Jump to content

Recommended Posts

Posted

Grundaren och initiativtagaren, Magnus Bäckström myntade följande för 10 år sedan. Citat från Liras hemsida:

"För människor med öppna öron och nyfiket sinnelag, musikälskare som inte stannat upp, som vill inspirera och inspireras."

Ett uttryck som stämmer väl än idag, anser jag.

EDIT 040616:

Tråden började som en gissningstävling, om vad tråden avsåg. DHT tog hem det priset. Söker man information om musiktidningen Lira kommer det mer längre ner i tråden kan man säga.

/Mattias :)

Posted

Musikjättarna är i kris trots försök med allehanda överexploaterad pop och rock, nog om detta. Målet denna gång är att lyfta fram den gränsöverskridande musiken. Folk och världsmusik är en ingående grundingridiens ända sedan start. Sedan våren 2003 ingår även jazzen som en naturlig del.

/Mattias

Posted

Syftar inte på någon musikgrupp, dvs man framför inte musik. Det är nåt annat :D

Nu finns här mycket ledtrådar.

Skall vi säga ett försök per person och den som gissar rätt blir musikaliskt belönad ;)

/Mattias

Guest Zalve
Posted

Iom att det är Magnus Bäckström från Fame vi snackar om så måste det ju vara "Fame Factory" :D:black:

Som musikalist belöning vill jag höra Mattias sjunga :app:

Ps, Som seriös gissning från det väl bli " Musikens Hus", i Uppsala va ?!

Posted

Att höra mig sjunga vill ni inte, lovar :clown:

Famekillen lär varit ung och begåvad, vid tillfället om det vore han ;)

Zalve har gett sitt bidrag. Ni andra får ngn dag på er.

Mvh Mattias

Posted

Lite historia

Musiktidningen Lira startades september 1994 av Falu folkmusikfestival av dåvarande festivalchef Magnus Bäckström som även nämts tidigare. Innehållet var tom fram till våren 2003 inriktad på Folk- och världsmusik. När jazz-musiktidningen Jazzstage lade ner introducerade man jazzen i denna tidning. Man lade dessutom till Musikmagasin till namnet. Idag är detta en mycket populär musiktidning av lyssnare såväl som musiker.

/Mattias

Posted

Tänkte delge lite av mina erfarenheter av tidningen.

Läste på deras hemsida att målgruppen för tidninen är, citat: "Tidskriftsläsare med ett aktivt musikintresse, som går på konserter och köper skivor". Tänker jag rent egoistiskt så den som formgjuten för mig.

Tar man det från början, så prenumererade jag på just tidningen Jazzstage (nämd ovan). Sen slutade den komma och man började ana oråd. Långt senare damp första numret av tidningen Lira ner i postlådan. Vad är nu detta? tänkte jag. Efter att ha läst och bläddrat lite insåg man att denna tidning är genomarbetad och utgiven av genuint musikintresserade. Det är en riktig kanontidning enligt mitt tycke och mellan numren går man och väntar på nästa :mm:

Just att innehållet inte bara är bara är inriktat på en musikgren gör tidningen bred. Mig har den gett mycket inom skiljda områden. Har fått mycket information från tidningen som jag inte kunnat hitta på andra ställen (tror jag iaf).

/Mattias

Posted

Lite om innehåll, börjar på annonssidan.

Många skivbolag annonserar sina skivor i tidningen. Många musikklubbar gör likadant, ofta med aktuella program vilket är bra så slipper man missa godbitar.

Skoj att läsa insändarsidan. Ofta står det insändare från musiker i branschen. Denna gång tackar Jan Lundgren (från Jan Lundgrens trio) för en eminent tidning. Det är hyllningar från många håll kan jag intyga.

Varje nummer innehåller massor av skiv-recensioner. Detta nummer 100st! Observera att detta är en normal nivå för tidningen :mm:

En annan trevlig sak är att det finns små notiser som talar om smånyheter i branschen på ett enkelt trivsamt sätt.

Kort och gott, denna tidning innehåller allt jag önskar mig hos en musiktidning och mer därtill :app:

Med det senaste sommarnumret följde en Lira Festivalbilaga med. Den innehåller information om musikfestivaler i sommar runt om i världen, får man fresta med "Umbria Jazzfestval"? Den äger rum i Perugia i Italien med storheter som Keith Jarrett, Herbie Hancock, BB King mfl eller varför inte en festival i Marocco, "Essaoira Gnaoua and World Music Festival" som bla gästas av Joe Zawinul.

/Mattias :)

Posted

Hur skaffar man tidningen då?

Ett sätt är att köpa lösnummer. Det gör man på något av de följande 50 försäljningsställen i Sverige.

Citerar Liras hemsida:

"Falun

Dalarnas Museum, Stigaregatan 2-4

Falun Folkmusik Festival, Trotzgatan 10-12

Göteborg

Bengans Skivor, Stigbergstorget

Blenda, Andra Långgatan 20

CD Centralen, Centralstationen

Folkmusikkaféet Allégården, Södra Allégatan 4

Nefertiti, Hvitfeldtsplatsen 6

Press Stop, Drottninggatan

SL Books, Andra Långgatan 5

World Music Oasis, Engelbrektsgatan 3

Hudiksvall

Kulturelle Anton

Jönköping

Bokcafét, Svavelsticksgränd 7

Megahertz, Ö Storgatan 34

Karlshamn

Antikvariat Bode, Ronnebyg. 15

Karlstad

Hanssons tobak, Järnvägsgatan 1

Köpenhamn

Moskito Music World, Nørreg. 38

Lund

Press Stop, Klostetgatan 8

Malmö

Jeriko, Spångatan 38

Malmö Konsthall, St Johannesgatan 7

Musik & Konst, Spångatan 5

Press Stop, Södergatan 20

Röda Stjärnan, Ystadgatan 15

Tidskriftsbutiken, S Förstadsg. 18

Norrköping

Vaxkupan, Drottninggatan 25

Rinkeby

Alfabet Maximum Bokhandel

Rättvik

Folkmusikens Hus, Dalagatan 7

Stockholm

Akademibokhandeln City, Sveav. 10

Akademibokhandeln Nortull, Norrtullsgatan 8

Biblioteksbutiken, Odengatan 55

Belcanto, Tegnérgatan 4

Handel & Vandel, Östgötagatan 33

Hållplatsens T&T, Folkungag. 112

Mega Skivakademien, Sergels Torg

Multi Kulti, St. Pauligatan 3

Pet Sounds, Skånegatan 53

Press Stop, Drottninggatan 35

Press Stop, Gallerian

Press Stop, Götgatan 31

Pressbyrån, Centralstationen

Stallet, Nybrokajen 11

Sundsvall

Tidsspegeln, Sjögatan/Bankgatan

Torsby

Heidruns Bokhandel, Fensbol 39

Umeå

Press Stop, Viktoriagallerian

Burmans, Kungsgatan 56

Uppsala

Akademibokh. LundeQ, Dragarbrunnsgatan 43-45

Press Stop, Drottninggatan 2"

Västerås

Village, Sigurdsgatan 25

/Mattias

Posted

Ett annat sätt är att prenumerera. När du tecknar dig för detta via hemsidan får du välja en cd-skiva med prenumerationen. Skivorna är de som Lira redaktionen recenserat och tycker om. Fem nummer (inklusive skivan) kostar 270:- vilken är en årsprenumeration. 10 nummer (2år) kostar 490:-

/Mattias

Posted

Liras hemsida kan man:

• Läsa lite av artiklarna från tidningen. Känns dock som de är nerkortade. Har dock ej kollat upp detta i detalj.
  • Shoppa skivorna som redaktionen gillar, kort och gott "Lira gillar". Man kan se förteckning på skivorna bakåt i tiden. Trivsamt ;) Dessutom kan man köpa skivorna. Köp genomförs via Bengans i Göteborg, fast via Lira-sajten. Priserna är hyggligt sansade :mm:
  • Prenumerera på nyhetsbrev (mail)
  • Starta Prenumeration, som nyss beskrivits.
  • Kolla äldre nummer, Annonsera om man vill det och så vidare.

/Mattias

Posted

De var nog det jag har att säga om denna musiktidning. Hoppas det hjälper någon musiksjäl härute i etern ;)

Får tacka Zalve och Timbre för tappra försök i gissningstävlingen. Tyvärr räckte det inte ända fram. DHT drog det vassaste stråt med sitt kunnande vilket ledde fram honom till stark segrare. Priset är på väg. Grattis! :)

Mvh Mattias

Guest Zalve
Posted

.. Och Zalve var rätt säker på att vinna, då samme man varit med och startat upp Musikens Hus i Uppsala.. Tänk så fel man kan ha =)