Käera Posted November 21, 2008 Posted November 21, 2008 och även hörlursfantasten kan få sitt lystmäte tillgodosett... Vad jag förstår så vad det väl inte långt till den fantasten... Ordet kopparklang har man ju hört,men troligtvis inte i dessa sammanhang... :clown: Status Quo finns det mesta av mellan -68-84,även denna givetvis får nog rota lite i samlingen... Quote
plundin™ Posted November 21, 2008 Posted November 21, 2008 Virveltrumman i hamrad koppar kommer från Remo. Kunde ha vart, men Remo har nog bara tillverkat skinet! Däremot skulle den kunna vara av fabrikat Pearl som resten av kittet, men det får kanske Tobias slutgiltigt svara på när han är tillbaka från semestern för jag kan förlite om batterier! En litet undersökning på detta nätet, visar att det kanske kunde vara en SD-310 från PeaceDrum ja, kanske... ? Fick en känsla av att plundin har kunskaper i detta ämne och förstod samtidigt att den kostar en del slantar och ungefär var hamnar prislappen... ..en gång i min ungdom var gitarrer det absolut största intresset, framförallt elektriska sådana... ..det intresset har fallit något i relevans (till förmån för att vidare musikintresse) så kvarstår en och annan gnutta kunskap i ämnet... Mesa Research gör jäkligt bra förstärkare, dom är helt klart top fem av all världens gitarrstärkare, sen är det ju som med HiFi, man fastnar för en tillverkare och sem håller man fast vid den (För mej är det Matchless!) Sitter just och lyssnar på "Woman with Soul" (från Tony Joe White - Swamp (the complete Monument recordings)) och man blir sugen på att dra fram guran från där den ligger och sammlar stöv under sängen! :cool: /ptr Quote
Timbre™ Posted November 21, 2008 Author Posted November 21, 2008 Kunde ha vart, men Remo har nog bara tillverkat skinet! Skenet bedrar och jag skulle nog ha tagit virvelburken ur två vinklar. Kanske säkrast att smyga in i kontrollrummen... :cool: Quote
calle_jr Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 Verkar sitta en hel del historik i dessa studioväggar. Mer trummor för den som gillar transienter och även hörlursfantasten kan få sitt lystmäte tillgodosett... Cymbalerna gick dock inte att uppbringa vid detta fototillfälle. http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/s...p/studio102.JPG Cymbaler är vackra och tacksamma fotoobjekt. Jag är renodlad lyssnare, och kan inget om hantverket. Varför monterar trummisar alltid av cymbalerna? Quote
gcs Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 The Studio Session continues... Sony C800G Tube var en av flera andra mikrofoner som vi testade på EMI studion på den tiden som studion existerade. Det finns/fanns? också en annan Sony mikrofon i 800 serien men då med halvledare. Det finns två andra klassiska mikrofoner från Sony på 50 & 60-talet som kanske inte var så vanliga här men däremot i Amerika Modellerna hette C37 och C48 och liknade till utseendet om dem gamla RCA mikrofonen DX77 från tidigt 50-tal, men det var en bandmikrofon vars klassiska föregångare hette RCA BX44. BX44:an var en bandmikrofon som bara hade en karaktäristik, åtta. Den användes i alla möjliga sammanhang som t.ex i studion i en saxofon sektion där musikerna kunde dela på en mikrofon genom att sitta mitt emot varandra med full dämpning från sidan. Dom här mikrofonerna har idag nostalistatus och dom var kanske bra då men knappast idag. I slutet av 40-talet började C.Robert Fine att använda den nya mikrofonen från Neumann eller Telefunken U47 som den hette over there. Det var tack vare den mikrofonen som han lyckades med sina berömda inspelningar för Mercury -Living presence. Det här är ju egentligen ett onödigt vetande, men det roar mig mycket. En annan sak som också roar mig är den teknikska utvecklingen som skedde inom film. Alla bildformaten och ljudtekniken. Det var faktiskt inom filmen som stereotekniken började att användas först. Kanske inte här i Europa men i den amerikanska filmbranschen började man experimentera tidigt under 40-talet. Quote
plundin™ Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 Det var faktiskt inom filmen som stereotekniken började att användas först. Kanske inte här i Europa men i den amerikanska filmbranschen började man experimentera tidigt under 40-talet. Jag tror nog att det var samma sak här (in Europa), fast på 30-talet, det var nämligen då pionjären Alan Dower Blumlein började med sina stereoexperiment, och detta efter att han blivit besviken på ljudet från dom första "talkisarna" (tidiga ljudfilm)! Blumlein är en ytterst facinerande nydanare som lämnade efter sig åtskilliga elektronikpatent vid sin aldeles för tidiga död 1942. Han konstruerade tex. ett antal mikrofoner för EMI och dess föregångare the Columbia Graphophone Company and the Gramophone Company. Blumelein och hans patent var oungängliga för att Britterna skulle kunna utveckla Radar i början av Andra världskriget! Sen kan man säkert debatera var och vem som gjorde dom första stereo-liknande experimenten, BBC sände tex radio i stereo så tidigt som 1925 och Bell (telephone) ingenjören Harvey Fletcher gjorde oxå tidiga stereo experiment! De4n första kommersiella stereoframgången, och då talar vi film, var Disneys Fantasia 1940! Det finns en ganska intressant historisk översikt om man söker på ordet Stereo på Wikipedia! Blumlein är oxå känd i inspelningskretsar för sin egenutveklade mikrofonteknik, där man anväder två korsade 8-mikrofoner, vilket är en omnipolär XY-teknik som tar upp lika mycket ljud både framför som bakom mikrofonerna, tekniken är ofta använd av dom två Opus 3 skivbolagen (dvs. både Bo hansson och Jan-Erik Persson).. (Bild från Wikipedia) Det finns en utmärkt biografi om Alan Blumlein : The Inventor ov Stereo (Robert Charles Alexander : ISBN 0-240-51628-1), som rekomenderas den som är det minsta road av ämnet!! Och det oavsett vem som verkligen upfann Stereo!! /ptr Quote
gcs Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 De4n första kommersiella stereoframgången, och då talar vi film, var Disneys Fantasia 1940! Det finns en ganska intressant historisk översikt om man söker på ordet Stereo på Wikipedia! Blumlein är oxå känd i inspelningskretsar för sin egenutveklade mikrofonteknik, där man anväder två korsade 8-mikrofoner, vilket är en omnipolär XY-teknik som tar upp lika mycket ljud både framför som bakom mikrofonerna, tekniken är ofta använd av dom två Opus 3 skivbolagen (dvs. både Bo hansson och Jan-Erik Persson).. /ptr Det är väl bara det att inget dessa tidiga experiment finns inspelade. Det gjordes också i slutet av 1800-talet stereofoniska överföringar via tråd från en lokal till till en annan där allmänheten mot betalning själva kunde lyssna. Jag har på CD musiken från filmen Fantasia 1940 där musiken är inspelad med två kanaler på optisk film plus en tredje kanal som var ett slags styrkanal för för nivån. Vad som nu enligt min mening är intressant, är det som finns inspelat och kan avlyssnas idag. Det var också säkert så att utvecklingen i Amerika kunde fortgå utan störningar eftersom landet inte var utsatt för krigets bombningar. Men det gjordes ju på magnetband även inspelningar i Tyskland bl.a med Herbert von Karajan och Walter Gieseking. Men det som finns inspelat från samma tid från Amerika är uteslutande filmmusik från filmbolagen MGM och 20th Century Fox. Som en parentes kan jag nämna att Warner Brothers som kom under 20-talet hamna på fallrepet, gjorde en desperat satsning på ljudfilm inspelad på stor 16" skivor och med 33 1/3 rpm. Deras system kallades för Vitaphone och när dom sedemera 1959 startade skivbolag följde namnet med på skivorna, Vitaphonic sound. Svagheten med Blumlein´s stereokoppling med två korsade åttor var att det kan ibland låta vidunderligt bra i stereo, men eftersom bakinformationen ligger i motfas så kan man säga att ljudet faller ihop och tappar en heldel information när man lyssnar i mono. Quote
Timbre™ Posted November 22, 2008 Author Posted November 22, 2008 Underbart med dessa trådbidrag och förtydliganden. Tack skall ni ha! Back to Neumann och det enda jag är helt säker på blir då XLR-kontakten från Neutrik... Redan vid musikavnjutning hemma i lyssningsstolen förstår man ju att mikrofonteknik och placering kan vara utslagsgivande. Genom att surfa runt på nätsidor och forum inser man dessutom snabbt att det har bildats olika och många skolor i ämnet. Ungefär som i hifi men här har det nog större betydelse då det handlar om den allra första omvandlingen. Lite svårt att ångra sig när Europe redan har dragit vidare dagen därpå och andra artister som har använt sig av studion är bl.a. Snoop Dogg, Hardcore Superstar, ABBA, Westlife, A-Teens, Lasse Holm och Christer Sjögren för att ta några tvära kast i musikens underbara värld... :cool: Den här varianten var ny i min imaginära värld och jag är fortfarande inte helt säker på om inspelningsteknikerna utsatte fotografen för ett skämt... Förmodligen inte och vi får nog be plundin om ett förtydligande. Quote
plundin™ Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 Den här varianten var ny i min imaginära värld och jag är fortfarande inte helt säker på om inspelningsteknikerna utsatte fotografen för ett skämt... Förmodligen inte och vi får nog be plundin om ett förtydligande. http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/s...p/studio109.JPG Det var mest ett utslag av att jag och Tobbe kanske tyckte att det kunde vara skoj att visa en annan sida av mikrofoner! Här två Neumann U-47 fet, ställda för XY-stereo (lite vingligt uppställda kanske.. ) (Bild från DPA Mikes) XY är i princip två njurupptagande mikrofoner som korsas i 90grader precis ovanför varran! /ptr Quote
gcs Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 Den här varianten var ny i min imaginära värld och jag är fortfarande inte helt säker på om inspelningsteknikerna utsatte fotografen för ett skämt... Förmodligen inte och vi får nog be plundin om ett förtydligande. Det här är två U47fet i en XY koppling som man tar till om man inte har en stereomikrofon. Quote
gcs Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 Jag har skrivit minst två långa inlägg i kväll som verkar ha försvunnit så därför så skiter jag i vidare inlägg. Quote
plundin™ Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 Svagheten med Blumlein´s stereokoppling med två korsade åttor var att det kan ibland låta vidunderligt bra i stereo, men eftersom bakinformationen ligger i motfas så kan man säga att ljudet faller ihop och tappar en heldel information när man lyssnar i mono. Mono är vissserligen det optimala återgivningssystemet! ...Men om man spelar in stereo med korsade åttor (Blumlein) så skiter man ganska effektivt i allt vad monokompabilitet heter!! Monokompabilitet slutatde väll att vara aktuellt strax efter att jag föddes för förti och några år sedan... En rent akademisk synpunkt bara.... :clown: Eller menar du att det finns en stor marknad för mono idag; med tanke på hur illa det mesta av MP3 låter så är det kanske så. . . . . ? /ptr Quote
plundin™ Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 Jag har skrivit minst två långa inlägg i kväll som verkar ha försvunnit så därför så skiter jag i vidare inlägg. Det var ju trist! har dom blitt raderade eller har cyberrymden ätit upp dom? Kunskap och erfarenhet kan vi ju aldrig få för mycket av!!! /ptr Quote
Timbre™ Posted November 23, 2008 Author Posted November 23, 2008 (edited) Jag har skrivit minst två långa inlägg i kväll som verkar ha försvunnit så därför så skiter jag i vidare inlägg. Något av det mest irriterande som finns i forumssammanhang men alternativet raderade är givetvis uteslutet. Vi har inte hittat några förklaringar till inläggsbortfallet men det var verkligen tråkigt för dina och plundins inlägg är ju ryggraden i denna tråd. //Timbre Edited November 23, 2008 by Timbre™ Quote
calle_jr Posted November 23, 2008 Posted November 23, 2008 ljudet faller ihop och tappar en hel del information när man lyssnar i mono Intressant, man har ju en del skivor märkta "Stereophonic recording, also playable in mono". Hänger detta endast ihop med mickningen? gcs; jag förstår din frustration, men försök bita i äpplet och skriv det igen! Tänk på att det är än värre för oss som inte ens vet vad du skrev. Quote
eliot Posted November 23, 2008 Posted November 23, 2008 Jag har skrivit minst två långa inlägg i kväll som verkar ha försvunnit så därför så skiter jag i vidare inlägg. Vi är många som uppskattar dina inlägg och din kunskap i ämnet så vi hoppas att du gör ett nytt försök //Eliot Quote
JonasR Posted November 24, 2008 Posted November 24, 2008 Sony C800G Tube... Jag har tittat flera gånger på bilden och undrat över vad det är för klump som hänger i sidan. Google underlättar en del och jag hittade info om micken. "... a unique Peltier-based cooling system to achieve optimum tube operating temperature ..." Klumpen är alltså en kylfläns. Och man har kylning av röret. Avancerat!! Finns det fler mikrofontyper med klurigt innehåll? Quote
Timbre™ Posted November 24, 2008 Author Posted November 24, 2008 Klumpen är alltså en kylfläns. Och man har kylning av röret. Avancerat!! Finns det fler mikrofontyper med klurigt innehåll? Kylflänsar kan dyka upp på de mest oväntade ställen som t.ex. passiva högtalare... Det finns mycket klurigt i ett inspelningsrum och man bör nog vistas där mer än en lördagseftermiddag för att riktigt ta till sig all utrustning. Kontrollrummet är inget undantag och här har vi tagit inspelningstekniker plundin på bar gärning, d.v.s. i vanligt förekommande arbetsposition... :cool: Quote
Käera Posted November 24, 2008 Posted November 24, 2008 Plundin ser bestämd ut...undrar vad han funderar på,nästa inspelning kanske.... många knappar.... Quote
Timbre™ Posted November 24, 2008 Author Posted November 24, 2008 Branschfolk i samspråk och plundin har fått sällskap av vår värd Tobias. Den enda utrustning jag kan identifiera är minimonitorerna som ser ut att komma från Bowers & Wilkins CM Series. Quote
Timbre™ Posted November 24, 2008 Author Posted November 24, 2008 Plundin ser bestämd ut...undrar vad han funderar på,nästa inspelning kanske.... många knappar.... Ja, här finns en del reglage att ratta och nu behöver vi hjälp. Vill man göra det lätt för sig kommer här en lista på ingående utrustning men det finns säkert mycket att tillägga. GEAR LIST Console: NEVE VXS 72 channels with Scoring Panel. Multitrack: Protools HD Accel with 192 interfaces MCI 2” with 16 and 24 channels head Tascam DA-88 Sony ½” APR-5002 Studer A807 ¼” Loudspeakers: Quested Q412d Mains Adam S3A Blue Sky Surround Kit KRK Yamaha NS10 Microphones: Neumann U47 Neumann U47fet Neumann U67 x2 Neumann U87 x3 Neumann UM-57 Neumann SM-69 Neumann TLM-193 Sony C-800G AKG C12vr AKG D12, D112 VariMic x3 Schoeps CMC-5 x2 Schoeps 221 Sennheiser 441 x5 Sennheiser 421 x4 Sennheiser 609 Shure SM81 x4 Shure SM57, 58 Electrovoice 635A x2 Groove Tubes AM62 x2 Beyerdynamic MCE90 Outboards: API 550B ADL 1500 ADL 1600 Apogee AD-8000 BSS 901 MkII Buzz Audio Soc 1.1 Chiswick Research Compressor Chandler EMI TG Channel Distressor Daking Compressor Dbx 162 Dbx 900 with de-essers Dbx Quantum II Drawmer Chorus Eventide H3000 Eventide 2016 Gyraf G14 Tube eq Gyraf G10 Tube compressor Gas Cooker Korg Delay Lexicon 960, 480L, pcm-70 Lang PEQ-2 Neve 33609 Summit TLA-100 Summit EQP-200 SPL Transient Designer SPL De-esser SSL Xlogic Surround Compressor Sony R7, M7 Tc Electronics System 6000 incl all plugins Tc Electronics 2290 Valley People Dynamite Valley People Gain Brain II Vintech X73i Yamaha cd-r 1000 Yamaha SXP-90 Quote
plundin™ Posted November 24, 2008 Posted November 24, 2008 plundin ser bestämd ut... I det här fallet är han nog mest en villig posör, det är inte så ofta jag sitter vid ett Neve-bord! /ptr Quote
iroise Posted November 24, 2008 Posted November 24, 2008 I det här fallet är han nog mest en villig posör, det är inte så ofta jag sitter vid ett Neve-bord! /ptr Trodde det var ditt arbete Quote
plundin™ Posted November 24, 2008 Posted November 24, 2008 Den enda utrustning jag kan identifiera är minimonitorerna som ser ut att komma från Bowers & Wilkins CM Series. B&W-talarna var något som Bohusstudions nestortekniker Åke Linton skaffat för att "testa" .. oftast står det vad jag förstod, ett par Adammonitorer på deras plats! Tobias var en mycket intressant bekantskap, som jag är övertygad att vi får veta mer om senare!! /ptr Quote
plundin™ Posted November 24, 2008 Posted November 24, 2008 Trodde det var ditt arbete Jo, det stämmer, men detta var första gången jag besökte Bohusstudion, och första gången jag la fötterna på deras Nevebord! (så vi är i breda svep i samma branch, men att vara bekanta, men det visade sig att Tobias och jag har massor av gemensamma bekanta!) ... Det händer nästan aldrig att jag använder någon mixer när jag spelar in, utan jag favoriserar korta kedjor i stil med >mick - mickföstärkare - ad-omvadlare - ljudkort/dator med kablar innemellan, för att sedan mixa (i den mån det behövs) virtuellt! /ptr Quote
calle_jr Posted November 24, 2008 Posted November 24, 2008 Behaglig arbetsmiljö minimonitorerna som ser ut att komma från Bowers & Wilkins CM Series. Lade ni märke till vad det var för fötter de stod på Såg smått intressanta ut. Quote
gcs Posted November 24, 2008 Posted November 24, 2008 Jag var på Studio Bohus i mitten av 70-talet och hälsade på en kompis som på den tiden jobbade där. Bohus är byggd enligt Westlake som ansågs då var det bästa under 70-talet. Ungefär samtidigt byggdes också Marcus studio enligt samma princip på Råsundavägen i Solna. Jag undrar om man inte hade från början ett Harrison bord på Bohus. Quote
plundin™ Posted November 24, 2008 Posted November 24, 2008 Lade ni märke till vad det var för fötter de stod på Såg smått intressanta ut. Undersökte inte närmare, såg ut som små LionsFeet(?) /ptr Quote
iroise Posted November 24, 2008 Posted November 24, 2008 Jo, det stämmer, men detta var första gången jag besökte Bohusstudion, och första gången jag la fötterna på deras Nevebord! (så vi är i breda svep i samma branch, men att vara bekanta, men det visade sig att Tobias och jag har massor av gemensamma bekanta!) ... Det händer nästan aldrig att jag använder någon mixer när jag spelar in, utan jag favoriserar korta kedjor i stil med >mick - mickföstärkare - ad-omvadlare - ljudkort/dator med kablar innemellan, för att sedan mixa (i den mån det behövs) virtuellt! /ptr Oj då, det var intressant, för en oinvigd vad gör du då mera konkret Quote
Recommended Posts