plundin™ Posted November 24, 2008 Posted November 24, 2008 Oj då, det var intressant, för en oinvigd vad gör du då mera konkret Vi får nog göra et reportage i framtiden, för jag vet inte om jag kan vara mer konkret... Du får nog utveckla din fråga! /ptr Quote
iroise Posted November 24, 2008 Posted November 24, 2008 Vi får nog göra et reportage i framtiden, för jag vet inte om jag kan vara mer konkret... Du får nog utveckla din fråga! /ptr Nu såg jag, inspelningstekniker! Quote
Tobias Lindell Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 Hallo o tack for en trevlig traff i studion! Sitter nu pa ett internet cafe' pa Kata Beach i Thailand. 29gr varmt och 27 i vattnet. Olen haller en stabil temp pa 8grader Aterkommer till traden nar jag ar hemma igen. Mvh Quote
Timbre™ Posted November 28, 2008 Author Posted November 28, 2008 Hallo o tack for en trevlig traff i studion! Sitter nu pa ett internet cafe' pa Kata Beach i Thailand. 29gr varmt och 27 i vattnet. Olen haller en stabil temp pa 8grader Tack själv och Thailand låter som ett avkopplande alternativ så här års. Här vid Pattaya Beach kan man också bada men i övrigt är det full fart och kanske inte bästa platsen för att vila upp sig... Quote
Timbre™ Posted November 28, 2008 Author Posted November 28, 2008 Tillbaka till studiomiljön och här finns ett mixerbordtweak installerat enligt plundin men då måste man nog vara i branschen för att upptäcka och kunna förklara denna åtgärd... Quote
Timbre™ Posted November 28, 2008 Author Posted November 28, 2008 Studion har flera kontrollrum och här skymtar ett par högtalare som tilldrog sig intresse. Det handlar om ett par prototyper med banddiskant och om allt går enligt planerna har vi en högtalartråd på gång med fördjupning i detta ämne. Quote
Timbre™ Posted November 28, 2008 Author Posted November 28, 2008 Ett par väl använda prototyper för studiobruk men här finns en serie konstruktioner i skilda kabinett och storlekar avsedda för hemmiljö och jag vågar redan nu påstå att den bildpresentationen kommer att visa upp konstruktioner som inte lämnar någon oberörd... Läckert och exklusivt är bara två förnamn. Quote
Käera Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 Vintern är lång så högtalar repotage ljusar o värmer upp tillvaron du har ju vanan inne så det ser vi fram i mot Quote
gcs Posted November 29, 2008 Posted November 29, 2008 Tillbaka till studiomiljön och här finns ett mixerbordtweak installerat enligt plundin men då måste man nog vara i branschen för att upptäcka och kunna förklara denna åtgärd... Bordet är ett AMEK. Vi hade för flera år sedan ett 56 reglars AMEK Mozart som sedemera byttes ut mot ett stort digitalt STUDER bord med 256 ingångsmöjligheter. Quote
Tobias Lindell Posted November 29, 2008 Posted November 29, 2008 Bordet är ett AMEK. Vi hade för flera år sedan ett 56 reglars AMEK Mozart som sedemera byttes ut mot ett stort digitalt STUDER bord med 256 ingångsmöjligheter. Mixerbordet ar ett Ams-Neve VXS, 72kanaler Quote
Absolute Audio Posted November 29, 2008 Posted November 29, 2008 Ett par väl använda prototyper för studiobruk men här finns en serie konstruktioner i skilda kabinett och storlekar avsedda för hemmiljö och jag vågar redan nu påstå att den bildpresentationen kommer att visa upp konstruktioner som inte lämnar någon oberörd... Läckert och exklusivt är bara två förnamn. http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/s...p/studio022.JPG Dessa såg ju minst sagt manliga ut! Skall bli spännande att följa! Banddiskanter och studio.... Jag börjar tänka Adam, men det finns säkert många fler. Avstånd från bakvägg verkar inte vara ett problem?? Quote
calle_jr Posted November 29, 2008 Posted November 29, 2008 http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/s...p/studio022.JPG Jag skulle också gissa på Adam, men vad är det? Sitter nu pa ett internet cafe' pa Kata Beach i Thailand. 29gr varmt och 27 i vattnet. Olen haller en stabil temp pa 8grader Avundsvärt, men du flyger väl inte från Bangkok? Quote
Timbre™ Posted November 29, 2008 Author Posted November 29, 2008 Avstånd från bakvägg verkar inte vara ett problem?? Högtalaren har stor bandbredd och väggarna spelade med men det här gav mersmak och det finns mycket intressanta konstruktioner i produktlinjen. Quote
Timbre™ Posted November 29, 2008 Author Posted November 29, 2008 Jag skulle också gissa på Adam, men vad är det? Högtalarna tillverkas i Sverige och det handlar om kabinett i skilda och mycket väldesignade träutföranden där det också kan förekomma rejäla inslag av kolfiber... :cool: Quote
Absolute Audio Posted November 29, 2008 Posted November 29, 2008 Baand diskant ifrån Raal om jag googlat rätt Raal Quote
Timbre™ Posted November 29, 2008 Author Posted November 29, 2008 Baand diskant ifrån Raal om jag googlat rätt Raal Makrolinsen skall på och förhoppningsvis kan vi presentera en närgående studie.... Under tiden borde man kanske åka till WatPraKeo i Bangkok för att rensa hjärnan mitt i julstressen... Risken är dock stor att det skulle bli digitalt plåtande för hela slanten. Det här är en Kodachrome från julen 1984. Quote
Tobias Lindell Posted November 29, 2008 Posted November 29, 2008 Baand diskant ifrån Raal om jag googlat rätt Raal Alldeles riktigt Quote
Zalve Posted November 29, 2008 Posted November 29, 2008 Studion har flera kontrollrum och här skymtar ett par högtalare som tilldrog sig intresse. Det handlar om ett par prototyper med banddiskant och om allt går enligt planerna har vi en högtalartråd på gång med fördjupning i detta ämne. Något jag alltid har funderat på. Borde inte mixerborder störa ljudbilden ordentligt, med tanke på att minska halva mellanregistret är dold från lyssnings/mixerplatsen ? Quote
Tobias Lindell Posted November 29, 2008 Posted November 29, 2008 Något jag alltid har funderat på. Borde inte mixerborder störa ljudbilden ordentligt, med tanke på att minska halva mellanregistret är dold från lyssnings/mixerplatsen ? Mixerbordet stör en del, men högtalarna är kalibrerade med dom omständighterena. Så ljudet i sweet-spot ar fortfarande hyfsat flat.... I och med att jag kor med aktiv digital delning sa har jag stora injusteringsmojligheter. Quote
Zalve Posted November 29, 2008 Posted November 29, 2008 Mixerbordet stör en del, men högtalarna är kalibrerade med dom omständighterena. Så ljudet i sweet-spot ar fortfarande hyfsat flat.... I och med att jag kor med aktiv digital delning sa har jag stora injusteringsmojligheter. Aktiv delning har väl inte så mycket extra att ge. Känns som en EQ är ett mimimun. För mig känns det som att en stor del av direktljudet skulle dämpas bort av bordet, men vad vet jag. Quote
Tobias Lindell Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Aktiv delning har väl inte så mycket extra att ge. Känns som en EQ är ett mimimun. För mig känns det som att en stor del av direktljudet skulle dämpas bort av bordet, men vad vet jag. Jag andvander digitala delningsfilter som har alla mojligheter.... Quote
calle_jr Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Något jag alltid har funderat på. Borde inte mixerborder störa ljudbilden ordentligt, med tanke på att minska halva mellanregistret är dold från lyssnings/mixerplatsen ? Man kanske ska ställa tillbaks ett soffbord i sin vardagsrumsmiljö Quote
Timbre™ Posted November 30, 2008 Author Posted November 30, 2008 Ett sista inlägg om Thailand, promise promise... Som Skanska-anställd i ett Libyenprojekt där thailändare var i klar majoritet hade jag med mig en resväska fylld med små julpresenter och julkort som skulle levereras i Bangkok. Resten blev ett trafikäventyr och jag fick tillfälle att möta några av Bangkoks många ansikten sittande bak på diverse motorcyklar eller i någon liten båt. Kontrasterna är stora och flodlivet känns som ljusår borta från affärslivet på Sukhumvit. Quote
calle_jr Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Det här är en Kodachrome från julen 1984. http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/scan/scan0622.jpg Ett ständigt filmval även av mig i många år. Fick dock se sig utbytt när Velvia kom. Jag ser gärna fler avstickare till Thailand Har aldrig varit där. Otroligt läckert ljus i båtbilden. Jag gissar att det inte är lång tid till skymning. Quote
eliot Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Det här är en Kodachrome från julen 1984. Jag bytte ut Kodachrome och Ektachrome mot Fujichrome på 70-talet efter att jag fotograferat med två kamerahus, ett laddat med Kodachrome 64 och ett med Ektachrome 200 och den ena gav rödaktiga bilder och den andra gulaktiga som gjorde att hälften av bilderna såg ut att vara tagna på våren och hälften på hösten Färgerna har aldrig varit Kodachrome's styrka - däremot var upplösningen svårslagen Quote
Timbre™ Posted November 30, 2008 Author Posted November 30, 2008 Jag ser gärna fler avstickare till Thailand Har aldrig varit där. Otroligt läckert ljus i båtbilden. Jag gissar att det inte är lång tid till skymning. Tänk över detta noga Calle... Har en serie skymningsbilder från diverse irrfärder och julkortsleveranser i dessa bostadsområden. Har sällan haft det trevligare och jag blev oerhört väl mottagen av släktingar till Libyengänget. Kanske dags att starta upp scannern men det får bli i nostalgiavdelningen. Quote
Timbre™ Posted November 30, 2008 Author Posted November 30, 2008 Jag bytte ut Kodachrome och Ektachrome mot Fujichrome på 70-talet efter att jag fotograferat med två kamerahus, ett laddat med Kodachrome 64 och ett med Ektachrome 200 och den ena gav rödaktiga bilder och den andra gulaktiga som gjorde att hälften av bilderna såg ut att vara tagna på våren och hälften på hösten Färgerna har aldrig varit Kodachrome's styrka - däremot var upplösningen svårslagen Kodachrome 64 håller formen efter ett kvartssekel men det gör inte Ektachrome 200. På den tiden var jag ute efter mättade färger och då passade Kodachrome bra. Såsom varande märkesfanatiker har jag faktiskt aldrig testat Fujichrome. Quote
eliot Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Kanske dags att starta upp scannern men det får bli i nostalgiavdelningen. Ser fram mot det Kodachrome 64 håller formen efter ett kvartssekel men det gör inte Ektachrome 200. På den tiden var jag ute efter mättade färger och då passade Kodachrome bra. Såsom varande märkesfanatiker har jag faktiskt aldrig testat Fujichrome. Jag var (då liksom nu) upplösningsfanatiker så det var Kodak som gällde även för mig och chocken kom vid nämnda tillfälle då det var uppenbart att färgerna inte stämde. Kodachrome var också en solskensfilm och sken inte solen så såg det bara grått ut. Fujichrome hade mustiga färger, speciellt grönt var kanon Quote
JonasR Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Vi får nog göra et reportage i framtiden, för jag vet inte om jag kan vara mer konkret... Du får nog utveckla din fråga! /ptr Ahh.. har vi ett reportage med Lundin i arbete att se fram emot? Studion har flera kontrollrum och här skymtar ett par högtalare som tilldrog sig intresse. Det handlar om ett par prototyper med banddiskant och om allt går enligt planerna har vi en högtalartråd på gång med fördjupning i detta ämne. Vad är detta för typ av mixerbord? Kör det helt i den digitala domänen? Min fråga baserar sig på farhågor om hur bra det är att ha digitalelektronik i närheten av audiosignaler som skall överleva på milli-volt nivå. Men är det rätt gjort så skall det funka. (Samma problem finns i alla CD-spelare) Quote
Engelholm Audio Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Något jag alltid har funderat på. Borde inte mixerborder störa ljudbilden ordentligt, med tanke på att minska halva mellanregistret är dold från lyssnings/mixerplatsen ? Mixerbordet bör påverka direkt vs indirekt ljud men även det som normalt sett kallas baffelstöd. Det sistnämnda är något man kan göra något åt, det förstnämda är nära nog omöjligt att hantera med EQ, misstänker jag? Quote
Recommended Posts