Jump to content

Kan man få alla skivor att spela musik?


calle_jr

Recommended Posts

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

OT men är det en gammal kakelugn som stått där Hifi`n står nu,med tanke på gjutningen :?::)

Nej, det var en öppen spis som ingen eldat i på 30 år och som ingen ville besiktiga och själv tyckte jag att den enbart förstörde möbleringsmöjligheterna, då både för möbler/hifi, så den fick gå!

Link to comment
Share on other sites

Nej, det var en öppen spis som ingen eldat i på 30 år och som ingen ville besiktiga och själv tyckte jag att den enbart förstörde möbleringsmöjligheterna, då både för möbler/hifi, så den fick gå!

Helt rätt!!det verkar som det kom in något mer använbart i stället :)

Link to comment
Share on other sites

LP-formatet är vackert med sin kubistiska geometri och runda innehåll. Med en så stor samling skivor kan man ju spela flera månader i sträck utan att höra samma låt ... :D Hur är skivorna organiserade, iroise?

Jag har en oordnad ordning på mycket men det finns en genreindelning där Jazz/pop-rock/ECM/Fusion/blues/180g/audiophileplattor/opera/klassiskt har sina avdelningar som står i bokstavsordning.

Finns även små läger med Soul/Country/sing&songwriter/Psysch/progressive men dessa är inte så många så de står osorterat i vissa fack.

Konstigaste genrerna är väl 180g/audiophilepressningar!

Jag har egentligen fler lp än jag behöver och har passerat min lyssningsinkompetensnivå!! (konstigt ord :clown: ) :)

Flera udda grupper typ Junipher greene/Hole in the wall avyttras just nu eftersom de inte mera spelas och att de finns att tillgå från cd-hyllorna där det finns mycket cd.

Finns även en hylla som innehåller en flock cd-boxar med sådant jag måste ha typ en Peter green anthology, Svenska schlager(dam)boxen, Booker T, Motown, James Brown, Buffalo springfield, Willie Nelson och en massa annat.

Musik är väldigt kul men det växer lätt till sig. :app::) //vh

Link to comment
Share on other sites

undrade igår vart bilderna tagit vägen.. :?:

Hehe, jag gick lite för snabbt fram häromdagen och valde därför att ta bort bilderna nästan direkt efter postning.

Men nu kändes det som läge att lägga in dem igen.

Vi har berört en rad olika preferenser och man kan också tänka sig kombinationer av dessa:

- Elektrisk justering med byglar/motstånd på högtalarterminaler

- Elektrisk justering med tonkontroller eller olika sorters eq

- Mekanisk justering med apparatfötter, Kable Jackets och andra tweaks

- Låt skivorna låta som de gör. Matcha efter favoritmusik.

Jag tycker vi ska vara ganska nöjda med den kartläggningen från alla bidragande inlägg, men jag skulle vilja lägga till:

- Koppla till en sub med fjärrkontroll. Detta är ofta svårt att få bra, men det kan bli en smidig lösning.

Jag justerar inte mitt eget system från skiva till skiva, men eftersom olika inspelningar kan variera +/- 7-8dB är det fullt begripligt med de som gör det.

Om jag hade ett enkelt sätt som inte nämnvärt påverkar signalen, så skulle jag själv göra det.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker vi ska vara ganska nöjda med den kartläggningen från alla bidragande inlägg, men jag skulle vilja lägga till:

- Koppla till en sub med fjärrkontroll. Detta är ofta svårt att få bra, men det kan bli en smidig lösning.

Jag justerar inte mitt eget system från skiva till skiva, men eftersom olika inspelningar kan variera +/- 7-8dB är det fullt begripligt med de som gör det.

Instämmer om fjärren. Det känns som om man skulle behöva justera den nästan för varje låt...... :dead:

Nu är kanske Magnepan inte jättelätta att integrera med subba förståss......

Toobs

Link to comment
Share on other sites

iroise,

Tjusigt tjusigt :D

Eftersom jag är lika intresserad av folks skivsamlingar som av apparater så skulle det vara trevligt att se en översiktsbild på CD-hyllan.

/Shaft

Finns några ikea-historier som nog innehåller ett par tusen cd dvs rent för många samt en hylla som innehåller ca enmeter boxar! Jag har inte möjlighet att fota detta men det ser ganska ordinärt ut. Cd är egentligen ett riktigt "mög" att ha uppställt så som jag har skivorna. Flera spelar jag aldrig eftersom jag glömt att jag har dem och läsa på ryggen är i de flesta fall kört trots glasögon!! :clown:

Link to comment
Share on other sites

iroise,

"I see" - Vinylen regerar ju hos dig :)

Ja CD tar en fruktansvärd plats - det låter som hemma hos mig ungefär och jag har ingen bra eller snygg lösning....fast bra "syn" än så länge.....

Vid tillfälle skulle det dock vara roligt att skåda :)

/Shaft

Link to comment
Share on other sites

Denna blåsare hänger på väggen, och vem det är går väl inte ta fel på :?:

DSC_1604.JPG

Denne man delar mina musikvänner i två läger 1969 hände detta. Vissa gillade dubbel-lp:n som jag syftar på andra menar att jazzen förstördes då, någon som vet vilken dubbel jag pratar om samt vilken lp min olja påminner om? Själv gillar jag lp:n som målningen påminner om, den är inte så snabb! :)

Link to comment
Share on other sites

Nu drar jag o Eliot iväg till Solna på skivmässa, vet inte hur jag skall få hem eventuella köp eftersom jag inhandlade 52 lp igår på Uppsalas utmärkta skivbörs Open Mind records! Ja ja jag tränar ju.......

Det du inte får med dig hem kan jag "förvara" åt dig ;) .

Själv har jag fått förhinder så jag kan inte gå på den här mässan heller (missade den förra med - suck).

Hoppas ni gör fina fynd.

//Pan

Link to comment
Share on other sites

Nu drar jag o Eliot iväg till Solna på skivmässa, vet inte hur jag skall få hem eventuella köp eftersom jag inhandlade 52 lp igår på Uppsalas utmärkta skivbörs Open Mind records! Ja ja jag tränar ju.......

Vi sitter nu på restaurang - resultatet av mässbesöket redovisas senare!

Iroise & eliot

Link to comment
Share on other sites

Det måste vara denna:

Bitches_brew.jpg

...och bilden

41w1TV1u4-L._SL500_AA240_.jpg

A Tribute to Jack Johnson

Dessa två album kom på något sätt att förändra mitt musikaliska liv och lyssnande.

Banbrytande och sjukt bra, jag har inte riktigt hämtat mig än.

Efter detta har jag lite svårt att lyssna på äldre och förutsägbar jazz, även om den är ypperlig i sig.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Åter i Uppsala och köpen blev ca 10 iolika lp innehållande jazz sådan som Calm inte säger sig gilla längre ;) själv lyssnar jag mera på det. Jag har dock en 50lp från ECM och det är bra men ibland lite väl ospontan/akademisk.

Osvuret är bäst! :D

Det handlar om de där ögonblicken som kan förändra allt! ;)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...