Guest asimov66 Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Rummet tar form nu, och det går undan. Möblering klar, bokhyllor uppborrade och fyllda. Dacronskivorna är uppställda. Stereon inkopplad. Provlyssnat 2 ggr...Akustiken behöver fixas . MEN...Det artar sig iaf. Quote
Vox Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Spännande.....ser fram emot fortsättningen. Quote
Engelholm Audio Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Rummet tar form nu, och det går undan. Möblering klar, bokhyllor uppborrade och fyllda. Dacronskivorna är uppställda. Stereon inkopplad. Provlyssnat 2 ggr...Akustiken behöver fixas . MEN...Det artar sig iaf. Akustiken är en möjlighet till bra ljud - inte ett hinder! Quote
Mr T Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Intressant, har följt P-Pans utveckling och det börjar ta sig. Hoppas på att få se lite bilder på ditt rum snart. Angående akustiken håller jag själv på och trixar lite. Har hittat två bra länkar från RODA angående DIY basfällor, bas kan ju vara ett stort problem i små rum. Vet inte hur effektiva de är men med tanke på att det knappt kostar något kan det vara värt att prova. Länk 1 Länk 2 Mr T Quote
Guest asimov66 Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Tack för alla svar jo bilder kommer. Dock är det beckmörkt ute och bilder utan dagsljus med en billig kamera är ju skamligt. Tack för tipsen och jag håller med akustiken är en nödvändighet för att få rummet till att fungera. Dock kommer jag försöka få akustikprylarna att försvinna lite och inte sticka ut förutom en bild som konstant dyker upp i huvudet. Var vart det jag såg en golden horn i en tavelram? Skulle vara snyggt här hemma. Alla tips uppskattas verkligen till att få till rummet. Desto fler desto roligare. Hoppas på mer solljus imorgon och då kommer det bilder på ett 30% klart rum Quote
Guest asimov66 Posted November 20, 2008 Posted November 20, 2008 Bilder så man kan få flera tips: Moltontyg kommer hämtas imorgon för att sys gardiner av. Dacronskivor skall placeras rätt (bara testade på bilderna). Som sagt allt är i princip bara småfixat så häng inte upp er på estetiken . //Morgan Quote
Guest asimov66 Posted November 20, 2008 Posted November 20, 2008 Just det, köpt bambupinnar och blommor med men håller på att planteras om därav inte med på bilderna Quote
Guest Jonne Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 Rummet tar form nu, och det går undan. Möblering klar, bokhyllor uppborrade och fyllda. Dacronskivorna är uppställda. Stereon inkopplad. Provlyssnat 2 ggr...Akustiken behöver fixas . MEN...Det artar sig iaf. Hur lät det dåligt ? Quote
Guest asimov66 Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 Sned ljudbild vänster front lät mer än högra. Det visade sig bero på en del saker. desto mera akustikfix desto bättre blir ljudet dessutom (hade problem med en kabel med) Quote
P-pan Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 Härligt att se lite bilder Asimov66. Vinylhyllorna har du fått till riktigt snyggt med racket. Är dem egendesignade ? Quote
Guest asimov66 Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 Vinylhyllorna är faktiskt Ikea. Finns en himla massa kombinationer med. Serien heter TRÄBY Exempelvis: http://www.ikea.com/us/en/catalog/categori...ing_room/12196/ Mvh Morgan Quote
Guest asimov66 Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 Någon i närheten som har lust att kolla pickupinställningen och som har inställningsmöjligheter för detta. Har lite problem med skev ljudbild vid vinylavspelning. Bor i Trelleborg. Mvh Morgan Quote
Jörgen_G Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 Med din systematik blir rummet säkert både snyggt att se på och bra att lyssna i när det blir klart. Hur påverkas ljudet av att du har frontarna/topparna på för högtalarna? Hos mig var skillnaden så markant att de åkte av direkt. Eller bedömer du dig av pippi-skäl vara tvungen att ha dem på? /Jörgen G Quote
Guest asimov66 Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 Vilka trevliga ord, det värmde Vid finlyssning åker skydden av direkt, det blir avsevärt bättre ljud utan skydden. Fågeln är inte välkommen i detta rummet så det är inga bekymmer alls. Har fått till en bra grunduppställning men kanalerna spökar ännu. Har ställt in en "tropisk regnskog" var nog orden frugan sa så nu är det djungelkänsla i rummet för att skapa en trevlig atmosfär. Nya kablar skall fixas snarast så att det ej ligger i ondskefulla snirkliga mönster på golvet. Har du också haft Aulos eller andra OH? Quote
Jörgen_G Posted December 1, 2008 Posted December 1, 2008 /.../ Har du också haft Aulos eller andra OH? Om det är mig du frågar - nej jag har inte haft Oskar Heil. Däremot har jag haft förmånen att få lyssna på dem en del när jag haft vägarna förbi Audio Concept. Jag har full förståelse för ditt val... /Jörgen G Quote
Guest asimov66 Posted December 1, 2008 Posted December 1, 2008 Jupps det var du jag menade . Det är speciella i ljudet men låter sagolikt bra (enligt mig). Kommer nog sitta länge med dessa faktiskt. Passar perfekt i detta rummet men fyllde faktiskt rummet helt ok innan med och det var ca 30 kvadrat. Stativare är inte att förglömma. Jag packade ner mina golvare direkt efter jag köpte dessa och har ej saknat golvarna en sekund. Det måste väl ses som ett gott betyg. //Morgan Quote
Recommended Posts