Jump to content

Recommended Posts

Posted

På lördagseftermiddagen samlades några Euphonia-medlemmar för att bevista en celeber Sverige premiär.

Det var detta som skulle avnjutas.

IMG_9188.jpg

Högtidligt och förväntansfullt, vad månne detta bli......... :?:

Calm

Posted
Högtidligt och förväntansfullt, vad månne detta bli......... :?:

Japansk precision. Man måste nog vara väldigt stabil och okänslig för frestelser i sådana här lägen... :cool: :)

Guest Audio Concept
Posted
Japansk precision. Man måste nog vara väldigt stabil och okänslig för frestelser i sådana här lägen... :cool: :)

Timbre,

frågan är om det går att vara så stabil när man står framför dessa skapelser... Med tanke på de första reaktionerna så tror jag att det kommer bli svårt :-) för en och annan...

Mvh, Audio Concept

ps. än en gång - rekommenderar vi verkligen alla att provlyssna denna fantastiska och unika elektronik. Garanterar att ni kommer att bli berörda av musiken som levereras.

Posted

Vi sätter på strålkastaren och lyfter på hatten för dessa precisionprodukter från Japan, kanske en av top-10 förstärkarkombinationer i världen.

IMG_9164.jpg

BC-1 Mk II Control Amplifier

IMG_9195-1.jpg

BP-1 MkII Power Amplifier

Fullständigt kompromisslösa produkter från Bridge Audio Laboratorys. http://www.balabo.com/

Kombon gjorde rent hus med konkurrenterna på CES 2007

och nu för första gången presenterade i Sverige hos Audio Concept inför en andäktigt förväntansfull och kräsen publik.

Do or die!

Calm

Posted

Om vi börjar med försteget så visar det konstruktören Fumio Ohasi livsverk en skapelse som inte verkar lämna något åt slumpen.

Redan genom att vrida på volymratten med dess 58 diskreta steg känner man att kvalitet genomsyrar konstruktionen.

IMG_9186.jpg

Displayen är enkel och sparsmakad och avslöjar egentligen inte vad som döljer sig under huven, mer än att allt andas kvalitet.

Chassit är förstärkt med ett kompositmaterial, förmodligen för att stadga upp konstruktionen och minimera resonanser.

I de fyra hörnen sitter fötter som förses med levererade spikes och kan höjdjusteras separat.

IMG_9207-1.jpg

Baksidan visar anslutningsmöjlighetrna som består i 2 obalanserade RCA eller som i detta fall BNC-kontakter.

3 Balanserade XLR

En tape loop med ett par balanserade XLR

Utgången med alternativa RCA eller som i detta fall BNC o/e ett par balanserade XLR. Dessa kan regleras genom en switch på fronten.

IMG_9297-1.jpg

Skapelsen väger ca 26 kg.

S/N 110 dB och 5-100 kHz inom +/- 0- 1dB

Calm

Posted
Chassit är förstärkt med ett kompositmaterial, förmodligen för att stadga upp konstruktionen och minimera resonanser.

Apparaterna ser dessutom välfyllda ut och internvibrationskampen är nog över redan vid uppackningen. Med en matchvikt på 26 kg blir väl detta försteg direktkvalificerat till Sumodivisionen... :?::)

Posted
Apparaterna ser dessutom välfyllda ut och internvibrationskampen är nog över redan vid uppackningen. Med en matchvikt på 26 kg blir väl detta försteg direktkvalificerat till Sumodivisionen... :?::)

Nja :D

Muskler med elegans skulle jag nog säga. Denna kombo är byggd för längre matcher än så. :mm:

Vad sägs om dessa ventilgaller i mässing? :mm::D

IMG_9198-1.jpg

För att inte tala om kvaliteten på kontaktdon och anslutningar. Kablarna av BA-tillverkning. :cool:

IMG_9303-1.jpg

Calm

Posted

En ståtlig kandidat i översta divisionen.

Lite förvånad att inte ett enda rör är inblandat.

BAlabo verkar ha lagt speciellt stor omsorg kring nätförsörjning och jordning.

Är det separat nätdel även för slutsteget eller är det en specialnätbrunn :?:

Posted

Vi tar oss en titt på slutsteget.

Det första man slås av är enkelheten i designen som naturligtvis går i samklang med försteget.

IMG_9181-1.jpg

Enkel signal och knappsättning. Inga krångligheter.

Det är nog det som är mest framträdande är att det andas kvalitet och enkelhet.

IMG_9213-1.jpg

Det enda som är lite publikfriande är de blå effektindikatorerna på fronten, som inte känns helt nödvändiga. Stör lite genom sitt pumpande upp och ner. Går dock att slå av.

IMG_9269.jpg

Samma luftningsöppningar med galler i mässing, som försteget.

Lite data:

500w i 8 ohm. 5-100 khz i princip +/- 0 till en dB vid den högre skalan.

75 kg massiv elektronik.

Calm

Posted

På baksidan av BP-1 Mk II finns ett par obalanserade RCA alternativt som i detta fall BNC eller balanserade XLR som är switchbara.

IMG_9317.jpg

Ordentliga högtalarterminaler med kraftiga muttrar.

Även här andas det genomtänkt kvalitet. :mm:

Calm

Posted

Jag var också och hälsade på hos Audio Concept igår och när jag såg Calm i full färd med att fotografera med blixt och stativ så tänkte jag först att jag inte skulle hämta kameran utan att överlämna fotograferandet till honom. Det dröjde emellertid inte länge innan jag hämtade kameran från bilen så det blir några bilder som jag tog på fri hand :blush

ba1.jpg

ba2.jpg

Posted

:blush

Jag skulle nappat på ditt erbjudande om att få låna enbensstativet för många bilder blev inte alls så skarpa som de såg ut på kameradisplay'n :black:

Posted

Den första setup:en var med MBL 116.

MBL Reference CD + Dac

IMG_9241.jpg

Diskanterna är desamma som 101:orna men de senare har mer att ge i botten. Vilket säkert är till fördel när vi talar om en förstärkarkombo som inte har några leveransbegränsningar i denna del.

Calm

Posted
:blush

Jag skulle nappat på ditt erbjudande om att få låna enbensstativet för många bilder blev inte alls så skarpa som de såg ut på kameradisplay'n :black:

Du är alltid välkommen! :)

Själv vågar jag inte chansa. Utan blixt blev dock resultatet inte så bra av samma skäl.

Svart är svårt att återge i ett övrigt ljust rum med spottar i taket.

Calm

Posted

Nu till lite lyssningsintryck! Ni andra får fylla på!

I första set spelades på MBL 116.

Det första man slogs av var lugnet och harmonin i ljudbilden.

Musiken bara flöt fram som en stilla å under sommaren, men med mörkt härligt vatten.

Otvunget naturligt och utan större åthävor.

Så långt var det inte så väsensskilt från min ASR.

Svärtan fanns där och intrumenten tydligt utlagda i ljudbilden.

Sedan kom det verkliga lyftet när cymbalerna började klinga.

Normalt brukar dessa vara oerhört svåra att få naturliga.

Men här lät det helt enastående! :mm::D

En glasklar grundton med övertonerna liksom hängande och vibrerande i luften! :)

Sången lika underbart återgiven. Testade både solo och kör.

Dynamiken också enastående! Trummor återgivna utöver det vanliga.

Lite basrummel pga att förstärkaren levererar med sådan kraft att rumsakustiken blir lidande och vill spela med.

Men bättrades betydligt med de större MBL:erna 101 som hanterar detta med större bravur.

Calm

Posted
Lite data:

500w i 8 ohm. 5-100 khz i princip +/- 0 till en dB vid den högre skalan.

75 kg massiv elektronik.

Calm

"Now the need for tubes is a faint memory."

Hämtat från BAlabo's hemsida och med tanke på namnet Bridge Audio Laboratory skulle dubbla bryggkopplade BP1 MK-II kanske kännas som en naturlig fortsättning på slutstegsstrategierna... :?::)

Nu finns det inga uppgifter om att detta skulle vara möjligt men tillverkaren har kanske monoblock på gång... :?:

Guest Audio Concept
Posted
Nu till lite lyssningsintryck! Ni andra får fylla på!

I första set spelades på MBL 116.

Det första man slogs av var lugnet och harmonin i ljudbilden.

Musiken bara flöt fram som en stilla å under sommaren, men med mörkt härligt vatten.

Otvunget naturligt och utan större åthävor.

Så långt var det inte så väsensskilt från min ASR.

Svärtan fanns där och intrumenten tydligt utlagda i ljudbilden.

Sedan kom det verkliga lyftet när cymbalerna började klinga.

Normalt brukar dessa vara oerhört svåra att få naturliga.

Men här lät det helt enastående! :mm::D

En glasklar grundton med övertonerna liksom hängande och vibrerande i luften! :)

Sången lika underbart återgiven. Testade både solo och kör.

Dynamiken också enastående! Trummor återgivna utöver det vanliga.

Lite basrummel pga att förstärkaren levererar med sådan kraft att rumsakustiken blir lidande och vill spela med.

Men bättrades betydligt med de större MBL:erna 101 som hanterar detta med större bravur.

Calm

Calm/Eliot,

tack för fotoarbetet. Riktigt kul med så många fina bilder, vilket säkert japanerna också kommer att uppskatta.

Återgivningen,

När det gäller återgivningen så kan man kort fastslå att detta är absolut toppklass. Du nämnde ett av de 10 bästa systemen i världen. Vågar en knapp på att vi talar om ett av de 5 bästa... Vi slogs , precis som du, av den oerhörda transparensen i återgivningen via MBL högtalarna. Här finns även en tydligare "textur" tillhörande varje ton, som är så svår att i övrigt få fram. En sådan nyanserad återgivning görs sig givetvis gällande genom hela frekvensregistret, topp, mellan och bas. Vad gäller basen så är den som vanligt ett samspel mellan rummet och högtalarna, vilket gör att placering etc blir det viktiga.

Skillnaden mellan MBL 116 och 101 är den senare spelar "rundstrålande" ner till 100 Hz vilket gör att basen enklare integreras med rummet. 116 kan upplevas som om den har mer punch i basen i vissa lägen i kraft av två mellan- och två lågbasar i varje låda.

Hans-Tommy,

det som MBL's egen elektronik gör är att den "bygger under" det sätt på vilket deras högtalare spelar - stort och akustiskt/rumsligt intressant. Annan elektronik har en tendens att göra scenen lite mindre via deras högtalare. Vilket man väljer blir en smaksak, som vi redan har sett många exempel på.

När det gäller de ljudliga kvaliteterna så är alla de nämnda produkterna i toppklass, så det går inte att säga att den ena är "bättre än" den andra. En möjlig beskrivning av skillnaderna skulle vara att MBL handlar om rummet, Bridge om detaljerna. Å andra sidan kan man vända på det också och det skulle stämma..... Jag tror det blir en fråga vilken musiksmak man har etc. som kommer att avgöra vilken presentation man vill ha och därmed valet av elektronik mm.

En sak som dock är tydligt är att den kombination som är uppställt (sitter och lyssnar genom några skivor just nu) - verkligen berör. Man känner ett påtagligt känslomässig engagemang när musiken flödar, en liten "klump i halsen" när man lyssnar - vilket brukar vara ett säkert tecken på att något är "rätt" - något "stämmer". Det är då upplevelsen är som bäst och då hifi intresset är allra mest berikande.

Välkommen in :-)

Mvh, Audio Concept

Guest Audio Concept
Posted

Timbre,

får återkomma i monoblockärendet och eventuell koppling till Bridge namnet. Omedelbart känns det inte nödvändigt med monoblock :-)

Angående "Now the need for tubes is a faint memory." så håller jag verkligen med dem i detta. Intrycket är att när man passerar en viss kvalitetsnivå i transistor- konstruktioner klarar även de bästa rörkonstruktionerna inte att hänga med längre på alla parametrar. Dock ligger det mycket välljud inneboende i rören, så i "lägre" prisklasser gör rörkonstruktioner ofta mycket väl ifrån sig.

Mvh, Audio Concept

Posted

Robert o Gunnar!

På senare tid har jag varit med om två omtumlande hifilyssningar som på något sätt har satt gamla sanningar på skam och jag har tvingats förstå att det finns ytterligare nivåer.

Den ena är naturligtvis Alexandriaövningen i Göteborg och nu den här.

Det märks när man finner något nytt element som man tidigare inte hört i andra sammanhang och som förbryllar. Man anar något nytt och stort.

Jag beskrev min upplevelse i Göteborg som att vara i musiken och egentligen varken bry sig om tid eller rum, utan just njuta och låta sig behagas.

Jag fick samma sköna känsla när jag lyssnade igår. :app:

Calm

Posted

Du får hänga på i veckan nu, calm, när jag ska lyssna på vinyl på samma anläggning.. Då blir det nog ännu bättre! :D

PM:a om du vill så kan vi bestämma dag & tid.

Apropå lyssningsintryck så instämmer jag i stort med det som sagts! Det lät riktigt bra. På plats hade jag ett par mindre reservationer men mest en del huvudbry som till mestadels bör förklaras av rumsakustiken + att det var länge sedan jag lyssnade i butiken.. Jag är nog väldigt inprogrammerad på hur mitt eget rum låter, inser jag nu efter att ha lyssnat på en del av de plattor vi spisade igår. :)

Vidare lyssning blir det i veckan, då blir jag nog klokare!

För de som har möjlighet rekommenderas tveklöst en lyssning. Det är en ynnest att få ta del av såhär sofistikerade produkter här hemma i lilla Sverige. :)