Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har uppmärksammat att en hel del även här på Euphonia har fått upp ögonen för flac och streaming via dator.

Jag sitter själv på en Audio Aero Capitole mk2 och denna har ju coaxial samt optisk digital ingång.

Innebär detta jag via tex en squeezebox kan streama musik ifrån datorn till squeezeboxen som bara används som transport och att sedan dacen i min Audio aero omvandlar signalen?

Har läst något om att det ska gå någonstans men blir osäker. Om det går så är det ju riktigt trevligt att man kan använda den lite bättre dacen som finns i AA:n.

Samtidigt undrar jag om squeezebox är det bästa alternativet för detta sätt att spela upp tex flac? Samt om det är en fördel att koppla med usb kabel eller om man inte förlorar något på att streama (luftburet hehe)

Tacksam för svar..

Posted

Det går alldeles utmärkt! :D

Jag kör bärbar dator och sedan skickar jag ljudet via USB till en Trends Audio ljudkort som skickar vidare signalen till Capitolen. Varför jag valde TA iställer för Squeezbox var för att jag bara hade AES/EBU ingången ledig.

Ska snart prova med en Supra ZAC direkt från datorn till AA-capitolen men misstänker att det blir en försämring, men det är ju värt att prova.

Posted
Det går alldeles utmärkt! :D

Jag kör bärbar dator och sedan skickar jag ljudet via USB till en Trends Audio ljudkort som skickar vidare signalen till Capitolen. Varför jag valde TA iställer för Squeezbox var för att jag bara hade AES/EBU ingången ledig.

Ska snart prova med en Supra ZAC direkt från datorn till AA-capitolen men misstänker att det blir en försämring, men det är ju värt att prova.

OK då kan man alltså köpa en squeezebox och streama trådlöst från datorn till squezzen och vidare in i capitolens coax ingång, där sen cd spelaren omvandlar från digitalt till analogt.

Detta verkar ju smidigt, och kul att cd:ns fina dac kan användas även när man lyssnar på datorn..

Måste man göra några inställningar i cd eller väljer man bara coax ingången och börjar streama?

Vad använder man lämpligast för program för att streama flac filen?

Posted

USB är ingen option på en SB, den spelar via nätverk (på tråd eller luftburet) från en NAS eller din dator..

Har ingen erfarenhet av AA omvandlaren, men jag kör en Duett optiskt mot en Prism Audio Dream DA, och det låter bra mycket bättre än både SBns inbygda dac och CD spelat på min gravt moddade PDS06a (som används som drive..)! :D:D:D

SBn låter bra direkt ur lådan men den vinner mycket på en extern DAC, så sannorlikheten att det låter bättre med Capitolen är inte alls omöjligt!

/ptr

Posted

Jag kör enbart flac och streamar via Sqeezebox till min Advantage S1:s Burr Brown DACar. Hade hemma en Benchmark DAC-1 och kan bara säga att den fick ljudet att bli fantastiskt "analogt" luftigt och lättlyssnat. Alltså numera på inköpslistan :) tillsammans med Harmonic Technology kablar...

Passar dina 801:or som hand i handske! ;-)

Jag har rippat hela min CD samling via EAC till FLAC och det är mumma att snabbt kunna njuta av hela sin musiksamling.

Jag testade både Toslink och SPDIF mellan Sqeezebox och kan bara konstatera att Benchmarken låter lika bra vilket som!

Det riktiga lyftet för mig har varit min nya Musical Fidelity kW550 förstärkare. Jag säger som Henke: jag är helnöjd :)

Mvh Frippe

Posted
Jag kör enbart flac och streamar via Sqeezebox till min Advantage S1:s Burr Brown DACar. Hade hemma en Benchmark DAC-1 och kan bara säga att den fick ljudet att bli fantastiskt "analogt" luftigt och lättlyssnat. Alltså numera på inköpslistan :) tillsammans med Harmonic Technology kablar...

Passar dina 801:or som hand i handske! ;-)

Jag har rippat hela min CD samling via EAC till FLAC och det är mumma att snabbt kunna njuta av hela sin musiksamling.

Jag testade både Toslink och SPDIF mellan Sqeezebox och kan bara konstatera att Benchmarken låter lika bra vilket som!

Det riktiga lyftet för mig har varit min nya Musical Fidelity kW550 förstärkare. Jag säger som Henke: jag är helnöjd :)

Mvh Frippe

Ja just analogt är ju det som audio aeron är så fantastikt bra på att låta :) Känns ju rent spontant att en cd för 70 loppor bör ha en hyffsad dac i sig.

Just denne spelaren uppsamplar ju en vanlig cd till 32bit 192khz, kommer min streamade flac signal att uppsamplas i audio aeron trots att signalen inte läses av transporten i cd spelaren?

Jag är dålig på det teknska när det gäller detta, men vill inte investera i något som kommer låta sämre än om jag smäller i en orginal skiva i audio aeron.

Ofta talar man ju om att transporten i en cd spelare eller en Transport/dac lösning är viktig. Är transporten lika bra, eller som vissa verkar påstå bättre om man streamar en flac till Squeezebox och sen omvandlar i cd:n? Känns ju spontant som att läsaren i cd spelaren (transporten)borde missa mindre information om man lägger i en orginal skiva än om man först gör om skivan i datorn till flac som sedan luftburet skickar infon till squeezebox som sedan digitalt för över signalen till dacen i cd spelaren. men här har jag kanske helt fel?

Posted

Jag har själv en AA Capitole II:a och jag kör trådlöst från min mac Powerbook till en Apple airport Express som skickar optiskt in i Capitolen.

Detta funkar kanon tycker jag.

Jag har sedan en iPod touch som jag använder som "fjärrkontroll" till datorn som då kan stå någon annanstans.

Smidigt och bra :) .

Posted
Känns ju spontant som att läsaren i cd spelaren (transporten)borde missa mindre information om man lägger i en orginal skiva än om man först gör om skivan i datorn till flac som sedan luftburet skickar infon till squeezebox som sedan digitalt för över signalen till dacen i cd spelaren. men här har jag kanske helt fel?

Varför det? Rippar man med tex EAC så blir filen exakt bit för bit och strömmat ljud är i stort sätt förlustfritt... Min erfarenhet är annars att just avläsningen är CD-systemets akilleshäl!

Har ABat CD vs Flac fram och tillbaka och SBn låter genomgående bättre genom samma DAC!

Däremot kan jag märka att just EAC (Exact Audio Copy) arbetar bättre ju högre kvalitet det är på datorns CD-läsare, när jag bytte från en nonamekines som satt orginalmonterad i datorn till en jättedyr Plextor PX-800 (780 spänn, det var några år sedan) så läste EAC skivorna med mycket mindre felprocent! (Man kan få mjukvaran att redovisa sånnt!) .. Sen hjälper det ju att man har varit försiktig med sina skivor, repiga skivor tar mycket längre tid att läsa in förlustfritt! Kassa skivor går förvånansvärt ofta att läsa av ändå!

Martin har skivit en utmärkt guide, den är värd att leta rätt på!

/ptr

Posted

Varför det? Rippar man med tex EAC så blir filen exakt bit för bit och strömmat ljud är i stort sätt förlustfritt... Min erfarenhet är annars att just avläsningen är CD-systemets akilleshäl!

Har ABat CD vs Flac fram och tillbaka och SBn låter genomgående bättre genom samma DAC!

Däremot kan jag märka att just EAC (Exact Audio Copy) arbetar bättre ju högre kvalitet det är på datorns CD-läsare, när jag bytte från en nonamekines som satt orginalmonterad i datorn till en jättedyr Plextor PX-800 (780 spänn, det var några år sedan) så läste EAC skivorna med mycket mindre felprocent! (Man kan få mjukvaran att redovisa sånnt!) .. Sen hjälper det ju att man har varit försiktig med sina skivor, repiga skivor tar mycket längre tid att läsa in förlustfritt! Kassa skivor går förvånansvärt ofta att läsa av ändå!

Martin har skivit en utmärkt guide, den är värd att leta rätt på!

/ptr

Det kanske lät som ett påstående men var menat som en fråga hehe. Vad jag egentligen menade var ju att läsaren borde vara bättre i en 70 000kr cd spelare än i en dator. Men det känns ju rätt trevligt att man kan använda streaming och kanske om man använder samma dac (cd spelaren i mitt fall) få lika bra ljud som med en skiva direkt i cd:n.

Jag har fått de flesta av mina frågor besvarade här, tack så mycket.

Tur att jag kan använda dacen i Audio aeron för annars hade inte sb varit något för mig just nu då jag verkligen gillar vad Audio Aeron gör med ljudet, mer analogt och musikaliskt cd ljud få man banne mig leta efter hehe.

Posted
Vad jag egentligen menade var ju att läsaren borde vara bättre i en 70 000kr cd spelare än i en dator.

Det är ingen avsevärd skillnad på själva lasern mellan din spelare och en bra datorläsare, 98% av materialkostnaden för din spelare ligger på delar utanför själva avläsningen av skivan!

/ptr

Posted

Det är ingen avsevärd skillnad på själva lasern mellan din spelare och en bra datorläsare, 98% av materialkostnaden för din spelare ligger på delar utanför själva avläsningen av skivan!

/ptr

Jag får helt enkelt ta o prova den här lösningen. Kommer givetvis köra squeezeboxen ner i audio aeron (jag vill ju ha det fina analoga ljudet som Capitolen skapar) så får vi se vad slutresultatet blir.

Men jag har en sista fråga. Jag har ju bredband 24mb ner men endast 1mb upp. Räcker hastigheten för att kunna streama då? Eller har den överföringen inget med bredbandet att göra? Som sagt kan inte den här biten.

Skickas musiken via luften digitalt eller omvandlas signalen till analogt innan den skickas?

Plundin : Om man har en transport/dac lösning, Då sägs det ju att tansporten också är väldigt viktig och inte bara dacen. Den transporten missar man ju om man kör squeezebox så det gäller ju att det alternativet är lika bra som tex min audio aeros transport. Jag är kanske helt ute o cycklar men frågar man inget får man inget veta:)

Frågan är vad använd i en bra transport förutom läsning av skivan som inte kommer användas om man kör SB (då tar ju den hand om signalen)

Sista, Jag har ju digitalingångar för både coax, toslink, Balanserad Aes/Ebu samt s/pdif. Vilken av dessa bör man använda? Squeeze tar väl kanske inte balanserat?

Tror detta var mina sista frågor hehe.

Mvh

Posted
Men jag har en sista fråga. Jag har ju bredband 24mb ner men endast 1mb upp. Räcker hastigheten för att kunna streama då? Eller har den överföringen inget med bredbandet att göra? Som sagt kan inte den här biten.

Bredbandet har inget med överföring mellan dator och SB! Däremot måste du ha ett nätverk mellan datorn och SBn, vissa bredbandsmodem har inbygd router, andra kräver en lös sådan, vad som gäller i ditt fall får vi ta reda på! Sedan kan du ju använda ditt bredband att strömma internetradio ifrån, men det är ju en helt annan och trevligare fråga..

Skickas musiken via luften digitalt eller omvandlas signalen till analogt innan den skickas?

Ljudet blir inte analogt förren det kommer ut ur din DAC, dvs den är ettor&nollor hela vägen i nätverket och fram till att den AA omvandlar den till analogt ljud!

Plundin : Om man har en transport/dac lösning, Då sägs det ju att tansporten också är väldigt viktig och inte bara dacen. Den transporten missar man ju om man kör squeezebox så det gäller ju att det alternativet är lika bra som tex min audio aeros transport. Jag är kanske helt ute o cycklar men frågar man inget får man inget veta:)

Olyssnat är det omöjligt att avgöra vilket som är bäst, SBn vinner mycket i ljudkvalitet eftersom den inte innehåller några lösa delar, jag har hört SB med ett halvdussin olika Daccar och genomgående har den låtit bättre än alternativet med transport...

Frågan är vad använd i en bra transport förutom läsning av skivan som inte kommer användas om man kör SB (då tar ju den hand om signalen)

Sista, Jag har ju digitalingångar för både coax, toslink, Balanserad Aes/Ebu samt s/pdif. Vilken av dessa bör man använda? Squeeze tar väl kanske inte balanserat?

Inget vad jag kan komma på, i en bra transport handlar det ju mycket om att skapa en bra mekanisk omgivning för avläsningen av skivan, hela den biten slipper man ju att fundera över när man använder en SB... Tyvärr har inte SBn balanserat ut, så det är coxial eller optisk som gäller, vilket som låter bäst med din AA får du prova dig fram till, jag rekomenderar hur som helst digitalkablar av god kvalitet, inte minst för den optiska utgången (Använder själv Supra xDac med stor framgång!) ...

Om Mattias Stridbeck läser denna tråden kan han väll ge en kort beskrivning på vad Harmony Designs "uppgradering" av Squeezeboxen går ut på, jag undrar själv om den innebär AES/EBU (balanserat) ut?

Här hittar du Martins utmärkta hur rippar jag med EAC guide!

Och här hittar du Martins Squeezeboxguide

Båda på ett systerforum... Bägge trådarna är väl värda att ta sig igen om man är SB-nybörjare! .. Sen inns det ju ett par datorljudorienterade trådar här på euphonia, men dom får du söka fram själv!

Tror detta var mina sista frågor hehe.

Det får vi inte hoppas!

/ptr

Posted

Bredbandet har inget med överföring mellan dator och SB! Däremot måste du ha ett nätverk mellan datorn och SBn, vissa bredbandsmodem har inbygd router, andra kräver en lös sådan, vad som gäller i ditt fall får vi ta reda på! Sedan kan du ju använda ditt bredband att strömma internetradio ifrån, men det är ju en helt annan och trevligare fråga..

Ljudet blir inte analogt förren det kommer ut ur din DAC, dvs den är ettor&nollor hela vägen i nätverket och fram till att den AA omvandlar den till analogt ljud!

Olyssnat är det omöjligt att avgöra vilket som är bäst, SBn vinner mycket i ljudkvalitet eftersom den inte innehåller några lösa delar, jag har hört SB med ett halvdussin olika Daccar och genomgående har den låtit bättre än alternativet med transport...

Inget vad jag kan komma på, i en bra transport handlar det ju mycket om att skapa en bra mekanisk omgivning för avläsningen av skivan, hela den biten slipper man ju att fundera över när man använder en SB... Tyvärr har inte SBn balanserat ut, så det är coxial eller optisk som gäller, vilket som låter bäst med din AA får du prova dig fram till, jag rekomenderar hur som helst digitalkablar av god kvalitet, inte minst för den optiska utgången (Använder själv Supra xDac med stor framgång!) ...

Om Mattias Stridbeck läser denna tråden kan han väll ge en kort beskrivning på vad Harmony Designs "uppgradering" av Squeezeboxen går ut på, jag undrar själv om den innebär AES/EBU (balanserat) ut?

Här hittar du Martins utmärkta hur rippar jag med EAC guide!

Och här hittar du Martins Squeezeboxguide

Båda på ett systerforum... Bägge trådarna är väl värda att ta sig igen om man är SB-nybörjare! .. Sen inns det ju ett par datorljudorienterade trådar här på euphonia, men dom får du söka fram själv!

Det får vi inte hoppas!

/ptr

Tack så mycket för alla svar. Känner att det börjar klarna nu. Har varit lite tveksam till det här med ny teknik och det har mycket berott på att man köpt en dyr/fin cdlösning. Men nu när man har förstått att man verkligen har nytta av denne även tillsammans med SB så känns det betydligt roligare (det fanns ju en anledning till köpet av Capitolen, luftigare ljud få man leta efter :) )

Jag har bredbandsbolagets trådlösa modem, kommer dett att funka för överföring av flac?

Mvh

Posted
Jag har bredbandsbolagets trådlösa modem, kommer dett att funka för överföring av flac?

Har ingen aning, har det en router inbygd, eller bara en "Switch"?

/ptr

Posted
Förresten vilken SB bör jag köpa? Jag vill ju ha en relativt liten men såklart ska den vara bra...

Finns kanske bara en sort?

Vilken man väljer av Classic och Duet är en smaksak (Transportern tycker jag bara är överprissatt :evil: ), jag valde duetten för att man får alla kontroller i fjärken, och för mej som är närsynt så är det skönt att ha all analog visning i närheten av kroppen.. ;)

Men det kan nog vara bra och känna av ergonomin hos någon SB-användare nära dig!

/ptr

Posted

Vilken man väljer av Classic och Duet är en smaksak (Transportern tycker jag bara är överprissatt :evil: ), jag valde duetten för att man får alla kontroller i fjärken, och för mej som är närsynt så är det skönt att ha all analog visning i närheten av kroppen.. ;)

Men det kan nog vara bra och känna av ergonomin hos någon SB-användare nära dig!

/ptr

Ok tack Plundin du har varit väldigt hjälpsam och nu ser jag fram emot att testa det här.

Men finns det ingen som vet om man kan använda bredbandsbolgets trådlösa modem för överföringen? Kopplar man till något på squeezeboxens ethernet koppling typ antenn för mottagning av signalen? Eller finns det mottagare i den så man direkt bara skickar trådlöst ifrån mitt trådlösa bredbands modem till SB Tänkte ju bestäla en SB och vill passa på att se till att jag inte behöver en massa andra grejer för att komma igång.

Mvh

Posted

Själv gillar jag Classic bäst, tycker den är smidigast. Bara man installerar lazy search pluginet.

Sen kan man både äta upp kakan och ha den kvar genom att ha en classic och till den använda duettens controller (kan köpas löst).

Posted

Jag kör Squeezebox Duet ihop med Audio Aero Prima SE, den är ju identisk med din cd-spelare bortsett från att den saknar drivverket.

Squeezeboxen fungerar mycket bra som transport, bättre än min Sony CDP-X5000.

En kompis kör sin Duet ihop med en Accuphase DP77 som också har digitalingångar och han föredrar faktiskt ljudet via Squeezeboxen, till sin stora förvåning. Han var mycket skeptisk till det här och köpte Squeezeboxen mest för bakgrundsmusik. Men nu har han precis som jag packat ned sina cd-skivor.

Jag använder även iPod Touch som fjärrkontroll. Programmet är gratis och heter iPeng.

En variant skulle vara att istället för Duet köpa en Classic och en iPod Touch. Känns som ett läckrare alternativ.

Vi har upptäckt att Squeezecenter låter bättre med WAV och AIFF än med FLAC eller ALAC.

ALAC låter sämst. Detta är märkligt eftersom det inte borde skilja något. Losslessfiler är ju bara packade musikfiler och musikfilen återställs till ursprungligt skick vid uppspelning. Men här är det tydligen något som gått snett.

Men skillnaden mellan ALAC och WAV var stor, ALAC lät lite inbäddat i jämförelse.

Jag rekommenderar att du testar själv innan du börjar rippa dina skivor.

Jag har gått över till AIFF eftersom man inte kan baka in information i WAV.

Posted

Jag tycker Duet'ns fjärr är lite trist. Om man har en aning störningar i närheten och fjärren förlorar kontakten måste man starta om den.

Dock så finns det en en lite säkrare lösning i att köpa en Classic och en Philips Pronto Pro fjärr.

Med en sådan kan man inte styra världen men nästan. Det mesta går på något sätt att styra. Och det finns ett litet trevligt program som heter ProntoSqueeze som fungerar som Dueten med omslag och allt.

mvh/Harry

Posted
Jag tycker Duet'ns fjärr är lite trist. Om man har en aning störningar i närheten och fjärren förlorar kontakten måste man starta om den.

Dock så finns det en en lite säkrare lösning i att köpa en Classic och en Philips Pronto Pro fjärr.

Med en sådan kan man inte styra världen men nästan. Det mesta går på något sätt att styra. Och det finns ett litet trevligt program som heter ProntoSqueeze som fungerar som Dueten med omslag och allt.

mvh/Harry

Vill rikta ett stort tack till Martin som hjälpte mig en hel del med installation av eac osv igår.

Idag funkar det inte lika bra hehe blir vansinnig på att när jag ska göra gap och cue så säger datorn "detekteringsläge ej möjlig på den drivenheten" Så var det inte igår.

Dessutom om jag hoppas över de bitarna så tar det typ 2 timmar att extrahera en enda låt. Har provat flera skivor samma sak.

Någon som vet vad felet är?

Posted
Nu så borde det snurra på rätt fint. Nu får du öva ett par dagar och berätta hur det går!

Ja nu funkar det ju utmärkt. Så jäkla smidigt det var att koppla in själva boxen.