Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan man få alla skivor att spela musik?

Denna tråd skulle jag vilja vi ägnar åt rubricerade fråga.

För att krydda lite (om det nu kommer behövas, det beror på er) blir det även lite bilder från ett återbesök hos en medlem i söder.

Han har under en längre period sökt efter en setup som spelar musik med alla hans skivor.

Är sådant sökande förgäves?

DSC_1562.JPG

Det vore kul att höra era erfarenheter och åsikter om hur ni löser problemen med grova

klangmässiga skillnader i mjukvaran och tvära tonala kast från skiva till skiva.

Är det något man måste leva med eller skall hifin fixa detta?

:)

• Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Tung fråga som tränger rakt in i märgen av hifi-hobbyn! Iaf för mej!

Ett sätt att göra det enkelt för sej är ju att ta ett par referencelåtar som måste låta bra annars så är utrustningen utesluten från köp.

Svagheten med den gyllene mellanvägen, är ju att det kan bli lite tråkigt och slätstruket.

Posted

Jag skulle vilja påstå att man behöver ha en anläggning med hygglig botten för att kunna njuta av alla skivor, utan bas blir det ofta skrikigt och tunt på dåliga inspelningar.

Posted

Ja, jag håller nog med asimov66 !

Jag har gjort som jag tycker passar bäst med de förutsättningar jag har, då gällande hårdvara och lokaliteter :)

Sen lever jag med som asimov66 säger, att var platta har sin charm :)

Alla plattor är ju mer eller mindre bra/olika inspelade, så fokuserar man för mycket på det tonala, ja då tror jag att man missar mycket av just charmen !!

Själen i musiken, charmen och mysfaktorn, det är parametrar som jag sätter mycket högt ! :):app::mm:

//-- Tompa --

Posted

Man kan bli lätt schizofren. Jag håller på ett sätt med er alla fyra, och vi är nog många som pendlar mellan dessa uppfattningar.

Bra botten är kanske det allra viktigaste för hela återgivningen och bästa medicinen mot lyssningströtthet, men när man fixar ett system med alltför dominant bas och kanske avrullad topp tillkommer en dimension och en raffinerad naturlighet.

Iroise är en bred musikälskare och nästan allätare av all bra musik. Jörgen och jag besökte honom, och i cd-spelaren snurrar Jules Shear, Ron Tutt, Keb' Mo', Katie Melua. På vinylspelaren skiftas genre och årtionde från spår till spår. Ben Webster, Carl Orffs taloperor, Eric Burdon, Prokofiev, Sonny Rollins.

DSC_1585-.JPG

Posted

Skulle nog svara nej på den frågan enligt mina erfarenheter.

Är det en dålig inspelning och den låter lika bra som garanterat bra inspelningar så finns det hos anläggningen en signatur som man kan höra genom all musik. Vare sig man är medveten om det eller inte. Man kan ju ha ett ljud man gillar och då är allt bra. Men man kan ju också skaffa sig ett ljud man gillar som man sedan tröttnar på då man märker att man inte får ut allt på många inspelningar.

Så jag skulle nog klassa det som att kanske 95% skivorna kan låta generellt bra och en och annan procent till kan man tycka är helt ok, men riktigt alla når man inte fram till. Dvs. om man köper vilka skivor som helst, köper man bara vissa typer av skivor så kan man ju uppnå andra siffror.

mvh/Harry

Posted

Sanna ord.

Hos mig är det dock betydligt fler än 5% som inte låter bra, snarare 15-20%. De lät bra på 80-talet, men med helt andra mått. Lyssningströtthet fanns inte på kartan dock.

Förutsatt man har ett rum som tillåter fullregister, så kan man hursomhelst med följande i änden av kedjan trolla en del:

DSC_1598.JPG

Posted

Iroise har hittat ett maffigt ljud. Volymen är hög och det mesta låter rätt.

DSC_1552.JPG

Vi vände skivor och efter en timmes lyssnande plockades motstånden till diskanterna bort. Ett klart lyft i toppen tycker jag.

Man märker att MF Supercharger gör nytta, det låter luftigt, dynamiskt och oansträngt. Detta var extra tydligt på Ron Tutts trumspel och med det närgångna flåsandet från Ben Webster.

Endast några peakar i basen påminde om att åtminstone en akustikåtgärd skulle kunna förbättra.

Posted

När jag hälsade på Iroise i somras så hade han ett par Dali högtalare

iroise08.jpg

som han köpt billigt och jag var med när de plockades isär då det var något som skramlade

iroise081.jpg

...och det var en nappflaska :D

Posted

Kan man få alla skivor att spela musik?

..en mycket intressant fråga! ... talskivor spelar tex. aldrig musik, inte heller skivor med testtoner!! För vissa är naturljud musik, till det är jag tveksam!? :cool: ;) ;)

..fråga snirklar sig mer åt; kan alla skivor låta bra? ... och på det kan man i stort säött bara svara nej!

om man då istället snirklar lite till runt ämnet, och undrar; kan alla skivor (el. musik) vara njutbar? ... och inte ens där kan man svara konsikvet ja eller nej!!

..har jag skivor som låter >använd valfritt kraftuttryck< illa, men som skänker mej en osedvanligt stor njutning? ... Det kan vi slå oss i backen på att jag har, bra musik och/eller bra framföranden av musik, transcenderar all väldens ljudkvaliteter. Visst är det en välsingnelse om det låter bra, visst är det! Men det är på inget sätt avgörande för upplevelsen av musiken, i alla fall inte för mej!

Implicit väcker ju frågan funderingar på i vilken utsträckning (om än alls) som anläggningen skall "släta över" eller homogenisera ljudet på våra skivorna?

..på den frågan anser i alla fall jag att svaret är; absolut inte! ... gjorde den det skulle det ju inte särskillt roligt att lyssna på musik!!, däremot anser jag det vara värdefullt om anläggningen; avslöjar är fel ord; utan snarare tar fram inspelningens (ljud)kvaliteter, oavsett vilka dessa är!! .. att fördjupa sig i musiken är för mej den ultimata HiFi-upplevelsen!

Ett ögonblick undrar jag om jag förstått Calles resonemang?? ... Det skall bli intressant att läsa andras tankar om detta!

/ptr

Posted

Hej alla. Diskussionen om inspelningskvaliteer kom sig av att jag på QRS:en har justeringsmöjligheter av diskant, mellanregister samt övre/undre bas. Ibörjan rörde jag inte dessa byglar men efter en tid blev det kul att bygla om. Detta lät sig inte göras så enkelt eftersom vissa inställningar var bra på vissa cd/vinyler men sen funkade något helt annat på andra inspelningar. Det blev därför så att det fick bli en grundinställning som sedan inte rörs. Jag pillade lite väl mycket på dessa ett tag.

Annan diskussion var det ibland tunna ljudet på vissa vinyler och kanske framförallt det stressiga ljudet på vissa cd. Själv tycker jag det är humörsbundet dvs är jag väldigt trött efter arbetet måste ljudet vara ok för att jag skall trivas med lyssningen. På annat humör kan det kvitta då kan jag leva med allt.

Posted

Jag tror att de allra flesta av oss är i, har varit i eller kommer till det dilemma vi pratar om här.

QRS Neptunus har en hel massa inställningsmöjligheter, och med effektboost från MF Supercharger har vi ett bra utgångsläge.

DSC_1566.JPG

DSC_1594.JPG

Plundin; Mitt resonemang är som sagt något schizofrent. Kärnan handlar iaf om tweakning av tonal balans och hur det påverkar klang och alla andra hifi-parametrar med dåliga inspelningar av bra musik. Jag har på senare år fått grava svårigheter att lyssna högt på dåligt ljud. Jag gillar (precis som Iroise) att spela högt, men då måste det vara bra ljud.

Posted

Kul fråga! Svaret är nog nej! Fint musikrum!

I somras diskuterades det på forumet om vilka skivor man skall spela när man letar tex högtalare. Vilka skivor skall man optimera för? De med hög ljudkvalitet eller sämre/dålig kvalitet!

Jag tror inte man hittar att system som är optimalt för alla inspelningar. Om jag får göra det lite enkelt för mig, kan man mena att en högtalare med mjuk, smörig avrundad ljudbilld kan hårda inspelningar mjukas till och man slipper lyssningströtthet och det låter kanske ok. Men det som då är välproducerat kanske inte låter så bra som det finns potential till.

Jag vill optimera för de bra inspelningarna. Vissa system hanterar dock dåliga inspelninger olika bra men de kan ju inte låta bättre än de bra inspelningerna. Då färgar ju högtalaren ljudet för mycket och då kommer det att bli problem med allt annat man skall spela. Detta var ju i och för sig inte frågan, men det säger hel en del.

Nu var ju frågan om man kan få alla skivor att spela musik. Grunden är ju att hifin klarar detta. Har man ett system som är bra blir det ju mer och mer upp till inspelningen och upplösningen i signalen som styr hur det låter.

Vad är "att spela musik"? Jag tror jag förstår vad calle_jr menar. Kan man få ett system att spela en tråkig dynamikdöd inspelning medryckande och musikalisk(typ mp3). Jag tror det blir svårt om man har ett system som ej ger egna ljud och karaktärer. Man kanske till riktigt tråkiga inspelningar skulle testa med equalizer för att öka dynamiken. Säkert smidigare och bättre än ett byta byglar på högtalaren. Gud förbjude att använda den till allt annat än dynamikdöda skivor som inte spelar musik.

Min personliga erfarenhet när jag bytt upp mig i system genom åren är att jag naturligtvis fått bättre och bättre ljud på bra inspelningar men att de dåliga inte höjts i samma utsträckning även om de också blir bättre och fler och fler börjar spela musik, men inte i närheten av de bra inspelningarna.

Ett test vi gjorde med mp3 mot cd samma låt etc var synnerligen tydligt. mp3 duger inte och spelar inte musik i samma utsträckning som cd. Detta kan nog inte den bästa anläggningen i världen fixa. Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk och är det dålig info i signalen är det inte mycket att göra.

Jag gillar också att spela högt och då får det ju inte bli distorsion för då låter det tröttsamt. Är det en dålig signal från början är det ju inbyggd distorsion i signalen vilket då blir tydligt när man höjer och det låter kass. Därför vill jag gärna utvärdera musik samt utrustning med lite tryck i ljudet för att höra om det låter rätt.

Jag sammanfattar: Signalen är avgörande för potentialen i ljudet. Skit in - skit ut.

Ett anat exempel är de nya digitala systemkamerorna som har mer information än filmen hade. Detta ställer högre krav på optiken för att kunna utnyttja alla pixlar och få effekt på bildkvaliteten. Samma där alltså skit in skit ut.

Ett kanske lite otydligt resoneman som svar till en svår fråga.

Calle B

Posted

Inte alls otydligt, och duger absolut som svar på frågan. Tack för det Calle B

Ett annat sätt att använda elektronik för att påverka den tonala balansen är alltså equalizer.

Man drar sig (av dålig erfarenhet) för equalizers, men idag finns det säkert riktigt bra grejer.

Edit: Jag rusar lite för snabbt fram :D

Posted
Jag sammanfattar: Signalen är avgörande för potentialen i ljudet. Skit in - skit ut.

Det finns ju CD-skivor som är så makalöst anemiska att man även hör det i en Bergsprängare av enklare snitt. Tonkontrollernas och loudnessknapparnas tid är säkert inte förbi och idag handlar det kanske mer om kompensation

för dålig mjukvara... :?:

Posted
Det finns ju CD-skivor som är så makalöst anemiska att man även hör det i en Bergsprängare av enklare snitt. Tonkontrollernas och loudnessknapparnas tid är säkert inte förbi och idag handlar det kanske mer om kompensation

för dålig mjukvara... :?:

Ja!

Jag väckte frågan själv utan att reflektera över det! Kan equalizern ha ett värde i dagens HiFi. Den har nog i puristiska HiFi kretsar som denna en mycket låg status. Jag har tänkt att man vill ha så lite komponenter som möjligt mellan signal och ljudvågor för att minimera förvanskning av signalen. Om en equalizer bara justerar nivåer på olika frekvenser kanske det kan kompensara för platt inspelning, men troligen inte för de bra inspelningarna, vilka säkerligen tappar i kvalitet .

Hat någon testat eller har kunskap om detta?

Jag hade en equalizer samt loudness på 80-talet och körde alltid med loudness på. På den tiden var jag inte alls insatt i HiFi och inte HiFifierad ännu. Jag ville mest ha mycket ljud med mycket bas men var nöjd med det då. I dag skulle man knappt titta åt ens en förstärkare med bas och diskant rattar.

Calle B

Posted

Att hitta en anläggning där alla skivor låter bra är nog näst intill omöjligt. Det viktiga är att de artister man gillar och den musik man gillar att spela, företrädesvis från artisterna man gillar, återges på ett sätt som gör att man vill lyssna på en platta till, kanske samma platta, att musiken ger mersmak.

Posted
Det vore kul att höra era erfarenheter och åsikter om hur ni löser problemen med grova

klangmässiga skillnader i mjukvaran och tvära tonala kast från skiva till skiva.

Är det något man måste leva med eller skall hifin fixa detta?

Jag tror man helt enkelt får leva med det. Låter det riktigt illa så är det ju inte tillräckligt bra - eller?

Om man försöker rätta till den tonala balansen så påverkas alla instrument på liknande sätt. Om man tar trumslag, gitarranslag, piano mm och justerar säg 4kHz-6kHz med +3dB så är det ju övertoner från alla instrumenten man påverkar. Vill man det egentligen?

Om vi ska komma tillrätta med sådana problem borde man begära masterbandet och remixa ... :shy:

Posted

Håller med vad gäller att man nog får leva med att vissa skivor låter klart sämre än andra,men tror dock att om man lyckas komponera en anläggning där alla komponenter lirar ihop bra tillsammans blir även de dåliga skivorna lite mer uthärdliga eller vad tror ni här på forumet!!??

En av de skivor i min samling som jag tycker låter klart bäst är nog Dire Straits "On every street".

Verkligen ett jättefint Hifi-rum du har fått ihop Calle Jr,väldigt stilfullt och rent. :)

Tack för mig!

Posted

Håller med om mycket som har sagts. Jag tror inte heller att en anläggning kan få allt att låta bra.. Däremot är jag helt övertygad om att det finns flera system som kan spela alla skivor med behållning.

Vi har säkert alla hört hur ett i övrigt mycket bra system säckar ihop totalt när det kommer till en mindre lyckad inspelning.. Sånt är tråkigt, och jobbigt att leva med! Men i vissa välkomponerade system finner jag att även skivor som låter kasst ändå spelas bra. Det svänger, helt enkelt, trots att det låter illa. Det är en konst, och det är något jag eftersökt i alla år tills jag hittade det. :)

Det här har ingenting med pengar att göra. Jag har hört billiga och framförallt gamla komponenter göra väldigt bra ifrån sig trots att det saknas en hel radda med hifiparametrar osv, som jag ändå skulle välja framför många tunga highend-riggar. Konsten har visat sig att lyckas i båda lägren. Det finns många bra komponenter som kan lira musik, men inte särskilt många som kan lira musik och dessutom låta riktigt bra när tillfälle ges.

Den dag jag blir frisk och pigg igen hade jag tänkt att göra en djupdykning i retroträsket, just för att hitta dessa glömda godbitar som är så bra på att förmedla känslan i musiken trots sina hifi-brister. Det är jättekul! :D

Posted
Om man försöker rätta till den tonala balansen så påverkas alla instrument på liknande sätt. Om man tar trumslag, gitarranslag, piano mm och justerar säg 4kHz-6kHz med +3dB så är det ju övertoner från alla instrumenten man påverkar. Vill man det egentligen?

Där har du en klar poäng.

Jag tror även Audiphile74 har en poäng i att optimera för bra inspelningar för att det även funkar bäst för dåliga.

Tack ska du ha förresten! Det är dock inte mitt system, utan Iroises :)

Iroise får tjäna som case i denna diskussion, men det kommer fler cases :cool:

Peo, du har nog rätt. Frågan är hur man gör? Thinking1.gif

Posted

Roligt med alla kommentarer på inledande frågor. Jag har efter införskaffandet av superchargerna fått till ett mycket mera oansträngt ljud, tidigare kunde det vid högre volym bli ansträngt eller påträngande. Nu verkar det inte finnas någon gräns för hur högt jag kan spela, det låter bra hela vägen också vid låga volymer och det finns ett fundament/kropp i musiken som jag gillar. Mellanregistert i QRS:en är i mina öron väldigt bra.

Gällande olika inspelningar så kan man höja/sänka diskanten och det är denna som ställer till det på vissa musikstilar/inspelningar. Den är superb för det mesta men på vissa skivor blir S-ljuden väl påtagliga, här kan nämnas vissa cd med Krall/Barber.

Kan också använda Accun då denna har de förhatliga tonkontrollerna.

Flera av er har kommit med läsvärda och intressanta kommentarer och det tackar jag för, roligt o lärorikt att få ta del av andras erfarenheter. Det är så att delat hifi-intresse och att besöka eller få besök av andra med samma intresse, för mig vidare i hifiträsket.

En rörförstärkare/superchargerna skulle vara riktigt kul att lyssna på.

:)

Posted
Peo, du har nog rätt. Frågan är hur man gör? Thinking1.gif

Man ignorerar vad som står på pappret och vad andra tycker, och lyssnar, lyssnar och lyssnar! :)

Ganska snart bildar man sig en uppfattning om vad man gillar och vad man inte gillar, sen är det bara att leta på tills det börjar stämma..

Visst låter det enkelt? ;)

Posted
Plundin; Mitt resonemang är som sagt något schizofrent.

HiFi är väll i grund och botten en schizofren hobby!

Kärnan handlar iaf om tweakning av tonal balans och hur det påverkar klang och alla andra hifi-parametrar med dåliga inspelningar av bra musik.

Själv är jag kanske ingen tweekare! :blush ... det mesta tweek jag gjort var att avskaffa kontakterna i systemet och har limmat kablarna direkt! (Limmat för jag kör ju som sagt var med kolfiber!), annars är min tweekatityd att behovet av sådana kanske mer tyder på en dålig grundkonstruktion än nått annat.. :evil: :evil: :evil: ;) ergo, har man ett stort tweekbehov finns det KANSKE orsaker till att fundera på vad för slags storheter man försöker att tvinga samman och om det verkligen finns symbios i sammanhanget! (Jag tänker inte fördjupa mej mer i ämnet än att det är ju något var och en måste ta ställning till på egen hand!)

Jag har på senare år fått grava svårigheter att lyssna högt på dåligt ljud. Jag gillar (precis som Iroise) att spela högt, men då måste det vara bra ljud.

Volym är oxå ett ämne man skulle kunna skriva mängder av doktorsavhandlingar om!

Jag lyssnar själv sällan väldigt högt, mitt grepp på volymratten har jag lånat från Peter J. Walker, och det går i stora drag ut på att Vi hävdar (han hävdade) att varje inspelning har en optimal volym där den låter bäst. Jag kan kanske gå så långt att medge att vad som är "optimal volym" skulle kunna variera beroende på vem som lyssnar, men bara kanske!! :cool: ;)

Att det är otrevligare att lyssna till "dåligt ljud" vid hög volym, skriver jag under på utan att blinka!

/ptr