Jump to content

Kan man få alla skivor att spela musik?


calle_jr

Recommended Posts

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det spelar gött, Tompa!

Ja. Det gäller ju även källan, men det ska vi inte lasta denna för. Lector CDP 7TL gör allt rätt:

Det förvånar mig inte det minsta med den uppställningen !! :):mm:

Dessutom som grädde på moset, så är Lectors CDP 7TL en riktigt rackarens bra cd spelare :mm:

Här snackar vi högsta mysfaktor :):app:

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

En av de skivor i min samling som jag tycker låter klart bäst är nog Dire Straits "On every street".

Ja, You and Your Friend och Iron Hand har en förmåga att absorbera lyssnare både på mässor och hemma i favoritfåtöljen. Opalenmässan 91 (eller var det 92... :?::)) var en sådan höjdare.

Link to comment
Share on other sites

Jag lyssnar en del på opera och deltar också i en operaförening men härhemma är det inte alltid så lätt att få till det riktigt bra. Här kommer ofta stirrigheten in igen. Kanske är det också dynamiken som orsakar denna stirrighet (finns säkert bättre ordval som jag inte behärskar :blush)

Tompa visst var det väl så att du hade storebror till min cd eller..... :?:

Link to comment
Share on other sites

Ja, You and Your Friend och Iron Hand har en förmåga att absorbera lyssnare både på mässor och hemma i favoritfåtöljen. Opalenmässan 91 (eller var det 92... :?::)) var en sådan höjdare.

Ja denna skiva står sig än idag,jag använder den nästan jämt då jag skall provlyssna nya produkter jag funderar på att byta upp mig till,den är min referensskiva kan man säga.

En annan Dire Straits skiva jag gillar lite extra är Brothers in arms,har den nyare SBM-utgåvan(SuperBitMapping) såväl som originalet men lyssnar mest på SBM-utgåvan då jag tycker ljudet är så mkt bättre.

Link to comment
Share on other sites

Tompa visst var det väl så att du hade storebror till min cd eller..... :?:

Ja Iroise, visst var det så, men den är delvis utbytt ! :)

Nu spelar jag med Lector Digidrive TL cdp transport/PSU DTL och Audio Research DAC7 !! :):mm::)

Och du kan tro det blev bra, allt blev bättre :mm::mm:

Du får titta in på en lyssnings fika när du har tillfälle :)

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

En rörförstärkare/superchargerna skulle vara riktigt kul att lyssna på.

Ja det är inte utan att man blir sugen att prova,men jag tycker att jag borde klara mig utan... :)

I annat fall så funderar man på den vackra trattgrammofonen o vad tankarna var då... :?:

Även om Thorèns skivspelaren säkert har funnit sin plats med andra parametrar idag än då

I övrigt så har jag inte mycket att tillägga mer än att jag gärna försöker jobba bort tråkigheter med så bra högtalar uppställning som möjligt samt matcha elektronik därtill,däremot så har jag gått ner i stl på högtalare sista åren för att få en bekvämare ljudbild till stl på rummet

Link to comment
Share on other sites

Jag spelade för några dagar sedan en importerad CD-skiva som jag också har som en stereovinyl inköpt 1961. Man kan säga att CD-skivan låter precis lika bastunnt som min USA pressade vinyl som f.ö är från Capital records. Jag gjorde en frekvensanalys på skivorna och kunde då se att den enda skillnaden var att CD-skivan gick lite högre i frekvens och naturligtvis lägre brus mellan låtarna. Nu gjorde jag så som man alltid måste göra med äldre inspelningar. Jag skruvade in med hjälp av ett parametrisktfilter en tonkurva som jag tycker låter bra, sedan kollar jag på min FFT frekvensanalysator om det ser rimligt ut. Och det gör det för det mesta. Det här är en operation som kanske tar ett par tre minuter men som enligt min mening är för det mesta är nödvändigt att göra med äldre inspelningar, allra helst med stereovinyler. Jag anser också att förmodligen alla eq´n avsedda för konsumenter inte duger till det som hifikonsumenten egentligen vill ha. Jag säger det igen som jag sagt många gånger tidigare, att med hjälp av ett eller två bra eq´n kan man få en hyfsad gjord äldre inspelning att låta som om den nästan var gjord förra veckan. Men det är också så att äldre mono vinyler ofta låter bättre än motsvarande stereo från samma tid. Det som saknas är oftast en heldel bas men också de högsta frekvenserna kan saknas. Ofta låter äldre vinyler låter lite skrikigt och blir därför tröttsamma att lyssna på i längden.

Link to comment
Share on other sites

I annat fall så funderar man på den vackra trattgrammofonen o vad tankarna var då... :?:

Förvånade alternativt nyfikna tankar hos en vovve som lyssnar till sin husses röst:

DSC_1560.JPG

DSC_1563.JPG

DSC_1558.JPG

Jag skruvade in med hjälp av ett parametrisktfilter en tonkurva som jag tycker låter bra, sedan kollar jag på min FFT frekvensanalysator om det ser rimligt ut. Och det gör det för det mesta.

Ja, det kanske är detta som är modellen för oss som har bred musiksmak som spänner över många decennier och stilar.

Link to comment
Share on other sites

Förvånade alternativt nyfikna tankar hos en vovve som lyssnar till sin husses röst:

DSC_1558.JPG

Ja, det kanske är detta som är modellen för oss som har bred musiksmak som spänner över många decennier och stilar.

Ojoj - kan man få spela sin gamla Djangostenkaka på den skönheten?? Det kan det vara värt!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kanske är detta som är modellen för oss som har bred musiksmak som spänner över många decennier och stilar.

gcs resonemang kring parametriska Eq, påminner ganska mycket om det (har jag läst) som Richard Burwen, Tom Colangelo och Mark Levinson aviserade i Cello Audios "Audio Palette" på det goda 90-talet. Vi (jag och Eliot) har nämt den i någon tidigare tråd!

Jag citerar :

Richard S. Burwen developed the concept for the Audio Palette. Burwen found that certain tone control adjustments were necessary to obtain the most natural, lifelike sound from recordings.

Cello has identified the major cause of sonic problems in recordings as the tonal balance that has been adjusted by the recording and mastering engineers in the studio. Each engineer uses a monitoring system that is unique. Because the tonal balance of each system is different, each recording is different. Engineers primarily use equalization to optimize tonal balance for the best sound on their system.

The Audio Palette advances musical realism more than any other single component. Tonal balance can be corrected from the most delicate and subtle adjustments for the best recordings, to the most extreme and dramatic adjustments for vintage material, in order to restore the vitality and life to recordings of music without sonic deterioration.

The Audio Palette is used by record companies, mastering laboratories, and also by discriminating home listeners.

palattelarge.gif

Sedan kan man kanske göra samma sak (ganska mycket lättare) med digital elektronik idag.. vad använder du för enheter gcs?

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Cello Audios "Audio Palette" på det goda 90-talet. Vi (jag och Eliot) har nämt den i någon tidigare tråd!

Visst katten, det där hade jag glömt! :blush

Vi är alltså inte så schizofrena, trots allt, och ska man få det rätt (som det är tänkt att låta), så måste man korrigera.

Men det står

without sonic deterioration
Frågan är om man kan få rätt korrektion även för övertoner?
Link to comment
Share on other sites

Ja Iroise, visst var det så, men den är delvis utbytt ! :)

Nu spelar jag med Lector Digidrive TL cdp transport/PSU DTL och Audio Research DAC7 !! :):mm::)

Och du kan tro det blev bra, allt blev bättre :mm::mm:

Du får titta in på en lyssnings fika när du har tillfälle :)

//-- Tompa --

Javisst så är det beslutat och jag har vår gemensamma polare med mig. Du kan också köra detta hållet när du skall till Malmö! :) Denna vecka blir det dock inga besök eftersom jag åker till huvudstaden på onsdag-minst måndag. Skall deltaga i koferens samt äta middag på stadshuset på torsdagkväll.

Bor gör jag som vanligt i Uppsala där jag har min särbo, Katarina. Kanske hinner jag med ett besök på Audio Concept, vi får se.

Trattgrammofonen är snygg och det är det snygga som gett den sitt berättigande att vara här. Thorenaren med tillhörande tonarm/Benz PU är jag inte så nöjd med men den spelar ändå bättre än tratten! :)

EQ har jag ingen erfarenhet av. Jag är rejält kass/ointresserad :blush av teknik, vet bara när jag gillar ett ljud eller ej.

Tycker att ganska mycket av dagens cd-skivor inte är riktigt njutbara, förutom då jazzen som oftast är vettigt inspelad.

Gällande vinylen så kan jag här nämna soul/pop från 60-talet som ofta låter tunn/platt. Vidare faller det ofta med opera och även Atlantic-lp såsom de flesta tidiga med Led Zeppelin. Är jag på humör kan jag dock ändå spela dem men oftast åker de av igen. Med nuvarande system är det dock lite lättare då det finns ett fundament i ljudet.

Jag är synnerligen förtjust i upplösning men det skall även finnas bas eller fundament eller kropp i ljudet. Innan jag inhandlade QRS:en lyssnade jag på en hel del högtalare som lät bra men som jag inte hade klarat i längden då de, i mina öron lät för ljusa och basfattiga. Det sades att basen var snabb och jag tänkte att ja den är så snabb att den inte hörs. :dead:

Det som idag inte låter så bra härhemma är inspelningar med, som jag upplever det, hissad bas tex stochfish-plattor eller tex vissa tracy chapman-lp. Som Calle sa så behövs det en tygling och sådan planeras. Tidigare spelade jag ofta skivor som hade poängterad bas och andra specialiteter, idag kan jag spela många fler av mina vanliga cd/Lp, alltså tvärtom :app: .

Ja ja Kanske vimsar jag en del eftersom jag skriver medans jag tänker :clown: men det får ni stå ut med!

VH :)

Link to comment
Share on other sites

Att använda ett flerbandigt parametrisktfilter på mitt sätt blev jag varse om när jag i mitten av 70-talet kom i kontakt med de första parametriska filren. Innan dess hade jag bara några vanliga filter, men de bästa som jag hade då var ett flerbandsfilter med fasta frekvenser från Thore Seem. Vi hade också ett rörfilter från Klein+Hummel UE100 som såg ut som ett knappdragspel som det lät kloink i högtlarna när man gjorde någon ändring. Vi hade också filter från Keepex, dBx 900 och API. API var f.ö mycket bra grejer som tyvärr var ute för tidigt med sitt helautomatiserade mixerbord 1972. Företaget gick i putten men man kan fortfarande köpa nya API moduler. Själv använder jag här hemma ett analogt men digitalt styrt fembandsfilter från BSS, Varicurve. Sedan har jag ett par TC Finalizer 96 som är digitala fembandsfilter som också innehåller en heldel annat typ De-esser vanligt och ovanligt. Det som är ovanligt är att men kan notcha vid valfri frekvens med valfritt Q-värde. Burken innehåller också både en MS-decoder och encoder, stereobreddare med tre olika valbara frekvenser. Trebands kompressor och limiter, dither för mono, stereo och inv.stereo. Man kan också inserta analogt med något externt som man kan önska sig. Hur som helst verkar det som om gamla analoga inspelningar ska filtreras med ett analogt parametriskt filter med variabelt Q-värde och med möjlighet till platåfilter i ändarna. När man gör sådana häftiga filtreringar som det kan bli ibland så måste man ha järnkoll för att inte riskera att övertstyra någon sektion i hela ljudkjedjan. Enligt senaste rönen så ska man också se till att inte heller styra ut en digital inspelning till 0dBf för då kan man riskera momentan overshout distortion i A/D & D/A´n. Det här är nog en kunskap som inte nått ut eftersom man fortfarande styr ut CD-skivorna till 0dBf.

Link to comment
Share on other sites

Att använda ett flerbandigt parametrisktfilter på mitt sätt blev jag varse om när jag i mitten av 70-talet kom i kontakt med de första parametriska filren. Innan dess hade jag bara några vanliga filter, men de bästa som jag hade då var ett flerbandsfilter med fasta frekvenser från Thore Seem. Vi hade också ett rörfilter från Klein+Hummel UE100 som såg ut som ett knappdragspel som det lät kloink i högtlarna när man gjorde någon ändring. Vi hade också filter från Keepex, dBx 900 och API. API var f.ö mycket bra grejer som tyvärr var ute för tidigt med sitt helautomatiserade mixerbord 1972. Företaget gick i putten men man kan fortfarande köpa nya API moduler. Själv använder jag här hemma ett analogt men digitalt styrt fembandsfilter från BSS, Varicurve. Sedan har jag ett par TC Finalizer 96 som är digitala fembandsfilter som också innehåller en heldel annat typ De-esser vanligt och ovanligt. Det som är ovanligt är att men kan notcha vid valfri frekvens med valfritt Q-värde. Burken innehåller också både en MS-decoder och encoder, stereobreddare med tre olika valbara frekvenser. Trebands kompressor och limiter, dither för mono, stereo och inv.stereo. Man kan också inserta analogt med något externt som man kan önska sig. Hur som helst verkar det som om gamla analoga inspelningar ska filtreras med ett analogt parametriskt filter med variabelt Q-värde och med möjlighet till platåfilter i ändarna. När man gör sådana häftiga filtreringar som det kan bli ibland så måste man ha järnkoll för att inte riskera att övertstyra någon sektion i hela ljudkjedjan. Enligt senaste rönen så ska man också se till att inte heller styra ut en digital inspelning till 0dBf för då kan man riskera momentan overshout distortion i A/D & D/A´n. Det här är nog en kunskap som inte nått ut eftersom man fortfarande styr ut CD-skivorna till 0dBf.

Säkert förståeligt för den invigde, jag tillhör inte dem :)

Link to comment
Share on other sites

Åjo, iroise.

Det är bara att beställa...

...ett analogt parametriskt filter med variabelt Q-värde och med möjlighet till platåfilter i ändarna.

One system might be up 8dB in the high frequencies where another is down 7dB. If a recording is optimized for one system, it may not sound 'right' on another. Since even a dB or two can make a big difference, such big disparities pose a formidable problem that cannot be overcome by changing cables, processors, and equipment. The only logical answer is to give home listeners a user-friendly and sonically transparent instrument with which to correct tonal imbalance.

Det där var om Cello Audios Palette, som Plundin berättade om.

Link to comment
Share on other sites

Javisst så är det beslutat och jag har vår gemensamma polare med mig. Du kan också köra detta hållet när du skall till Malmö! :) Denna vecka blir det dock inga besök eftersom jag åker till huvudstaden på onsdag-minst måndag. Skall deltaga i koferens samt äta middag på stadshuset på torsdagkväll.

Vi tar vår lyssnings fika när tillfälle ges ! :)

Ni är så välkomna så, bara hör till innan så jag vet ! :)

Andra hållet blir lite besvärligare, som du vet så kör jag inte till Malmö så ofta ! :diss:

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Iroise, använder du Accuphasens försteg på Supercharger och använder dem som rena monoblock eller? Sitter nämligen med en 18W SET som jag "boostar" med ett par Supercharger på Magnepan 3.6. Intressant kombination, snacka om kraftpaket som verkligen ger ett sanslöst dynamiklyft:D

Link to comment
Share on other sites

Iroise, använder du Accuphasens försteg på Supercharger och använder dem som rena monoblock eller? Sitter nämligen med en 18W SET som jag "boostar" med ett par Supercharger på Magnepan 3.6. Intressant kombination, snacka om kraftpaket som verkligen ger ett sanslöst dynamiklyft:D

Nej jag använder dem inte som rena monoblock utan accun är i högsta grad inblandad. Lyftet har varit enormt det låter så bra hela vägen, basen har lugnat sig eller blivit bättre!? och det är förbaskat kul att lyssna och det slår mig hela tiden att saker o ting funkar. Har ibland tankar på att för fösrta gången testa en rörstärkare. Trodde faktiskt att E-408:an bollade med QRS:en men icke. Högtalarna spelar nu ut ordentligt. Undrar om det händer ofta att man har krävande högtalare och att man inte får dem att spela ut ordentligt? //vh

Link to comment
Share on other sites

använder du Accuphasens försteg på Supercharger och använder dem som rena monoblock eller?

Jag trodde inte Supercharger gick att använda som rena slutsteg utan endast som boostande påhäng.

Undrar om det händer ofta att man har krävande högtalare och att man inte får dem att spela ut ordentligt?

I 9 fall av 10 skulle jag gissa, dvs de allra flesta system skulle spela bättre om inte föstärkarna satte begränsningar.

Synd det finns andra parametrar än kraft som man måste kompromissa med där andra konstruktioner gör ett bättre jobb sålänge plånboken är en limit.

MF Supercharger är därför ett jäkla bra koncept eftersom de bara har ett jobb - förstärka signalen. Och de ska inte ta på sig några andra uppdrag.

DSC_1567.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att jag tycker det är superkul att några vågar sej på en så udda lösning som superchargern. Hifi scenen är ju annars ganska konservativ. Man blir ju rätt sugen på att prova superchangern med någon esoterisk liten 3-watts rörstärkare.

Btw! Ett av de absolut snyggaste lyssningsrummen jag skådat i kategorin "bo, leva & lyssna"

Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att jag tycker det är superkul att några vågar sej på en så udda lösning som superchargern. Hifi scenen är ju annars ganska konservativ. Man blir ju rätt sugen på att prova superchangern med någon esoterisk liten 3-watts rörstärkare.

Btw! Ett av de absolut snyggaste lyssningsrummen jag skådat i kategorin "bo, leva & lyssna"

Tack för responsen. :)

Vad det gäller rummet är det ca 40kvm och det bästa är att jag kan spela precis som jag vill dvs hur högt jag känner för och vid alla tider på dygnet. :app: Det är en hyreslägenhet från 40-talet och jag har en teori om att byggandet då var mindre lyhört än idag!? Vi är 5 hushåll i trappen varav 3 är ensamhushåll innehållande ungdomar, mycket bra, jag har själv varit med på att välja ut dem som hyresgäster. Stereon står också stadigt på ett ca 500 kilo tungt fundament som jag med hjälp av en kompis gjutit, det är sedan klätt med klinkers. Som sagt inga grannar på något håll i lyssningsrummet förutom då grannen under och denna verkar vara utrustad med en stor portion förståelse. Det är viktigt att vårda sina relationer till grannarna!

Hoppas framåt att calle kan hjälpa mig med ett rör av papp som då skall tämja vissa olater i basen. Rummet är uppmätt men jag minns inte exakta vad som framkom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...