Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har fået øjnene op for et sæt Cremona Auditor M.

Jeg planlægger at bruge dem med en Primare I21 og en CD21 i første omgang. Dette er ikke optimalt, men må opgraderes senere.

Men passer min musiksmag til disse højttalere?

Jeg hører mest rock. Ikke heavy. Men kan godt lide Metallica, Green Day og Linkin Park (som det hårdeste).

Andre favoritter er Bruce Springsteen, Mark Knopfler/Dire Straits og ellers hører jeg også B.B. King, Sinatra, Cash og mange andre.

Jeg vil have en dynamisk, engagerende gengivelse hvor den ene plade tager den anden. Detaljer er fint men ikke på bekostning af musikaliteten. Og en lidt varm gengivelse er velkommen.

Desuden skal højttalerne kunne levere det fulde lydbillede ved lave niveauer, da jeg bor i lejebolig og har små børn.

Har jeg forelsket mig i den rette højttaler?

Posted

Jag kan bara svara personligt eftersom alla har olika tycke och smak.

Jag är lite tveksam till om du verkligen skall ha en stativare.

Den du tittat på är säkert bra men till och med Cremona M (golvaren)är lite slank i allafall för min smak. Jag skulle gissa att Auditor är betydligt slankare. Du kan nog glömma den djupa basen. Från mellanbas och uppåt är den säkert alldeles utmärkt. Kan tänka mig att Cash låter bra på dem, men mer dynamisk samt musik med mer låga frekvenser kan nog bli lite tunna.

Jag vet att Dynaudio Confidence C1 kan spela djup dynamiskt och med ok bas för att vara stativare av den storleken. Provlyssna dessa om du prompt skall ha stativare.

Calle B

Posted
Jag kan bara svara personligt eftersom alla har olika tycke och smak.

Samma här och visst gillar jag Sonus faber men det utesluter inte alternativ i rockvärlden. Har du möjlighet så kolla gärna upp Neat Acoustics med serierna Classic, Motive och Momentum.

Posted
Jeg har fået øjnene op for et sæt Cremona Auditor M.

Jeg planlægger at bruge dem med en Primare I21 og en CD21 i første omgang. Dette er ikke optimalt, men må opgraderes senere.

Men passer min musiksmag til disse højttalere?

Jeg hører mest rock. Ikke heavy. Men kan godt lide Metallica, Green Day og Linkin Park (som det hårdeste).

Andre favoritter er Bruce Springsteen, Mark Knopfler/Dire Straits og ellers hører jeg også B.B. King, Sinatra, Cash og mange andre.

Jeg vil have en dynamisk, engagerende gengivelse hvor den ene plade tager den anden. Detaljer er fint men ikke på bekostning af musikaliteten. Og en lidt varm gengivelse er velkommen.

Desuden skal højttalerne kunne levere det fulde lydbillede ved lave niveauer, da jeg bor i lejebolig og har små børn.

Har jeg forelsket mig i den rette højttaler?

Jag håller med dom andra, det där är nog inte dom bästa högtalarna till det du beskriver!

Jag tycker att det gör stor skillnad om man får lite mer bas på rock som golvhögtalare brukar erbjuda, så jag hade nog tittat på t.ex. Vienna acoustics c grand som borde ligga på samma pengar. Dali, Monitor audio hade jag också lyssnat på i aktuell prisklass!

Min erfarenhet är att vad det gäller och spela lågt så är förstärkaren avgörande!

Posted

Hej Brian!

Kul att du har fastnat för ett gott stycke högtalare som även jag ser som en trolig framtida investering. Har bara lyssnat till denna en gång och sessionen var kort men ljudet jag fick uppleva var långt större än jag förväntat mig av dessa slanka pjäser. Avslappnat och vackert utan avsaknad av detaljer. Jag tycker inte du ska välja bort dem innan du unnat dig en ordentlig provlyssning med dina favoritskivor i en avslappnad miljö. Bara du kan avgöra huruvida de ligger i fas med ditt ljudideal eller ej. Ingen nyhet och redan nämnt ovan, tycke och smak skiljer människor åt. Personligen saknade jag inte nämnvärt i botten, de har naturligtvis sin gräns och spelade ingen riktig djupbas men den bas de spelade var solid och vid lågbaspassager upplevde jag en svärta jag sällan upplevt från små stativare i överkomlig prisklass.

Som herrn ovan mig nämner så är en högkvalitativ förstärkare utslagsgivande vid kvällslyssning. Din Primare-rigg kommer självklart kunna leverera välljud men så fort du hänger på nåt tyngre kommer du bli belönad.

Om nu inte Cremona A skulle falla dig i smaken kan jag också lyfta fram Usher Be-718 (Tiny Dancer). Makalös upplösning och spelar djupare bas än Sonus Faber.

Lycka till och återkom gärna med lyssningsintryck. Mvh Erik

Posted
Om nu inte Cremona A skulle falla dig i smaken kan jag också lyfta fram Usher Be-718 (Tiny Dancer). Makalös upplösning och spelar djupare bas än Sonus Faber.

Be-718 låter mkt bra. Jag blev överraskad första gången jag lyssnade på dem och de var bla de som fick mig att börja gilla och få upp ögonen för Usher. Väl värda en lyssning.

Calle B