Guest om.s Posted December 4, 2008 Posted December 4, 2008 Ett nytt musikk år til er snart over og det kunne igjen være interessant å se hva folket har plukket opp under året som har gått, og som man mener er de 3 beste, det behøver ikke være årets utgivelser, men hva du har handlet og som vil bære seg godt og få/får mye spilletid hos deg også i tiden fremover... Selv holder jeg disse tre meget høyt, og vet at de kommer få meget spilletid i tiden fremover og.... Mark Olson "Salvation Blues" (En meget meget sterk nykommer) Mark Lanegan &Isobel Campell "Sunday at Devils dirt" (Denne har fått mye tid hos meg under året) Leonard Cohen "dear Heather" (Skjønner ikke at jeg har kunnet misse denne tidligere...) mvh Quote
Kent_n Posted December 5, 2008 Posted December 5, 2008 Leonard Cohen "dear Heather" (Skjønner ikke at jeg har kunnet misse denne tidligere...) mvh Delar din uppfattning helt, guld skiva.. Quote
torbjorn Posted December 5, 2008 Posted December 5, 2008 Mark Olson "Salvation Blues" (En meget meget sterk nykommer) Håller med. Kanonplatta! Hade med den på min årsbästalista i fjol. /Torbjörn Quote
Absolute Audio Posted December 6, 2008 Posted December 6, 2008 The Raconteurs - Consolers of the Lonely White Stripes frontmannen Jack Whites sidoprojekt(?) med en hel bandsättning. Fantastisk skiva som jag nog håller som årets absolut bästa. Svårbeskriven eftersom genres blandas friskt men i botten välspelad, välkomponerad och välinspelad Rock n Roll! The Mars Volta - Bedlam in Goliath Fantastisk skiva som är klart på gränsen för hur intensiv en skiva får bli. Lite för hissad och kompakt inspelning, tråkigt, men allt livematerial som följer med deluxvarianterna mer än kompenserar för detta! Även en uppsjö covers har släppts till med denna skiva som av Circle Jerks, Pink Floyd, Nick Drake, Soft Machine, Sugarcubes m.m. Alla dessa covers är utspridda på olika utgåvor som Japanpress, USB minne, BestBuy, vinylsinglar osv vilket detta kan man ju tycka vad man vill om och det finns säker många fans som sitter på alla utgåvor och ett stort hål i plånboken. Meshuggah - ObZen Enda Svenska skivan som fick en Absolute Sound Golden Ear så då kan ju inte jag vara sämre. Otrolig skiva som har en hård men detaljrik inspelning och som TAS utryckte sej trummljud i referenceklass. Trummorna är (nog?) inspelade och inte programmerade på denna skiva dock hörs ingen större skillnad pga övermänsklig trummis! ReIssue toppen 2008: Genesis 1970-75 (CD+SACD & Vinyl) Sony Kansas - Leftovertures (Vinyl) Speakers Corner Emerson Lake & Palmer - Brainsallad Surgery(K2HD-CD) Quote
plundin™ Posted December 6, 2008 Posted December 6, 2008 Om jag håller mej helt till populärmusik.. Tony Joe White - Deep Cuts T-Bone Burnette - Tooth of Crime Al Stewart - Sparks of Ancient Light Bara gammla gubbar! Jag vet inte vad det tagit åt mej... /ptr Quote
Timbre™ Posted December 6, 2008 Posted December 6, 2008 Hittills har jag bara en finalklar kandidat och i väntan på några julpaket kan det vara bäst att ligga lite lågt. Esperanza Spalding finns ju även med i Fourplaypaketet och det blir plötsligt förutsägbart när man kollar in skivbolagets namn... Quote
calle_jr Posted December 6, 2008 Posted December 6, 2008 Jag måste fundera lite. Vet inte vad som snurrat mest i år. Jag vet inte vad det tagit åt mej... Oh, vilka bra val! Här finns japanska utgåvor: http://eil.com/shop/artistlist.asp?artistname=al-stewart Quote
torbjorn Posted December 6, 2008 Posted December 6, 2008 Dessa två är givna, nummer tre kräver mer eftertanke Sam Baker - Mercy Sam Baker - Pretty World /Torbjörn Quote
plundin™ Posted December 6, 2008 Posted December 6, 2008 Här finns japanska utgåvor: http://eil.com/shop/artistlist.asp?artistname=al-stewart Ser man på flaggorna verkar det vara utgåvor av blandad härkomst!? EIL är en obekant firma för mej, har du handlat från dom? Erfarenheter!! /ptr Quote
calle_jr Posted December 6, 2008 Posted December 6, 2008 EIL är en obekant firma för mej, har du handlat från dom? Nej. Man kanske skulle göra det. Det fanns en hel del intressant... http://eil.com/fulltext/search.asp?searcht...&prodtype=5 http://eil.com/fulltext/search.asp?searcht...&prodtype=5 http://eil.com/fulltext/search.asp?searcht...&prodtype=5 http://eil.com/fulltext/search.asp?searcht...&prodtype=5 http://eil.com/fulltext/search.asp?searcht...&prodtype=5 http://eil.com/fulltext/search.asp?searcht...&prodtype=5 Jag brukar filtrera med "obi" på asien-siter för att endast se japanska utgåvor. Leonard Cohen "dear Heather" (Skjønner ikke at jeg har kunnet misse denne tidligere...) http://eil.com/shop/moreinfo.asp?catalogid=308558 :cool: Quote
gcs Posted December 8, 2008 Posted December 8, 2008 Hittills har jag bara en finalklar kandidat och i väntan på några julpaket kan det vara bäst att ligga lite lågt. Esperanza Spalding finns ju även med i Fourplaypaketet och det blir plötsligt förutsägbart när man kollar in skivbolagets namn... Eftersom jag har skivan så kan jag rekommendera en ljudförbättring. Höj +6dB, 5,6KHz & Q: 2,5 .... då du! Quote
Timbre™ Posted December 8, 2008 Posted December 8, 2008 Eftersom jag har skivan så kan jag rekommendera en ljudförbättring. Höj +6dB, 5,6KHz & Q: 2,5 .... då du! Har ingen equalizer men gäller det även för hörlurslyssning... Quote
gcs Posted December 8, 2008 Posted December 8, 2008 Har ingen equalizer men gäller det även för hörlurslyssning... Har inte provat det men vanligtvis upplever man väl mera diskant hörlurar eftersom man inte får samma bas med lurar som med högtalare. Jag kan inte prova det eftersom jag inte har någon hörlursutgång. Men jag ska testa det med min STAX´ar som jag kan koppla in med XLR. Det var så här att jag plockade fram och lyssnade på skivan med Esperanza. Jag kände då att det lät lite konstigt så jag kollade på min FFT och där man kunde se att det var en svacka i området runt 5KHz. När jag sedan skruvade lite på min equalizer just i det området så öppnade ljudet upp bättre än det gjorde utan eq. Det är ju tycker jag ändå lite förvånande att man missar en sån här sak vid mixningen eller senare vid mastringen. Quote
calm Posted December 9, 2008 Posted December 9, 2008 På jazzsidan och då den svenska, så framträder tre album som utomordentligt bra exempel på god musik under 2008. Bobo Stenson, Anders Jormin och Jon Fält i Cantando. Ypperlig triojazz både vad gäller urval och framförande. Nästa är denna Anna Christofferson och Steve Dobrogosz i Rivertime. Känsligt och vackert för röst och solopiano. Den sista men inte den minsta. Peter Asplund Quartet, As Knights Concur. En mästerlig musikalisk konversation mellan Peter Asplund trumpet, Jakob Karlzon piano, Hans Andersson bas och Johan Löfcrantz Ramsay trummor. Calm Quote
calle_jr Posted December 11, 2008 Posted December 11, 2008 Jag väljer följande för att få lite av varje i kostcirkeln... Soundtrack - I'm not there. Columbia C-712038 Bruce Springsteen - The Seeger Sessions. Columbia AL99057 Ruggiero Ricci - Carmen Fantaisie. Decca SXL 2197 Clark Terry, Freddie Hubbard, Dizzy Gillespie plus Oscar Peterson - The Alternate Blues. Pablo OJC 744 OT Det var så här att jag plockade fram och lyssnade på skivan med Esperanza. Jag kände då att det lät lite konstigt så jag kollade på min FFT och där man kunde se att det var en svacka i området runt 5KHz. När jag sedan skruvade lite på min equalizer just i det området så öppnade ljudet upp bättre än det gjorde utan eq. Det är ju tycker jag ändå lite förvånande att man missar en sån här sak vid mixningen eller senare vid mastringen. Intressant men kan man med det säga att det skulle vara likadant i ett annat system och ett annat rum Quote
IHS Posted December 12, 2008 Posted December 12, 2008 På jazzsidan och då den svenska, så framträder tre album som utomordentligt bra exempel på god musik under 2008. Bobo Stenson, Anders Jormin och Jon Fält i Cantando. Ypperlig triojazz både vad gäller urval och framförande. Nästa är denna Anna Christofferson och Steve Dobrogosz i Rivertime. Känsligt och vackert för röst och solopiano. Den sista men inte den minsta. Peter Asplund Quartet, As Knights Concur. En mästerlig musikalisk konversation mellan Peter Asplund trumpet, Jakob Karlzon piano, Hans Andersson bas och Johan Löfcrantz Ramsay trummor. Calm Håller verkligen med om Bobo Stensons skiva, samt min egen favorit, Ludwig Berghe och Nina Ramsby "Du har blivit stor nu". Quote
calm Posted December 13, 2008 Posted December 13, 2008 Håller verkligen med om Bobo Stensons skiva, samt min egen favorit, Ludwig Berghe och Nina Ramsby "Du har blivit stor nu". Ludwig Berghe och Nina Ramsby kan hamna som en god fyra. Såg dom live dels i våras på Swedish Jazzcelebration Kulturhuset i Stockholm och på Jazz och Bluesfestivalen på Skeppsholmen i somras. Suggestivt och olikt allt annat och utomordentligt spel live och på skiva. Calm Quote
Guest om.s Posted December 13, 2008 Posted December 13, 2008 .....kan hamna som en god fyra. Calm Ett godt poeng dette Calm, har selv handlet mange andre, inkl endel jazzskiver som alle, mer el mindre godt kunne havnet som gode firere, ikke helt lett dette å velge bare de tre beste... mvh Quote
Andy Posted December 13, 2008 Posted December 13, 2008 Har lyssnat lite på esperanza, kan nog vara en härlig skiva. Det jag lyssnat på genom myspace gillar jag!! Tack för det tipset. Quote
Timbre™ Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Har lyssnat lite på esperanza, kan nog vara en härlig skiva. Det jag lyssnat på genom myspace gillar jag!! Tack för det tipset. Det är fin musik och fröken Spalding hade en given plats bland mina tre årsfavoriter ända till i fredags när det damp ner ett litet paket från Amazon.com och plötsligt blev allt så komplicerat... Måste lyssna in mig ordentligt men det här var helt i min smak och bossanova känns bara mer och mer rätt. Kan de' va' åldern... Quote
calle_jr Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 bossanova känns bara mer och mer rätt. Då kanske man får fresta med denna: Quote
Timbre™ Posted December 15, 2008 Posted December 15, 2008 Bossanovaportföljen växer när Eliane bossar in och kniper en plats bland mina tre årsfavoriter. Klassiska bossanovanummer som har fräschats upp rejält och håller för många lyssningar i framtiden. Säkra Jobim-kort som The Girl From Ipanema, Chega de Saudade och Desafinado med nytt friskt blod. Albumet bjuder dessutom på känslofyllda tolkningar av t.ex. Gershwin's They Can't Take That Away From Me och Johnny Mercer's Too Marvelous For Words. Även Stevie Wonder har med en låt i programmet och det här blir mycket musik för pengarna. Redan de sex första spåren är värt skivans pris flera gånger om och dessutom behöver man inte programmera låtvalet då det ena njutbara spåret avlöser det andra. Perfekt för lite tillbakalutat vintermys i rörglöden och den fina inspelningskvaliten får man på köpet... Quote
Timbre™ Posted December 18, 2008 Posted December 18, 2008 Triaden 08 är komplett i mina öron och (det var kanske förutsägbart) energiutspelet från Fourplay knyter ihop säcken med pålitlig tråd... Här finns just sådana kvalitéer som gör det meningsfullt att pyssla med hifi och skulle skivhögen endast bestå av komprimerat skräp kan man lika gärna lägga av direkt. Inspelningsmässig perfektionism har kanske alltid varit ett Fourplay-varumärke men den här SACD-hybriden tar nog ändå priset. Mjukare och mer finstilt än så här har jag aldrig hört vare sig Bob James, Larry Carlton, Nathan East eller Harvey Mason. Absolut ingenting sticker iväg, små läckra detaljer stiger hela tiden ur lugnet och bara ljudåtergivningen är en njutning i sig. Rent musikaliskt håller albumet jämn klass och fjärrkontrollen kan läggas åt sidan. Här finns kanske ingen megahit men Fourplayvänner lugnas direkt i inledningsspåret som är väldigt traditionellt Fourplay. Skivbolagsbytet har alltså inte medfört några omvälvande förändringar i den musikaliska kompassriktningen utan fusionstilen tas istället till nya höjder. Kan bara hoppas att kopplingen till bolaget Heads Up blir den succé det här albumet antyder och att vi får höra mer av denna vara i framtiden. Just nu är favoritspåren Fortune Teller (kanske för att det är så typiskt Fourplay... ), Cape Town, Prelude For Lovers (en underbar inspelning med Esperanza Spalding vid sångmikrofonen) och det stillsamma avslutningsspåret Sebastian. Nästa vecka kan det lika gärna vara fyra nya spår och priset $14.99 för denna SACD-hybrid känns som ett rent fynd på Amazon.com. Esperanza Spalding blir dessutom årets artist för min del... HEADS UP Quote
Recommended Posts