Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vänner,

så var det då dags för mig att ta nästa kliv uppåt på Hifi-stegen.

Äntligen är min högtalaruppgradering gjord.

"Det är fullbordat" :D

I och med detta, så äger jag nu min första "riktiga" high-end (nåja...) högtalare.

Följ med på ett litet reportage om hur Luleå-rookien blev med nya burkar.

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hela vägen från vackra Skåne färdades mina små skönheter för att till sist landa på bussgodsterminalen i Honoluleå.

Gissa om Torslandatraktorn fick stressa sina 140 trötta nordsvenskar hela vägen från jobbet... :cool:

burk001.jpg

burk002.jpg

Posted

Som ni ser så är det alltså fråga om begagnatköp, den bistra verkligheten för oss Audiofiltokar med väldigt begränsad HiFi-budget.

Kom igen nu, nu borde väl de första gissningarna ramla in??!?

[bookmakingen har startat, ladies and gents - place your bets ;) ]

Posted

Fortsätt gissa förslag, keep'em coming bara :app:

Bookmaking-kassorna stänger inte förrän imorgon :D

/ stargazer, laddar batterier och återkommer... stay tuned

Posted

Kul, jag ser fram emot fortsättningen. :mm:

Jag kan inte alls se vad de är för några, men är det Totem Model 1 sig. så är jag lite avis, om de är några andra är jag nyfiken på dem.

Sedan måste vi försöka passa in en lyssning nån kväll!

Guest Zalve
Posted

Ser det inte ut som en trasig Totem logo på ena paketet?

3 paket borde innebära stativare. (1 paket för stativen)

Jag är helt bort på Totems sortiment.

Så jag gissar på SonusFaber =)

Posted

Rätt svar är Sonus Faber Signum :blush Synd att man inte har d-kamera då kunde jag göra ett sådan här tråd, för mina nya högt dvs beg även de kommer i veckan :app:

Posted

Ojoj, gissningarna är mycket kvalificerade... Kan säga att en del av er är på rätt spår.

Här kommer lite fler ledtrådar. De två mystiska platta kartongerna tillhör ett märke som börjar på... "M" :?:

burk005.jpg

"Two boxes make a pair". Klarare nu?

Posted

"Sesam, öppna dig" :)

burk009.jpg

Prydligt förpackade i originalplast. Med lite vilja ser det nästan ut som nytt. För en begagnatköpare är detta precis vad man vill se när man öppnar en nyhämtad låda. Välpaketerat, alla originalpåsar kvar och till synes i nyskick i alla fall vid en första anblick.

Måste säga att pulsen höjdes på mig tämligen omgående.

Posted

Ledsen för den usla blixtreflexen - jag ska gå fotoskola någon gång, Timbre Zalve och alla ni andra fotogudar, jag lovar världsapromiseliksom... :blush

Posted

Bara att kavla upp ärmarna då - vi börjar med bottenplattan (fast upp och ner). De 6 kolumnerna fästes först i bottenplattan. Inte för hårt, då kan de ju inte justeras sen mot topplattan...

burk012.jpg

Kan nämna att kolumnerna är fyllt med något material som liknar blästersand i konsistens - det "rinner" när man vänder på dem. Läste någonstans att det var något derivat av bly :?: Och tungt, ja det blir riktigt tungt med 6 sådana kolumner på varje stativ...

Posted

Så vänder vi på härligheten :cool:

På med topplattan.

burk015.jpg

Här ser vi några små märken, har månne tidigare ägaren haft spikes mellan topplatta och högtalare? Enda skavanken så här långt. Nåväl den syns ju inte när högtalarna väl står på stativen.

Posted

Åtdragning, kontroll, finjustering.

Dags att sätta dit kopplingen mot golvet. Originalspikes används till undertecknad har skaffat Soundcare Superspikes (ett måste).

burk018.jpg

Posted

Klart!

burk025.jpg

Kan nämna att dessa stativ är MYCKET stabila. Väl ihopsatta så ger de ett intryck att vara huggna ur ett stycke. Det känns som ett väldigt bra fundament att placera nyförvärven på.

Guest krelle
Posted

Det ser ut som stativen passar ett par Totem model one........mvh Krelle

Posted

Den första prototypen av Euphoniamugg dyker förhoppningsvis upp innan semestern.

Passerar den luppen har vi ett förstapris lagom till Arkenmässan.

En privat mugg till vinnaren! :D

Posted

Frågan är inte om det står Euphonia Audioforum.se på muggen, frågan är hur... :?: :cool: Det handlar om färgsättning och därför har detta dragit ut på tiden.

Posted

Jag tror att det är ett par "Totem Model 1 Signatur".

Jag har sett ett par sådana till salu ett tag!

Stativen ser verkligen robusta ut. Du har väl något under spiksen? Annars så har du väl ett par hål i taket på våningen nedanför ;):D

Posted

perra_e> jodå, det är (original-)skydd mellan spikes och golv (ser ut som en lite tjockare metallrundel (typ tiokrona) med perforering på sidorna.

Annars hade stativen åkt ut fortare än man hinner säga ordet "skilsmässa" :D