Jump to content

Fötter eller underlägg.


Anders45

Recommended Posts

Jag kastar mig oförskräckt vidare in i nya frågor och hoppas att det inte blir WW3 denna gång.

Nu vänder jag mig till den som verkligen vet/har erfarenhet.

För att dämpa min Rega P3:a på ett bättre sätt, skall jag byta fötter eller ska jag använda underlägg av något slag.

Jag är på jakt efter något som inte kostar mer än spelaren, dvs ett "tweak" som inte tömmer pengapungen helt och hållet.

Vilka olika förslag har ni att leverera?

Tack på förhand

Anders45

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

1. vägghylla

2. Granitskiva (Jag la först hockeypuckar under granitskivan sedan skivan ovanpå sedan spelaren)

Billiga tweak verkligen men sen har man lite mer kostsamma som att testa byta ut rega fötterna osv.

Link to comment
Share on other sites

Om det vore min Rega, skulle jag nog börja med en vägghylla och se vad det ger.

Har själv experimenterat med fötter av olika slag, och visst kan det ge tydliga förbättringar men jag tror inte att det finns någon universalmetod som passar i alla situationer och för alla komponenter. Jag tror på "rätt fot till rätt användningsområde" och för att få det krävs lite experimenterande parat med goda råd från "fot-experter".

Du får gärna följa min tweak-odyssé under "Budget-tweak i hösttider"

Har du redan ett bra rack med en lämplig topphylla och absolut inte vill skaffa vägghylla, så rekommenderar jag dig att maila någon "fotexpert", typ Steve på Herbies audio labs eller Robert på The Cable Company.

Bara en liten ödmjuk tyckare från / stjärntittaren :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en oanvänd vägghylla från Rega om någon är intresserad. PM:a så gör vi upp något i så fall. :)

I övrigt håller jag helt med asimov66 här. Vägghylla gör stor skillnad!

Link to comment
Share on other sites

Hej calle

Jag vill inte säga att jag har problem direkt men underlaget har en tendens att vidarebefordra vissa resonanser.

När jag ställer ner min kolfiberborste så fortplantas det ljudet.

Jag har isolerat från golvet så steg och sånt hörs inte utan det är mest underlägget som inte är riktigt bra.

Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har ett vanligt rack (Soundstyle XS105) och testade med att lägga en halvt fylld cykelslang (14 tum) under en spegelskiva (kunde lika gärna varit något annat snyggt, men det gick inte att få tag i enstaka orginalglasskivor). Sedan på med vinylspelaren ( i mitt fall en Linn Basik - som är odämpad - vet inte om det spelar någon roll om spelaren är dämpad eller inte).

Kostnad - 30:- för slangen......

Vinst? Tja - ett klart lyft, framför allt på högre volymer iaf.... Sedan ser det faktiskt lite läckert ut (lite okonventionellt i alla fall)....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tack för tipsen.

Vägghylla tycks vara det hetaste tipset i dagsläget.

Dock tyckte jag cykelslangen var ett billigt och skojigt tips som inte skadar att prova.

Tackar.

Jag har testat cykelslang.Men under cd-spelare och förstärkare med väldigt bra resultat Bättre bakrundstystnad mer värme i ljudet.

Link to comment
Share on other sites

När jag ställer ner min kolfiberborste så fortplantas det ljudet.

Apropå kolfiber så har mina avkopplingsäventyr äntligen kommit till sitt slut. Samtliga apparater (inklusive kassettdäcken) är avkopplade från underlaget via Black Diamond Racing. Slutsumman blev 110 st Pucks/Pits så tänk dig för innan du väljer den vägen. Dock är jag mycket nöjd med resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Två alternativ:

Viktanpassad plattform från Base. Jag har den till min Nordic Concept Artist, och det fungerar utmärkt samt är väl utprovat av Robert (innan val av denna lösning) på Audioconcept. Du kan gå in på min tråd här på forumet, för att se hur den ser ut till skivspelaren (denna lösning är lite special, då spelarens tre fötter går ned och vilar på Base genom ett "mellan-lägg")

Vägghylla från Finite-element.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Underlaget heter Relaxa jag köpte min på Audioconcept det är gjort i plexiglas det har två stycken styrpinnar so håller fast den över skivan så den ej åker iväg,förmodligen väldigt starka magneter då den ska hålla för runt upp till 25kg tror jag det var.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej

Underlaget heter Relaxa jag köpte min på Audioconcept det är gjort i plexiglas det har två stycken styrpinnar so håller fast den över skivan så den ej åker iväg,förmodligen väldigt starka magneter då den ska hålla för runt upp till 25kg tror jag det var.

Mvh

Dags att titta in hos AC

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...