Timbre™ Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Utan inspelningar inga mikrofoner och utan mikrofoner ingen hifi... En studiorunda bland modern teknik med samtidigt kraftiga inslag av nostalgi. Häng med genom upplåsta dörrar i en västkuststudio... Teknik kan bytas ut men känslan lever kvar och hur många av oss har inte trasslat med rullband från Ampex eller BASF... Sjuttiotalsdiskussionerna på hobbyplanet gällde spårbredd och bandhastighet, modifiering eller inte modifiering och som alltid handlar det om förbättringar i förhållande till ökad kostnad och ökat utrymme. Femtio tiotumsrullband tar hälften så mycket plats som hundra och kunde innehålla dubbelt så mycket musik. Ingenting som proffsvärlden funderar över men bara namnen BASF och Ampex väcker starka känslor av nostalgi. BASF SM 911 har anor som sträcker sig tillbaka till mitten av åttiotalet. Deras populära LP 35 LH som användes mycket i hifisammanhang började tillverkas redan år 1969. Quote
Harryup Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 BASF = Badische Anilin und Sodafabrik. Känns idag som ett firmanamn man kanske skulle undvika ur miljömässiga aspekter men 1865 var det nog ingen som tyckte så. mvh/Harry Quote
Timbre™ Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 BASF = Badische Anilin und Sodafabrik. Känns idag som ett firmanamn man kanske skulle undvika ur miljömässiga aspekter men 1865 var det nog ingen som tyckte så. mvh/Harry Så sant som det är sagt, tiderna förändras och så gör även våra reflektioner. Bakom dessa dörrar vilar ett stycke svensk dansbands- och pophistoria. Här finns mycket av den musikaliska varan och plundin följde med som sakkunnig rådgivare. Mycket att snöa in på och många detaljer att reda ut så vandringstakten blir stillsam men bilderna blir desto fler... Quote
eliot Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 En studiorunda bland modern teknik med samtidigt kraftiga inslag av nostalgi. Häng med genom upplåsta dörrar i en västkuststudio... Detta blir en intressant tråd Quote
Absolute Audio Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Så sant som det är sagt, tiderna förändras och så gör även våra reflektioner. Bakom dessa dörrar vilar ett stycke svensk dansbands- och pophistoria. Här finns mycket av den musikaliska varan och plundin följde med som sakkunnig rådgivare. Mycket att snöa in på och många detaljer att reda ut så vandringstakten blir stillsam men bilderna blir desto fler... http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/s...p/studio001.JPG En inspirerande miljö påverkar ju oxå inspelningen Det där dörrhantaget måste vara bland häftigaste i sitt slag! Detta ska bli klart roligt att följa.... Quote
calm Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Intressant tråd! Agfa, Basf och ett och annat Scotch fanns nog med bland favoriterna bland kompetenta bandspelarband till min dåvarande Revox. Detta väcker nostalgiska känslor Calm Quote
calle_jr Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Mycket att snöa in på Vi vill se ALLT Quote
Timbre™ Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 Detta blir en intressant tråd Kanske säkrast att hålla sig så nära ljudkällan som möjligt och med denna Neumann U 47 hålls även nostalgikänslan vid liv. En rörbestyckad konstruktion som debuterade mot slutet av fyrtiotalet och jag har precis kikat på en tysk produktbroschyr från mitt eget födelseår. Georg Neumann använde sig till att börja med av en vacuum tube från Telefunken med beteckningen VF14. Tillverkningen av detta elektronrör upphörde mot slutet av femtiotalet och VF14-utrustade uppsättningar är idag mycket eftertraktade. Samlarvärde är bara förnamnet. Quote
Timbre™ Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 Det där dörrhantaget måste vara bland häftigaste i sitt slag! Entréintrycket skapade en kontinental (eller skall vi säga skånsk... ) känsla över det hela och lokalerna har använts flitigt av bl.a. dansbandet Streaplers som emellertid har stark anknytning till Bohuslän. Quote
gcs Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 AGFA var en av de stor tillverkarna av magnetband i Europa. På St.Eriks-mässan 1959 kunde man se ett av deras band för första gången rulla med inspelad musik genom olika behållare som innehöll olika kemikalier, bl.a aceton. Bandet som var ett LP-band hette då PE31 och som senare ersattes av PE36 och till sist PEM468 och 368. AGFA köpte under 60-talet upp Gevaert i Belgien och blev nu AGFA/Gevaert AG. Till sist såldes band tillverkning till BASF vars studiobanden bytte namn från LGR30 till AGFA´s PER525. Numera finns det nästan bara en bandtillverkare i världen vilket gör att magnetbanden har blivit ganska dyra samtidigt som kunskapen om magnetbands teknologi håller på att försvinna. Quote
gcs Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Jag har ibland undrat var alla gamla Neumann mikrofoner som jag arbetat med har tagit vägen. Neumann U47 brukade man bygga om med nuvistorer eftersom det inte gick att få fram några rör. Ett annat minne som jag har. Hur ofta fick man inte en obehaglig stött när man i studion monterade en U47:a. 110 volt fick man i sig och det var inte så skönt. Jag minns också att dom som var äldre tekniker och hade upplevt den tiden då alla hade slips och brukade då använda slipsen som skydd när dom skruvade fast micken i sin hållare. U47 ersattes senare av U67 och U267 och senare på 70-talet så kom U47fet som var en korpulent uppföljare. Det är mycket nostalgi kring de här gamla mikrofonerna bland sånna som inte varit med på den tiden. Jag tycker nog allt att dom brusade ganska mycket mera än moderna halvledarmikrofoner. Quote
eliot Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Trevligt med lite minnen från den tiden Quote
Timbre™ Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 Jag har ibland undrat var alla gamla Neumann mikrofoner som jag arbetat med har tagit vägen. Neumann U47 brukade man bygga om med nuvistorer eftersom det inte gick att få fram några rör. Ett annat minne som jag har. Hur ofta fick man inte en obehaglig stött när man i studion monterade en U47:a. 110 volt fick man i sig och det var inte så skönt. Jag minns också att dom som var äldre tekniker och hade upplevt den tiden då alla hade slips och brukade då använda slipsen som skydd när dom skruvade fast micken i sin hållare. U47 ersattes senare av U67 och U267 och senare på 70-talet så kom U47fet som var en korpulent uppföljare. Det är mycket nostalgi kring de här gamla mikrofonerna bland sånna som inte varit med på den tiden. Jag tycker nog allt att dom brusade ganska mycket mera än moderna halvledarmikrofoner. Intressant läsning gcs och här kommer ännu en klassiker som firade fyrtioårsjubileum förra året. Enligt en intervju med Dan Radin från Neumann har modell U 87 bara genomgått en enda uppgradering under alla dessa år. Quote
gcs Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Om Neumann U87 snackade vi just om härom dagen. Jag menar att den trots all nostalgi låter lite luddig i diskanten vilket min kollega höll med om. Dagens mikrofoner är lite mera briljanta i ljudet jämfört med gårdagens rörmickar och framför allt mycket tystare. Men det är ju klart att om man spelar in med sådana mikrofoner tillsammans med andra mickar. Då kommer man troligtvis aldrig att ha full nivå från alla de andra in mixade mikrofonerna och därmed blir inte bruset direkt störande. Om dynamiska mikrofoner brusar det aldrig. Quote
Käera Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Kul,om detta har jag inga erfarenheter...även om en kompis på -70 talet hade rullbanspelare,det närmast jag kommit själv är gula o gröna Basf band fast i kasett format.. Quote
Engelholm Audio Posted November 17, 2008 Posted November 17, 2008 Kanske säkrast att hålla sig så nära ljudkällan som möjligt och med denna Neumann U 47 hålls även nostalgikänslan vid liv. En rörbestyckad konstruktion som debuterade mot slutet av fyrtiotalet och jag har precis kikat på en tysk produktbroschyr från mitt eget födelseår. Georg Neumann använde sig till att börja med av en vacuum tube från Telefunken med beteckningen VF14. Tillverkningen av detta elektronrör upphörde mot slutet av femtiotalet och VF14-utrustade uppsättningar är idag mycket eftertraktade. Samlarvärde är bara förnamnet. http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/s...p/studio142.JPG Vilken bild! Kan tänka mig många reklambyråer som är villiga att betala för en dylik bild tänkt för reklam! Intressant tråd med en ny men livsviktig vinkling för oss! Quote
Zalve Posted November 17, 2008 Posted November 17, 2008 Kanske säkrast att hålla sig så nära ljudkällan som möjligt och med denna Neumann U 47 hålls även nostalgikänslan vid liv. En rörbestyckad konstruktion som debuterade mot slutet av fyrtiotalet och jag har precis kikat på en tysk produktbroschyr från mitt eget födelseår. Georg Neumann använde sig till att börja med av en vacuum tube från Telefunken med beteckningen VF14. Tillverkningen av detta elektronrör upphörde mot slutet av femtiotalet och VF14-utrustade uppsättningar är idag mycket eftertraktade. Samlarvärde är bara förnamnet. Är det bara jag som fastnar för Flygeln istället ? Storlek på den ? Quote
plundin™ Posted November 17, 2008 Posted November 17, 2008 Är det bara jag som fastnar för Flygeln istället ? Storlek på den ? Ledsen Zalve, det är (med vår Guides ord) en ganska sliten 70-tals Yamaha; trots det, är den en fullstor konsertflygel (jag tror att det var en CF III, som är typ 2m75cm)... Yamahaflyglar är "mer" populära i pop/jazz studio världen, klassiska pianister tycker oftast att dom inte "håller" i diskanten! (vilket betyder är klangen är en aning matt!) ... Själv tycker jag att man bör välja flygel efter musiken, men det är ju inte alltid man har den praktiska möjligheten att göra det! Annars måste jag nog säga att U-47an är höjdpunkten i bilden! /ptr Quote
Timbre™ Posted November 17, 2008 Author Posted November 17, 2008 Är det bara jag som fastnar för Flygeln istället ? Det finns ju hifianknytning även i underlaget men jag kompenserar med en bild där U 47 får större utrymme... Här framgår rörets invärtes placering och man skulle kunna tro att metallröret Telefunken VF14 var framtaget speciellt för Neumann U 47. Det förekommer uppgifter om att så är fallet men rörets anor sträcker sig längre tillbaka än mikrofonens och VF14 var ute på marknaden redan 1945. Quote
Timbre™ Posted November 17, 2008 Author Posted November 17, 2008 Ledsen Zalve, det är (med vår Guides ord) en ganska sliten 70-tals Yamaha; trots det, är den en fullstor konsertflygel (jag tror att det var en CF III, som är typ 2m75cm).../ptr Yamahaskapelsen i helfigur och i förgrunden ett Langevin Studio Headphone System vilket inte är något mindre än en "More Me" Studio Headphone Mixer HP-101. Prislappen ligger på 15000 SEK och det fanns fem stycken i lokalerna. Hificirkeln sluts igen och bakom namnet Langevin finner vi Manley Labs, Chino, USA. Ett inte helt obekant namn i sammanhanget och "TUBES RULE"... :cool: Quote
eliot Posted November 17, 2008 Posted November 17, 2008 Hificirkeln sluts igen och bakom namnet Langevin finner vi Manley Labs, Chino, USA. Ett inte helt obekant namn i sammanhanget och "TUBES RULE"... :cool: Namnet Langevin är förknippat med Madame Curie som efter sin makes död inledde ett förhållande med den gifte Paul Langevin vilket var en stor skandal på sin tid - Se Marie Curie - Scandal and Radioactivity (1910-1913) Quote
calle_jr Posted November 17, 2008 Posted November 17, 2008 Intressant curieosa. Det måste ha varit en våghals den där Langevin... Quote
Timbre™ Posted November 18, 2008 Author Posted November 18, 2008 Mer hifianknytning och här har vi en arkivbild från lyssningsövningar med slutsteget Mesa Baron på Balance i Jönköping. Quote
Timbre™ Posted November 18, 2008 Author Posted November 18, 2008 Som ett förutsägbart inlägg kommer då givetvis denna Mesa Boogie gitarrförstärkare som är en Mesa Boogie Dual Rectifier om jag har listat ut det hela rätt. Fick en känsla av att plundin har kunskaper i detta ämne och förstod samtidigt att den kostar en del slantar och ungefär var hamnar prislappen... Quote
Zalve Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Som ett förutsägbart inlägg kommer då givetvis denna Mesa Boogie gitarrförstärkare som är en Mesa Boogie Dual Rectifier om jag har listat ut det hela rätt. Fick en känsla av att plundin har kunskaper i detta ämne och förstod samtidigt att den kostar en del slantar och ungefär var hamnar prislappen... Svårt att se på bilden, men det känns nästan som en "fyr-tia" ? Hoppas det blev lite groove när ni var där... Quote
Timbre™ Posted November 18, 2008 Author Posted November 18, 2008 Många artister har agerat i detta rum och Björn Afzelius, Stefan Andersson & Magnus Johansson är exempel på några som har hanterat gitarr. Apropå elgitarr och rockmusik är Europe inbokade i december. Quote
Timbre™ Posted November 18, 2008 Author Posted November 18, 2008 Hoppas det blev lite groove när ni var där... Det blev en del hifigroove och vi har ett högintressant kort i rockärmen inför nyår... :cool: I nuläget är plundin belagd med tystnadsplikt... Quote
Timbre™ Posted November 18, 2008 Author Posted November 18, 2008 Mesa/Boogie har annars högst personliga namn på sina produkter. Lone Star - en Texasvariant... , Road King och Stiletto för att nämna tre. Denna Dual Rectifier Solo Head är annars kanske hårdrockens hårdrockgitarrförstärkare med mycket dist och fräs... :angry: :cool: De senaste plattorna med Mustasch är inspelade i denna studio och Solo Head är en del i dessa produktioner. Just nu är vi väldigt långt borta från Diana Krall... Quote
Timbre™ Posted November 21, 2008 Author Posted November 21, 2008 The Studio Session continues... Från flygel via elgitarr till batteristutrustning och med uppgifter från initierat håll kommer här den bästa och mest lämpade mikrofon som finns att tillgå för upptagning av virveltrummor. Prislappen antyder och internetsurfande bekräftar att det handlar om something very special. Sony är ju berömda för sina drivenheter till CD-spelare men är även ett tungt namn i studiovärlden och deras C800G Tube Condensor Microphone är uppenbarligen redan en klassiker. Bestyckningen utgörs av en 6AU6 vacuum tube, ett rör som förekommer i både radio och musiksammanhang. Virveltrumman i hamrad koppar kommer från Remo. Platsen för fotot är dessutom esoterisk då medlemmar ur Status Quo har utfört fotarbete (givetvis där fotografen står... ) på detta golv i samband med inspelningen av det klassiska albumet Rockin' All Over The World. Quote
Timbre™ Posted November 21, 2008 Author Posted November 21, 2008 Mer trummor för den som gillar transienter och även hörlursfantasten kan få sitt lystmäte tillgodosett... Cymbalerna gick dock inte att uppbringa vid detta fototillfälle. Quote
Recommended Posts