Harryup Posted November 15, 2008 Posted November 15, 2008 Hur kul kan man ha med dessa? Ja det återstår att se. Tänkte i sakta mak för det här blir lite jobbigt att genomföra på kort tid presentera ett litet projekt jag har börjat med hemma. När Timbre var hos mig förra gången så såg det ut så här. Det har ju hänt en aning sen dess. I det stora hela kan man väl säga att det jag inte har ändrat på är filtren, slutsteget till centern, centern, basarna, skivhyllorna, soffbordet och soffan. Efter att ha haft det ganska klart hemma utan att ha gjort några egentliga akustik kompensationer annat än möblerat lite mjukare så tänkte jag; Varför inte riva allt? Och börja om ifrån grunden med installationen istället så man kanske kan bli ännu nöjdare. Jag har inte lidit av störningar, brus och brum hemma trots många kablar, men vid ett tillfälle när jag hade Meridian tyckte jag inte heller att jag hade något problem. Av någon outgrundlig anledning tog jag då och drog alla kablar i racket snyggt och gjorde 90° korsningar mellan el och resten. Och det lät definitivt annorlunda, störningar som "inte fanns där" var nu borta. Det blev tystare mellan tonerna. Eftersom jag har horn, så är det inte väldig tyst ifrån slutstegen och ut så låter det som ett vattenfall. Verkningsgraden ifrån 1kHz och uppåt är runt 114dB/m/W vilket innebär att minsta ljud eller störning hörs. Det är också en av anledningarna till att jag har en viss förtjusning för horn, bara dom inte låter horn förstås. Ja dvs inte för att dom är bra på att förmedla störningar utan för att dom i mitt tycke kan vara duktiga på att låta musiken låta levande också. Det hela började med att jag bytte TV till en plattis. Köpte en provisorisk IKEA-bänk till den och den kom lite för högt fast det visst jag om ifs. Letade efter bänk och sprang på en i mitt tycke funktionell bänk fast för skivspelaren, suck. Såg en bänk av samma fabrikat för TV'n som verkade trevlig. Jaha i Göteborg, skicka glas? Nä, får nog åka och hämta. Glashyllor, ja hur bra är det? Nåja man kan alltid testa underlägg och/eller byta hyllor. Fast killen som sålde hade ju 2 rack till för apparater. Hmmm, kanske göra ett litet större ingrepp i rummet. Ett hmmm till, glas döljer inte kablar lika bra som trä eller metall. Plötsligt så såg även jag alla dessa kablar som låg precis överallt kändes det. I härvor och i drivor. Mitt tidigare experiment med snygg kabeldragning hade sedan länge spårat ur trots att jag visste att det var bra. Klart att jag skulle dra om kablarna men det kom emellan lite andra saker hela tiden. Hur kul är det att städa bakom rack som i princip inte går att flytta? Och jag visste att när jag flyttar som jag vill ha det så kommer en del kablar bli för långa och andra för korta. Jobbigt jobbigt. Nåväl nu är det dags! Så jag har köpte en hel del skärmad elkabel typ EKLK (tack för tipset Matrixen) och sen har jag köpt skärmad CAT6 för nätverket och jag byter även TV-antenn coaxen ifrån antennerna och ner till en tripple skärmad och byter till Compression T-kontakter och som grädde på moset skärmade installationsrör att dra alla antenn, ljuskablage, audio och videokablar i. Kommer det här bli bra? Ja inte vet jag eftersom jag inte har hittat nån som gjort allt detta. Men mina förutfattade meningar är att det borde inte bli sämre. Möjligen hör jag ingen skillnad alls, vi får se. Sett skillnad har jag redan gjort. Kabeln till Tv är till stora delar bytt redan, fick ett antal dB bättre signal ifrån antennen. Bilden är ljusår bättre. Och den var inte dålig innan. Övervåningen har också fått nya nätverkskablar då jag drar ner lite på det trådlösa nätverket. Tyvärr kan jag inte ta bort allt då mina fjärrar kör WiFi. Så nu återstår att börja riva runt lite, förstås måste jag byta mina skivskåp också eftersom dom nya racken är lite bredare än dom gamla. Jag räknar med att det här kommer nog ta några veckor så förvänta er ingen blixtsnabb tråd. Men jag tänkte att jag skulle sätta lite press på mig själv att öka takten genom att presentera lite här också. Till saken hör att resten av familjen förutsätter att det inte skall bli tyst i vardagsrummet heller under tiden så jag får byta lite pö om pö. Känns redan som om jag har fått lite håll. mvh/Harry Quote
Absolute Audio Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Kul projekt!! Sen är inte jag övertygad om att skärmning alltid är bättre i ljudsammanhang, men säkert i de områden du nämner som el & nätverk. Quote
Matrixen Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Va kul att du lägger ut ditt projekt! Skall bli intressant att se om jag fattade dina beskrivningar rätt Quote
Timbre™ Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Verkningsgraden ifrån 1kHz och uppåt är runt 114dB/m/W vilket innebär att minsta ljud eller störning hörs. Brusgolvet blir ju en oerhört viktig parameter och jag kan själv höra skillnad på olika försteg/slutsteg över 92dB/m/W men då måste örat fram till elementen. Med 114dB har du verkligen en utslagsgivare och det skall bli intressant att följa hur/om kabeldragningen påverkar. Du har ju också ganska långa signalkablar till det övre registret och här har jag noterat skillnader på skärmat/fysiskt oskärmat men inte så att det stör över 92dB. Tiden rinner iväg och plötsligt fick jag se på bilden att Elian Elias Sings Jobim ingick i lyssningpaketet... På något sätt står den ändå stilla för det är just den skivan som snurrar som mest just nu tillsammans med Diana Krall och Maria Rita. Quote
Recommended Posts