Schweikert VR-4 och Tony på Infinity IRS Sigma till vardags.

Tubetrapsfrågan bollar (:D) vi vidare till Jorma.

Veteranträff010.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorma
Gör tubetrapsen någon nytta placerade så nära soffan ?

Mvh

Jag har inte hunnit utvärdera dom ännu.

Dom står en halvmeter bakom soffan.

Jag ska testa med olika inställningar mellan diffuserande och dämpande sidan på dom och även testa att ställa upp dom så att dom kommer högre upp.

Det finns en mindre resonans i rummet runt 40 hz och en utsläckning runt 20 Hz som tubetrapsen inte kan råda bot på. Den största modellen arbetar ned till 50 Hz.

Det ska så småningom bli någon lösning på det.

Link to comment
Share on other sites

Jorma bjöd på några mycket udda och unika inspelningar. Förutom mässinköpta SACDs från Sony och Chesky fick vi lyssna på kvalitetsmaterial från bl.a. Ray Kimber. Skivor som inte är till salu. Har just nu en CD som jag knappt vågar ta ut ur fodralet... :mm::)

Iso Mike - Experimental Recording System, en specialutgåva inför hifitillställningarna i New York och San Fransisco.

isomike01_big.jpg

Link to comment
Share on other sites

"The Iso Mike is an acoustic baffle that is placed between two spaced omnidirectional mics. Unlike previous similar baffles the IsoMike is much larger, magnitudes more absorptive and has a shape that improves the low frequency isolation."

isomike05_big.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hifiskribenten Andrew Everard i Gramophone (fritt översatt):

"Det bästa ljudet från Home Entertainment 2003 kom inte från några gigantiska uppställningar av massiv highendelektronik med ännu tyngre prislappar - det kom från ett rum jag upptäckte av en slump.

Under fanan DiAural har Ray Kimber startat ännu ett projekt, denna gång i inspelningsteknikens tjänst."

(Därefter kommer en mycket positiv recension... :))

Vi skall lyssna närmare på dessa inspelningar och en detaljerad rapport om musik och teknik

är att vänta på Musikforum.

isomike06_big.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...