Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Jeg har nettopp gått til innkjøp av et par brukte Wilson Audio Sophia 2 fra USA. De vil ankomme til Norge før jul.

Per dags dato så bor min fru og jeg i et lite sørlandshus i Lillesand. Jeg har tidligere brukt et større soverom i 2 etasje til stereo, men vi vil nå flytte anlegget ned i stuen. Grunnen er at vi svært skjelden sitter oppe i sammen og hører på musikk. Konsevensen blir da at anlegget til kr. 5.000,- i førsteetasje blir brukt.

Ideelt sett så burde jeg vel ha kjøpt de nye Wilson Duette som er konstruert til å fungere i små rom, men Sophia 2 går for å være en klart bedre høyttaler - mer avstemt, detaljert og åpen. Sophia 2 er ikke verdens største høyttalere. De er 110 x 31 x 48 cm store. Med bassporten bak.

Utfordringen blir å plassere høyttalerne. Stuen nede er 4 x 8 meter, der stuen er delt i to med en sofa del og en spisebord del. Stuen er delvis delt med en tømmervegg på lyttesiden på 1,3 meter. Tvers ovenfor denne står en frittstående klebesteinsovn. Dette gir et "lytterom" på 4 x 4 meter, der høyttalerne må stå relativt nære bakveggen. Ikke ideelt.

Planen er å montere den ene høyttaleren i venstre hjørne ved døren 60 cm fra veggen, og den andre høyttaleren mellom racket og ovnen. Denne høyttaleren er tenkt plassert 60 cm fra ovnen. Avstanden fra bakveggen får jeg eksperimentere med, og Wilson Audio har sikkert noen tips også. Jeg har lagt opp til en familie grid og en hifi grid.

Jeg kan skaffe tilveie 2 bassfeller / basstubes, der den ene plasseres i venstre hjørne, og den andre settes i bakkant av ovnen (når denne ikke er i bruk). Klemesteinsovnen har åpen passasje på baksiden mot veggen på cirka 15 cm, så noe av bassen kan jo forsvinne mellom der. Hmmmm. Jeg har gjort litt preliminær testing med stemmen, og venstre hjørne ved døren vil sannsynligvis ha en bassboost. Har testet litt ved ovnen, og her har vi en fluttereffekt siden veggen bak ovnen er i mur.

Har forsøkt å finne ut hvordan man poster bilder, men kan ikke finne ut av det. Noen tips?

Hva tror dere om akustikken?

MVH, TG

Posted
Har forsøkt å finne ut hvordan man poster bilder, men kan ikke finne ut av det. Noen tips?

Hejsan Toffen!

Det finns en utförlig beskrivning om bildinlägg i denna tråd.

En fördel med högtalarstorleken är ju att du kan justera in Sophiaparet på egen hand med lyssning mellan varven. Avstånd till bakvägg och lyssningsposition påverkar rejält enligt mina erfarenheter och med Sophia 2 kan du lätt reglera högtalararens höjd över golvet där centimetrarna förmodligen betyder en hel del för det tonala balansen. Själv hade jag väntat med eventuella akustikinsatser tills högtalarna står på plats och det skulle vara intressant att följa hur det går.

Posted
Hei!

Jeg har nettopp gått til innkjøp av et par brukte Wilson Audio Sophia 2 fra USA. De vil ankomme til Norge før jul.

Per dags dato så bor min fru og jeg i et lite sørlandshus i Lillesand. Jeg har tidligere brukt et større soverom i 2 etasje til stereo, men vi vil nå flytte anlegget ned i stuen. Grunnen er at vi svært skjelden sitter oppe i sammen og hører på musikk. Konsevensen blir da at anlegget til kr. 5.000,- i førsteetasje blir brukt.

Ideelt sett så burde jeg vel ha kjøpt de nye Wilson Duette som er konstruert til å fungere i små rom, men Sophia 2 går for å være en klart bedre høyttaler - mer avstemt, detaljert og åpen. Sophia 2 er ikke verdens største høyttalere. De er 110 x 31 x 48 cm store. Med bassporten bak.

Utfordringen blir å plassere høyttalerne. Stuen nede er 4 x 8 meter, der stuen er delt i to med en sofa del og en spisebord del. Stuen er delvis delt med en tømmervegg på lyttesiden på 1,3 meter. Tvers ovenfor denne står en frittstående klebesteinsovn. Dette gir et "lytterom" på 4 x 4 meter, der høyttalerne må stå relativt nære bakveggen. Ikke ideelt.

Planen er å montere den ene høyttaleren i venstre hjørne ved døren 60 cm fra veggen, og den andre høyttaleren mellom racket og ovnen. Denne høyttaleren er tenkt plassert 60 cm fra ovnen. Avstanden fra bakveggen får jeg eksperimentere med, og Wilson Audio har sikkert noen tips også. Jeg har lagt opp til en familie grid og en hifi grid.

Jeg kan skaffe tilveie 2 bassfeller / basstubes, der den ene plasseres i venstre hjørne, og den andre settes i bakkant av ovnen (når denne ikke er i bruk). Klemesteinsovnen har åpen passasje på baksiden mot veggen på cirka 15 cm, så noe av bassen kan jo forsvinne mellom der. Hmmmm. Jeg har gjort litt preliminær testing med stemmen, og venstre hjørne ved døren vil sannsynligvis ha en bassboost. Har testet litt ved ovnen, og her har vi en fluttereffekt siden veggen bak ovnen er i mur.

Hva tror dere om akustikken?

MVH, TG

Timbre är inne på ett viktigt spår - att inte ropa akustik innan man testat, testat och åter testat! :) Placering och intrimning är A och O.

När det väl kommer till akustiken är en schematisk bild till hjälp:

http://engelholmaudio.com/akustik_prio_1_punkter.pdf

Från mitt håll har jag ett par FAQ som stöd och hjälp.

http://engelholmaudio.com/index2.htm

Under DOWNLOADS hittar du två FAQ som kanske kan bidra till inspiration och hjälp?

Posted

Hej jag har en kompis som har dom där och om du köper dom i Sverige så kommer Audionord hem till dig och ställer upp dom så bra som möjligt i det aktuella rummet! Dom är utbildade på att ställa upp Wilson. Jag vet inte hur det funkar i Norge eller vem som är generalagent där men hör med dom annars!

Det är så bra högtalare att dom förtjänar en proffsig uppställning, Duette är gjord för och ställas upp "fel" i en bokhylla eller hörn, om man inte har plats eller en mycket bestämd fru exempelvis och fortfarande vill ha high end ljud. Sophia är gjord för "hifiuppställning"!

Jag uppmanar som dom andra att hitta rätt placering först och sen exprimentera med ev dämpning, men när du väl hittat rätt så är det en vansinnigt bra högtalare!

Posted

Det ska väl sägas att Duette inte enkom är gjord för att placeras "fel" det finns om jag har förstått det hela rätt två olika filterval ett för dålig uppställning i bokhylla eller så och en helt vanlig så duette lär funka grymt även i ett normalt bra hifirum men eftersom de ligger såpass nära varandra i pris så är Sophia2 inget svårt val om man har ett bra rum.

Posted

Hi!

Takk for råd og vink!

Høyttalerne er kjøpt brukt i USA. jeg skal kontakte forhandleren i Norge å spørre om de kan leies inn for montering. Høyttalerne kom til Oslo idag, og bør være her i Lillesand imorgen ettermiddag / onsdag morgen. Spennende! Kommer tilbake med bilder og erfaringer med lyden. Vurderer å bytte ut spikes som følger med og erstatte dem med cerabase. Vi har tregulv, og spikes er litt opp og ned der. Vi får eksperimentere litt!

Har noen av dere erfaring med Burmester utstyr og Audio Research utstyr - og i sammen med Wilson Audio?

Snakkes!

PS! Akkurat nå ser jeg Led Zeppelin konsertopptak fra Royal Albert Hall fra tidlig 70 tall. For en lyd - og for noen bilder. Jimmy Page er en mester til å remastre.

MVH, Toffen G

Posted

Jag tror du ska vara försiktig med att byta ut spikesen de är framtagna för att funka perfekt med dessa högtalare, men dubbelkolla med Ludwig på Audionord jag har för mig att han har testat just cerabase under Sophia.

Hi!

Takk for råd og vink!

Høyttalerne er kjøpt brukt i USA. jeg skal kontakte forhandleren i Norge å spørre om de kan leies inn for montering. Høyttalerne kom til Oslo idag, og bør være her i Lillesand imorgen ettermiddag / onsdag morgen. Spennende! Kommer tilbake med bilder og erfaringer med lyden. Vurderer å bytte ut spikes som følger med og erstatte dem med cerabase. Vi har tregulv, og spikes er litt opp og ned der. Vi får eksperimentere litt!

Har noen av dere erfaring med Burmester utstyr og Audio Research utstyr - og i sammen med Wilson Audio?

Snakkes!

PS! Akkurat nå ser jeg Led Zeppelin konsertopptak fra Royal Albert Hall fra tidlig 70 tall. For en lyd - og for noen bilder. Jimmy Page er en mester til å remastre.

MVH, Toffen G

Posted
Det ska väl sägas att Duette inte enkom är gjord för att placeras "fel" det finns om jag har förstått det hela rätt två olika filterval ett för dålig uppställning i bokhylla eller så och en helt vanlig så duette lär funka grymt även i ett normalt bra hifirum men eftersom de ligger såpass nära varandra i pris så är Sophia2 inget svårt val om man har ett bra rum.

Enligt Peter McGrath från Wilson så skulle man välja Sophia om man hade rum till dom och möjlighet att placera dom korrekt, så Wilsons ide' med Duette är första hand en högtalare för dom som inte kan uppfylla detta!

Sen är det nog ingen som tvivlar på att Duette på ett par bra stativ och bra uppställning blir ännu bättre!

Audionord har demat med Audio Research och Wilson ihop och jag har tyckt det funkat bra det jag har hört!

Posted

Rent spontant känns det som att Du kan komma att få lite problem, tror jag...

Rummet är ju inte så stort, och Wilson är ju "kända" för att ha lite dB-peak i botten (förvisso smaksak...). Om rummet här lägger till lite extra (vilket är vanligt) inom vissa delar av de lägre områdena, såsom kanske runt 40Hz, 100Hz eller 150Hz då blir det utmaningar.

Problem i basen ger problem och förstör upplevelsen hela vägen upp i de högre registren. Detta märks först väldigt väldigt klart när man fått till basen, då växer hela upplevelsen av musiken!?

Att lyssna först är alltid att föredra, men jag tror att några specialbyggda V4 kan komma väl till pass, och få högtalarna och rummet att lyfta ett snäpp?!

I stort alla normala rum "mår bra" av några V4 eller V6!! (Har man rum om 60kvm och högt i tak så är problemen lättare att kunna komma runt med flyttningar etc, men akustikanpassning i dessa rum ger samtidigt än bättre upplevelse... :) )

Har lyssnat till Duette i hemmiljö, och då inställd för den uppställningen och rummet. Det frungerade bra! Tycker det är en fin högtalare, och nog definitivt en av de bästa stativmodellerna ute på marknaden.

Posted

Hi!

Ideelt sett skulle jeg ha kjøpt Duette i forhold til det huset vi har nå, men vi skal inn i nytt hus om et par år, og da vil lytterommet bli custom made for it. Jeg får høyttalerne imorgen ettermiddag, så jeg regner med jeg får et inntrykk av det hele relativt raskt. Jeg kjøpte Sophia 2 fra USA brukt, og ikke fra forhandler. Duette brukt var veldig vanskelig å få tak i til en grei pris. Jeg gav USD 8.500 for dem plus moms (kr. 80.000,- inkl frakt og skatter). Ny pris i Norge for Duette er kr. 120.000,- pluss kr. 17.000,- for stativer... Sophia 2 koster hele kr. 159.000,-.

Jeg vil nok komme opp i noen stående bølger, da rommet er 4 x 4 meter (4 x 8 med sidestuen). Rundt 50 hz, 100hz, 150hz, etc som du sier. Må nok installere noen bassfeller.

Frekvensgangen til Sophia 2 i bassen er mer linær enn Sophia 1 somm hadde en pukkel rundt 100-150Hz.

Snakkes med!

MVH, Toffen G

Posted
Hi!

Ideelt sett skulle jeg ha kjøpt Duette i forhold til det huset vi har nå, men vi skal inn i nytt hus om et par år, og da vil lytterommet bli custom made for it.

Fundera runt att bygga ett liknande rum som jag har, om Du har full möjlighet till "custom made"! Det kommer lyfta Dina Wilson's till nya höjder :o