Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kanske lite överkurs..men skulle man inte kunna ge en utmärkelse till någon som ansträngt sig lite mer för att glädja många av oss..Som ex Calle Jr som varit på många mässor och rapporterat, eller Eliots HiFi resor, eller Calm inventering av skivaffärrer i Sthlm eller företag som ställt upp för att vi andra skall får lite intresanta upplevelser, kanske även delgett kunskap till oss andra...eller

Kanske vederbörande/företag skulle kunna få utmärkelsen Euphonias guldmärke 200. för ett bra reppotage/kunskapsutbyte som gett glädje till många..

Juryn som utser skall vara 3 eller 5 st, som motiverar sitt val i en enkel textrad..

Kan vara en enkel inte speciellt ansträngande, men som visar uppskattning för någon eller företag som ansträngt sig lite mer..Om inte annat en kul grej..kanske...

Är jag helt ute och cyklar..? vad tycker ni

Posted

Det tycker jag är en bra idè.. :) ex dessa olika foto repotage som olika personer delger är mycket uppskattat,oavsett om dom är runt knuten eller bra hopknuten... :o:D givetvis skall ju mycket beaktas runt omkring vilket kan skapa mycket gnoende o tänkande för att saker ev skall kännas rättvist men...en stor uppskattnings utmärkelse kan inte vara fel :)

Posted

Håller med! Finns egentligen inte mycket mer att tillägga till föregående skribenter.

Skulle möjligen vara attt Timbre ska vara juryordförande, eller åtminstone utse denne om han inte vill vara med i juryn själv.

:) /Jörgen G

Posted

Det känns lite som en kopia på senare års forumstrender men vi skulle kunna alternera med en enda omröstningstråd där alla medlemmar får lägga sin röst på någon Euphoniaskribent som bidragit med mycket läsarglädje under året som gått.

En perfekt decembertråd med final på Nyårsafton... :cool:

Priset måste bestå av någonting med julanknytning, romantik, hifi och musik... :mm:

Vad sägs... :?: Jag kan åta mig att vara rösträknare... :)

Posted

Hej,

Håller med Timbre och inte helt oväntat går min röst just till Timbre,

som startade detta eminenta forum, som jag tror har betytt en hel del för hifi-intresset i landet.

Dessutom har han gjort en serie intressanta reportage med hög bildkvalité och inte att förglömma, ett väldigt bra språk. (svensklärare?)

Posted

Jag är lite på Ekmans o Timbres linje. Vi är ju ett kamratforum och det känns nästan onödigt att införa titlar och utmärkelser. Däremot har vi ju rätt många hårt arbetande rapportörer och fotografer som delar med sig på ett sätt som gärna uppmuntras. Det är ju ganska uppenbart hur mycket alla reportage uppmuntras, men det är ju också svårt att plocka ut en enda.

Jag rättar mig i ledet såklart och oavsett hur man mäter så blir det ju Timbre som bidragit mest.

Jag hade gillat "veckans kompis" som en utmärkelse i linje med forumets stil. utmärkelsen kunde nomineras och utnämnas i samma inlägg av samtliga medlemmar och hur många gånger som helst, när som helst :)

/Henrik

Posted
Det känns lite som en kopia på senare års forumstrender men vi skulle kunna alternera med en enda omröstningstråd där alla medlemmar får lägga sin röst på någon Euphoniaskribent som bidragit med mycket läsarglädje under året som gått.

En perfekt decembertråd med final på Nyårsafton... :cool:

Priset måste bestå av någonting med julanknytning, romantik, hifi och musik... :mm:

Vad sägs... :?: Jag kan åta mig att vara rösträknare... :)

Jag kan erbjuda mig att skänka en Julskiva =)

En Euphonia pin kunde vara ett fin utmärkelse..

Posted

Grundidén från Kent bottnar väl i önskan om att uppmärksamma de personer som ger väldigt mycket i form av repportage, trevlig stämning, etc.

Kanske är en utmärkelse inte rätt väg frammåt, men personligen känner jag tacksamhet inför personer som viger sin tid på ett sånt sätt att jag får trevligt - och gratis - läsning. Frågan som dyker upp i mitt huvud: vad kan jag ge tillbaka och på vilket sätt?

Posted
/.../Frågan som dyker upp i mitt huvud: vad kan jag ge tillbaka och på vilket sätt?

Jag ser det så här:

Som till största delen rätt okunnig bidrar jag med att ställa en fråga som ofta kan var av intresse för fler att få svar på. De alltid fullödiga svar jag får ger även andra läsare idéer, kunskaper och inspiration. Det har byggts upp en otrolig kunskapsbank här på Euphonia om till exempel lyssnansvärd musik och hur man kan få tag den. Behovet av att ställa frågor minskar allt eftersom - de frågor man har finns ofta redan besvarade.

:) / Jörgen G

Posted
Jag ser det så här:

Som till största delen rätt okunnig bidrar jag med att ställa en fråga som ofta kan var av intresse för fler att få svar på. De alltid fullödiga svar jag får ger även andra läsare idéer, kunskaper och inspiration. Det har byggts upp en otrolig kunskapsbank här på Euphonia om till exempel lyssnansvärd musik och hur man kan få tag den. Behovet av att ställa frågor minskar allt eftersom - de frågor man har finns ofta redan besvarade.

Intresant (och härligt positiv) vinkling på det hela! :D

Posted
Jag ser det så här:

Det är lite tillbakalutad stil :) och jag hittar bara fördelar med att verksamheten inte tar för stora proportioner. Många har bidragit med väldigt mycket och arkivvärdet ökar ju för varje tråd. Allting går i perioder precis som hifi- och forumslivet men det gemensamma kontot av idéer, kunskap och inspiration fylls ständigt på och det är nog viktigt att just lusten och intresset styr deltagandet.

Posted
Grundidén från Kent bottnar väl i önskan om att uppmärksamma de personer som ger väldigt mycket i form av repportage, trevlig stämning, etc.

Kanske är en utmärkelse inte rätt väg frammåt, men personligen känner jag tacksamhet inför personer som viger sin tid på ett sånt sätt att jag får trevligt - och gratis - läsning. Frågan som dyker upp i mitt huvud: vad kan jag ge tillbaka och på vilket sätt?

helt rätt. vissa personer lägger ner ett i mitt tycke stort arbete på att underhålla oss andra. Att då på något sätt uppmärksamma dessa personer på något sätt anser jag inte vara fel..jag själv som exempel läser med glädje och stor spänning vad dessa personer tillför forumet..

Det är grundtanken..tänk på vad dom tillför...

Angående företag: Finns företag som ex Bo Bengtsson eller Audio Consept eller,,, , som upplåter sina lokaler, betalar anställda, jobbar över, bjuder på fika-mackor etc, etc utan krav på ersättning på något sätt...Nu säger säkert vän av ordning..reklam...javisst..men om dom inte ställde upp..vad skulle vi då vara någonstans ? Dom lägger ned tid, pengar i form av löner, fritid...Därav att jag skrev "företag

Rätt eller fel ?

Posted

Jag tycker nog att förslaget om att ha en omröstningstråd (med nomineringar och omröstning) om "årets bästa tråd" är det som till talar mest, kan kanske ligga dom två första veckorna på det nya året?

Jag kan oxå ställa upp med någon platta eller nått sånt som en belöning!

Annars tycker jag att den största belöningen är tillrop i tråden eller personliga PM!

/ptr

Posted
Annars tycker jag att den största belöningen är tillrop i tråden eller personliga PM!

/ptr

Håller absolut med!

Direkt feedback "tar" alltid bäst och mest! Det bidrar ju till dialogen också.

Posted
Håller absolut med!

Direkt feedback "tar" alltid bäst och mest! Det bidrar ju till dialogen också.

Då håller jag också med då så det blir riktig fikastämning här :D

Absolut ska de som lägger ner mycket arbete på alla fina bildreportage här på forumet ha en enorm eloge för det men en utmärkelse känns inte helt rätt.

Posted
vissa personer lägger ner ett i mitt tycke stort arbete på att underhålla oss andra. Att då på något sätt uppmärksamma dessa personer på något sätt anser jag inte vara fel..jag själv som exempel läser med glädje och stor spänning vad dessa personer tillför forumet..

Angående företag: Finns företag som ex Bo Bengtsson eller Audio Consept eller,,, , som upplåter sina lokaler, betalar anställda, jobbar över, bjuder på fika-mackor etc, etc utan krav på ersättning på något sätt...Nu säger säkert vän av ordning..reklam...javisst..men om dom inte ställde upp..vad skulle vi då vara någonstans ? Dom lägger ned tid, pengar i form av löner, fritid...Därav att jag skrev "företag

Rätt eller fel ?

?

Posted
vissa personer lägger ner ett i mitt tycke stort arbete på att underhålla oss andra. Att då på något sätt uppmärksamma dessa personer på något sätt anser jag inte vara fel..jag själv som exempel läser med glädje och stor spänning vad dessa personer tillför forumet..

Rätt eller fel ?

Du tror väl inte att tanken är att kunna ha en ekonomisk vinning av detta, inte för att bedriva någon välgörenhet. Detta gällande inblandade företag.

Det bör väl du som egenföretagare inse?

Även om jag själv uppsakttar de repotage och den tid som läggs ner av de personer som görs här på forumet för at delge oss andra sina erfarenheter och gedigna kunskaper.

Posted

Finns det Euphoniamuggar på lagret :) brukar jag ha med mig ett par stycken och här är det endast affektionsvärdet :cool: som räknas. Ett forum är en mötesplats och det är väl kul om branschfolk och hobbyentusiaster ibland gör någonting

tillsammans...:?: Det blir ju dessutom rapporter i forumstrådar att ta del av.

Posted

Kent_n:

Vilka företagare i hifibranschen gör inte allt det där du pratar om? Jag tror inte det finns någon som inte upplåter sin lokal, jobbar kvällar och nätter och bjuder på mackor.

Vi är kanske 7 eller 8 företag i landet som kunde få en utmärkelse av något slag enbart i kraft av att vi är större, har mer yta och möjlighet att ta emot folk och anordna träffar mm.

Vad med alla de andra? Jag tycker det blir väldigt skevt. (förutom att ingen vadslagningsbyrå ens skulle ta emot bud på vem du skulle rösta på :) )

Med de som på egen kraft och entusiasm ger oss andra (privatpersoner och företagare med hifi som fokus) reportage, fina bilder och en massa nytt är det en helt annan femma. De kan bo i princip var som helst i landet, bekostar sin egen hobby liksom resorna och finner glädje i att dela med sig.

mvh

.

Posted
inte för att bedriva någon välgörenhet.

Nej, man kan nog utgå från att det är ren egoism.

Men hursomhelst kan det göras på ett sätt som är mer eller mindre trivsamt för andra. Med entusiasm, glädje, seriositet osv.

Jag är allmänt lite ljumt inställd till tävlingar. De allra flesta förlorar och det är ju inte kul :)

Men om vi behåller glimten i ögat så föreslår jag i så fall en metod där vi använder forummjukvarans omröstningsverktyg och låter medlemmarna ranka.

Posted

Det har kommit in ett alldeles utmärkt förslag om att istället för årets utmärkelse till medlem rösta fram årets bästa tråd. Mindre personfixering och mitt tilläggsförslag blir att vi kör alla subforum one for all.

Posted

Jag ser inte heller vitsen med en tävling då antalet besökare samt kommentarer och tillrop i tråden är den största belöningen och som gör att det är kul att dra igång en stor tråd....

/ptr

//Eliot

Posted
Kent_n:

Vilka företagare i hifibranschen gör inte allt det där du pratar om? Jag tror inte det finns någon som inte upplåter sin lokal, jobbar kvällar och nätter och bjuder på mackor.

Vi är kanske 7 eller 8 företag i landet som kunde få en utmärkelse av något slag enbart i kraft av att vi är större, har mer yta och möjlighet att ta emot folk och anordna träffar mm.

Jo det var just det jag menade, utan att föregripa någonting..

Kvällar, nätter, personal, mackor o dyl..Utan ekonomisk ersättning för denna tid...Denna tid är guld för oss andra i mina ögon..

7-8 st större butiker..stämmer om man skall vara stora grupper, men vad är det som hindrar att man kan vara mindre grupper, då ökar antalet butiket ganska markant..

Posted
Du tror väl inte att tanken är att kunna ha en ekonomisk vinning av detta, inte för att bedriva någon välgörenhet. Detta gällande inblandade företag.

Det bör väl du som egenföretagare inse?

Även om jag själv uppsakttar de repotage och den tid som läggs ner av de personer som görs här på forumet för at delge oss andra sina erfarenheter och gedigna kunskaper.

Jo som egenföretagare vet jag hur viktig fritiden är, ur mitt perspektiv...Har själv tillställningar ibland, jobbigt, mkt att tänka på. mkt förberedelsetid, kostnader för div mat, dryck o.dyl. för att inte tala om övertid för personalen..Reklam..javisst, men inge garanti för att få affär..om det ändå vore så enkelt..

Jag tror inte att någon av dom butiker som jag känner tills som ställt upp har fått sälja något extra på grund av mötet, dom har blivit omnämda,,ja..Kanske på lång sikt kan dom eventuellt få sälja någonting..p.g.a. mötet..

Det är ändock, ovasett vad man kallar det för, ett merjobb och kostnad för butiken, utan garanti på något sätt att den täcks upp av mötet, därav mitt framalgda förslag..Dessa personar brinner för sin passion och delar med sig med omaket det medför...

Posted
...en stor uppskattnings utmärkelse kan inte vara fel :)

Det jag tänkte på var väl inte så tävlings inriktat precis utan mer uppskattning åt dom personer som ger det lilla eller mycket extra än vad kanske gemeneman kan.orkar eller vill,det betyder ju inte att oavsett stl på tråd eller tips skall bli nedvärderat eller hammna i skuggan av något annat,mer en kul grej som inte skall bli för jobbig eller omständig men som ändå visar uppskattning....förvisso så får väl dom personer uppskattning direkt i sina respektive trådar så visst kan det bli kaka på kaka...... :?::?:

Tycker bara själv att jag uppskattar dessa människor oavsett syfte,beroende på att jag själv känner mig mer begränsad :)